Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 84 / Bezoekers Vandaag: 1482
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1498
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 En weer een beginnersprobleem waarschijnlijk ...
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ErikMol

3 berichten

Geplaatst - 05 feb 2013 :  14:59:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Mede hobbyïsten,

Mijn naam is Erik Möller en lang geleden eerste eigen pogingen gedaan met Märklin Digitaal (dus nu nog altijd in het bezit van 6020, 6050, S88, K384, ...), K-rails en zelf programmeren.
Na enige 'deskresearch' bedacht dat Koploper (versie 8) mijn digitale toekomst gaat worden en geprobeerd op gang te komen. Alles gedownload en bestudeerd natuurlijk. Maar wel, dat kost moeite ...

Mijn huidige status en daarmee probleem. Ik heb een heel simpel ovaaltje neergelegd met één wissel; verder helemaal niets. Dus nog geen locomotief aangemaakt bijvoorbeeld; alleen die ene wissel ingevoerd. Bedoeld om eerst maar eens te testen met het Testprogramma.

Zodra ik nu het groene spiegelei aanklik lijkt het goed te gaan gezien het oplichten van de andere symbolen (die voor het rijden). Dan ga ik naar dat testprogramma en laat die wissel omzetten. Vrijwel direct een noodstop (met verklaring van wellicht kortsluiting) zonder dat er de wissel iets doet. Dan lijkt er dus niets te gebeuren. Als ik dan Koploper afsluit gaat opeens die wissel wel om.

Wat gaat hier mis? Kan iemand me op weg helpen?

Bij voorbaat dank,
Erik Möller


PS: Inmiddels heeft het mij een wissel gekost omdat ik een keer was weggelopen en nadien bleek dat de spanning continu is blijven staan op die wissel (zonder hem dus om te zetten ...).

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 feb 2013 :  15:21:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,


Lijkt mij in eerste instantie vanaf het begin een probleem met de k83 wisseldecoder. De kortsluiting melding krijg je niet voor niets.
Heeft verder weinig met koploper te maken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ErikMol

3 Posts

Geplaatst - 05 feb 2013 :  18:58:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Dank voor je reactie. Ik heb in een document van Märklin (zie bijlage) gelezen dat ik kan testen of de wissel goed werkt. Geen probleem; werkt gewoon.

Maar ... het is nog vreemder. Zelfs als ik de wissel weghaal en ook geen locomotief op de baan zet (oftewel alleen maar een ovaal met een aansluitrail) en ik ga binnen het testprogramma naar de tab Locomotieven verschijnt die noodstop / kortsluiting melding!

Als ik een ouderwetse transformator aansluit kan ik de loc gewoon laten rijden ...

Voelt alsof ik gek word ...

Erik

Download Attachment: Tekst.jpg
323,75 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 feb 2013 :  20:09:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erik,

Nee, hoor je wordt niet gek, als je werkelijk een 6050 interface gebruikt dan zal daar het probleem liggen, koploper reageert op clear to send , en als hij deze niet ontvangt dan vertaald koploper dat als kortsluiting systeem, dus geeft hij deze melding. Probleem zit dus in je inteface en het gebrek of het CTS signaal.
Oplossing was in 1986/1987 de interface te laten upgraden naar eentje die het signaal wel geeft. Mensen die zeggen ook zo'n interface te bezitten en zeggen dat het wel werkt hebben geluk of een aangespaste versie.
Andere interface gebruiken, of het alternatief gebruiken wat uhlenbrock beschikbaar heeft in de vorm van een 6021 to loconet.
art.: 63820

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 05 feb 2013 21:03:36
Ga naar bovenaan de pagina

ErikMol

3 Posts

Geplaatst - 05 feb 2013 :  20:47:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Stel dat ik mijn oude spul moet vervangen. Wat zou je dan aanraden? Ik ben niet van plan zelf te gaan knutselen met elektronica. Ik zou uit blijven gaan van Märklin rails en rijden en Koploper. En dan dus andere componenten zoals intellibox/central station, decoders en melders; van Märklin of kan ik dan beter wat anders gaan gebruiken? Wat werkt het best met Koploper?

Je advies wordt op prijs gesteld ...

Erik
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina