Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 239 / Bezoekers Vandaag: 3567
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wissel of deel van wisselstraat vervroegd vrijgeven
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ffxpvc

Belgium
67 berichten

Geplaatst - 09 mrt 2014 :  21:25:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

Ik geraak er niet uit. Ik kan geen wissel of deel van een wisselstraat vervoegd vrijgeven

In bijlage een bck.

Ik wil rijden van blok 29 naar 5 en dan zo terug via 35 naar 29
Bij het rijden van 29 naar 5 heb ik ingesteld dat wissel (26/27) en lijn 122 op de 1e bezetmelder van blok 5 mag vrijkomen. Zodoende zou ik in een vloeiende beweging het volledige traject kunnen voltooien.

Echter de wissel en volledige wisselstraat komt enkel maar vrij bij het laatste bezetmeldpunt van blok 05 en de loc blijft wachten in blok 35 ondanks stop verbod.

Wat doe ik verkeerd ?

ik heb de andere onderwerpen over wisselstraten geraadpleegd maar kom er niet uit.

met dank
Danny

Download Attachment: DMRD.bck
126,02 KB

HO + MRDIRECT + KOPLOPER + OM32

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2014 :  22:02:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Danny,

Ik zie nergens een daadwerkelijk stopverbod voor blok 35.
In dit geval zal het eerder vrijgeven van de wissels niet zoveel nut hebben hij gaat eerst van blok 5 naar blok 35 en daar zijn deze wissels geen onderdeel van.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2014 :  19:11:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

Ok ik heb variabele route gemaakt met stopverbod in blok 35.

Maar de eigenlijke vraag is waarom wordt de wissel 26/27 en lijn 122 niet vrijgegeven na de 1e bezetmelder van blok 5 rijdend van blok 29 naar blok 05.

ik heb dat nochtans ingesteld. ik heb gen bezetmelders op de wissels en rij met C-rails

mvg
danny

HO + MRDIRECT + KOPLOPER + OM32
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2014 :  21:55:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Danny,

Geen idee in testmode werkt dat ook zo. Wordt netjes vrijgegeven na bezet 1.05.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2014 :  20:15:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Na bezetmelder 1.05 kleurt de lijn inderdaad rood.
Echter pas bij bezetmelder 1.01 en dus het laatste bezetmeldpunt komt de volledige wisselstraat vrij.

Ik zie dus geen verschil in het eerder vrijkomen van de wissel 27/26 en de rest van de wisselstraat zoals ik dat ingesteld zou willen hebben.

ik wil die wissel vervroegd vrijgeven om terug in blok 29 te rijden via blok 35 en dit zonder stoppen.

zie bijlage.

mvg
Danny

Download Attachment: Capture.JPG
59,38 KB

HO + MRDIRECT + KOPLOPER + OM32
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2014 :  20:41:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Danny,

Wat Wim schrijft is niet geheel waar; in de testmode werkt het ook niet goed. Wat Wim ziet is dat 1.05 wordt vrijgegeven en meteen daarna 1.01 bezet. Als je echt echt stuk voor stuk doet, dan zie het gebeuren zoals jij het beschrijft.

Ik heb vinger op de zere plek: als je bij blok 29 weghaalt "te lange trein" vorige blok en wisselstraat bezet houden, dan gaat het wel zoals jij het wil.

Ging dit ook al in versie 8.2 fout?

Wordt pas op zijn vroegst volgende week voordat ik er serieus naar kan kijken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

ffxpvc

Belgium
67 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2014 :  23:08:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Ik heb op Blok 05 "te lange trein" vorige blok en wisselstraat bezet houden weggehaald (niet op blok 29) en inderdaad dan werkt het zoals het moet.

Ik denk dat ik het in een vorige versie ook reeds had, maar dat stukje met die 3-weg wissel is pas nieuw aangelegd sedert vorige week.

Nu weet ik waar het aan ligt dus alvast bedankt voor de analyse en oplossing.

mvg
Danny

HO + MRDIRECT + KOPLOPER + OM32
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2014 :  17:19:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Opgelost in versie 8.3 (buildnummer 2) en die staat nu op mijn site.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  11:20:29  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Is er iemand die dit probleem herkent?




Misschien ligt het aan mij, maar ik vind geen blok 107...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 25 jan 2015 11:31:06
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  11:20:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb hetzelfde, langer bezet houden te lange trein aanvinken en de boel wordt niet meer vervroegd vrijgegeven. Versie 8.3

mvgrt robbie

koploper + mrdirect
Bentheim Reine met een beetje fantasie 1977
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  11:30:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Robbie,

Dat is toch ook logisch, je wil voorkomen dat de te lange trein door midden wordt gereden als hij twee blokken bezet houd en de daar tussen liggende wissels lijkt mij. Waarom wil je dan toch eerder vrijgeven, dat snap ik niet, jij wel?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  11:33:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Robbie,

Waarom wil je dan toch eerder vrijgeven, dat snap ik niet, jij wel?





Ik denk Wim dat hij dat wil, omdat de trein in kwestie NIET te lang is, de trein is slechts 92cm op 145cm bloklengte.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  11:50:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Ik zie wat je beschrijft. Als je alleen een vinkje zet bij 'wisselstraat', werkt het wel goed.
Lijkt op een bugje.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  12:46:07  Toon profiel  Reageer met citaat
"wim :
Dat is toch ook logisch, je wil voorkomen dat de te lange trein door midden wordt gereden als hij twee blokken bezet houd en de daar tussen liggende wissels lijkt mij. Waarom wil je dan toch eerder vrijgeven, dat snap ik niet, jij wel?"

Wim, men neme twee blokken, a en b
Ik wil een trein eerder vrijgeven als ie van a naar b rijdt, bv bij _vrijkomen_ van eerste melder b, of tweede melder b. Dit werkt prima als ik geen vinkjes zet bij langer bezet houden bij te lange trein.(edit : in blok a dus) Zet ik die vinkjes wel wordt trein altijd pas vrijgegeven bij laatste melder. Ik vindt dit helemaal niet logisch. Het een heeft nl mi vrij weinig (te lange trein voor blok a) te maken met het andere (geef blok a vrij bij [conditie]

koploper + mrdirect
Bentheim Reine met een beetje fantasie 1977

Bewerkt door robbie103 op 25 jan 2015 12:50:38
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  12:49:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Het doel van het vinkje voor een te lange trein is toch dat het blok waar hij vandaan komt NIET wordt vrijgegeven, eerder vrijgeven heeft dan toch ook geen enkel nut, en is juist wat je met het zetten van dat vinkje wil voorkomen. En de lengte meting zal plaatsvinden op de stopmelders van de twee blokken, en dat lijkt mij dan ook weer meer dan logisch. Passen alle treinen in alle blokken dan zet je die vinkjes niet en anders accepteer je de gevolgen van je eigen ondernomen actie, door het zetten van het vinkje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 25 jan 2015 12:53:18
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  13:42:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Het zit hier echt niet logisch.
Het gaat om de wisselstraat van blok 4 _naar_ blok 407.
Als in blok 4, het beginblok dus, een vinkje wordt gezet bij langer bezet, zou dat geen invloed mogen hebben op het eerder vrijgeven van die wisselstraat die erna komt. Maar die invloed is er dus wel.
Bij alleen aanvinken in blok 4 van langer bezet van de wisselstraat, gaat het ook goed. Zodra in blok 4 ook langer bezet vorig blok wordt aangevinkt, gaat het fout. Het vorig blok is blok 6, maar die is gewoon al netjes vrijgegeven.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

robbie103

Netherlands
32 Posts

Geplaatst - 25 jan 2015 :  14:35:07  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Het doel van het vinkje voor een te lange trein is toch dat het blok waar hij vandaan komt NIET wordt vrijgegeven, eerder vrijgeven heeft dan toch ook geen enkel nut, en is juist wat je met het zetten van dat vinkje wil voorkomen. En de lengte meting zal plaatsvinden op de stopmelders van de twee blokken, en dat lijkt mij dan ook weer meer dan logisch. Passen alle treinen in alle blokken dan zet je die vinkjes niet en anders accepteer je de gevolgen van je eigen ondernomen actie, door het zetten van het vinkje.

Het blok waar hij vandaan komt ja, laten we dat even blok 0 noemen.
En blok A is dus te kort. In A zetten we dus een vinkje voorgaande blok bezet houden, logisch. Nu rijden we uit 0 via a naar b. B is een heeeeel lang blok, waarin ook een trein die voor A te lang is makkelijk past. Dan wil ik dus alsnog A vervroegd vrijgeven, en dat kan dus niet, en dat is niet logisch. Of het een bug is of inherent aan het programma weet alleen Paul, logisch is het echter zeker niet.

koploper + mrdirect
Bentheim Reine met een beetje fantasie 1977
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2015 :  23:20:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Juist.... Ik heb van de week een draadje aangemaakt met precies hetzelfde probleem. Ook bij mij werkt het als ik het vinkje weg haal. Echter is dat vinkje er juist om het blok langer bezet te houden als de trein van B naar A gaat en niet van A naar B in mijn geval....
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina