Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 249 / Bezoekers Vandaag: 2906
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bovendam in H0 en koploperbesturing
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Klazenga

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 17 jul 2008 :  16:15:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Als thema voor mijn modelspoorbaan heb ik mijn oog laten vallen op het project Bovendam in H0 van Hans van der Burgt. De details van dit project zijn te vinden op [www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec35/sec43].

In dit plan wordt voorgesteld om alleen het paradebaanvak te automatiseren. Na het lezen van de handleiding van Koploper ben ik echter zo enthousiast geworden dat ik het hele plan graag met Koploper zou willen aansturen.

Mijn vraag is echter of het sporenplan zich daar wel voor leent en of het genoeg mogelijkheden biedt om een natuurlijke treinenloop mogelijk te maken. Hoe zou (indien nodig) het railplan aangepast moeten worden? Ik heb nog geen ervaring met koploper (wel veel over gelezen) en daarom graag jullie hulp en goede raad!

vriendelijke groeten,
Egbert

(Fleischmann profirails, intellibox, NS tijdperk IV,V))


egbert

icer

46 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  18:31:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Egbert.

je schrijft dat je nog geen ervaring heb met koploper(wel met een modelbaan bouwen misschien).

Ik heb de bijgevoegde modelbaan gezien en het werd mij al heel snel duidelijk dat deze baan weleens een beetje tehoog gegrepen gaat worden,ik weet zeker dat koploper de hele baan kan aansturen maar al die kennis ontbreekt bij jou(bij mij ook hoor)

Mijn Advies,begin eenvoudig dus byvoorbeeld een ovaal in koploper te zetten en het werkent te krijgen.

Als je die basis beheerst zou ik een baan uittekenen die goed tedoen is maar beslist niet teveel(het moet niet op doodspoor eindigen)
Dus wat jij zelf leuk vind,dan de baan echt opbouwen en met koploper leren omgaan.

Stap voor stap (zo heb ik het ook gedaan).

Ik ben nu 1 jaar verder en ik rijd met 4 treinen achter elkaar met in opstelspoor.

Ik wil niet zeggen dat mijn manier de beste is maar ik probeer je alleen advies tegeven.

Als je nog vragen hebt (dat zal zeker wel ha ha )gewoon stellen je krijgt altijd wel antwoordt.

Groeten Patrick Schollaardt.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  18:52:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Egbert,

Ik sluit me volledig bij Patrick aan. Begin eenvoudig en probeer dan vervolgens elke keer een stap verder. Zo ben ik ook bezig. Eerst de eenvoudige ovaal met passeerspoor uit de beginset. Nu ben ik stapsgewijs mijn baan aan het bouwen en heb nu ongeveer het schaduwstation voor de helft liggen en rijd daarop met drie à vier treinen. Aan het einde zit een tijdelijke keerlus, die ook met de uitbouw van de baan meebeweegt. Zo houd je het overzichtelijk en leer je steeds meer. Pas als de gerealiseerde stap helemaal werkt zoals ik me had voorgesteld, ga ik over naar de bouw van de volgende stap. Het enige "nadeel" is dat je bij je baanontwerp al rekening moet houden met het feit dat hij steeds zal moeten groeien, maar dat is wel weer een mooie uitdaging in het ontwerpen van de baan. Bovendien lijkt me dat bij Bovendam project ook goed mogelijk. Het komt dan min of meer neer op modulebouwen, alleen wordt de module zelf steeds groter. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 17 jul 2008 18:56:13
Ga naar bovenaan de pagina

Klazenga

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  19:24:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Patrick en Dirk,

Bedankt voor jullie reactie.

Jullie hebben gelijk. Ik ga beginnen met een oefenbaantje en uitgebreid alles uitproberen, maar wil ook tegelijk aan Bovendam blijven bouwen en het geleerde op termijn in praktijk brengen.

Als op voorhand door kenners wordt afgeraden om hiervoor het project Bovendam te nemen, kan ik mijn werkzaamheden aan dit project misschien beter staken en een andere koers varen (vooral de sporen naar de schaduwstations heb ik zo mijn twijfels over).
Dus toch graag een deskundig oordeel over dit plan. Wie helpt?

groet,
Egbert




egbert

Bewerkt door Klazenga op 17 jul 2008 20:58:53
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  21:29:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou niet weten waarom dit niet door Koploper bestuurd kan worden.

Het enige waar je last van zult hebben zijn keerlussen, maar dat heeft niets met Koploper te maken maar een gevolg van de keuze voor Fleischmann.

Dit lukt ook en daar zitten 4 keerlussen in en het schaduwstation wordt van 2 kanten berijdbaar.

Download Attachment: Randwijk_75.jpg
484,13 KB

Voordat iemand begint dat blok 17 en 43 een wissel is en dat dit geen blok moet zijn, dit is bewust gedaan een trein kan vanuit blok 22 en 23 eerst kiezen voor blok 41 en 43 op basis van kans en vanuit blok 43 op basis van optimale lengte voor het schaduw station.
Gebruik ik blok 43 niet dan krijgt blok 41, naar het station ook de keuze voor optimale lengte en die is daar niet van toepassing.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom

Bewerkt door Wim Romijn op 17 jul 2008 21:37:07
Ga naar bovenaan de pagina

Klazenga

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  22:19:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Gezien je (voor mij althans) indrukwekkende railplan ben je vast een ervaren Koplopergebruiker.
Hoe kijk jij in het railplan Bovendam aan tegen het lange dalende spoor (vanaf rechts) tegen de achterwand naar het schaduwstation. Dit enkelspoor wordt in twee richtingen bereden. Staat dit een automatische treinenloop niet in de weg?

By the way, waarom levert de keus voor Fleischmann problemen op bij het berijden van keerlussen?

groet,

egbert
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  22:29:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Egbert,

In Koploper kun je heel mooi bij "Onderhouden Blokken" aangeven dat een aantal blokken behoort bij een railstuk dat in twee richtingen wordt bereden. Koploper zorgt dan voor een goed treinenverloop. Als het maar om één blok gaat wordt het so wie so netjes geregeld.
Keerlussen in het tweerailsysteem leveren kortsluitingen op en dat werkt niet echt prettig. Op dit forum zijn echter voldoende oplossingen voor dit probleem te vinden. Even zoeken onder "Keerlus" zal een hele boel info opleveren. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Succes er weer verder mee. Ik zie overigens een enkel probleem om Bovendam te gaan bouwen. Het ziet eruit als leuk sporenplan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 17 jul 2008 22:30:26
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  22:44:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Ik zie overigens een enkel probleem om Bovendam te gaan bouwen. Het ziet eruit als leuk sporenplan.
Hoi Dirk,

Zie jij nu een probleem of zie jij juist geen probleem? Als je wel een probleem ziet, dan is het misschien handig om dit ook te vermelden?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  22:48:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Egbert,

Keerlussen hebben niets met koploper te maken maar, zoals Dirk al schreef, met het tweerailsysteem. Er zijn mooie oplossingen voor maar de lengte van de keerlus bepaald in grote mate de lengte van de langste trein, deze moet namelijk helemaal in de keerlus passen.

En een lange enkelbaan is goed te beveiligen voor eenrichting verkeer, je moet alleen zorgen dat er regelmatig ook een trein de andere kant op kan rijden en dat het niet echt eenrichting gaat worden, maar dat is nou het leuke om daar een oplossing voor te bedenken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

icer

46 Posts

Geplaatst - 18 jul 2008 :  13:51:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim.

Mooi baanplan heb je trouwens,maar laten we niet vergeten dat Egbert(die we allemaal willen helpen)een onervaren koploper gebruiker is.

Dus ik begrijp het doel van het gepraat over keerlussen niet helemaal terwijl het wel om de onervaring van Egbert gaat die graag wat advies wil hebben.

Groet Patrick Schollaardt.











Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 jul 2008 :  19:19:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Egbert, Paul, Patrick en Wim,

Ik zie zeker geen probleem in het plan van Egbert. Ik geef alleen het advies het geleidelijk te gaan aanpakken en het bouwen in overzichtelijke stukken te doen. De baan en de opzet daarvan lijken me daarvoor prima geschikt.
Daarnaast moet je de keerlussen netjes aanleggen (met een goede ompoolschakeling) of het kruiswissel weglaten.
Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 18 jul 2008 19:57:44
Ga naar bovenaan de pagina

Klazenga

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 18 jul 2008 :  21:30:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik geloof dat ik zo wel een antwoord heb op mijn vragen.
Ik zal binnenkort eerst maar eens beginnen met een proefbaantje en zoals de laatste spreker al zei, zullen daarbij vast de nodige vragen rijzen. Ik zal me dan wel melden op het forum. Bedankt zover!
vriendelijke groeten,

egbert
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 18 jul 2008 :  21:42:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

Als je onervaren ben en je begint gelijk met keerlussen dan loop je tegen technische problemen die niets met het aansturen dmv van Koploper te maken hebben.

Daar Egbert het idee had dat zijn baan niet met Koploper te besturen zou zijn heb ik mijn baanplan laten zien met de meededeling dat ook die met Koploper te besturen is.

Zoals ik al aangaf het grootste probleem wat opgelost moet worden is het enkelspoor van boven naar beneden dat in beide richtingen bereden moet worden en waarbij je moet oplossen dat er geen treinen naar beneden rijden terwijl er geen plaats meer is, er kan ook niets naar boven rijden want er is een tegemoet komende trein. Dat is op zich prima te doen dmv deadlock of maximale bezetting per blokgroep maar dan is het geen beginners vraagstuk meer.

Dit zijn dan ook prima uitdagingen om als beginner gevorderde te worden, zo zijn we toch allemaal begonnen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina