Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 105 / Bezoekers Vandaag: 3
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Hulp bij LGB baan gevraagd
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Leeuwinga

Netherlands
31 berichten

Geplaatst - 23 okt 2014 :  17:26:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een probleem met mijn buiten LGB baan.
Er is iets? met blok 3 (denk ik)
Bij simulatie gaat het wel goed, doch als ik een trein laat rijden bv. vanaf blok 2 via 3 naar 11,12 of 13 dan wordt op een of andere manier bij doorrijden blok 3 niet vrijgegeven en gaat de locomotief als een kip zonder kop verder, De bezetmelders allemaal gecontroleerd en komen goed in koploper binnen.
zie baan overzicht Rusthoven
Cees

Download Attachment: Rusthoven.bck
30,5 KB

Bewerkt door Leeuwinga op 23 okt 2014 17:27:23

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 okt 2014 :  00:27:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cees,

Dan zal de eerste melder na het blok wat niet wordt vrijgegeven de melder zijn die bij het volgende blok als inrijder staat opgegeven.

Onder in je locwindow kun je zien welke melder er wordt verwacht, dat moet overeenkomen met het werkelijke meldpunt wat als eerste bezet gemaakt wordt. Dit kunnen we niet controleren in de database we missen de daadwerkelijke baan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Leeuwinga

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 24 okt 2014 :  11:53:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Opgelost!
Wim bedankt voor het meedenken.
Lag niet aan de baan maar wel iets ergens in Koploper?
Ik heb de middelste van de drie bezetmelders in BLK3 verwijderd.
Het was ook het enige blok met drie melders.
Nu gaat het goed en kan ik verdere "extra,s" toe gaan passen.
Geweldig programma.
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 okt 2014 :  23:07:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cees,

Dan lag het dus wel degelijk aan de baan en de invulling die jij gedaan hebt in combinatie met Koploper en het blok. Koploper doet namelijk alleen en precies wat jij hem heb opgedragen, koploper verzint helemaal niets uit zichzelf.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Leeuwinga

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  07:58:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Neen echt niet ,die melder kwam goed binnen maar ergens in al die instelmogelijkheden, vinkjes etc, etc staat iets waardoor het mis gaat. Je hebt gelijk Koploper doet alleen wat je erin zet, conclusie: dus er staat iets in wat er niet in hoort.
En zeker geen fout in de baan.
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  10:04:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cees,

Het verwijderen van de melder in het blok met 3 melders zal niet de oplossing zijn. De oorzaak zal zijn dat de trein de verkeerde kant op rijdt, als gevolg van het missen van de vinkjes keer loc bij de eigenschappen blokken (rijwegen). B.v. Als je van blok 2 naar blok 3 rijd en je vinkt aan dat je dan komende uit 2 naar blok 2 mag, damn moet je toch echt de andere kant op oftewel terug en moet het vinkje bij keer loc gezet worden. Heeft niets met de melders op de baan te maken dus.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Leeuwinga

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  11:00:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Mag allemaal zijn, maar na het verwijderen van die middelste melder rijden de treinen zoals gewenst.
Ja dat Koploper geeft iedere keer toch nog verrassingen?
Cees
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  11:20:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, Koploper geeft in dit geval geen verrassingen.
Je database klopt niet, zoals Wim al aangeeft.
Het probleem is nog steeds niet opgelost, maar zal vroeg of laat op een andere manier tot uiting komen.
Tenzij je meer hebt gedaan dan alleen het verwijderen van de middelste melder en ook de keervinkjes goed hebt gezet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  11:57:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Cees,

Zie dat het helemaal geen nut heeft om hier over in discussie te gaan, zolang jij denkt het beter te weten dan Koploper en de meer ervaren gebruikers. Je probleem is er nog steeds en zal vroeg of laat zijn kop weer opsteken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Leeuwinga

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  16:22:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Daarom vroeg ik ook in eerste instantie om hulp.
Als er iemand die echt zeeeeer ervaren is zou ik zeer blij zijn met zijn of haar gerichte hulp.
Cees
(ps ben zeker niet eigenwijs en ondanks mijn leeftijd wil ik zeker nog iets leren)
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  16:38:36  Toon profiel  Reageer met citaat
De oplossing voor je probleem is ook gegeven.
Als jij daar niks mee doet en halsstarrig blijft geloven dat het verwijderen van de melder de oplossing is, kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat je ietwat eigenwijs bent.

Maar het is jouw baan. Ik heb er geen last van als je treinen op elkaar botsen omdat ze heel ergens anders rijden dan koploper denkt.

Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  16:47:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Leeuwinga
Als er iemand die echt zeeeeer ervaren is zou ik zeer blij zijn met zijn of haar gerichte hulp.


Gelukkig is Wim maar een beginner
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  21:14:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja, spijt me wel maar de oplossing van je probleem is je gegeven. Goed lezen en dan begrijpen en dan uitvoeren.

Nogmaals als voorbeeld, komende uit blok 2 in blok 3 en dan weer naar blok 2 mogen en kunnen, zonder dat de lok van rijrichting verandert zal niet werken, dus in blok 3 moet de loc van richting veranderen (vinkje zetten bij keer loc), dat zal je in alle blokken moeten controleren en je moet je afvragen hoe je een bepaald blok bereikt. gewoon in dezelfde richting of in de tegengestelde richting.
Doe je dat niet dan heb je een spook loc, zoals je al eerder had. Dat lag niet aan je tussen melder.

Zoals al in mijn eerste reactie aangegeven de eerst volgende melder die de loc denkt tegen te komen is niet in overeenstemming met de melder die hij tegenkomt. Dit probleem is al meerdere malen aan de orden geweest en al meerdere malen uitgelegd, het is misschien wel de meest voorkomende fout die er gemaakt wordt.
Als je leest wat er geschreven is dan was je al perfect geholpen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Leeuwinga

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 28 okt 2014 :  21:24:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, bedankt , ook voor het geduld.
Ik zal mij nog beter via het forum database inlezen.
Om tot een 100% full proof systeem te komen.
Wellicht heb ik toch te simpel gedacht, immers door mijn actie om gewoon die ene middelste melder weg te doen gingen ze goed rijden zoals ik het voor ogen had.
Niet alleen via simulatie maar ook op de baan gaat het in mijn ogen goed ik heb de laptop buiten bij de baan staan en controleer steeds of de blokken rood worden en de trein met naam naar het blok verplaatst. Ze wachten op elkaar etc. heb nog geen botsing gehad.
Maar ik geloof jullie dat er iets toch niet goed is en ga er in spitten met jullie aanwijzingen.
Ja, inderdaad ben wel een beetje eigenzinnig maar zeker niet eigenwijs. En nog steeds vindt ik KOPLOPER Super!
Cees
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina