Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 129 / Bezoekers Vandaag: 5874
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Omlopen met Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tomprins

Netherlands
538 berichten

Geplaatst - 24 mrt 2015 :  13:08:18  Toon profiel  Reageer met citaat
https://www.youtube.com/watch?v=aBAtZ9L6-OQ&feature=youtu.be

Mooi filmpje waarbij je een lok ziet omlopen. Het is uiteraard gedaan met Koploper en hooguit het aankoppelen is nog wat te verfijnen. Het kleine stoomlokje is ook met geluid, wat een grappig effect heeft.

Het kan al heel lang met Koploper maar ik blijf Paul erkentelijk voor het inbouwen ervan. Hoe het moet, staat in de handleiding en verder is er hier ook wel over geschreven.





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 24 mrt 2015 15:31:34

gansep

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2015 :  19:43:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van gansep  Reageer met citaat
Tom,

Leuk filmpje. Had er afgelopen week ook een gemaakt met hetzelfde onderwerp.

https://www.youtube.com/watch?v=8T-AdgO3XEs

Groet
Erik
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2015 :  21:35:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Zeer fraai moet ik zeggen, vooral met de inzet van de draaischijf, dat geeft sjeu aan het verhaal. Bij het aankoppelen kies je ook voor een redelijke duw met even doorrijden. Dit is ook een van de moeilijker dingen om dit heel precies te doen. Punt is dat de trein nog wel eens ietsje verschuift bij het afkoppelen en je bouwt toch wat zekerheid in. Ik heb wel gemerkt dat de gebruikte koppeling uitmaakt, met de halve beugel van Roco ging het het beste.


Maar mooi gedaan, het klopte allemaal!

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

gansep

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2015 :  22:24:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van gansep  Reageer met citaat
Dank voor de positieve reactie. Het aankoppelen is inderdaad het kritische punt. Ik heb al bewust de snelheid van de loc zo laag mogelijk gehouden. (misschien zet ik hem nog iets lager, dan "ramt" de loc niet zo tegen die rijtuigen aan)
Als ik een lichtsluis als detectie zou gebruiken is het veel beter (en mooier) te regelen, maar die heb ik (nog) niet.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2015 :  22:46:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Met de laagst mogelijke snelheid aan komen rijden en dan een goede koppeling gebruiken helpt. Bij geijkte snelheden is Koploper echt heel precies aan te sturen als het op de afgelegde afstand aankomt. Maar je bent even bezig voor je het goed hebt werken. Een lange zware trein werkt ook beter dan een korte lichte in mijn beleving, de wagons houden iets meer tegen en schieten minder door.

Koploper is een extra hobby op zich!

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 25 mrt 2015 22:16:06
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina