Print deze pagina | Sluit het venster

Spookmelding bij over staart rijden

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6961
Geprint op: 27 jul 2024

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Stij
Onderwerp: Spookmelding bij over staart rijden
Geplaatst op: 17 jan 2023 08:29:10
Bericht:

Hallo,

Ik heb de volgende situatie:

- Ik rij Märklin 3-rail met een Ecos
- Er is een kopstation waarin ik locwissels doen... met dus 2 blokken per perron.
- Een Thalys die maar net past in de twee blokken samen en die dus over z'n staart weer moet vertrekken komt er ook.
- De optie "Alleen voor- en achterkant trein wordt gedetecteerd" staat aan.
- In "Aanvulling blokgegevens" is de optie "Langer bezetten van vorig blok" aangezet waar ik het nodig acht.

Het probleem:

- Er ontstaat een spookmelding op een bezetmelder (Stroomdetectie) als de Thalys keert in blokken 40 en 41.

Wat ik vermoed dat er gebeurt:

- De Thalys rijdt binnen en wordt gevoed door de voorste sleper. De achterste sleper neemt geen stroom af.
- Na de stop bevindt die achterste sleper zicht in zone van een stroomdetectie bezetmelder.
- Bij het keren wisselt de Thalys van sleper en wordt er plots stroom afgenomen in de zone van de bezetmelder die Spookmelding geeft.
- Er beweegt geen trein dus verwacht Koploper geen melding en dus denkt Koploper dat er spookmelding is.
- Wat perfect logisch is.

Quickfix

- Bezetmelder uitschakelen van spookmeldingen
- Wat het risico verhoogt... 1 wissel die niet goed werkt en de megacrash in het kopstation haalt de krantenkoppen.

De vraag:

- Alvorens het type detectie te veranderen... iemand een idee van een oplossing binnen Koploper?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Stij

PS In bijlage m'n back-up.



Download Attachment: Mancave.zip
33,24 KB

Reacties:


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 17 jan 2023 22:03:31
Bericht:

Hallo Stij,

Het uitschakelen van de bezetmelder voor spookmeldingen lijkt me de meest voor de hand liggende optie. Als je wissels allemaal netjes werken zal een crash op het station nauwelijks voorkomen.
In het verleden reed ik standaard met spookmeldingen aan, nu zonder omdat treinen soms de volgende wissel al pakken en dan altijd een spookmelding gaven. Nu gaan ze keurig weer de andere kant op.
Het hoort natuurlijk niet dat treinen doorschieten, maar het gebeurt wel af en toe. Dat wissels weigeren gebeurt eigenlijk nooit.

Er zijn overigens ook mensen die de omschakeling van de sleper in de trein uitschakelen, maar dat lijkt me complexer dan het niet laten meedoen van de betreffende bezetmelder.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Stij
Gereageerd: 18 jan 2023 09:21:42
Bericht:

Hallo Dirk,

Hartelijk dank voor je feedback...

Ik werk nog met m-rail... beetje nostalgie... en die wissels zijn wel 99% betrouwbaar, maar niet 100%...

De vraag was gesteld omdat ik misschien ergens een setting vergeten was of zo... indien niet... dan ga ik de detectie daar ombouwen... ik heb nog spul ervoor liggen...

Fijne dag!

Stijn


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 18 jan 2023 22:41:56
Bericht:

Hallo Stijn,

M-Rails is inderdaad mooie nostalgie en mooi dat je daarmee rijdt. Volgens mij zijn die oude M-rails wisselaandrijvingen betrouwbaarder dan de nieuwe aandrijvingen van Märklin, waarbij, met name bij digitale aansturing, vaak wat mis gaat.

Volgens mij hoef je aan de bezetmelder niet veel om te bouwen. Als je de betreffende bezetmelder uitzondert van de spookmeldingen [Onderhouden]=>[Baandefinities]=>[Spookmeldingen], dan ben je klaar volgens mij

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Stij
Gereageerd: 19 jan 2023 07:17:02
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
...
Volgens mij hoef je aan de bezetmelder niet veel om te bouwen. Als je de betreffende bezetmelder uitzondert van de spookmeldingen [Onderhouden]=>[Baandefinities]=>[Spookmeldingen], dan ben je klaar volgens mij
...



Hallo Dirk,

Nog onbetrouwbaarder????

Voorlopig is het opgelost zoals jij beschrijft... tot als ik ze toch ga ombouwen... Ik heb geen scenery op m'n baan... dus t valt wel mee... ik kan wat bruter te werk gaan...

Groetjes,

Stijn


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 19 jan 2023 23:04:36
Bericht:

Hallo Stijn,

Goed te horen dat het nu werkt zoals je wilt.

De nieuwe Märklin wisselaandrijvingen zijn, net als hun Fleischmann Profi collega's berucht om hun onbetrouwbaarheid. Bij beide helpt het om de eindafschakeling te verwijderen als je digitaal gaat rijden. Bij de Fleischmann Profi aandrijvingen is voldoende vermogen ook een goede remedie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Stij
Gereageerd: 07 feb 2023 07:28:21
Bericht:

Update:

Heb de bezetmelder aangepast zoals hierboven beschreven.

Er kwam geen spookmelding meer binnen bij keren.
Maar wel bij het vertrekken als de lichtsluis bezet wordt.

Heb dan de verwachte blokken ook aangepast zodat die lichtsluis de eerste wordt die verwacht wordt... zelfde resultaat.

Heb dan met trial and error geprobeerd en een oplossing gevonden:

Langer bezethouden van vorig blok en wisselstraat uit.
Vorig blok vrijgeven obv treinlengte uit.

En nu werkt het wel.

Ik begrijp niet goed hoe het komt... maar goed...

Groetjes,

Stijn


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 07 feb 2023 17:20:47
Bericht:

Hallo Stijn,

Het zou ook moeten werken met het langer bezet houden van het voorliggend blok, maar kennelijk heeft Koploper daar bij jou andere ideeën over. Dat klinkt bekend. Ik ook loop wel eens tegen zaken aan, die volgens Koploper zouden moeten werken, maar het toch niet doen.

Je moet dan een list verzinnen en dat is je zo te zien goed gelukt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster