Print deze pagina | Sluit het venster

Is een spanningsval bij niet digitale stroom te detecteren?

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6323
Geprint op: 07 dec 2019

Onderwerp:


Auteur onderwerp: tomprins
Onderwerp: Is een spanningsval bij niet digitale stroom te detecteren?
Geplaatst op: 12 jun 2019 23:17:17
Bericht:

Ik ben een Marklin gebruiker en ik heb geen Viessmann 5233 om het uit te proberen. Ik stuur mijn Brawa rolbug aan met niet digitale-stroom uit een Fleischmann transformator. Het bewegen van de schuifbrug is puur met gelijkstroom. De Brawa rolbrug werkt heel anders dan die van Marklin. Een van de zes opstelsporen daarbij onderbreek je de gelijkstroom en dan stopt de brug. Werkt prima. De trafo levert een continue stroom en die blijft aanstaan. Kan ik met een 5233 ook vaststellen of er in de verbinding met de schuifbrug een spanningsval plaatsvindt, wat resulteert in een bezetmelding? Of moet ik daar een andere truc voor gebruiken. Ik wil gewoon niets meer dan dat ik een melding krijg als de stroom wordt onderbroken. Ik kan het zonder dit wel programmeren met Koploper maar dit zou het me makkelijker maken.

Voor de techneuten een simpele vraag maar ik kan het niet uitproberen. Het moet wel feilloos een melding afgeven.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Reacties:


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 13 jun 2019 07:22:52
Bericht:

Hallo Tom,

Gaat prima. Voor zover ik weet werken alle stroomsensor S88 modules met een gelijkrichtcel, dat maakt ze simpel, goedkoop èn universeel inzetbaar.

Ik heb de gebruiksaanwijzing van Brawa nog niet gevonden (o.a. hpw-modellbahn.de zou die hebben, maar hebben juist nu een week onderhoud). Ik begrijp dat de motor op de brug zelf zit en spanning krijgt via aansluitingen, die bij het gekozen spoor onderbroken kunnen worden.
Er zitten aan de motorsturing dan mininaal 8 draden: 6 per uitschakelbaar spoor, één voor doorlopen tussen de posities en één retour. Klopt dat? Slim idee om dat onderbreken via S88 aan KL te vertellen!

Je kan dus zo doen:

  • Wil je één melding dat hij gestopt is, één kanaal van de stroomsensor in je DC voeding opnemen. De motor zelf is de belasting, je hoeft niets aan de brug toe te voegen
  • Wil je per spoor een melding krijgen, zodat je weet wààr hij gestopt is, elke onderbrekeraansluiting een eigen kanaal van de stroomsensor geven
  • In dat geval weet je dus altijd waar hij staat (tijdens stilstaan) en zou je kunnen automatiseren met acties, die de gewenste richting aangeven en stoppen bij vrijkomen van het bestemmingsspoor.
  • Of als je een ander idee hebt, hoe je de info gebruikt, hoor ik het graag, want met functies en acties ben ik nog niet zo bekend, zo helpen we elkaar.

Als je nederlands koopt, DR4088CS is een paar tientjes goedkoper, tenzij je natuurlijk liever de oude platte bekabeling wil, die ook aan de HSI88 (zonder adapter) gaat.
Als je een TAMS redbox hebt, gaat de S88-N er direct in.


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 13 jun 2019 11:41:53
Bericht:

Dan is er nog wel een ander Nederlands product wat nog goedkoper is. En beter is voor de oudere man/vrouw.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 13 jun 2019 13:45:02
Bericht:

Aan de Brawa zitten:

- zes aansluitingen waarmee je het spoor onderbreekt
- de spoorstaaf die niet onderbreekt
- voor de rijstroom op de brug een middelleider voor Marklin
- voor de rijstroom twee spoorstaven. Ik zet op eentje de massa en de andere verbind ik met een bezetmelder, zodat ik weer of er een loc wel dan niet op staat. Gelijksroomrijders hebben niets aan de middelleider maar de twee spoorstaven dienen dan als rijstroom

De stroom van de motor wordt gevoed via de bijgeleverde handschakelaar. Van daar uit gaan de draden naar de rolbrug. De handschakelaar onderbreekt in wezen de gekozen aansluiting. Ik heb de handschakelaar vervangen door zes relais die hetzelfde doen. Die schakel ik met een wisseldecoder aan en uit.

Belangrijk: Ik weet welk spoor ik onderbreek want ik geef die opdracht met een logische actie. Dat hoef ik dus niet te detecteren. Dan doe ik met de combinatie waarbij de logische actie waarmee ik onderbreek waar is en de bezetmedelding van de de stroomval is waar.

Als ik bijvoorbeeld spoor 4 met de logische actie heb gezet dat hij daar moet onderbreken met het realis, is die waar. Als de bezetmelding van de stroomval ook waar is, zijn beide logische acties waar en staat de brug dus stil op spoor 4. Je hoeft de verschillende posities dus helemaal niet te detecteren. Veel makkelijker.

De loc kan dan gaan rijden naar een opstelspoor. Ik weet dat de loc op de brug staat, want de bezetmelder van de rechter spoorstaaf (logische actie brug bezet) is ook waar.
Als de loc van de brug af is, is de logische actie brug bezet niet meer waar. De logiceh actie opstelspoor X wordt dan waar. Hij staat er op als opstelspoor X waar is en Brug bezet niet meer waar is.

Gelijkstroomrijders zouden deze spoorstaaf, van de rijstroom dus, van een bezetmelder met spanningsval kunnen voorzien. Die sluit je gewoon aan op de onderkant van de Brawa.

Dan heb ik nog een relais waarmee ik de richting omdraai. Als je niet weet hoe dat moet, maar ik denk het wel ;-),kan ik je het schemaatje hier neerzetten, het is een kwestie van wat draden verbinden. Verder heb ik nog een relais waarmee ik de schuifbrug voedt voor gebruik of niet.

Deze twee relais heb ik gekoppeld in een 5552, maar het kan natuurlijk ook prima met twee losse relais.

De zes relais waarmee ik de brug laat stoppen zijn van het type 5551. Die sturen vier uitgangen aan. Een van de uitgangen is uiteraard in gebruik, de andere drie kun je inzetten om bijvoorbeeld een lampje boven de deur te laten branden of met een servo de deuren te openen.

Alles wordt door de wisseldecoders gestuurd. Ik stuur ze aan met logische acties en soms in een sequens, waarmee je een aantal logische acties aan en uit kunt zetten in een bepaalde volgorde, maar ook de wachttijd in kunt stellen. Een sequens lijkt ingewikkeld maar is heel simpel. Overigens kan het prima zonder sequenzen

Het aansturen gaat met:

Maak een logische actie aan met als instelling nvt, omdat hij de opdrachten niet automatisch van Koploper moet krijgen.

Maak een speciale actie aan die geactiveerd wordt door deze logische actie. Vinkje voor de logische actie zetten bij Wanneer waar.
Zet bij Actie de wisseldecoder aan die het relais om moet zetten op recht of afbuigend.

Vervolgens kun je de logische actie aan of uitzetten, waar of onwaar maken zoals je dat wilt.

Ik gebruik als bezetmelder de rechter spoorstaaf. De ingang van de voeding van deze staat verbind ik met de bezetmelder. Aan de hand daarvan maak ik een logische actie. Maak bijvoorbeeld een logische actie lok op brug of brug bezet, die wordt aangestuurd door de bezetmelding.

Nu ik zeker weet dat de 'rijstroom' Fleischmann rijtrafo ook te detecteren is, maak ik daarvan een logische actie die waar is als de bezetmelder een seintje geeft op het moment dat er een spanningsval is omdat de brug door het relais onderbroken wordt.

Met al deze logische acties samen kun je de rolbrug aansturen. Ik adviseer je dat te doen in combinatie met vaste routes. Hoewel het ding analoog is, is hij door Koploper volledig aan te sturen.

Wil je per spoor een melding krijgen, zodat je weet wààr hij gestopt is, elke onderbrekeraansluiting een eigen kanaal van de stroomsensor geven
In dat geval weet je dus altijd waar hij staat (tijdens stilstaan) en zou je kunnen automatiseren met acties, die de gewenste richting aangeven en stoppen bij vrijkomen van het bestemmingsspoor.


Dat hoeft dus allemaal niet ;-) Het automatiseren van het laatste kan Koploper zelf met vaste routes . Je geeft gewoon aan dat hij van de brug kan vertrekken als de logische actie waar is.
Ik heb het over: Als ik bijvoorbeeld spoor 4 met de logische actie heb gezet dat hij daar moet onderbreken met het realis, is die waar. Als de bezetmelding van de stroomval ook waar is, zijn beide logische acties waar en staat de brug dus stil op spoor 4. Je hoeft de verschillende posities dus helemaal niet te detecteren. Veel makkelijker en ook nog goedkoper.

De term logische acties schrikt helaas af. Paul, zaliger nagedachtenis, had ze beter handige acties kunnen noemen, lol.

Wat betreft de spoorstaaf: De plus en de min zijn aangesloten o het relais dat de richting omdraait. Het is dus afwisselend plus en min afhankelijk van de richting van de brug. De aansluiting die onderbreekt en de ononderbroken spoorstaaf moeten beide plus of beide min zijn. De gelijkstroom van de Fleischmann is dus verbonden met de relais, die de stroom al dan niet doorgeven.


Als je het schema van de BRAWA krijgt ontvang ik graag een kopietje. Ik heb het zelf moeten uitvogelen.

Bedenk dat functies en acties twee dingen zijn, al zijn functies wel door acties aan te sturen


Voor de meelezers: De rolbrug van Marklin werkt heel anders. Ik heb daar een jaar of tien geleden een artikeltje voor geschreven, waardoor je hem ook volledig digitaal en met Koploper kunt aansturen, ook al is het ding analoog.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 13 jun 2019 15:51:31
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Dan is er nog wel een ander Nederlands product wat nog goedkoper is. En beter is voor de oudere man/vrouw.

Die ken ik nog niet persoonlijk. Adverteren toegestaan.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 13 jun 2019 15:53:26
Bericht:

Klik eens op Wim zijn onderschrift


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 13 jun 2019 15:58:43
Bericht:

quote:
Met al deze logische acties samen kun je de rolbrug aansturen.


Ik snap hem bijna helemaal, Tom. Heel slim: Wissel naar spoor 4 zetten onderbreekt daar de brugrolspanning. Het "naar blok" is daarmee eigenlijk klaar.
Alleen, hoe bepaal je de polariteit van rolspanning, dus de richting van het omschakel relais, dat moet toch afhankelijk zijn waar je bent en waar je naartoe moet?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 13 jun 2019 16:08:42
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Als je het schema van de BRAWA krijgt ontvang ik graag een kopietje. Ik heb het zelf moeten uitvogelen.



Ik zou het graag doen, maar de site verbiedt het doorgeven aan derden.
Dus even zelf naar de site gaan:
https://www.hpw-modellbahn.de/modellbahninfos/brawainfos.htm en daar op
"Anleitung: Schiebebühne - Nr 1180 - Spur: H0 --> Code: brawa158"
drukken, aanvraagformuliertje invullen met een nette tekst om brawa158 (Code vermelden!) te ontvangen.
En dan maar afwachten

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 13 jun 2019 16:12:31
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj

Klik eens op Wim zijn onderschrift


Gedaan. Echt niet gek, zeker in SD uitvoering!
Helaas net nu niet nodig, en tja, naar Finland is de porto ook niet mis (da's met alles zo).
Onthouden voor de volgende keer!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 13 jun 2019 16:34:23
Bericht:

Alleen, hoe bepaal je de polariteit van rolspanning, dus de richting van het omschakel relais, dat moet toch afhankelijk zijn waar je bent en waar je naartoe moet?

Hoewel hier uitgebreid beschreven gaat het gewoon om een relais dat in een keer twee uitgangen schakelt. Vanaf de middelste aansluitingen gaan er twee draden naar de Brawa die de plus of de min aansturen. In de en stand geeft het eerste relais de plus door en in de andere stand de min, omdat de mij met een draadje verbonden is aan waar de min binnenkomt. Voor de plus werkt het net zo. Het relais wisselt daarmee plus en min om.

Met een relais 2 x um , aangestuurd door een wisseldecoder. De drie uitgangen van de wisseldecoder stop je in de aansluitingen van het relais, waarmee je dus het relais zelf omzet. Dan heb je voor de aansturing van plus en min twee uitgangen met elke drie uitgangen van het relais, die noem ik voor het gemak even de onderste en de bovenste.
De uitgangen noem ik 1, 2 en 3 en van de onderste 4,5 en 6.

Zet de plus van de trafo op 1 en de min van de trafo op 4. Welke plus en min is maakt in wezen niet uit. Zet de snelheidsregelaar van de trafo nog even op nul.

Trek een draad van 2(middelste)uitgang naar de linkse aansluiting onderaan de Brawa voor de aansluiting van de stroom die de brug aanstuurt.

Trek een draad van 4(middelste van de onderste drie) naar de rechtse aansluiting voor de aansluiting die de stroom van de brug aanstuurt. Plus en min zijn nu aangesloten maar doen nog niks.

Trek nu een draad van 1 naar 6 en vervolgens van 3 naar 4. Die komen dus kruislings op het relais te liggen.

De middelste draad krijg in de ene stand de plus van 1 en geeft die door en in de andere stand de min van 3, die verbonden is met de min van vier, en stuurt die door

Bij de tweede uitgang krijgt de middelste draad in de ene stand de min van 4 en in de andere stand de plus van 6, die immers is doorverbonden met 1, waar de plus binnen komt.

Het relais verwisselt dus de stand van plus en min en daarmee van de rijrichting.

Vergeet niet dat de onderbroken en de ononderbroken staaf beide plus of beide min moeten zijn. Let er op dat de aansluiting naar de relais dezelfde polartieit heeft. Later moet deze aansluiting ook de relais voeden die de brug stoppen, want die moeten immers ook dezelfde polariteit hebben. Die zes relais kun je gewoon doorverbinden.

Zet de snelheidsregelaar aan en dan moet het werken. Je schakelt dus de rijrichting met een wisseldecoder. In deze opstelling lukt het ook met de snelheidsregelaar van de trafo maar dat moet je natuurlijk niet doen in het automatisch verkeer. Het handige van een rijstroomtrafo is dat je makkelijk de snelheid nog even aan kunt passen. De rijstroomtrafo moet in het automatisch verkeer altijd links of altijd rechts op een snelheid worden gezet.

Het kan met twee uitgangen van een 5551. maar verder met elk relais dat 2 x um omschakelt.

Zelf heb ik deze aansluiting op de linkerkant van de 5552 en gebruik de rechterkant voor het onderbreken van de rijstroom als geheel en dus niet als voeding voor de relais. Feitelijk realiseer ik dat onderbreken door de plus aan te sluiten aan het tweede relais en een verbinding te leggen waar de plus binnen kwam. Vervolgens kan ik met een puls die verbinding onderbreken en zal de rolbrug niet van stroom worden voorzien en dus niet actief kunnen zijn.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 17 jun 2019 09:13:16
Bericht:

Beste Tom, ik ben elektrotechneut en de bedrading is duidelijk.
Ik wil meer leren over de mogelijkheden van KL.
Ik vraag me af hoe je dus bepaalt welke kant je op moet.

Je brug is in positie 2, moet naar 4.
Hoe bouw je in KL de logica?

  • Met spinnenweb? Als de brug één blok is, zie ik niet in, hoe je weet of hij links- of rechtsaf moet.
  • Als de brug meerdere blokken is, dan zou je trein van één blok naar een ander moeten springen - ook niet goed
  • Als de brug géén blok is, dan is het misschien simpeler, maar dan nog moet je bij aankomst en "oproepen" van de brug weten waar hij laatst was, om links/rechts te kunnen kiezen?

Laatse positie ergens bijhouden?




Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 jun 2019 09:46:03
Bericht:

M.B.V een draaischijf decoder. En die bepaald aan de hand hoe jij die programmeert hoe de polariteit is.

En in je voorbeeld van B2 naar B4. Hoe moet hij eraf. vooruit erop achteruit eraf, of vooruit erop en vooruit eraf. Dat alles geef je op in de aanvullende draaischijf eigenschappen. Koploper heeft dat wiel al uitgevonden.

Ook de eventuele polariteit van de brug bepaald een slimme draaischijfdecoder, dat doet Koploper niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 17 jun 2019 13:34:15
Bericht:

Zo zie je maar, er zijn verschillende wegen naar Rome. De draaschijaansturing is een interessante gedachte. Ik stuur feitelijk een aantal relais aan met Koploper. Als de spanningsval werkt, en daar ga ik van uit, dan is de Brawa wat makkelijk aan te sturen dan de schuifbrug van Marklin, omdat je wat preciezer met de bezetmelding op de brug kunt werken. De Marklin werkt overigens net zo goed, daar werk je met bezetmelders en niet met zes relais. De truc met de bovenleidingsaansluiting, moet je wel beheersen. ;-)

Ik stuur dus met Koploper relais aan (combinatie Logische acties en Speciale acties) en maak gebruik van vaste routes, waarmee elke stap in te stellen is. Het kan ook goed met sequenzen, dan wel een combinatie van deze beide. De richting van de loc keer ik om met het in Koploper ingebouwde blokeigenschappen hoe je van het ene blok naar het andere komt. Dan moet je dus keren aanvinken. In mijn rolbrug gebruik ik gaan dus de helft van de treinen na het schuiven gewoon verder in de zelfde richting en de andere keren en gaan dus achteruit de 'loods' in. Je moet de opstelsporen dus wel inbrengen als je de blokken definieert.


Grappige gedachte van Wim om het met de draaischijfdecoder te doen, die dan ompoolt. Ik doe het met een relais, maar het lijkt me wel leuk om het een keer zo uit te proberen.

Grappige hobby is dit toch.
Heb jij het schema van de Brawa al?

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 jun 2019 15:47:14
Bericht:

Voor een schuifbrug heb je 2 wisseladres nodig op een K84.
Eentje voor de draairichting van de motor en eentje voor de motorspanning.

Mg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 17 jun 2019 15:54:37
Bericht:

Is helemaal waar, al doe ik het met twee uitgangen van een wisseldecoder en twee relais, wat hetzelfde effect heeft, op één ding na, en dat is als het relais 4 x um is een aantal dingen kunt meeschakelen. Mijn schakeldecoders zijn elders in gebruik. Ze zijn voor mij duurder dan voor jou, vrees ik.

De rijrichting omschakelen vind ik wat makkelijke met een relais zoals ik hierboven heb beschreven.
De wegen naar Rome en zo ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 jun 2019 17:51:07
Bericht:

Tom,

Dat schrijf ik toch ook.

Maar je mag helemaal je eigen methode toepassen. Zal me er verder niet in mengen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 17 jun 2019 18:18:40
Bericht:

Je schreef K84 is volgens mij een schakeldecoder en geen wisseldecoder. Een K83 is een wisseldecoder, al gebruik ik de betere Viessmann 5211. Al kun je een K84 wel inzetten.

Ik denk dat het juist zinvol is dat iedereen zich met de topics 'bemoeit', daar worden we alleen maar wijzer van en een denkfoutje wordt daardoor juist opgelost.

Het is geen bemoeien, het is bijdragen. ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 jun 2019 19:09:40
Bericht:

Hier eentje met K84 en s88 voor Brawa.
https://www.bmbtechnik.de/app/download/12910565031/ws25_brawasb.pdf?t=1549365228

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 17 jun 2019 22:32:23
Bericht:

Uitgaande van positie 1 zet ik de goed richting aan met het relais en dan zet ik het relais aan die de motor in beweging zet. Het relais dat hem laat stoppen zorgt dat hij bij positie 4 geen stroom krijgt en de brug stopt. Ik heb dus 6 relais die dit elk per opstelspoor doen.

Het is misschien goed dat ik je het hele verhaal even stuur.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 18 jun 2019 11:12:22
Bericht:

Het relais waar je hem mee aanzet is toch hetzelfde relais waar je hem mee uitzet. Dus dat is 1 relais. Het andere relais bepaald de draairichting van de motor. Alles bij elkaar 2 relais op een K84.
Meer heb je niet nodig. Positie bepaal je met een s88.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 25 jun 2019 18:03:38
Bericht:

Nog even terugkomend op mijn vraag en wat specifieker.

Als ik een 5233 aan de onderkant heb verbonden met de digitale spanning van mijn Marklinbaan en ik heb op adres 1 een draad staan die de spanningsval in een geïsoleerd stuk van de rails, dan moet ik daar een melding van krijgen en dat werkt prima.

Wat nu als ik op adres 2 een draad aansluit, die een stroom moet detecteren die gevoed wordt door een analoge Fleischmann transformator. Soms is die plus en soms is die min. In principe zal er een een korte melding zijn, bijvoorbeeld een seconde en dat gaat hij weer uit.

Wordt die gelijkstroom gedetecteerd en ploft de boel dan niet uit elkaar omdat de 5233 is verbonden met de digitaalstroom van Marklin?

En wat als ik op een tweede 5233 een van de rijstroomdraden verbind met en van de rijstroomdraden en dan de draad op adres 2 zet, waarbij ook de melding van plus of min beide op één draad binnen kan komen?

Belangrijk is dus dat ik kan realiseren dat op een adres zowel analoge plus als analoge min kan worden doorgegeven en welke draad ik dan aan de 5233 onderaan moet aansluiten.

Ik haal uit de schema's dat er bij gelijkstroom dat de 5233 is verbonden met de een van de rails en er wordt door de assen een signaal doorgegeven, aan de andere railstaaf, gelijk aan de stroom van de eerste. Die eerste is aan de onderkant verbonden met de 5233. Dat komt me logisch voor, want de aansluiting van Marklin met de middenrail gaat ook naar de onderkant en de melding die ontstaat op adres 1 is van dezelfde verbinding met de geïsoleerde middenrail om het zo maar eens te zeggen.

Ik ben bang dat ik de boel verkeerd aansluit, dan wel geen melding krijg als ik mijn gelijkstoomdraad met afwisseend plus en min op adres 2 zet.

Mijn kennis van zaken met deze zaken schiet tekort en ze zijn te duur om op te blazen.;-)

Of is er een andere oplossing hoe ik de gelijkstroom kan detecteren en een meding krijgen? Een andere encoder dan de 5233 ben ik nog wel bereid aan te schaffen ook. Het moet dus absoluut zo zijn dat ik met één adres zowel plus als min van analoge stroom kan detecteren. Ik durf het niet te proberen. Ik zie op de afbeelding van de 5233 ook TWEE aansluitingen van de rijstroom maar op de schema's altijd maar een.

Ik weet precies wat ik wil en zeker waarom maar ik vraag me af of en hoe het kan.

Mogelijk denk ik te moeilijk en kun je ze zonder meer aansluiten en maakt het niet uit of de rijstroom dezelfde is als waar de melding vandaan komt. De Marklin middenrail detecteren kan alleen met de 5233. Ik vraag me af of bovenstaande melding van afwisselend analogge plus of min ook op een s88 kan of met een 5233 moet, dan wel kan.

Simpel gezegd: kan ik een draad waarbij afwisselend analoge plus of min wordt doorgegeven probleemloos aansluiten op een adres van de 5233 en eventueel op een gewone s88? Ik wil een bedrijfszekere bezetmelding maar zonder dat ik de 5233 of de S88 opblaas. De analoge trafo is op geen enkele wijze verbonden met de rijstroom of het digitale systeem.

In het laatste geval maak je deze jongen zeer blij. ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 25 jun 2019 18:54:13
Bericht:

Waar in hemelsnaam komt die analoge spanning vandaan en waar is die voor nodig? En over welk schema hebben wij het??

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 25 jun 2019 18:57:16
Bericht:

Het ligt in het verlengde van dit onderwerp. Ik stuur analoog gevoede apparaten aan. In dit geval de rolbrug. Ik wil gewoon een bezetmelding als er een analoge stroom loopt, zodat ik kan zien dat de motor van de brug werkt of uit is. Kortom ik schakel met een relais de brug aan, hij krijgt stroom en die wil ik detecteren. Plus en min wisselen met de schuifrichting en daarom moet hij zowel plus als min kunnen detecteren op een adres.


Wat ik er mee wil doen is iets ingewikkelder maar ook minder relevant voor de vraagstelling. maar Als dit zeker werkt, zonder iets op te blazen, kan ik verder.


Ik ben er natuurlijk als ik de analoge stroom gemeld krijg met een S88 of 5233 -(variant) Dat is niet met ja of nee te beantwoorden, waarbij dit zeker werkt met een van deze beide encoders?

Heeft iemand dit uitgeprobeerd en werkend?

Ik ben overigens wel benieuwd wat je Nederlandse product, geschikt voor de oudere man/vrouw inhoudt. ;-)



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 25 jun 2019 21:59:53
Bericht:

Of de 5233 op analoge spanning reageert, weet ik niet.

Maar je kunt toch zelf een stroomdetector voor die analoge spanning maken die naar de massa van de S88 schakelt?
Of je dat dan galavanisch gescheiden met een optocoupler of relais moet doen, is afhankelijk hoe je de elektrische installatie van je baan hebt gemaakt.

groet, Huub


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 25 jun 2019 22:10:17
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Of de 5233 op analoge spanning reageert, weet ik niet.

Maar je kunt toch zelf een stroomdetector voor die analoge spanning maken die naar de massa van de S88 schakelt?
Of je dat dan galavanisch gescheiden met een optocoupler of relais moet doen, is afhankelijk hoe je de elektrische installatie van je baan hebt gemaakt.

groet, Huub



Bedoel je daarmee dat ik zelf een draad leg naar de S88, of de 5217? Dat is niet zo moeilijk maar de vraag is of de s88 dat detecteert en er geen schade door ontstaat. Ik heb van electronica weinig verstand en wil graag zeker weten of het veilig kan.

Ik heb een Marklin baan en die werkt prima met S88 als bezetmelders, maar dat is alleen massa. De middenraildetectie op de 5233 is ook geen probleem, maar wat gebeurt er als er een analoge stroom van een Fleischmanntransormator in een adres van een s88 of 5233 geplaatst wordt? Krijg ik gewoon een melding en blijft het ding heel, en daarna betrouwbaar werken? Ik wil er geen risico mee nemen, daar zijn ze te duur voor.

In de handleiding staat op elk stroomverbruik maar diezelfde handleiding spreekt vervolgens alleen van digitale stroomvormen.

Voor zover ik weet werken alle stroomsensor S88 modules met een gelijkrichtcel, dat maakt ze simpel, goedkoop èn universeel inzetbaar.

Jimmaet gaat er van uit dat het werkt, maar weet iemand het zeker.




Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 25 jun 2019 22:26:27
Bericht:

Niet gewoon een draad leggen, maar een stroomdetectieschakeling maken.
Maar ik vrees gezien je reactie dat dat nog een stap te ver is.

Wat bedoel je hier eigenlijk mee, want ik kan er geen chocola van maken:

quote:
maar wat gebeurt er als er een analoge stroom van een Fleischmanntransormator in een adres van een s88 of 5233 geplaatst wordt? Krijg ik gewoon een melding en blijft het ding heel, en daarna betrouwbaar werken?


groet, Huub


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 25 jun 2019 22:28:55
Bericht:

Mijn vraag is eenvoudig of een s88, dan wel een 5233 een bezetmelding geeft als ik er een van de beide polen van de oude Fleischmann rijstroomtrafo verbind met een ingang van een van deze encoders.

Dus niet vanaf een digitale centrale eenheid.

Hoe ik van gelijkstroom een detecteerbare stroomsoort maakt, is voor mij niet helder.
Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 25 jun 2019 22:36:14
Bericht:

En wat bedoel je met een ingang van een van deze encoders, een van die met 1 t/m 8 genummerde ingangen?

groet, Huub


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 25 jun 2019 22:43:01
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

En wat bedoel je met een ingang van een van deze encoders, een van die met 1 t/m 8 genummerde ingangen?

groet, Huub



Ja, adres 1.1 van een 5233 of eventueel van een S88 maar ik meende altijd dat die alleen met massa werkten.

Het is heel eenvoudig. Reageert (bijvoorbeeld) de bezetmelder 1.1. op 5233 als die wordt aangezet en gaat hij uit als de stroom weer wordt uitgezet.

Met aanzetten bedoel ik niets anders dan dat er stroom op de ingang van het adres komt. In theorie kun je je het voorstellen dat ik een van de rijstroomuitgangen van de analoge Fleischmann trafo rechtstreeks aansluit op adres 1.1. Regelaar uiteraard zo dat hij spanning geeft.

Het is dan wel van belang dat hij zowel op de plus als op de min reageert, dit als de rijrichting is gewijzigd.

Een s88 reageert op massa. een 5233 op een rijstroom die door een as met weerstandslak wordt aangestuurd. Maar reageert een van deze encoders ook betrouwbaar op een pure ouderwetse gelijkstroom.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 25 jun 2019 22:52:53
Bericht:

Een 5233 reageert alleen als de ingang via een stroomverbruiker met de digitale massa wordt verbonden. Die stroomverbruiker kan een motor zijn, maar ook een weerstand.
Zoals jij het wilt doen (als ik je tenminste goed heb begrepen), werkt het niet en kan het leiden tot een defect van de 5233.

Maar dat wil niet zeggen dat een 5233 geen analoge stroom kan detecteren. Dat weet ik niet, heb ik nooit geprobeerd. Maar op de manier waarop jij het wilt, werkt het niet.

groet, Huub


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 25 jun 2019 23:04:33
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Een 5233 reageert alleen als de ingang via een stroomverbruiker met de digitale massa wordt verbonden. Die stroomverbruiker kan een motor zijn, maar ook een weerstand.
Zoals jij het wilt doen (als ik je tenminste goed heb begrepen), werkt het niet en kan het leiden tot een defect van de 5233.

Maar dat wil niet zeggen dat een 5233 geen analoge stroom kan detecteren. Dat weet ik niet, heb ik nooit geprobeerd. Maar op de manier waarop jij het wilt, werkt het niet.

groet, Huub



Het geeft mogelijk helderheid. Ik kan het zonder dit wel aansturen maar het zou alles een stuk makkelijker maken als het kon. Het is strijdig met de reactie van jimmaet: Gaat prima. Voor zover ik weet werken alle stroomsensor S88 modules met een gelijkrichtcel, dat maakt ze simpel, goedkoop èn universeel inzetbaar.

Wat een gelijkrichtcel in een s88 doet met analoge gelijkstroom, kan ik niet inschatten. Ik heb het zo gelezen als dat dat kennelijk op een of andere manier werkte.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 25 jun 2019 23:22:19
Bericht:

Ik zie niks wat strijdig is met het antwoord van Jimmeat. Je stelt verschillende vragen.


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 25 jun 2019 23:59:54
Bericht:

Dit helpt behoorlijk. Analoge spanning meten kan met wat gedoe. In ieder geval voor de plus of de min, het lijkt dat je die hier niet moet verwisselen, klopt dat?

Het gaat hier om zes ingangen en die zullen of allemaal plus of allemaal min zijn, maar elkaar wel afwisselen.

Je sluit een gele draad onderaan aan in de 5233. Vervolgens signaleer je met de gele draad die uit de motor komt een bezetmelding op de ingang 4.

Maakt het uit of je de gele of de blauwe draad in de ingang onderaan steekt en kun je dan een een stroom uit de blauwe draad op plaats 4 detecteren?
Dat maakt niet uit? Het gaat me erom of beide kunnen.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 26 jun 2019 00:05:45
Bericht:

Als ik het nu goed begrijp, wil je weten of de motor draait en dus stroomverbruikt. Dat zal met een stroomdetectie module niet zo eenvoudig zijn, die meet namelijk de stroom door de motor ook als hij stilstaat. Meld namelijk een stroomverbruiker en dat is ook een stilstaande trein. Maar waarom wil je dat weten? En kom nu eens met een schema!

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 26 jun 2019 00:17:03
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet

Tom,
De 5233 meet analoge stroom, ook DC. Dat maak ik op uit de diodeschakeling voor niet-gedetekteerde stukken, figuur 5 in de gebruiksaanwijzing. Dat is een standaard 2xdiode spanningsval, die gebruikt wordt om 1,2V te maken voor de detectie.

Er wordt meestal een standaard gelijkrichtcel voor gebruikt, in serie met de rijstroom op de AC aansluitingen, en de + en - onderling kortgesloten. Zo zal welke stroomrichting dan ook (AC, DC+ of DC-) 1,2V spanningsverschil geven, en dat wordt typisch gebruikt om een optocoupler (een optische isoleercel gebaseerd op LED en lichtgevoelige transistor) te sturen. Dit spanningsverschil is ook de reden om een 5234 of losse diodeschakeling op niet-gedetekteerde stukken te zetten.
Slechts als er een DC opto is gebruikt, zal het bij DC niet goed werken. Maar dan zou het op 24VDC ook niet werken, en dat belooft Viesmann wel:Ik maak het op uit de specificatie van de gebruiksaanwijzing: Maximale spanning 24V AC of DC.
Oftewel: Er zit een polariteits-ongevoelige opto in.

Je kan zelfs analoog en digitaal door elkaar gebruiken, maar meestal raden we niet aan verschillende stroomkringen aan elkaar te knopen.
De resultaten kunnen nl nogal verrassend zijn. Overspanningen, storingen, dingen die stuk gaan.

In principe kan het, maar er mag maar één verbinding tussen rijstroom en brugbesturing bestaan. En dat houdt ook kapasitieve en induktieve koppelingen in, dus niet de twee stroomkringen meer dan een meter naast elkaar laten lopen!

Ikzelf gebruik de BMD-16N-SD van Huub Maaskant, die kan je zo maken dat desnoods elk kanaal (wat jij adres noemt) in een totaal andere stroomkring, andere spanning enzo zetten. Dan moet je wel soldeeransluitingen gebruiken op en 2,54mm raster, de 5,08mm raster schroefaansluitingen laten hooguit 2 stroomkringen per 16 kanaals print toe.



Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel



Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 26 jun 2019 00:23:35
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Als ik het nu goed begrijp, wil je weten of de motor draait en dus stroomverbruikt.
... die meet namelijk de stroom door de motor ook als hij stilstaat.



Beste Wim,
de analoge stroom die Tom wil meten is de stroom door de rolbrugaandrijvingsmotor. Die wordt onderbroken als de brug op de juiste positie staat, dus dan wordt er geen stroom gemeten. Een lok kan dus de brug op/af als de bezetmelding vrij staat. In mijn schema zou er dus tussen Viesmann 5233 en motor een onderbrekerschakelaar zitten.

Maar Tom, waarom meer dan één analoge stroom meten, het ging toch oorspronkelijk alleen maar om de motor van de brugaandrijving? Of wil je alle 6 posities apart meten? dat kan ook. Ik teken even.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 26 jun 2019 00:52:40
Bericht:

Kees, ik schreef mijn verhaal toen jij het jouwe schreef en dit helpt voor de tweede keer enorm. Dit schema is voor mij precies het ontbrekende gedeelte.
Ik wil inderdaad de zes aansluitingen van een melding voorzien. Relevant is alleen de melding van de stroomloos geschakelde. De overige geven ook een melding maar daar laat ik Koploper niets mee doen als hij bij vijf moet stoppen. Echter het is voor elke aansluiting uiteraard van evenveel belang, omdat de brug daar ook naar toe moet kunnen.

Ik gebruik de Brawa schakelaar dus niet, maar heb hem opengehaald en met relais en digitale aansturing aanstuurbaar voor Koploper gemaakt. De zes onderbrekingen in de schakelaar heb ik vervangen door zes relais, het ompolen door het omkeerrelais. Deze relais kan ik met een wisseldecoder digitaal aansturen en dus door Koploper.



De functie van de 5234 is me nu ook helder.

Heel belangrijk: Maak het hier nog uit of hij de plusstroom detecteert of de minstroom? Kan ik dus de aansluiting zo laten als in je schema? Als dat niet kan: Kan ik met een relais de blauwe en de gele draad omwisselen zodat er geen conflict ontstaat net zo als ik de aansturing van de analoge motor met een relais aanstuur? Ik spreek dan over de blauwe draden direct aangesloten in jouw schema aan de analoge voeding.

Dat zou bij mij na het omkeerrelais zijn, en die twee kun je parallel schakelen. Het is natuurlijk wel een vergezochte oplossing en hopelijk niet nodig.


Ik zal vertellen wat ik aan het doen ben.

Mijn verhaal wordt duidelijker als je het pdf opent met de foto van de Brawa en de aansluitingen. De werking zal dan snel duidelijk zijn.

Ik kan met Koploper de Brawa aansturen. Ik schakel gewoon een aantal relais. Zes om de brugstukken al dan niet van spanning te voorzien, een relais om de plus en de min om te polen en eentje die het geheel uitschakelt.

Je moet je daarbij goed realiseren dat de rolbrug van Brawa anders werkt dan die van Marklin. Bij Marklin heb je een voedingsaansluiting en de andere voeler gaat over een dikke draad met onderbrekingen. Ze zijn altijd gelijk gepoold. De schuifbrug stopt niet direct als je de ononderbroken voedingsrail onderbreekt maar pas als de voedingsdraad naar beneden gaat en de schuifbrug stroomloos komt te staan.

De Brawa werkt anders. In plaats van de ononderbroken draad wordt de spanning precies op de goede plaats voor de railaansluitingen onderbroken. Je ziet een klein 'rondje' in de draad, precies voor de aansluitingsplaats van de rails. Aan weerszijden van deze draad is er parallel een overbrugginsgedeelte dat, als er spanning op staat, de rolbrug door laat schuiven.

Wil je dus dat de Brawa doorschuift, dan geef je spanning, ik doe dat met voor elke overbrugging een relais dat ik met een wisseldecoder aan of uit zet en dus gewoon digitaal kan aansturen. Wil je de schuifbrug laten stoppen, dan onderbreek je de spanning van die plaats met het relais . Onderbrekingsstukken en de voedingsrail moeten altijd gelijk gepoold zijn en zijn dan altijd of plus min.

Hoe stuur je nu de brug van aansluiting 1 naar vijf? Door op de eerste vier spanning te geven met de relais. Het relais bij spoor 5 is zo gezet dat hij geen spanning geeft en de brug stopt.

Het verdere gebeuren regel ik met vaste routes, logische acties, bezetmelders op de opstelsporen en een aantal centimeters doorrijden.

Wat wil ik nu? Ik wil de voedingsrail die onderbreekt verbinden met de voeler van het het onderbrekingsstuk en daar dus verbinding mee maken. Dat doe ik met twee voelers van de brug, eentje op die op de overbruggingstukken contact maakt en eentje die de voeding geeft, die met de oogjes. Die verbinding is alleen relevant als onderbrekingsstuk 5 stroomloos is.


Zo wil ik de Brawa voorzien van een melding als hij bijna op de plaats van bestemming is.

Als deze gelijkstroom naar het overbruggingsstuk loopt, wil ik dat met een draad verbinden met de 5233. Dan heb ik een melder dat de brug bijna bij spoor 5 is. Het relais zit ook aan die draad maar dat conflicteert niet, want er is geen verbinding als die uit staat. De melding stopt als het oogje bereikt is, dan wordt er niets meer doorgegeven maar dan heeft Koploper al op de bezetmelding gereageerd. Let wel, de bezetmelding veroorzaakt dus niet dat het relais dat stroomloos schakelt omgaat, maar geeft een melding aan Koploper die daar dan wat mee doet.

Zo wil ik de Brawa voorzien van een melding als hij bijna op de plaats van bestemming is.

Als de brug terug gaat, gaan polen de plus en de min om, en daarmee ook de polariteit van de spanning die de relais aan de zes onderbrekersdelen geven.

Daarom wil ik dus een bezetmelding op de 5233 die zowel op plus als op min reageert.

Ik wil dus gewoon op deze manier een bezetmelding maken. Dat er andere methodes om de brug aan te sturen is me bekend. Het werkte al, maar nu is het preciezer.

Het is dus een beetje analoog aan de wijze van werken die ik heb aangegeven om de Marklin schuifbrug van exacte bezetmelders te voorzien maar ja, die werken met digitale massa en het voorzien dan digitale melding van het bereiken van de stopplaats is zo gepiept. Die heb ik dus eigenlijk al helemaal digitaal.

En dat verklaart waarom ik een melding van een analoge bron wil, de Brawa werkt daar immers mee. En vandaar zowel plus als min, en als ik naar het schema van Kees kijk kan het in ieder geval OF voor de plus OF voor de min. Hopelijk kan het voor beide op één aansluitng.

Dat er ook andere trucs voor zijn is me wel helder, maar een draad spannen is nog wel op mijn niveau.

Hubertus, ik hoop dat je nu wat chocola proeft, het is ook vrij ongewoon dit te doen. De rolbrug fascineert me inderdaad.
We komen steeds dichter bij de oplossing ;-)

Het is nog niet helemaal klaar, maar ik ben al enorm geholpen.

Kees, je bent een wonder! De enige vraag die overblijft is of de aangesloten bezetmelder zowel een min als een plus accepteren. De motor moet natuurlijk wel van richting kunnen wisselen, maar wie weet kan het ook gedetecteerd worden zonder verdere veranderingen. Ik wil inderdaad ook de motor detecteren als die loopt, dat had ik als eerste toepassing bedacht. Het biedt mooie mogelijkheden, ik stuur al veel zaken met logische acties aan en dan is het vaak niet nodig te werken me bezetmelders en nog een leuke puzzel ook.




Download Attachment: Koploper.pdf
1863,81 KB

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 26 jun 2019 17:53:15
Bericht:



Bij deze de bezetmelder die op plus en min reageert. Oftewel voor 2 richtingen is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 26 jun 2019 19:29:43
Bericht:

Het kan dus, perfect, dit helpt weer, al zal ik het na de kippensoep en aanverwant nog even moeten bestuderen ;-) Vooral aan welke verbindingen het exact moet worden aangesloten. Helaas moet ik nog even kort vergaderen.


Het forum werkt krachtig, dat is heel mooi.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 26 jun 2019 21:04:19
Bericht:

Even voor de zekerheid:

Het symbool links bovenaan met het 'stempelsymbool' is de digitale massa, bruin, en verbonden met de centrale en met de linkeringang op de 5233

Het symbool rechts daarvan staat voor de rode digitale verbinding met de centrale, en gaat uiteindelijk naar de rode rechteringang van de 5233

De verbinding rechts bovenaan is naar een adres/ingang van de 5233

De verbinding rechts onderaan is naar de analoge stroom uit de BRAWA.

Per adresingang van de bezetmelders een dergelijke schakeling nodig.

De schakeling van de 5234 zit in het schema verwerkt, naast een halfgeleider? Die halfgeleider zorgt er voor dat zowel plus als min worden gedetecteerd?

De analoge stroom vanaf de Brawa wordt op de 5233 gekoppeld met de rode digitale draad.

Klopt dit?



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 26 jun 2019 22:25:38
Bericht:

Dit is alleen om de stroom door de motor te detecteren.

Linksboven zijn de railprofielen. Daar sluit je de motor aan.

Linksonder, de twee open draden daar sluit je de analoge spanning aan, en die kan van polariteit verwisselen en de motor draait linksom en rechtsom.

De diodes meten de spanningsval (stroomdetectie) en de opto PC844 geeft je een gavanische scheiding. Rechts onder de omgekeerde T is de massa aansluiting op de 5233, en de naar melder aansluiting gaat naar een aansluiting 1..8 naar keuze.

Beter kan ik je niet uitleggen. Het is een kwestie goed je schema lezen en begrijpen van de schakeling doet. Anders wordt het een lastig geheel.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 26 jun 2019 22:40:26
Bericht:

Het is me helder. Ik ben historicus, geen elektronicus.
Vandaar dat ik het wel zeker wil weten. Eigenlijk ben ik vooral geïnteresseerd in de toepassing. ;-) Het nodigt wel uit om er meer van te willen weten.
Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 27 jun 2019 08:30:41
Bericht:

Ik zou met deze schakeling alleen een 5217 gebruiken i.p.v. een 5233, dus S88 zonder stroomdetectie. Die is een stuk aantrekkelijker geprijsd.
Misschien dat Wim die ook bedoelt, want de 5233 die ik heb, hebben geen omgekeerde T aansluiting.

groet, Huub


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 27 jun 2019 09:46:02
Bericht:

Bij de 5233 gebruik je als extra nog een 10k weerstand en een diode. Dat is dan de stroomverbruiker voor de 5233. En de omgekeerde T is de BR aansluiting op de 5233. Maar ik denk dat de s88 een betere oplossing is ook voor de rest. Het is tenslotte 3-rail.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 27 jun 2019 10:25:15
Bericht:

Hubertus/Wim,

Ik kan dus hier rustig een s88 gebruiken? Het scheelt me de aanschaf van een 5233 en als ik zestien adressen moet hebben om de nummering per 16 kloppend te houden eigenlijk twee stuks, al kun je er ook eentje achterin de keten zetten,.

S88-ers heb ik ook nog eens voldoende liggen. ;-)

Rechts onder de omgekeerde T is de massa aansluiting op de 5233,

Omdat de 5217 die niet heeft, wordt dit dan de verbinding met de digitale massa?


Waardevolle informatie, Hubertus/ Wim.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 27 jun 2019 12:08:54
Bericht:

De 5217 heeft zelfs twee van die aansluitingen.


groet, Huub


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 27 jun 2019 12:14:43
Bericht:

Goed dat je het zegt, maar dit wist ik dan weer wel ;-) Ik gebruikte hem overigens alleen om de ingangen even te testen.

Ik ben verder wel blij met je opmerkingen. Het bespaart kosten.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 27 jun 2019 12:20:12
Bericht:

Als je weet dat het anders is, waarom zeg je dit dan?

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins
Omdat de 5217 die niet heeft, wordt dit dan de verbinding met de digitale massa?


Succes ermee verder.

groet, Huub


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 27 jun 2019 12:22:02
Bericht:

Het was niet meer dan een opmerking dat ik deze aansluiting kende, no offense. Ik geef aan juist zeer geholpen te zijn met je opmerkingen en ik gaf aan dat het met een glimlach was.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 27 jun 2019 12:48:04
Bericht:

Vandaar mijn vraag, als je de aansluiting kende, waarom zeg je dan dat de 5217 die niet heeft?
Ik vind het niet erg om tijd te steken in het helpen van anderen, maar vind het wel prettig als ik die tijd er niet voor Jan met de korte achternaam in steek.

groet, Huub


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 27 jun 2019 12:54:21
Bericht:

Ik refereerde alleen met een smile aan het gegeven dat ik dit toevallig wel wist, ik geloof dat je dat heel anders interpreteert. Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet goed hoe je dat zo kunt voelen, het was een opmerking met een glimlach, betekenend dat ik hier weinig van weet maar dit gelukkig nog wel. Het is juist goed dat je rekening houdt met mijn niveau in deze.

Ik heb aangegeven dat ik erg geholpen ben door jullie drieen en de moeite en tijd die er is ingestoken. Ik kan uw interpretatie niet goed plaatsen, het zal dan wel de bekende informatie zijn die niet goed doorkomt bij een schriftelijk contact. De smiley die daarvoor ingesteld is, stond er toch echt bij.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 27 jun 2019 13:23:22
Bericht:

Tom, je zegt letterlijk als het gaat om de massa aansluiting: "omdat de 5217 die niet heeft".
Als ik vervolgens met een plaatje laat zien dat de 5217 die wel heeft, is jouw reactie: "maar dit wist ik dan weer wel".
Dus dan blijft mijn vraag staan, als je dat al wist, waarom zeg je dan eerst iets anders?
Ik denk gewoon dat je het nog niet snapt, mede gezien je eerdere reacties in dit draadje. Dat is de achtergrond van mijn vraag, wat jij daar verder ook achter zoekt.

groet, Huub


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 27 jun 2019 16:30:47
Bericht:

Aan de 5133 zitten naast elkaar een aansluiting van de rode en de bruine draad, waar in het schema een verbinding mee was. Die moet kennelijk perse verbonden zijn. Aan de 5217 zitten die verbindingen niet, wel een aansluiting aan de massa zoals je die terecht aangeeft, maar het is niet noodzakelijk die te verbinden. Wel met de massa maar niet perse met de 5217.

Dat leek me een verschil. Ik verwees dus naar de twee ingangen van de 5233 die verbonden moeten zijn. De 5217 heeft zeker wel een massa-aansluiting maar in dit schema hoeft niets direct aan die twee aansluitingen verbonden te zijn. Dat er wel en aansluiting aan de massa als zodanig moet zijn, lijkt me evident.

Het is dus zuiver geredeneerd in de context van het hele verhaal.

Of het moet zo zijn dat et perse met de 5217 naast de bezetmelder nog een aansluiting naar de massa moet lopen die aan een van deze beide massa ingangen van de 5217 verbonden moet zijn, dat lijkt me echter niet in dit schema.

Als het wel zo is, dan hoor ik het vast wel. Dat ik in dezen onvoldoenden kennis van zaken heb, is me we bekend, daarom stel ik de vragen ook. ;-)

Volgens mij is een forum daar zelfs voor bedoeld. Sterker nog, het heeft goed gewerkt en de opmerking over de 5217 was me zeer welkom.


Het lijkt me zo helder.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 27 jun 2019 16:38:52
Bericht:

Beste Tom,

Helaas ben ik net al Huub van mening dat je er de ballen niet van snapt. Persoonlijk stopt mijn bijdrage in deze. Je hebt alle informatie die je nodig hebt, dus pas het toe.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 27 jun 2019 16:41:15
Bericht:

Klopt helemaal, ik schaam me daar ook niet voor, heb duidelijk die pretentie ook niet, en met deze informatie is mijn probleem opgelost. Ik kan het toepassen en daar gaat het me om. Mijn zelfbeeld wordt door andere zaken gevormd dan door kennis van electronica.

Gelukkig heb ik van andere dingen meer verstand. ;-)

Ik vind hier vast wel een weg in, maak je geen zorgen.

ik sta wat anders in het leven en dat moeten we maar zo houden. Ik ben van opvatting dat je je best kwetsbaar op mag stellen om een vraag te stellen. Daar kun je verschillend over denken Jammer, en in mijn mensvisie onnodig.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 27 jun 2019 17:09:42
Bericht:

Soms is het gewoon verstandig om je beperkingen op bepaald gebied te accepteren, zeker als het risico dat het geld gaat kosten vrij hoog is. Heeft allemaal niks met wel of niet kwetsbaar durven opstellen te maken.

Maar als je toch wilt doorzetten, je moet het aansluiten zoals hieronder.



Nogmaals, ik zou er nog eens goed over nadenken of je dit zelf moet willen oplossen, maar die keuze is aan jou.

groet, Huub


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 27 jun 2019 19:20:06
Bericht:

Ok Hubertus,


Mooi zo, dan is het helemaal compleet, en vooral duidelijk, precies wat ik zocht. Ik ben een gebruiker en stoei met logische acties.

Ik hoef over uw opmerking helemaal niet na te denken. Het is een assumptie, geen these. Ik peins en peinsde er niet over om het zelf te maken, kan en wil dit niet, en dat laat ik doen door mijn elektronische neefje. Die had op dit punt ook al niet zoveel vertrouwen had in de elektronische mogelijkheden van oom Tom. Hij was blij dat hij eens wat terug kon doen. Hij maakt er tien aan, dan kan er ook eens eentje stuk gaan, wat in mijn geval niet ondenkbaar is.

Mogelijk had u gedacht/ingeschat dat ik dat zelf zou wlllen, maar het is niet verstandig dat te doen. Eerlijk gezegd ben ik ook niet geïnteresseerd in hoe het werkt, maar dat het werkt. Dat dit niet de benadering van een electronicaman is, is plausibel en evident. Het zal mijn noordelijke nuchterheid wel zijn. ;-) Ik kan nu de Brawa rolbrug handiger aansturen en daar gaat het me om, al zijn er elders ook toepassingen denkbaar.

Dit verklaart uw inschatting waarschijnlijk ook. De inschatting van mijn eigen mogelijkheden is bij mij heel juist en ik kan er heel goed mee leven ergens geen verstand van te hebben. Maakt u zich geen zorgen, dit wordt ruimschoots gecompenseerd. Ik hoef ook niet alles te weten, als ik maar weet wie het wel weet.

Met dit schema is mijn probleem opgelost. Het kostte hier ook enige moeite, maar ik had dit zelf nooit gekund. Het maakt het aansturen van de rolbrug wat mooier, makkelijker en preciezer. Daar hou ik van.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 27 jun 2019 19:48:24
Bericht:

Misschien een tip voor de volgende keer.
Als je het een ander laat doen en het je zelf toch niet interesseert, laat dan die ander ook de vragen stellen. Dan was je op pagina 1 al klaar geweest.

groet, Huub


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 27 jun 2019 20:21:19
Bericht:

Dat scheelt ons ook het moeten doorworstelen van hele lappen tekst, waarvan het meeste niet relevant is.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 27 jun 2019 21:28:40
Bericht:

Beste,

En dan nu allen terug naar koploper :-)

Marcel


Reageer op auteur: tomprins
Gereageerd: 27 jun 2019 21:31:43
Bericht:

;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster