Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 199 / Bezoekers Vandaag: 5141
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 746
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Toegang tot extra spoor wordt niet meer gebruikt
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ron Wouters

Netherlands
17 berichten

Geplaatst - 23 okt 2014 :  22:50:02  Toon profiel  Reageer met citaat
mede hobbyisten

Ik ben al aardig onderweg met mijn baan. Alleen loop ik nu weer tegen het volgende probleem aan. Wanneer er een lok naar spoor 3 van blok 17 naar blok 36 wil gebeurd dit niet meer en blijft hij wachten totdat Blok 28 via blok 18 vrij is. Kan iemand eens meekijken in mijn recente BCK bestand

Met groeten Ron Wouters

Download Attachment: Zolder22102014.bck
103,2 KB

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 24 okt 2014 :  09:54:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Ron,

Ook met je database erbij, snap ik niet wat je bedoelt.
Kun je het nog eens uitleggen wat je wilt en aangeven welke loc(s) het betreft?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ron Wouters

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 24 okt 2014 :  22:25:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

Onder normale omstandigheden moeten de loks kunnen kiezen komend uit blok 17 naar blok 18 of blok 36. Dit heeft tot pas geleden toe goed gewerkt. geen enkele lok kiest meer voor blok 36. Ook reageert het voorsein nr 67 sinds dien niet meer. Dit kan er misschien iets mee te maken hebben

Ron Wouters
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 25 okt 2014 :  09:19:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ron,

Als je een loc in blok 17 zet en die voor het starten van automatisch rijden naar blok 36 sleept, krijg je de melding "tegemoetkomende trein". Die melding wordt veroorzaakt doordat blokken 31 en 32 niet volledig zijn ingevuld bij onderhouden blokken. Als je dat wel doet, vertrekt een trein wel van 17 naar 36.

Het seinprobleem is anders en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het in deze combinatie ooit wel heeft gewerkt.
Het voorsein moet drie standen kunnen tonen: onveilig, veilig en beperkt. Het sein dat er nu staat, kan alleen maar onveilig en veilig tonen. Wanneer het beperkt zou moeten tonen, kan dat niet en kiest koploper zo te zien voor onveilig. Bij die seinen heb je trouwens wel meer dingen veranderd die de werking van het stelsel negatief beïnvloeden. Ga als je zelf met seinen aan de slag gaat altijd uit van de seinen die door koploper zijn gegenereerd en vervang alleen de plaatjes waar nodig.

Ik zie meer vreemde dingen in je baan. Waarom splits je je stationssporen in twee blokken, terwijl je het via de deadlock onmogelijk maakt om beide blokken gelijktijdig te bezetten? Maak er dan gewoon één blok van, houdt het wel zo overzichtelijk.
Over deadlocks gesproken, ik weet niet met welk doel je ze erin hebt gezet, maar zover ik kan zien, zijn ze allemaal overbodig.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ron Wouters

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 26 okt 2014 :  22:27:20  Toon profiel  Reageer met citaat
huub

Zoals u reageert door mijn vraag met een wedervraag te beantwoorden wordt niet veel wijzer van. tot vorige maand toe heb ik op eigen kracht met het handboek en de helpfile bij de hand mijn baan aan het werken gekregen. Nu loop ik tegen wat strubbelingen aan waar ik niet helemaal uitkom dus stel ik deze op ons forum, met de hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen. u zult ook wel weten dat de seinen er alleen voor sier staan dat ik dan niet precies volgens het handboek signalen van de DB de seinen opstel en ook zodanig laat fuctioneren heeft dus verder geen invloed op de besturing van Koploper. Ik snap dan ook niet, behalve dan VS 67. Die heeft weldegelijk gewerkt. De situatie is dan ook identiek de andere zijde van het station namelijk VS16, die doet het toch ook. Wat betreft blok 31 en 32 dit zijn toekomstige aansluitingen en hadden handmatig geblokkeerd moeten staan. maar dit verandert niets aan de situatie betreffende mijn vraag. Ik begrijp ook niet welke deatlocks u onnodig vind als over blok 6 tm 13 gaat is de rede dat ik niet wil dat alle loks achter elkaar aan gaan lopen en er dus maar twee loks per rijrichting mogen rijden.

Kunt u volgende keer wat meer gegevens vermelden daar dit voor mij en de medelzers wat duidelijker over.

Toch bedankt voor u mee denken

Ron Wouters
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 27 okt 2014 :  08:54:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ron,

Ik heb je aangegeven wat de oplossing van je problemen is.
Niks mis mee om aangeboden oplossingen in twijfel te trekken, maar doe dan in ieder geval wel een poging om ze te begrijpen en ga niet net doen of ik je met een kluitje in het riet stuur. Dat bevordert niet de motivatie bij mij om hier nog de helpende hand te bieden.
Ik stel die vragen niet voor de lol, maar om een goed beeld te krijgen van wat je hebt gedaan.

Het probleem dat een trein niet naar blok 36 wil, ligt wel degelijk mede aan wat je bij 31 en 32 hebt gedaan. Als je dat netjes invult, is het probleem opgelost. Andere optie is dat je bij onderhouden blokken van blok 29 het vinkje weghaalt dat aangeeft dat er naar blok 31 gereden mag worden.
Daarnaast moet je in ieder geval bij blok 29 en 36 de tweerichtingsgroep veranderen. Dat is nu 1, waar 31 en 32 ook in zitten, maar als je 29 en 36 al in een tweerichtingsgroep zet, moet dat in elk geval een andere zijn als 31 en 32.
Of je 29 en 36 in een tweerichtingsgroep moet zetten, ligt een beetje aan hoe je blok 33 gebruikt. Maar ik zou het niet doen.

Ik heb naar je database van 2 september gekeken en ook daar werkt sein 67 niet goed. En ook sein 16 werkt niet goed. Misschien dat je dat nog niet opgevallen is, maar als je van blok 26 naar blok 29 rijdt, doet dat voorsein ook niks.
Dat jij niet volgens het handboek met seinen werkt, is niet zo relevant. Het gaat erom hoe koploper daarmee omgaat. En een Duits voorsein moet in koploper vier standen hebben om altijd goed te kunnen werken. Als je op je baan maar twee standen hebt, kun je de plaatjes in koploper aanpassen, dus hetzelfde plaatje bij verschillende standen. Maar wat je nu hebt gedaan, een Duits voorsein met maar twee standen in koploper, werkt gewoon in veel gevallen niet.

Met betrekking tot de deadlocks, die zijn bedoeld om te voorkomen dat treinen nergens meer naar toe kunnen, omdat ze van elkaar afhankelijk zijn om te kunnen vertrekken. In de helpfunctie in koploper staat daar een vrij duidelijk voorbeeld van. Gebruik het ook alleen in gevallen dat het nodig is. Deadlocks maken het geheel erg ondoorzichtig voor jezelf, maar ook voor een buitenstaander die je database moet doorgronden. Voor het probleem van het aantal locs per richting heb je al een oplossing in je blokgroepen. En als ze te snel na elkaar vertrekken, kun je in diezelfde blokgroepen aangeven dat er een minimale tijd tussen het vertrek van de treinen moet zijn.
Als je daar wat mee speelt, kun je volgens mij alle deadlocks die je nu hebt verwijderen.
Bij het rijden van blok 17 naar 36 en van 26 naar 29 kan een deadlock misschien nodig zijn. Is ook afhankelijk of je blok 29 en 36 in een tweerichtigsgroep laat zitten of niet.

Tenslotte zou ik nog een keer je wisselstraten doorlopen. Als je bijvoorbeeld van blok 17 naar 18 gaat, selecteer je deels dezelfde wissels en lijnen als van 18 naar 28. Hetzelfde als je bijvoorbeeld van 17 naar 36 en van 36 naar 29 gaat, ook deels dezelfde lijnen.
En dat kan niet goed zijn.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ron Wouters

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 27 okt 2014 :  09:45:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub

Sorry voor mijn wat kortaf reactie. In de meeste gevallen trachten mede hobbyisten goed te helpen maar soms wordt er ook door mij niet goed gelezen of begrepen wat er wordt bedoeld. Dit ligt veelal aan de complexiteit van koploper zelf, wat overigens een prachtig programma is. Als u nu naar u reactie hiervoor kijkt maakt u wel goed duidelijk wat u bedoeld en kan ik zeer veel mee doen. Wat de deatlocks betreft ten opzichte van het schaduwstation werd dit geadviseert door een mede forum lid omdat er op een bepaald moment alle loks achter elkaar de baan op gingen en ik maar zo af en toe het station bezet wou hebben.
Het probleem met het in blok 17 wachten van loks is inderdaad opgelost door blok 31/32 los te koppelen omdat deze nog niet mee kunnen doen in het geheel en handmatig geblokkeert.
Ik ben nu bezig met de overwegen 1 en 2 te programmeren. kunt u daar ook nog eens naar kijken. of moet ik daar een item voor aanmaken

Tot zover bedankt
Ron wouters

Download Attachment: Zolder27102014.bck
94,26 KB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina