Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 101 / Bezoekers Vandaag: 2412
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 error bij starten koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 29 jan 2013 :  09:03:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik heb een probleem bij het starten van Koploper. Koploper komt met de melding, integer overflow.

Koploper versie 7.5
windows 7

Deze melding komt bij opstarten, Krijg je het blauwe balkje dat vol loopt, en als die bijna vol is komt de melding.

Als ik dan op ok druk komt koploper zelf met het overzicht locomotieven. Maar niet met mijn baanplan, en ook blijft het opstart scherm staan, en kun je verder niets met koploper doen, dan via rechter op koploper onder in je taakbalk, en dan close kiezen.

Systeem zelf is al dagen actief. Waarschijnlijk zal een reboot het probleem wel oplossen, maar wilde het toch even melden hier, ook bij een systeem wat lang draait mogen programma's eigenlijk toch geen problemen geven. Zal systeem voorlopig nog even niet resetten.

Mocht het na een reset alsnog blijven bestaan zal ik het hier weer melden, en kan ik altijd versie 8.0 nog even proberen.

Groet,
Roelco

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 jan 2013 :  19:07:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco,

Alleen op de laatste versie van koploper wordt ondersteuning verleend in de vorm van bugfixes. Hier doet Paul niets meer mee of aan. Onnodig om dit te melden aan ons en aan Paul.

Laatste beschikbare versie gebruiken gaat het daar ok mis dan kun je dit melden.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  09:27:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry hoor voor melden,
Als professioneel programmeur ben ik altijd wel blij met klanten die mij fouten melden op een iets oudere versie, ook al geven ook wij alleen ondersteuning op de laatste versie.

Maar het is natuurlijk heel dom van mij om te denken dat dat voor anderen ook zo zou zijn.

PS, was niet alleen bedoeld om Paul hier op te wijzen, en een fix te krijgen. Ook voor mezelf om eventueel de melding te krijgen van anderen die hetzelfde hebben, en daarbij inderdaad het probleem konden oplossen door nieuwe versie te installeren.

Maar goed, heb dus maar even net de laatste versie gedownload, en geïnstalleerd, en proberen op te starten, zelfde melding als met versie 7.5, zelfde vervolg resultaat.
Heb nu dus 8.0, build nummer 6 nog altijd op Windows 7

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  09:54:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Roelco,


Jouw melding/ probleem is het gevolg van een foutieve waarde die je ergens hebt ingevuld. Deze zijn al wel vaker voorgekomen en de meeste zijn opgelost, zo te zien deze nog niet.
backup van je database plaatsen, dan wordt er met je meegekeken.

Mvg
Wim.

PS.: Het is overigens niet nieuw dat Paul alleen de laatste versie ondersteund, dit om te voorkomen dat hij iedere keer weer na oude en waarschijnlijk al opgeloste bug wordt gezocht. Dat is geen verzinsel van mij, maar gewoon de manier van werken. En daarom het standaard advies van en namens de programmeur, gebruik de laatste versie.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  10:49:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij een backup, maar aangezien ik koploper niet kan starten kan ik geen nieuwe backup maken.

Deze backup is zonder problemen ingelezen op mijn 2 systemen, zowel de windows XP, die de sturing van de baan doet, als mijn windows 7 systeem.
Op mijn windows 7 systeem heb ik deze meermalen geopend zonder problemen. Echter wordt dat systeem bijna niet gereset, en nu geeft hij weer de foutmelding. Als ik de mogelijkheid heb zal ik een reset proberen, maar dat kan zeker nog wel tot het weekend duren voor die mogelijkheid er is.

Mijn windows XP systeem draait nooit zo lang achter elkaar. Die draait alleen als de treinen rijden.

Download Attachment: roelcobinnen2.bck
568,29 KB

Zal je vast waarschuwen, deze database zal niet zijn volgens de standaard, heb wat acties uitgehaald die niet dagelijks zijn, maar wel werken voor mij. De treinen doen wat ik wil. Het kopstation ben ik nog mee bezig, daar zijn nog niet alle wissels genummerd, en nog niet alle terug melders ingevuld. Eenvoudig omdat die ook nog niet allemaal aangesloten zijn.

Groet,
Roelco

PS, het was/is mij bekend dat ondersteuning van Paul alleen op de laatste versie is. Het was mij niet bekend dat je dan dus ook geen meldingen mag maken op het forum over oudere versies.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  11:31:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok, zelf intussen even mijn bestaande database weggegooid zodat koploper weer normaal opstart. Daarna de hier geplaatste backup opnieuw ingelezen waarbij dus opnieuw de database wordt aangemaakt, en ook die geeft het probleem. De hier geplaatste backup geeft dus wel de problemen.



Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  14:05:37  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo Roelco,

Op mijn computer kan ik het bestand gewoon lezen.
Zonder foutmelding.
Ook kan ik de in demo mode gewoon draaien.

Mbg Ab
Download Attachment: roelco.jpg
91,06 KB

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  17:08:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik meen mij te herinneren dat dit probleem eerder is beschreven en dat kwam omdat een PC nooit werd opgestart dan loopt Koploper in de problemen.
Dit heeft te maken met het tijdsverschil tussen opstart PC en de huidige tijd.
Een backup van een ander inlezen is dan zinloos want die PC is wel opnieuw opgestart.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 30 jan 2013 :  22:27:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

bedankt, dat klinkt heel aannemelijk. Had ook al zoiets bedacht. Al kon ik niet echt een reden bedanken waarom dat tijdsverschil nodig zou zijn.
Maar bedenk me nu wel iets, aangezien dit niet bij de demo database gebeurd, wel met mijne, maar daar staan treinen in die op bepaalde blokken een x aantal minuten moeten blijven staan.
Net dus even geprobeerd de database in te laden zonder de lok posities, en dan kan die hem wel zonder problemen inlezen.

Het probleem lijkt inderdaad op te treden nadat het systeem langer draait, en dit windows 7 systeem draait rustig enkele weken achter elkaar zonder reboot.

Mijn laatste probleem, ook hier gemeld, had te maken met een teken van defect bij alle wissels. Toen was er het advies hier om een reboot te doen. Dat heb ik gedaan, en daarna was deze database zonder problemen in te lezen. Maar na die tijd is er ook geen reboot geweest, met huidige probleem tot gevolg.

Klein probleempje dus in koploper, zou of dat tijdsverschil niet moeten meten, of daarvoor een grotere variabele moeten gebruiken. Maar dat zal niet altijd even eenvoudig zijn. En aangezien mijn treinen PC nooit zo lang achter elkaar draait is het ook niet echt een onoverkomelijk probleem. Moet ik alleen deze wel weer eens rebooten voordat ik koploper hier weer goed kan gebruiken, of mijn werk op dit systeem maar doen zonder de stand van de loks mee te nemen.

Dank,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 05 feb 2013 :  15:03:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Allen,

heb nog niet de tijd gehad om mijn systeem opnieuw op te starten, en nadat ik vorige week dus wel in staat ben geweest de database te laden zonder de stand van de treinen mee te nemen is het intussen weer erger geworden. De database laad wel, maar alle wissels hebben weer de melding/het symbool dat ze defect zijn.

Weet wel, een re-start lost het op, maar zou toch mooi zijn als koploper net als al mijn andere programma's wel om kan gaan met een systeem dat niet zo veel down gaat. Maar goed dat de gemiddelde treinbaan besturing geen 24/7 taak is.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 feb 2013 :  15:15:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roelco,

Gewoon leren leven met het feit. De integer heeft nu eenmaal een bovengrens.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 05 feb 2013 :  16:34:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rjr
heb nog niet de tijd gehad om mijn systeem opnieuw op te starten

Ik weet niet wat voor computer jij hebt maar je doet het voorkomen alsof je een complete kerncentrale gecontroleerd moet afsluiten en die vervolgens weer moet opstarten.
Zoveel tijd kost het toch niet om even je computer af te sluiten en weer op te starten. Kwestie van een paar minuten.
Je kan een probleem ook groter maken dan het is.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 06 feb 2013 :  09:27:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik maak niets groter dan het is. Ik zie gewoon een probleem in koploper en meld dat even. Beetje vreemd dat de meldingen dan zo zijn alsof ik iets fout doe of doms doe.

Ik heb gewoon een systeem wat zo min mogelijk down gaat. Bij opstarten moet alles weer opgestart worden wat nodig is, en dat duurt wel iets langer dan 5 minuten hoor. Dus als niet nodig is gaat hij niet down. Alleen in sleep mode. Is niet voor niets een optie van windows!?

En alle programma's die ik draai kunnen daar tegen, ook programma's die met tijden werken. Alleen koploper helaas niet. Dus foutje in koploper.

Kun je natuurlijk proberen te beweren dat het probleem zit bij mij omdat ik gebruik maak van functionaliteit van windows. En dan is windows al niet eens een OS wat van zich zelf al heel lang op kan zijn. Toch gaat dat een stuk beter dan bij koploper in dit geval.

Kunt ook koploper gewoon de schuld geven van fout programmeren. Ja een int heeft een max, maar er zijn meer variabelen die je kunt gebruiken met een hogere max, en als je goed programmeert probeer je alles flexibel te houden zodat je nooit tegen een max aanloopt. OK, niet altijd even simpel, en je kunt je afvragen of elke max in de praktijk ook altijd geraakt word, maar deze dus blijkbaar wel. En dat meld ik dan even. Wat Paul daar vervolgens mee doet laat ik aan hem over.
Daarnaast meld ik het zodat anderen die hetzelfde hebben dit ook kunnen zien, en weten wat te doen.

Voor mezelf weet ik de beperking. Betekend gewoon dat ik koploper meer niet dan wel kan gebruiken op dit systeem, en als het echt moet, dan moet ik toch maar een re start van het systeem doen.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2013 :  10:47:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Van de zijkant is het altijd makkelijk zaken af te schieten. Vergeet niet dat Koploper ooit is begonnen als inleerproject in eventdriven programmeren begin jaren 90 van de vorige eeuw. Ik had nooit kunnen bedenken de hoeveelheid van gebruikers die in de afgelopen periode Koploper hebben gebruikt.
Er zijn zeker in het begin zaken gebruikt die ik nu op een totaal nadere manier zou benaderen/afhandelen.

De tijdberekening is daar 1 van. Het zit al lang zo geintergreerd in Koploper op deze manier dat aanpassingen mij veel te veel werk gegeven die mij en mijn vrienden kring niets opleveren. Koploper gebruikt voor tijdbepaling GetTickCount en tja deze doet na ruim (uit mijn hoofd) 23 dagen iets wat je niet zou verwachten en waar ik begin jaren 90 ook nooit aan gedacht zou hebben.

Daar Koploper aflopend is en ik dit niet zie als een bug die simpel op te lossen is, zal dit niet meer worden aangepast. Voor mij einde discussie.

Sorry Wim, kan het niet laten in dit geval.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 06 feb 2013 :  10:52:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Jij gebruikt blijkbaar een computer die je naast besturing voor de trein ook voor andere zaken gebruikt waar down time (of eigenlijk zo weinig mogelijk down time) kritisch is?
Ik schat in dat de meeste gebruikers voor de treinbesturing een PC gebruiken die alleen daarvoor gebruikt wordt en weinig andere zaken (miscchien nog internet of zo). En dan is even opnieuw opstarten (of opstarten voor gebruik) minder problematisch is.

De rest heeft Paul inmiddels al op genatwoord zie ik

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 06 feb 2013 :  11:27:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

quote:
In Delphi programma's kan voor tijdmeting gebruik worden gemaakt van een milliseconden teller.
Deze 32 variable van het type cardinal levert de tijd in milliseconden vanaf het opstarten van windows.
(Er treedt dus een overflow op na 49 dagen)


Roelco: de overflow tijd ligt volgens bovenstaande op van 49 dagen, het lijkt met sterk dat je in die tijd niet 5 minuten kan vinden om een reset uit te voeren. Dus 1x per maand of zo. Anderzijds is een speciale PC voor koploper toch ook niet zo'n slecht idee.

Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 06 feb 2013 :  11:33:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Bedankt voor je reactie.
Het is niet afschieten, of dat is in elk geval niet de bedoeling van mijn melding. Ik loop tegen een probleem aan, dus meld ik dat. En zoals in mijn eerste melding hier al aangegeven verwachte ik zelf ook wel dat het bij een herstart van de computer weg zou zijn.

Ik snap dat dit niet altijd even eenvoudig op te lossen is, weet ook dat je 10 of 20 jaar geleden dingen anders oploste dan nu zou doen. En gezien de status van koploper snap ik prima dat je nu die aanpassing nu niet meer wilt doen. Komt nog bij dat dit dus niet eens 1 duidelijke fout geeft, maar verschillende vervolg problemen. (eerst error melding, paar dagen later defecte wissel symbolen )

Maar betekend dat dus ook dat ik fouten maar helemaal niet meer moet melden? Ik kan van te voren niet altijd inschatten hoe groot de impact voor een oplossing zou kunnen zijn. Maar als het de wens is wil ik fouten best voor me houden en zelf naar een workaround zoeken.

En Eric,
zoals ook al aangegeven draait mijn besturings-systeem, en windows XP, nooit zolang achter elkaar, en enkel en alleen voor koploper (zelfs geen internet). Daar heb ik dus ook het probleem niet.

Echter als ik grotere aanpassingen wil doen, zoals nu met bouw van nieuw station, dan is dat systeem wat minder handig. Toetsenbord ten opzichte van scherm is niet ideaal om veel aanpassingen te doen. Dat doe ik dan dus op mijn andere systeem vanuit een goede stoel. Die wordt inderdaad voornamelijk voor andere doeleinden gebruikt en zo nu en dan voor koploper aanpassingen.

En daar zag ik het probleem wel, is ander OS, dus probleem kon windows 7 specifiek zijn, en systeem draait langer, dus kon daar door komen, vandaar melding. Oorzaak is intussen duidelijk, en accepteer dat er geen fix voor komt.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina