Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 427 / Bezoekers Vandaag: 1738
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezet melders S88
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

PerfettyvanMelle

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 22 nov 2013 :  10:34:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo luitjes,

Ik rijd al jaren met koploper 6.3 sinds kort heb ik een zwaardere computer aangeschaft mijn database overgeschreven en de nieuwe versie van koploper 8.2 gedownload daarin mijn database overgeschreven, alles werkt alleen mijn bezetmelders doen helemaal niets meer.
Ook niet op de testbaan.
Alles nagelopen in de blokken,ik kan niets vinden.
wat zou dit kunnen zijn
Ik rijd met Märklin en mijn centrale eenheid is een intellibox van Uhlenbrock de bezetmelders waar het om gaat zijn aangesloten op een S88 vam Märklin

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Groetje Evert.

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 22 nov 2013 :  11:30:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Evert,
Ook ik heb een aantal jaren geleden met 6.3 gereden en rijd nu met 8.2. Ik gebruik nog steeds dezelfde computer en heb nooit enig verschil voor wat de bezetmelders betreft gemerkt. Het zou mij niet onmogelijk lijken als er iets in je aansluiting met je computer niet goed zit. Aan KL versie 8.2 kan het niet liggen. Weliswaar gebruik ik voor het merendeel Viessmann s88 terugmelders, maar ook enkele van Märklin en die werken ook in versie 8.2 goed. Van hieruit kan ik niet zien, hoe je de zaak hebt aangesloten, maar ik zou beginnen om daar eens naar te kijken.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 22 nov 2013 :  15:53:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Evert,

Welkom op het forum. Ik ben het met Carel eens dat het waarschijnlijk niet aan Koploper ligt. Ik zou de volgende twee zaken eens nakijken:
Zie je op de IB, als je die in de bezetmeldersmodus zet, de bezetmeldingen wel binnenkomen als je een bezetmelder bezet maakt, bijvoorbeeld door het plaatsen van een wagon of loc.
Als je dan wel bezetmeldingen ziet, zit de fout tussen de PC en de IB, mogelijk door een verkeerd ingesteld communicatieprotocol, zoals COM-poort of baudrate.
Als je op de IB ook geen bezetmeldingen ziet, zit het ergens fout in de bezetmelders.

Als je Koploper opstart kun je dan nog wel handmatig rijden. Als het een communicatiefout is, zal dat ook niet lukken.

Als je nog terug kunt schakelen naar versie 6.3 op de nieuwe PC zou je ook nog kunnen kijken of dat wel werkt en welke communicatie-instellingen je daar gebruikte.

Succes met het oplossen van het probleem.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 22 nov 2013 15:54:41
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 nov 2013 :  16:14:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Evert,

Heeft niets met de versie van koploper te maken, maar alles met je nieuwe PC, waarschijnlijk is daar iets mis met hoogstwaarschijnlijk de driver van de USB convertor, denk niet dat de nieuwe PC nog een ouderwetse RS232C aansluiting heeft.

Hoop overigens niet dat de PC erg zwaar is, anders moet je ook nog oppassen met de fundatie en de belasting van je vloer.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PerfettyvanMelle

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 19 dec 2013 :  16:11:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo beste mensen,

Ik ben er een tijdje tussenuit geweest door een storing in mijn pc,
ondertussen heb ik wat betreft de bezetmelders alles geprobeerd o.a S88 verwisseld, de kabel van de S88 naar de IB vervangen,
de IB gereset,teruggegaan naar mijn oude pc met koploper 6.3,kortom alles wat in mijn vermogen lag heb ik gedaan,ik heb drie S88 kastjes er aan hangen met 3X16 poortjes ook deze heb ik verwisseld,maar helaas niets werkt.
kunnen de S88 kastjes doorgemeten worden zo ja hoe??
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik kom er niet uit.

Alvast bedankt.
Groet Evert.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 dec 2013 :  16:38:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Peter,

Op en in de Intellibox zit een s88 monitor knopje menu drukken en dan snel daar achter aan knopje 3.
Als je daar geen meldingen ontvangt zal het verder op ook niet werken.
Zijn alle ovaaltje gesloten dan is er of een defect of sprake van een verkeerde aansluiting.
Zijn ze allemaal open en sluiten niet als er een bezetmelding komt dat is er een defect. Waarschijnllijk de s88 aansluiting op de Intellibox zelf, als alternatief kun je deze melders aansluiten via een s88LN via het Loconet, hoe dat moet staat hier http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1099364/S88LN.html
http://www.rosoft.info/s88LN.html

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 dec 2013 13:24:16
Ga naar bovenaan de pagina

PerfettyvanMelle

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 21 dec 2013 :  16:49:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Peter,

Ik heb de mogelijkheden uitgevoerd die jij hebt voorgesteld,en inderdaad de bezetmelders werken niet, conclusie ib defect.
omdat deze ib al 10 jaar oud is werd mij aangeraden om de nieuwe ib 2 aan te schaffen dat heb ik gedaan,ik heb deze op mijn pc geinstaleerd maar nu krijg ik steeds de melding ib niet gevonden,ik heb de usb poort geconfigureerd in het apparaat beheer wordt aangegeven dat de poort goed is geinstaleerd.dus het lijkt wel of het mij niet gegund is je geeft een hoop geld uit en je hebt nog niets.Ik heb de Nederlandse handleiding gedownload en opgevolgd.
Wat moet ik hier mee.
Radeloos Evert.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 dec 2013 :  18:08:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Everst,

Een IB 2 is een ander type/soort centrale dan de oude Intellibox.

De IB2 is een LocoNet centrale, je moet in koploper voor LocoNet kiezen, de baudrate op 38400bps zetten in koploper de de USB driver installeren, die bij de IB2 zetten.
Als je dat gedaan hebt zal het weer werken, na wat handelingen die je dan in koploper moet doen, maar dat is een kwestie van de aanwijzingen opvolgen.
Voor 29,-- was je vorige probleem overigens opgelost -;)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 21 dec 2013 18:09:44
Ga naar bovenaan de pagina

PerfettyvanMelle

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  16:53:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Allereerst hartelijk dank voor je hulp,na je advies opgevolgd te hebben heb ik alles weer aan de praat gekregen,ik moest wel een tooltje downloaden om van usb naar compoort verbinding te maken met de IB( dat was nog wel een uitzoekerij overigens )
Maar uiteindelijk is het me toch gelukt om de boel weer draaiende te krijgen,
er rijden momenteel weer 6 treinen zonder problemen.

Jij liet weten dat mijn oude IB gemaakt kan worden voor € 39.00,waar kan ik dat laten doen want ik wil mijn oude IB nog niet kwijt.
verder ben ik heel erg blij dat mede dankzij jouw hulp alles weer in orde is gekomen,
nog mijn hartelijke dank daarvoor,en een goed en gezond 2014.

Met vriendelijke groet Evert.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  17:10:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Evert,

Ik schreef dat je probleem voor €29,-- opgelost kan/kon zijn.
Doormiddel van de S88LN adapter waarbij de s88 modules niet meer op de s88 aansluiting die defect is bij jouw, maar via het LocoNet aangesloten worden.
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1099364/S88LN.html

Dus je Intellibox wordt daarvoor niet gemaakt, alleen het defecte deel wordt, dan niet meer gebruikt.

Overigens zit er bij de IBII een CD waarop de software staat die je nodig hebt om de USB driver aan te melden. De te volgen stappen staan daarvoor in de installatie handleiding duidelijk beschreven. Gewoon doe wat daar staat.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina