Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 139 / Bezoekers Vandaag: 1922
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 automatisch rijden lukt niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jongslog

18 berichten

Geplaatst - 01 jan 2013 :  19:26:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
Het automatisch rijden krijg ik niet voor elkaar. Ik gebruik de Ecos centrale en S88 terugmelders. Wissels werken en terugmelders zie ik reageren in koploper. Ten einde raad een heel simpel proefbaantje gemaakt maar het lukt me niet.
Er verschijnt bij een loc geen driehoekje om het automatisch rijden te starten. Door de loc naar het volgende baanvak te slepen in koploper gaat de trein wel rijden. De loc blijft rondjes rijden en doet niets met de terugmelders of wissels.
Het lijkt er op dat het baanvak niet wordt vrijgegeven als de trein het baanvak verlaat.
Een tweede loc op de baan wordt wel gezien maar het automatisch rijden doet er verder niets mee, dus botsing tot gevolg.
Misschien ben ik nog iets vergeten in te stellen?

Download Attachment: SanGottardo.bck
13,47 KB

Greetz, Henk.
Bouwt aan een Märklinbaan met als thema San Gottardo Sud.

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 jan 2013 :  20:10:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja, ik denk dat mijn goede voornemen voor het jaar 2013 maar eens is dat ik niet 3 x per week hetzelfde uit ga leggen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  11:02:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk, De reden van dat blauwe pijltje, daar heb je vorig jaar op 29 mei al een antwoord op gekregen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Jongslog

18 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  11:14:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
@remunj: klopt dat ik het antwoord op "het blauwe pijltje" had gevonden in dit forum, maar de overige vragen/antwoorden heb ik nog niet kunnen vinden.

@Wim Ros: Dank voor je antwoord daar help je me echt verder mee...
Misschien kun je dan wel aangeven waar ik de uitleg kan vinden? Ik kom er met de diverse handleidingen zelf niet uit.

Alle begin is moeilijk, en ja beginners stellen ongetwijfeld domme vragen.

Greetz, Henk.
Bouwt aan een Märklinbaan met als thema San Gottardo Sud.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  12:07:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Misschien ben ik nog iets vergeten in te stellen?

Ja
Maak eerst je database in orde.
Hint: Hebben de wissels in je baanplan een functie en moeten ze op het juiste moment schakelen?

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  13:28:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,
Misschien helpt dit je een eindje verder.Groeten Simon

Download Attachment: 201311191859.bck
15,38 KB

Marklin CS 1 uploaded naar Ecos, Windows 7, KL 7.5, C-rails
Een gelukkige Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Jongslog

18 Posts

Geplaatst - 02 jan 2013 :  20:35:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
@marklinmoos, remunj: Dank! Ik zie nu wat er nog niet goed stond. Gelijk geprobeerd en het werkt. Super, de loc rijdt keurig afwisselende routes en zet de wissels om, en je ziet precies de gereserveerde baanvakken e.d. Dank voor de hulp.
Op naar de volgende stappen met koploper, eens kijken of ik 2 locs kan laten rijden.

Greetz, Henk.
Bouwt aan een Märklinbaan met als thema San Gottardo Sud.
Ga naar bovenaan de pagina

marklinmoos

Netherlands
56 Posts

Geplaatst - 03 jan 2013 :  16:06:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk, Fijn dat het werkt.Ik doe hier nog een update bij,dan kan je zien of de bezetmelders werken. (b.v. in een schaduwstation)
Je vroeg nog waar je uitleg kon vinden? onder in de index van het forum zie je MALIEBAAN, niet helemaal perfect maar de moeite waard om het door te fietsen.
Veel succes Simon Neelleman.

Download Attachment: 201311191859.bck
15,94 KB

Marklin CS 1 uploaded naar Ecos, Windows 7, KL 7.5, C-rails
Een gelukkige Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Jongslog

18 Posts

Geplaatst - 04 jan 2013 :  20:27:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
Hartelijk dank, ik ben inmiddels een heel stuk verder. Met een enkele loc lukt het allemaal prima, incl. stationsblok e.d. gaat goed.
Maar met 2 locomotieven lukt het niet. Uiteindelijk ontstaat een botsing omdat de ene loc geen rekening houdt met de andere terwijl de bezetmelders wel precies aangeven wat zich waar bevindt.(zowel bij rijden obv decoder als obv ijksnelheid)
Iemand een idee?

Greetz, Henk.
Bouwt aan een Märklinbaan met als thema San Gottardo Sud.

Bewerkt door Jongslog op 04 jan 2013 22:26:15
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 jan 2013 :  22:13:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Er moeten nog wat vinkjes op de bladen van de blokken.
bv. blok 6 vanuit 2 en terug naar 2 moet lok blijkbaar niet keren.
Dat moet natuurlijk steeds als hij wil terugrijden naar het blok waar hij vandaan kwam.
Ook uit 4 via 6 naar 4 en uit 5 enz.enz.
Stap voor stap komen we er wel.
Misschien spookrijden opzetten, dan valt KL stil op elke fout.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 05 jan 2013 10:00:40
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 jan 2013 :  10:30:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Naar mijn mening de beste en veiligste manier om te testen of je database goed in elkaar zit qua wisselstraten, vinkjes en verwachte bezetmelders:
Zet één loc op je baan en plaats die ook in koploper met de goede rijrichting in het betreffende blok. Kies voor rijden volgens bestemming en sleep de loc met de muis naar het volgende blok. Als het goed is gaat de loc rijden en komt netjes in het volgende blok weer tot stilstand. Dat zet je steeds een blok voort tot je alle mogelijke verbindingen tussen blokken hebt gehad.
Wil de loc niet rijden, heb je vermoedelijk een tabblad bij onderhouden blokken niet (goed) ingevuld. Komt de loc in het volgende blok niet tot stilstand, weet je dat er bij de te verwachten bezetmelders iets niet goed is ingevuld (of je bezetmelders niet goed werken). Rijdt de loc de verkeerde kant op verder, heb je met de vinkjes iets verkeerd gedaan. Rijdt de loc naar het verkeerde blok, zijn je wisselstraten niet goed gedefinieerd (of werken je wissels niet betrouwbaar).
Laat variabele en vaste routes achterwege tot het zonder die dingen overal rijdt.
En een tip: definieer de loc voor deze test als niet electrisch treinstel, die kan in principe in ieder blok komen en mag ook altijd keren.

Veel werk, maar zeker bij je eerste baan in koploper zou ik het echt op deze manier doen om ervaring op te doen.

Huub

Bewerkt door hubertus op 05 jan 2013 12:06:11
Ga naar bovenaan de pagina

Jongslog

18 Posts

Geplaatst - 06 jan 2013 :  16:48:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jongslog  Reageer met citaat
@Hubertus: Dank voor de tips. Dat is een goede manier om storing te zoeken. Ik was even bang dat er hardwarematig een probleem zou zijn met de terugmelding maar het waren toch fouten in de instellingen.

Zoals iemand op dit forum al zei, de fouten breng je zelf aan :)

Prachtig zoals het werkt!

Greetz, Henk.
Bouwt aan een Märklinbaan met als thema San Gottardo Sud.
Ga naar bovenaan de pagina

schienenbus

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 07 apr 2013 :  19:03:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jongslog

@marklinmoos, remunj: Dank! Ik zie nu wat er nog niet goed stond. Gelijk geprobeerd en het werkt. Super, de loc rijdt keurig afwisselende routes en zet de wissels om, en je ziet precies de gereserveerde baanvakken e.d. Dank voor de hulp.
Op naar de volgende stappen met koploper, eens kijken of ik 2 locs kan laten rijden.

Greetz, Henk.
Bouwt aan een Märklinbaan met als thema San Gottardo Sud.



Halo Henk

Ik zit met het zelfde euvel als jou Weet je nog wat er bij jou nog niet ingevuld stond ? Het slepen van blok naar blok laat de loc's rijden en stopt ook netjes in het volgende blok. Maar het automatisch rijden driehoekje wil maar niet verschijnen.

Groet en alvast bedank,
Charles

Marklin H0 3 rail, CS1R(3.6.1), W XP,
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 apr 2013 :  19:16:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ach Ja, dat driehoekje verschijnt alleen als koploper maar uit 1 mogelijke route (rijweg) kan kiezen, dus als je van het blok waarin de lok staat naar meerdere blokken kunt en mag rijden dan komt er geen blauw driehoekje. En dan MOET je dus de lok naar het blok SLEPEN waar je naar toe wil.
Duidelijker kan het echt niet worden uitgelegd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina