Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 237 / Bezoekers Vandaag: 6213
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissels toevoegen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

geert

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 25 mrt 2015 :  20:44:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Als absolute beginner in Koploper ben ik bezig met een testbaantje.
Dat doe ik met een Roco Multimaus centrale en de S88XPressnetLi van Wim Ros. De interface is via een USB/Serieelkabel aangesloten op een Windows XP laptop. Ik had een railovaaltje met 4 blokken gemaakt en het is me gelukt om daarop 2 treinen met verschillende snelheid te laten rijden, zonder dat ze elkaar raken. De snelste trein wacht keurig tot de langzame trein het voorgaande blok verlaten heeft. Tot zover gaat het dus goed.
Ik heb het baantje nu uitgebreid met een inhaalspoor.Ik heb daartoe 2 wissels toegevoegd. Deze zijn aangesloten op een Viesmann 4 voudige wisseldecoder. In Koploper heb ik bij [Digitale Onderdelen] 1 wisseldecoder met 4 uitgangen toegevoegd. Deze staat op adres 1. In het venster staat [0005-0008 wisseldecoder] In de Multimaus heten mijn 2 wissels wissel 5 en wissel 6. Zo zijn ze met de Multimaus ook te bedienen. Als ik echter in [Algemeen] -> [Testprogramma] de wissels wil testen, dus klikken op [Alles rechtdoor] of [Alles afbuigend], dan gebeurt er niets. Dit is vast een beginnersfoutje. Ik doe iets verkeerd of ik vergeet iets. Is er op dit forum een ervaren Koploper gebruiker, die mij uit de droom kan helpen?

Vr.gr.:Geert

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2015 :  21:01:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geert,

En heb je dan ook in het sporenplan deze wissels aangemaakt, symbolen geplaatst en de adressen toegekend.

Als je dat gedaan hebt of doet, dan kun je gewoon op het symbool zelf klikken en dan zal het wissel omgaan, heb je verder geen testprogramma optie voor nodig.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

geert

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2015 :  21:19:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Dank voor je snelle reactie. Nee, ik heb nog geen sporenplan met daarin de wissels. Ik zat met mijn gedachten nog bij de bezetmelders. Deze kan je testen, zonder dat er een sporenplan is aangemaakt. Ik dacht dat dat ook met de wissels kon, maar dat is dus niet zo. Ik ga er morgen mee verder. Maar is het juist dat ik de wissels in de Multimaus wissel 0005 en 0006 genoemd heb? In [Digitale Onderdelen] heb ik de decoder op adres 1 gezet en dan komt er te staan: 0005-0008: wisseldecoder. Je zou verwachten 0001-0004.

Mvg: Geert.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2015 :  21:26:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geert,

Net als bij de bezetmelders beginnen de module adressen bij NUL en, dus als je module adres nul ingeeft ipv één dan krijg je 1..4.
Dit is de manier van tellen zoals door Lenz bedacht.

Voor de bezetmelders 65.1..65.8 heb je immers ook module basis adres 64 opgegeven in de s88XPressNetLI. Dit is basiskennis die elke gebruiker zich eerst eigen moet hebben gemaakt voor hij hiermee begint.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

geert

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2015 :  21:35:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankjewel Wim.
Is inderdaad heel logisch.

Grtzz.
Ga naar bovenaan de pagina

geert

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2015 :  11:48:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan nu inderdaad in het baanplan de wissels met een muisklik bedienen.
En zo kom ik stapje voor stapje steeds verder.
Gaat niet zo vlug, maar ach, als gepensioneerde zou ik tijd zat moeten hebben, al word ik ook veel geclaimd voor klussen bij de zoons en dochter.
Wim, wederom bedankt voor de heldere uitleg.

Mvg: Geert
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina