Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 313 / Bezoekers Vandaag: 11403
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Niet stoppen in stopsectie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marcel01

Netherlands
105 berichten

Geplaatst - 09 dec 2013 :  14:56:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Na ik ergens tegen aan liep en dit op het 3railforum heb geplaatst kreeg ik steeds meer tips om het hier op het forum te plaatsen. Na het een en ander te hebben onderzocht dan ook besloten om het hier te plaatsen. Wilde dit al doen maar wou eerst dingen uitsluiten. Vind het het netjes om dit even te vermelden.

Ik wilde in het schaduw station het verbruik zo laag mogelijk houden. Hier had ik al wat zaken voor ingesteld mbt het uitschakelen van cabine verlichting. Nu ontdekte ik in Aanvullende blokgegevens de mogelijkheid om bij stilstand het licht uit te doen. Dit heb ik dan ook bij de 16 blokken (1 tm 16)toegepast.

Gevolg was dat het licht uit ging maar de treinen niet stopte en met minimale snelheid door reden. Eerst wist ik dit niet met als gevolg vele staart/kop botsingen. Het heeft wat onderzoek nodig gehad om hier achter te komen.

Ik heb de functionaliteit weer uitgevinkt en alles reed weer zoals het moest gaan. Als test heb ik ook nog bij de 3 stations sporen (27 t/m 28) deze optie toegepast met hetzelfde resultaat.

Nu gebruik ik deze optie dus niet en moet nog even kijken naar andere mogelijkheden, want deze zijn er. Via onderhouden locomotieven bijvoorbeeld (Functies).

Ik wilde dit hier onder de aandacht brengen. De database is toegevoegd (Versie voor de onderzoek)en voor meer achtergrond informatie (verloop onderzoek) zou je naar 3Railforum kunnen. Onderdeel Problemen,Reperatie&Onderhoud en dan de topic "Niet stoppen in stopsectie" Daar is ook een filmpje te zien van de ICE2 en de NS1113.

groeten,

Marcel




Download Attachment: Marage.bck
161,41 KB

marcel01

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  15:29:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Rectificatie

De genoemde blokken 27 t/m 28 , moet 27 t/m 29 zijn.

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  16:10:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Beetje jammer dat je hier niet alle zeer relevante informatie vermeld.

Marklin 6021 met LocoNet adapter b.v.

Bij onderhouden locomotieven heb je bij decoderstappen 28 opgegeven, nu dat is iets van met de 6021 absoluut niet mogelijk is. Die ondersteund alleen Motorola Old en New met 14 stappen.

Zet dat even juist bij al je locomotieven in koploper en laat het resultaat dan maar weten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  16:19:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Ik zie dat Paul deze keuze mogelijkheid in koploper heeft verwijdert, waarschijnlijk ligt daar het probleem. Want DCC met 14 stappen is gewoon een legale instel mogelijkheid en dat geldt zeker voor Motorola, dat is altijd 14 stappen met de 6021 of de Intellibox.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  16:55:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Je hebt een punt betreffende de verstrekte informatie. Zal even mijn best doen hier.

Verslagje "Storing" Dag 01

Vandaag met volle moed de baan opgestart en als eerste het schaduwstation leeg gereden. Hierbij viel al op dat het vervelende voorval parte speelde en dus toen de loks 1 voor 1 maar er uitgereden.

Vervolgens de terugmelders getest middels het test programma en alles klopt. Wat op moet lichten licht op en vica versa. De volgorde klopte als een bus.

De NS1855 in automatisch bedrijf richting blok1 laten rijden. (De te verwachtte terugmelders klopt hierbij precies. Hierbij blok 2, 7 en 12 handmatig geblokkeerd, want er moest in Blok 1 gestopt worden. Dat gebeurde dus niet. Toen blok 2 vrijgegeven en blok 3 handmatig geblokkeerd. Wederom geen succes.

Het schaduwstation wordt gevoed door de 6021 (60 VA trafo). Het viel me op dat het niet altijd succesvol was om een lok die niet stopte over te nemen met de 6021. Heb vervolgens een harde reset gegeven (Stop en Go tegelijkertijd). Toen kon ik de lok weer overnemen. Voor het fenomeen maakt dit niet uit, ook al ging het een keer wel goed. Schijn bedroog. Bedacht me om de 6021 om te ruilen met een van de booster. (Zo gedaan). Als de 6021 het probleem is dan zou het fenomeen zich verplaatsen. Niet dus. Op de rest van de baan stopte de treinen voorbeeldig en in het schaduwstation bleef het misgaan.

Kreeg tussen door ook nog een Noodstop bij het oplijnen van een wisselstraat. Bedacht me dat ik dit eerder heb gehad bij het activeren van een claxon. Dit even terzijde.

Toen maar het initialiseren toepassen. Schoon alle standen en Verwijderen all geleerde gegevens inzake leren remmen. Ik dacht alles even schoon. Ook geen verbetering.

Na 4 uur trouble shooten nog geen steek verder. Alleen dingen uit gesloten. Dat dan weer wel.

Volgende stap.

Alle toevoegingen naast een kale database weer stap voor stap verwijderen. Bijvoorbeeld, dat het licht in de blokken wordt 'uit' gestuurd (Aanvullende Blokgegevens). Misschien valt het niet lekker samen met het uiteindelijke stop commando. Lijkt me onwaarschijnlijk maar die momenten zitten krap dicht bij elkaar. Zo zijn er meerdere aanpassingen gedaan welke ik er nu stap voor stap uit ga halen.

Dag 02

Een update over het vervelende fenomeen.

Ik had al geconstateerd dat op het moment dat het licht uitging (Gekozen bij "Aanvullende blokgegevens") de lok bleef doorrijden. Het moment van stoppen en het uitschakelen van het licht leek samen te vallen. Dit kan ik niet bewijzen, slecht constateren. Deze optie had ik bij alle 16 schaduwstation blokken toegepast.

Om uit te sluiten dat het geen verband heeft, heb ik bij blok 1 t/m 16 deze optie uitgevinkt. Zie foto. (Nog aangevinkt). Alles weer automatisch laten rijden en nu wordt er keurig gestopt. Ik heb het nog niet helemaal uitvoerig getest met alle blokken (tijdsnood) maar bij blok 1 t/m 6 gaat het goed.

Morgen de rest nog testen.

Ik juig niet te vroeg maar de toevalligheid is te groot om aan te nemen dat het met elkaar te maken heeft. En dan wel in de baanconfiguratie in mijn situatie. Het is makkelijk te testen.

Bedankt tot zover en ik kom er morgen nog op terug.

Dag 03

Storing zoeken Deel II.

Vandaag alle treinen (16) automatisch laten rijden met de genoemde selectie uitgevinkt. Alles keurig netjes gestopt waar het moet stoppen.
Vervolgens als test, blokken 27,28 en 29 (station sporen) middels Aanvullende blokgegevens aangegeven om het licht bij stilstand uit te doen.

Als eerste reed de BR101 binnen en het licht ging uit en de lok stopte. Dat begon in ieder geval goed. Verlogens de NS1855, ICE2, Koploper en de NS1113. De koploper stopte ook keurig maar het licht ging niet uit. Dit geldde ook voor de ICEII maar deze stopte dan weer niet. De NS1113/NS1855 stopte niet maar het licht ging wel uit.

Zoals het er nu uitziet kan ik de optie niet op mijn baan gebruiken. maargoed als er meerdere wegen naar Rome leiden ben ik bij koploper aan het goede adres.

Je opmerking over de decoderstappen had jezelf ook al beantwoord. Er is een keuzebox, maar geen keus. Moet zeggen dat me vertelt moet worden hoe dit aan het gedrag te bemerken is want als ik de treinen zie rijden, remmen, stoppen enz dan lijkt het me wel goed.

Bedankt voor je inzet.

Marcel


Download Attachment: Lichtuit.JPG
135,17 KB

marcel01

Bewerkt door marcel01 op 09 dec 2013 16:57:02
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  18:32:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Je kunt bij instellingen per database en via de knop speciciaal digital systeem het vinkje even weghalen bij alleen DCC ingesteld op 28 stappen. dan kun je weer de juiste stappen selecteren voor je systeem namelijk 14 stappen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  18:39:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Ik pas het vanavond aan. Zal dan ook bekijken of ik dan wel gebruik kan maken van benoemde optie.

Ik vermoed dat het opnieuw ijken wordt, maar dat baseer ik even op de het gegeven 28 naar 14 stappen.

Bedankt in ieder geval

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  21:07:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

De instelling aangepast en geprobeerd loks te ijken maar dat werd m niet. Ik kon het ijkingsproces niet volbrengen. (zoals ik al vele malen gedaan heb) of de lok bleef stilstaan, het licht dan weer wel aan en dan weer niet, mededeling dat de communicatie weg was, niet keren na bepaal richting. Alles weer teruggezet en opnieuw geijkt en toen ging het goed.

Ik geloof graag dat het op 14 stappen moet maar het werd eerder frustrerend dan een aanvulling.

Ik ga er nog s goed over peinzen

Bedankt

Marcel

marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  21:51:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Ik zie een aantal zaken die eigenlijk helemaal niets met elkaar te maken hebben.



Neem maar even rechtstreeks contact met me op dan gaan we samen opzoek naar de oorzaak en de oplossing.
Ik heb wel een donkerbruin vermoede wat het eventueel kan zijn.


Je hebt mijn gegevens. Als ze gevonden zijn mag je ze hier melden, ter leering en vermaek

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 09 dec 2013 22:15:55
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 09 dec 2013 :  22:17:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Dat is prima. De bekende 'door de bomen het bos niet meer zien'. Maargoed 3 dagen spitten en zo kan verwarrend gaan werken.

Je hoort van me..

Bedankt voor het aanbod.

groeten,

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 18 dec 2013 :  14:33:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Hierbij een update:

Conclusie is helder. Oorzaak niet gevonden. Vanuit Koploper gebeurt alles wat moest gebeuren en wat werd verwacht (was ook geen twijfel over).

Alle instellingen nagelopen, situatie meerdere malen geherproduceerd en het fenomeen blijft de kop opsteken.

Vervolg:

1- Via "functies uitgebreid" de verlichting uit- en aan schakelen.
2- Planning is om volgend jaar een andere centrale aan te schaffen.

Hierbij wil ik Wim Ros vriendelijk bedanken voor zijn wel willendheid, advies en tijd.

groeten,

Marcel





marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 21 dec 2013 :  11:37:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Inmiddels is er een update van koploper met betrekking het niet willen stoppen in de stopsectie, in combinatie met uitzetten van de verlichting.

Bij de eerste beste mogelijkheid zal ik de optie gebruiken en het gevolg ervaren. Ik zal de uitslag hiervan dan hier posten.

Wim, bedankt voor het voortzetten van het fenomeen als het gaat om tot een oplossing te komen.

Paul, bedankt voor het inbouwen van deze optie.

De waardering is groot.

met vriendelijke groeten,

Marcel


marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 dec 2013 :  12:10:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marcel,

Misschien wel handig om erbij te vermelden welke centrale / interface wordt gebruikt, want daar is het volgens mij zeer sterk afhankelijk van. Het ging zeker niet bij ieder digitaal systeem fout.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 21 dec 2013 :  12:37:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul en allen,

Is inderdaad wel handig. Bij deze.

Gebruikte onderdelen in de configuratie:

Marklin 6021,6015,6017

Nr. 63820 6021-Infrarood- & LocoNet- Adapter

RS232C locoNet-Interface

Terugmelding via S88LN met daarachter 5 stuks massadetectie module van conr*d Bestelnr: 212628 - 89


De gebruikte decoders speelde geen rol en er werd hierin dan ook geen onderscheid gemaakt.

hoop dat het een goed beeld geeft,

groeten,

Marcel




marcel01
Ga naar bovenaan de pagina

marcel01

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 27 dec 2013 :  14:38:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Hierbij een update.

Koploper opnieuw geinstalleerd, database ingelezen en vervolgens aan de slag gegaan.

Alle stationssporen via Aanvullende blokgegevens de optie "licht uit bij stilstand" aangevinkt.

Via "Instellingen per database" in Algemeen 2 de tijdsvertraging voor het licht uit doen op 250ms gezet.

Groene spiegelei aangeklikt en gaan.

Er werd keurig gestopt en het licht ging uit. Geweldig.

Het schaduwstation leeggereden en blok 1 t/m 16 (schaduwstation) tevens de optie "licht uit bij stilstand" aangegeven. Alles weer automatisch en het resultaat was top. Afremmen, stoppen en licht uit. Iedere loc weer, miste niet een keer.

Op een of andere manier is het kleine beetje tijd voldoende op de cirkel rond te krijgen. Althans dat is mijn bescheide mening.

Nogmaals iedereen bedankt,

Marcel






marcel01
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina