Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 98 / Bezoekers Vandaag: 1140
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 287
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Aankomen in kopspoor, afkoppelen, nieuwe lok en weer opnieuw.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

martinb

66 berichten

Geplaatst - 05 mei 2007 :  13:09:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Ik probeer aan deze kant het kopmaken in een station te doorgronden maar kom geen stap verder. Ergens zal er wel een grijze cel klem zitten en rondjes zijn gaan draaien. :-(

Het volgende:

In de bijlage zit een simpel baanplan.

Download Attachment: Testrangeer.zip
17,44 KB

- Blokken 1 en 2 zitten in een keerlus (Dit moet de vrije baan voorstellen)
- Blokken 3 en 4 zitten in het kopstation
- Blok 5 is een opstelspoor



Wat ik probeer, maar niet lukt:

Getrokken trein met lok1 komt aan van blok 2 naar 3.
Op 3 ontkoppellen en opstellen in 4.
Lok2 komt uit blok 5, koppelt aan de rijtuigen die nog staan in blok 3 en vertrekt daarna naar blok 1
Lok1 die nu staat in blok 4 gaat opstellen in blok 5.
(en dan eigenlijk hetzelfde, maar dan met andere loks)
Getrokken trein met lok2 komt aan van blok 2 naar 3.
Op 3 ontkoppellen en opstellen in 4.
Lok1 komt uit blok 5, koppelt aan de rijtuigen die nog staan in blok 3 en vertrekt daarna naar blok 1
Lok2 die nu staat in blok 4 gaat opstellen in blok 5.
En dan begint het hele feest weer opnieuw.

Algemeen 1: in het grote baanplan rijden ook nog treinstellen die ook op het kopspoor moeten kunnen komen, maar die ik in deze kleine database er niet in heb gezet.
Algemeen 2: de bedoeling is om het met een detectieoogje aan te sturen om het onkoppelen netjes te doen.

Inmiddels ben ik (na tig pogingen) de weg helemaal kwijt en zie door de blokken, bezetmelders, logische en inmiddels niet meer logische acties en ontkoppelrails de treinen niet meer.

Ziet iemand het zitten om dit ding werkend te krijgen zodat ik kan zien wat de bedoeling is? Wordt het helemaal narrig van aan deze kant. Meestal helpt een nachtje slapen wel, maar na iedere nacht denk ik een stukje verder gekomen te zijn, maar toch weer niet... Heb het hele baanplan weer schoon opgebouwd zodat al mijn pogingen er uit zijn (incl alle niet werkende rommel....dus....)

Met vriendelijke groet,
MartinB

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 05 mei 2007 :  17:49:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

op dit forum heeft Mels een tijd geleden een werkende suggestie gedaan voor een lokwissel, hetgeen feitelijk is wat je bedoeld. Op deze link staat een en ander:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=646&SearchTerms=lokwissel

Misschien heb je er wat aan.
Ik zal ook eens proberen de suggestie van Mels in jouw database in te bouwen....

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Niels Bakker

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  01:19:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Martin,

zoals reeds aangehaald door Nico, een korte omschrijving hoe ik het op mijn baan heb gemaakt met behulp van de suggesties van Mels.

Ik ondervond 2 problemen, een was dat het kopspoor ook door treinstellen benut moest gaan worden, de andere de plaats van de ontkoppelrail.

1) kopspoor blok 3 gedefinieerd in bloktypes met als spec's "blok in vrije baan", hierdoor voorkom je dat er onnodig gestopt wordt in blok 3.
2) in variabele treinroute "alleen toegang treinstellen" aangemaakt,in deze route voor het kopspoor blok 3 "Toegang alleen bij bestemming" aangevinkt (ipv uitgesloten) samen met "geldt voor: getrokken".(hierdoor is het nog mogelijk om met getrokken treinen naar blok 3 te komen).
3a) vaste trein route aangemaakt "treinstel blok 3&4", in deze route is aangegeven dat er na blok 4 ingereden mag worden naar blok 3 met bezetmeldingen. Anders zou het treinstel, indien nog deels in blok 3 niet kunnen terug rijden.
3b) vaste trein route aangemaakt "getrokken trein blok 3&4", hiermee wordt de ontkoppeling gerealiseerd.

Voor het ontkoppelen & het verdere verloop heb je diverse logische acties nodig: trein boven ontkoppel / trein gaat van blok 3->4, met deze logische acties stuur je je ontkoppel rail aan via een speciale actie.
Verder heb je voor elke lok de volgende logische acties nodig :wagons opgehaald door lok x, lok x aangekomen in blok 4. Deze logische acties gebruik je namelijk als voorwaarde in de vast trein route.

Het is een heel verhaal, en het duurt even om dit te doorgronden. Ik heb geprobeerd dit in de testrangeer database te zetten.



Download Attachment: Testrangeer-2.bck
11,25 KB

Als je de database terugzet via backup/restore vink dan inclusief loc standen aan. Om de vaste routes te starten is er 1 extra vaste trein route gemaakt, waardoor de hele cyclus opgang komt. Ik hoop dat dit is wat je bedoelde.

Met vriendelijke groet,

Niels Bakker
Ga naar bovenaan de pagina

John

6 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  12:04:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Ziet er goed uit, maar even meedenkend:

De ontkoppelaar word nu volgens mij altijd geactiveerd door elke trein. Moet er niet een logische actie zijn die kijkt of er "geen" treinstel boven de ontkoppelaar staat? m.a.w. wel een getrokken trein?

Anders krijg je hier last van springende treinstellen op het kopstation.





</John>
Ga naar bovenaan de pagina

Niels Bakker

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  16:33:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste John,

over het schakelen van de ontkoppelrail is overna gedacht om de springende sprinters of VT-bussen tegen te gaan.
De speciale actie wordt bestuurd door 2 logische acties, namelijk: trein blok 3 boven ontkoppel & trein van 3->4. Als deze 2 waar zijn wordt de ontkoppel rail bekrachtigd.
Een treinstel heeft een variable treinroute waarin een stopverbod in blok 3 is meegenomen ("stopverbod treinstellen"), hierdoor kan de logische actie "trein blok 3 boven ontkoppel" nooit waar worden.

Met vriendelijke groet,

Niels Bakker
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  20:45:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Martin,

meest logische oplossing zit in een vaste treinenroute, deze term heb ik nog nergens in een reactie op jouw vraag gelezen. (Correctie: sorry stond al wel in een antwoord)

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 06 mei 2007 20:46:51
Ga naar bovenaan de pagina

martinb

66 Posts

Geplaatst - 06 mei 2007 :  21:44:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van martinb  Reageer met citaat
Begint (eindelijk) te dagen aan deze kant.

Vraag die ik nog wel heb is waar het "oogje" zit op welk detectiepunt. Wat ik begrijp zou dat op een appart puntje moeten komen toch? Die zie ik alleen nergens of kijk er domweg overheen. Volgens de "overleveringen" zou een oogje beter werken dus die wil ik zeker gaan inzetten. Wel zo fraai en gezien de schaal (N) is alles wat precieser werkt altijd erg welkom.

De demo database helpt trouwens wel enorm! Maakt erg veel duidelijk!! Als alles uitgepuzzeld is maak ik we zowieso even een netjes plaatje van waardoor anderen er wellicht in de toekomst ook weer lol van hebben.

Allemaal super bedankt voor alle hulp!!!

Gr,
MartinB
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 07 mei 2007 :  00:04:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin en anderen,

Dit was een leuke puzzel, dus hier mijn eerste bijdrage op dit forum.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 07 mei 2007 :  00:22:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry,

Ik weet nog niet hoe het hier allemaal werkt.

Ik heb de testrangeer database aangepast met een extra treinytpe en een vaste treinroute, maar zonder logische acties. In de Koplopertestmode werkt dit.

Het lukt me nog niet de file te uploaden. Ik zal morgen eens op het forum rondneuzen en het dan nog eens proberen.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 07 mei 2007 :  20:35:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Nog maar eens proberen.

Download Attachment: Testrangeerbewerktjh01.bck
9,42 KB

Om de boel aan de praat te krijgen plaats je een loc in blok 1 en sleept deze naar blok 2. Plaats de tweede loc in blok 1 en vul in het rijwindow een treinlengte in b.v. 99cm. De eerste loc wacht op een "treintype in blok" maar die is er nog niet dus druk op de groene toets in het rijwindow. Nu overal afblijven en het hele gebeuren komt op gang.

In blok 3 is ook ingevoerd dat de remvertaging is uitgeschakeld (F4 aan) en het inschakelen van de ontkoppelrail. In blok 4 wordt de ontkoppelrail weer uitgeschakeld.

Op een echte treinbaan moet je zorgen dat als de loc in blok 3 heeft afgekoppeld en is weggereden, de stopmelder van blok 3 weer vrijkomt. Dit is dus net zoiets als het omlopen van een loc zoals beschreven in de helpfile van Koploper.

Als je beide rijwindows opent en de communicatielogging aanzet kun je mooi volgen wat er allemaal gebeurt.

Groeten Jan.

Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 08 mei 2007 :  19:41:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

voor de locwissel heb ik 2 aparte vaste routes gemaakt, ook een 2e probleem zal op duiken in het baanplan van Martin omdat ook andere type treinen binnen moeten komen, en deze door moeten rijden tot het stootblok.

Ik ben bang dat er in mijn uitvoering van de definitieven (dus geen testopstelling) van Martin nog wat schoonheidsfoutjes zitten, dus ik hoop gaarne op commentaar van een ieder.

Hallo Martin,

Er zijn 2 vaste routes, goederentrein met diesel, komt in op 403 , loc rijdt door naar 423, nu wordt 2e loc gearriveerd vanuit blok 412, hier moet dus een loc staan met als treintype een losse diesselloc..

Nadat de 2e loc de trein heeft opgehaald, zal dit treintype veranderen in goederentrein, en zal de 1e diesel zich als losse diesselloc naar de locloods begeven.

De praktijk zal moeten bewijzen of het werkt

Het is van groot belang dat een juiste loc als juiste treintype op de goede plaats staat.

Voor andere treinen heeft blok 403 een stopverbod gekregen en deze moeten altijd doorrijden naar 423, waarvandaan ze weer kunnen vertrekken, deze oplossing verdiend geen schoonheidsprijs, mooier is misschien juist voor de andere treinen hier ook een vaste route te maken, ik hoop hier commentaar via het forum op te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Walter

Download Attachment: 06052007.bck
81,73 KB



Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 08 mei 2007 19:42:49
Ga naar bovenaan de pagina

17634

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 03 dec 2009 :  12:05:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan.

Ik heb met veel belangstelling jou ontwerp bekeken en uitgeprobeert,
het werkt uitstekend.


Je maakt melding dat er in blok 3 en 4 remvertraging en inschakelen van de ontkoppelrail moet ingevuld worden.

Waar vul ik dit in?

Met vriendelijke groeten

Rik
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 03 dec 2009 :  20:57:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rik,

Zo, jij hebt een oud draadje uit het stof gehaald.

De ontkoppelrail vul je in op het voorblad van de vaste treinenroute.
-Ga naar het voorblad van de vaste treinenroute en druk op help actief window hier vindt je een uitgebreide uitleg. (Ik kan het niet beter).


Als je op je lokdecoder een kleine remvertraging hebt ingeschakeld, dan kun je die bij veel decoders met F4 uitschakelen.
Wil je die in een bepaald blok van je vaste treinen route activeren, dan zet je in "Vaste treinenroute Gegevens blok" een vinkje bij "naar volgend blok is rangeerbeweging".
Tevens moet er dan in "Onderhouden locomotieven", tabblad functies, bij in dit geval functie F4 een vinkje gezet worden bij "Aan bij rangeerbeweging". Misschien kan het ook anders, maar zo doe ik het.

Wat Walter voorsteld om een lokwissel met behulp van twee vaste routes uit te voeren werkt ook goed. Vooral de eerste keer opstarten kan dan makkelijker zijn.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

17634

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 04 dec 2009 :  16:23:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan.

Bedankt voor je antwoordt.

Ik ben namelijk al geruime tijd bezig met een proefbaan, en heb de meeste kennis via dit forum opgedaan.
Nu was ik bezig om rangeerbewegingen en koppellen onder de knie te krijgen en via zoeken was ik bij dit draadje uitgekomen.
Na het bestuderen en uitproberen is alles wat duidelijker geworden, alleen die paar punten kon ik niet dadelijk vinden, met jou toelichting is het nu gelukt.

Bedankt.

Met vriendelijke groeten
Rik
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 04 jan 2010 :  17:23:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Ik ben ook bezig met deze materie! Kan jij me vertellen om welk draadje
het gaat?

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 04 jan 2010 :  20:24:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Als ik je vraag goed begrepen heb, alles wat hierboven staat, dit draadje dus.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 05 jan 2010 :  10:47:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Ik bedoel het draadje waarover jij de opmerking maakte bij de vraag van Rik! [Zo, jij hebt een oud draadje uit het stof gehaald.]

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 05 jan 2010 :  16:21:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog steeds dit zelfde draadje.
Kijk maar eens naar de startdatum: 5 mei 2007.
Om daar na ruim 2,5 jaar in te reageren kan je met recht een draadje uit het stof noemen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 05 jan 2010 :  20:56:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Ja, dat was mij wel duidelijk! Ik was alleen benieuwd of Jan een nog ouder draadje bedoelde? Maar dat kan alleen hij vertellen!

Mvg.
kees
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 05 jan 2010 :  21:46:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Nee, ik bedoelde echt dit draadje.

Er zijn wel andere draadjes, daarvoor kun je b.v. eens zoeken op "locwissel", "omlopen" of "ontkoppelen".
Ook in de handleiding staat een heel verhaal over het "omlopen van een loc".

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina