Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 202 / Bezoekers Vandaag: 5516
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 van het spoor af
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Schuif

Netherlands
70 berichten

Geplaatst - 09 apr 2013 :  19:17:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

in bijlage mijn baan, waar ik automatisch op probeer te rijden;

dit lukt aardig;

echter rijden loc's na verloop van tijd

Download Attachment: Erikbaan1.bck
179,55 KBgewoon een bezet blok in, en dan..... boem,

ik heb alles nageplozen maar kan niet vinden hoe ik "ontspoord" ben;

wie wil er svp naar kijken en mij advies geven hoe nu verder;

p.s. bezetmelders werken allen en zijn correct aangesloten

Ik ben reuze nieuwsgierig naar julle reactie(s)

en bij voorbaar dank.

Groeten,

Erik

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 apr 2013 :  19:53:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik

De eigenschappen van het eerste de beste blok wat ik opende gaf de oorzaak al direct weer.

Het blok wat ik koos was blok 1 .

En daar heb jij aangegeven dat als je uit blok 7 bent gekomen je weer terug mag naar blok 7 echter er staat geen vinkje bij keren lok, dus de lok zal wel gaan rijden alleen de verkeerde kant op, en dan ben jij en koploper de lok kwijt en heb je een spooktrein.
Niet de eerste keer dat we dit behandelen hier, en ik ben bang ook niet de laatste keer.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 apr 2013 :  19:53:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Eerste snelle reactie:
Bij blokken onderhouden ontbreken nog wat vinkjes. Wanneer je uit een bepaald blok komt, dan lat je toe dat de trein terugrijdt naar dat blok, maar wel zonder keren aan te vinken. Dan rijdt hij natuurlijk rechtdoor op de trein in het vorige blok.
bv. blok 6 uit blok 51, terug naar blok 51 zonder keren, is blok 7 bezet, dan rijdt hij er achterop.
Want hij wil naar 51 maar doet dat zonder de rijrichting om te keren.
Volgens mij is het overal zo, ik zie nergens een vinkje bij lok keren terwijl alle baanvakken dubbele richting zijn.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 09 apr 2013 :  20:31:01  Toon profiel  Reageer met citaat
BEDANKT,

voor jullie reacties en raad; ik ga er direct mee aan de slag.

Mochten jullie ooit in de buurt van Ommen komen, de koffie staat altijd klaar met een stuk gebak erbij.

Erik

Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  09:46:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijnde heren,

als ik heb goed begrijp moet ik dus echt overal "keren" aanvinken om te voorkomen dat treinen botsen/een bezet blok inrijden?

Groeten,

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  10:31:27  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb keren aangevinkt in, maar dit is niet de oplossing; loc riojdt door in bv blok 4 en geeft dan bij binnenkomst spookmelding in 14; loc heeft dan geen route gekozen;

ik raak steeds verder van het juiste spoor af;

wat zijn mijn fouten?

alvast bedankt voor de hulp

Groeten uit Ommen

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  10:36:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,

Geen idee, wederom de database plaatsen met daarin de aanpassingen.
Je zult nog iets vergeten zijn denk ik zo. Want het is en was wel de oplossing.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  11:01:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

fijn dat je me wilt helpen, ik zou je eigenlijk in willen huren om mijn baan voor elkaar te krijgen, maar dat doe je niet toch?
bijgaand de bck zoals is die net heb gestored.

Erik

Download Attachment: Erikbaan1.bck
197,08 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  11:33:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,

Ik zie helemaal geen veranderingen, het is nog steeds niet goed en volledig ingevuld, dus zal het ook niet op de juiste manier werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  13:38:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

da's vreemd, ik heb toch echt bij blok eigenschappen "keer loc" aangevinkt en die vinkjes staan er ook als ik nu kijk,

na de wijzigingen heb ik een back-up gemaakt, dd 10-4 en die versie in bck gemailed, is me dat ook al niet gelukt?

bijgaand nogmaals de bck, ik raak nu echt het spoort kwijt !
groeten,
erik

Download Attachment: Erikbaan1.bck
197,07 KB
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  14:40:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Erik,

Is het wel helemaal de bedoeling wat je ingevuld hebt.
heb je database ook even bekeken, en dan blok 49.
Lijkt mij een normaal blok in de baan. Echter als je vanaf 28 komt dan heb je aangegeven dat je ook weer naar 28 kunt gaan, maar dan wel zonder keren lok. Lijkt me echter niet erg waarschijnlijk dat de lok ook weer terug kan naar 28.
In 28 heb je vervolgens hetzelfde staan, dus van 49 mag de log ook weer naar 49. Je zou dan dus kunnen krijgen dat je trein gaat pendelen tussen 28 en 49, lijkt me niet erg waarschijnlijk dat dit ook de bedoeling is.
Op een station zou het nog een keer kunnen, maar dan nog. Als ik je baan bekijk dan heb je geen kopsporen. dus lijkt keren me niet de eerste noodzaak.

Misschien eerst eens kijken dat je rond rijd zonder keren, en dus bij de blokken aangeeft dat teruggaan naar het blok waar vandaan gekomen wordt niet mogelijk is.

Groet,
Roelco

Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  14:58:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

heb nog even wat verder gekeken, je hebt bij blok 1 nu overal aangevinkt dat de trein moet keren, maar dat is ook weer niet goed. Je moet even goed kijken wat de trein doen moet.

Komt de trein vanuit 7, 14, 15, 16 of 17, en gaat de trein naar 7. 14. 15. 16 of 17 dan moet de richting van de trein veranderen, dus moet je keren aan klikken, echter als de trein vanuit 7, 14, 15, 16 of 17 komt en vertrekt naar 37, 38 of 39 dan moet de trein in dezelfde richting verder rijden, en dus moet keren niet aanstaan.

En zo moet je bij elke situatie even goed na gaan, vanuit elk blok, hoe mag deze dan verder rijden? en moet daarvoor de richting omgedraaid worden of kan de trein gewoon doorrijden.

Er zit op dit moment heel wat fout in je instellingen.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  15:49:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je database eens even nagelopen, en wat aanpassingen gedaan.
Nu is het niet helemaal duidelijk hoe je de treinen wilt laten rijden, maar ben er even vanuit gegaan dat keren van een trein alleen op de stations mag, dus sporen 1,2,3,4,5 en 6.
sporen 8,9,10,11,12,13
sporen 19,20,21,22
sporen 53,54,55,56,57,58,59

Op de andere sporen in principe niet.
Probeer deze database maar eens, zal misschien nog niet helemaal zijn wat je wilt, maar daar kun je dan op doorwerken.
heb ook nog 1 foutje uit je wisselstraten gehaald. van blok 10 naar 26 werd een wissel verkeerd gezet.

Groet,
Roelco

Download Attachment: 2013410133746_Erikbaan2.bck
178,33 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  19:15:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

KLASSE al het werk wat jij hebt gedaan, jammer dat wij vanavond visite hebben anders had ik gelijk ermee aan de slag gegaan.

Bedankt, en ik hou je op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Erik Schraven
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  20:20:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

ik kon het niet laten dus ff met 3 loc's geprobeerd;

WAANZINNIG om te zien dat het (bijna) perfect gaat;

de € 1000000000 vraag:

Wat heb je met m'n baan gedaan?

Hartstikke bedankt.

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 apr 2013 :  23:06:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Ik denk zomaar de database op de juiste manier ingevuld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  09:01:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Dat laatste beetje tot perfect mag je zelf doen, zoals aangegeven is het mij niet helemaal duidelijk hoe je de treinen wilt later rijden, dus heb ik aannames gedaan, en die zijn misschien niet helemaal goed. Had alleen de overzichten in koploper, geen beelden van de werkelijke baan.

Wat ik gedaan heb, ben alle blokken langs gegaan en vervolgens gekeken wat logisch is.
Dus bij blok 1, wat is logisch komend vanaf blok 7.
Gaan naar 14, 15, 16 of 17, maar daarbij dus wel keer lok aanvinken omdat hij in de andere richting moet gaan rijden.
Daarnaast kan hij ook naar 37, 38 of 39, maar dat is in dezelfde richting verder rijden, dus vakje keer lok moet uit staan.
vervolgens bij blok 1 kijken wat is logisch komend vanaf blok 14, en dat dus allemaal ingevuld, en zo alle blokken langs gegaan, en wat lijkt mij logisch.

Misschien wil je het zelf toch wel een beetje anders hebben, dat moet je dan zelf nog doen, en als je aangeeft waar er wat nog niet volgens jouw wensen is, en hoe het wel zou moeten wil ik best kijken hoe dat moet, maar als je eens goed bestudeerd hoe het nu zit kom je zelf waarschijnlijk ook wel een heel eind.

Is dit uitgebreid genoeg voor antwoord op deze vraag:
quote:
de € 1000000000 vraag:

Wat heb je met m'n baan gedaan?


dan zal ik je mijn rekening nummer sturen. Met zulke vergoedingen wil ik me wel voltime richten op het helpen van mede hobbyisten :)

Succes in elk geval met je baan, en goed om te lezen dat het nu (bijna) perfect werkt.

Roelco

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  10:09:22  Toon profiel  Reageer met citaat
en 10% naar de maker van de software

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 apr 2013 :  15:16:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,

Even je sporenplan iets overzichtelijker in koploper getekend, op basis van de database van RJR.
Tevens nog wat kleine foutjes eruit gehaald.

Download Attachment: ErikbaanWr.bck
180,28 KB

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 12 apr 2013 :  09:19:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

bedankt, mocht je ooit in de buurt van Ommen zijn, dan ben je van harte welkom, de koffie staat altijd klaar.

Groeten,

Erik Schraven
Ga naar bovenaan de pagina

Schuif

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 12 apr 2013 :  10:35:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

PRACHTIG zoals jij de baan hebt getekend; heb nu voor het eerst met 5 loc's gereden, en kijk met grootste verbazing hoe mooi dit is. Toen ik 1 jaar geleden met het bouwen van de baan begon was dit mijn droom, nu de loc's nog wat tunen in rijgedrag en wat bm's iets verder van de wissels zodat doorschieten wordt voorkomen.

Nogmaals bedankt.

Erik
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 apr 2013 :  11:04:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,

Dan zou ik eerst de loks en de decoder maar even tunen en koploper het laten leren remmen proces laten uitvoeren, voor je in je baan gaat rommelen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina