Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 340 / Bezoekers Vandaag: 3128
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Correct stoppen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Lex

Netherlands
38 berichten

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  00:07:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Na het advies gekregen te hebben om DCC decoders op geijkte snelheden in te stellen, heb ik het probleem gekregen (met de ene trein waarmee ik aan het experimenteren ben, treinstel Trix Hondekop met ESU 4.0 DCC)dat de trein het rempunt volledig voorbij gaat en dit ook netjes steeds het zelfde doet. De blokken zijn lang genoeg en de detectie meestal 2 rails aan begin en eind. Ik heb de beginnershandleiding en de uitgebreide handleiding al doorgespit, maar er wordt beweert dat het beetje bij beetje beter wordt. Ik zie geen verschil en een trein moet toch geen uren rondreiden om te leern?

Ik heb in de decoder alle rem en optrekvertraging verwijderd.Heeft iemand een tip?

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  09:59:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je je locs vervolgens ook geijkt in koploper?
Dus dat koploper weet welke snelheid een loc bij iedere stap rijdt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  10:09:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Lijkt er sterk op dat dat dus niet gebeurd is

Lex, de optrek en afremvertraging hoef je niet helemaal uit te zetten, een lage waarde 1 of 2 mag ook. Koploper regelt de rest.
Voordat je de lok gaat ijken moet je eerst de maximum snelheid goed instellen. Dat doe je met CV5. Stel deze op een lagere waarde in en ijk alleen stap 28 tot je tevreden bent over de snelheid.
Daarna stel je CV6 (midden snelheid op ca 1/3 daarvan in.
CV2 stel je zodaning in dat de lokl soepel op gang komt.
Daarna de lok ijken.
Dan kan koploper pas goed lerern remmen.

Succes.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  10:47:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoek eens in het forum; waarvoor is het leren remmen? In ieder geval niet voor het stuk van de stopsectie tot stilstand.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  11:43:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Als je de vraag niet begrijpt die gesteld wordt, dan kun je beter ook niet reageren of anders vragen of ik iets al gedaan heb. Zoeken in het forum heb ik opgegeven, er staat waanzinnig veel in en je kunt alleen op tijdstippen zoeken, niet op topic.
Ja,ik heb de handleiding gelezen, ook de korte voor beginners en ja, ik weet dat het stoppen vanaf de voorlaatste detectie moet beginnen.

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  12:23:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Weet je wat Lex,

Ik stop wel in dit draadje; ik begrijp je vraag drommels goed. Dit zijn zulke beginnersproblemen dat ik daar niet meer op reageer.

Mijn reactie was bedoeld voor degene meteen voor mijn post staat.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  12:27:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Lex,

Ik denk dat jij het antwoord van Paul niet begrijpt.

Als je bij leren remmen te hard in de stopsectie aankomt, wordt de loc direkt gestopt. Dat gebeurt bij jou blijkbaar niet, want de loc schiet door. Maar op het netjes afremmen vanaf het moment dat je op minimumsnelheid in de stopsectie aankomt, heeft het leren remmen geen invloed, Dat zorgt er alleen maar voor dat je netjes op minimumsnelheid in de stopsectie aankomt.
De conclusie is dus dat je minimumsnelheid te hoog is in combinatie met de lengte van je stopsectie en de afremvertraging zoals die in koploper is ingesteld. Wat het probleem uiteindelijk is, kunnen we zo niet zeggen. Maar als je niet geijkt hebt, weet je zeker dat het nooit goed gaat werken. Dus die vraag blijft staan, heb je je loc geijkt?

Huub

Bewerkt door hubertus op 10 mrt 2012 12:28:39
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  13:42:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Bedankt; je gaat door voor de volgende ronde

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  13:56:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
Mijn reactie was bedoeld voor degene meteen voor mijn post staat.


Paul
Blijkbaar reageer je op mijn post?
Zie even niet wat er niet aan klopt.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  20:07:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Paul, ik had niet door dat je reageerde op de post van Eric. Eric's reactie had ik al op een zijspoor gezet. Immers een ESU DCC decoder kun je keurig met een grafiek in de programmer instellen, en dat had ik gedaan.

Huub, ik heb de lok geijkt. In onderhouden lokomotieven staat als minimale snelheid decoderstap 2(?), kan ingesteld worden. Ik heb de lok nog een keer geijkt zonder 2e bak, de snelheden worden dan wel realistischer. Als de lokomotief op hoge snelheid een blok binnenkonmt stopt hij op tijd. Ik heb in de blokken een snelheid van 50 km/u opgegeven, dan springt de snelheid pas op 0, als het remdetectiegedeelte ingereden wordt. De trein remt dan netjes, maar staat wel in het volgende blok.

Ik vind het vreemd. Direct na het ijken deed de trein het goed en hij schiet steeds verder door, hoe vaker je hem laat rijden?
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  21:05:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan er eigenlijk geen touw aan vastknopen. Dus onderstaand antwoord op basis van hoe ik je verhaal heb begrepen.
Als je een duidelijk verschil merkt of je met of zonder 2e bak rijdt, heb ik ernstige twijfels of de lastregeling van je decoder wel goed werkt.
Als de werkelijke snelheid in koploper op 0 springt en je trein remt nog netjes af, is de afremvertraging in je decoder te groot.
Als je ingestelde snelheid naar 0 gaat, maar de loc is ook volgens de werkelijke snelheid in koploper nog aan het rijden, is het probleem dus een verkeerde combinatie van afremvertraging in koploper, lengte stopsectie en minimumsnelheid.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  22:12:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Lex

SIk heb in de blokken een snelheid van 50 km/u opgegeven, dan springt de snelheid pas op 0, als het remdetectiegedeelte ingereden wordt.



Ik neem aan dat U de stopsectie bedoelt ?
Het remmen moet bijna afgelopen zijn bij het inrijden van de stopsectie, anders stopt trein "direkt", dwz bruusk.
Wat is de minimum snelheid van het treintype ? Die moet in verhouding zijn met lengte stopsectie. Minimum snelheid lok speelt hierbij niet mee.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 10 mrt 2012 22:13:51
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2012 :  22:57:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, het is echt een kwestie van niet te hoge snelheid. en in treintype spelen met de max-gemiddelde-min snelheid. Plus een combinatie van de snelheidscurve/rem/optrek vertraging in de decoder zelf. Bij sommige loks stel ik bij de ESU of andere decoders die rem/optrekvertraging behoorlijk hoog in. En kijk wat het doet,in combinatie met de in KL instellingen. Het is een kwestie van geduld om alles zo te krijgen hoe je wilt.

Tevens heb ik elke lok zelf destijds ook als TREINRYPE aangemaakt. Plus ook nog de normale treintypes. Zo kan ik overal per blok per lok per type de mogelijkheden van KL ten volle benutten. Ik vind dit fijn werken en kan zo mijn loks tot in de puntjes afregelen kwa rijgedrag.

Ik moet wel vermelden dat mijn treinen beneden de schaalsnelheid rijden omdat ik op veel banen de treinen veel en veelste hard zie rijden. Door deze snelheid te verminderen lijkt de baan groter en komt het natuurlijker over. Maar dit terzijde, uiteraard zijn al mijn loks wel netjes geijkt.

Allereerst ga ik de topsnelheid bepalen en daarna regel ik de snelheids curve af met de lokprogrammer van ESU in ijn geval. Zo krijg ik precies wat ik wil......kleine overgangen bij de rijstappen, ook in mijn geval met 14 rijstappen.

Greetz Seb


Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 10 mrt 2012 23:03:20
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  00:05:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb, heel hartelijk bedankt, jij gaf de juiste tip, instellen in treintypes. Ik had van alles ingesteld, maar nooit in treintypes gekeken. De afremtijd stond voor 'treinstel' behoorlijk lang. Die tijd heb ik ingekort en met wat regelen stopt de trein nu keurig voor het sein. Het verschil met het ijken in snelheid kan ik niet verklaren. Ik heb wel gelezen dat je een treinstel zo kort mogelijk moet maken. Op zich vind ik dat gek, want ik heb de hondekop als lokomotief in de tabel een lengte van 50 cm gegeven. Volgens mij wordt de nelheid bij het ijken ook bepaald tussen inrijden detectie 1 en inrijden detectie 2 en zou de lengte niet uit mogen maken.

De ESU 4.0 heeft overigens wel moeite met 3 polige ankers, met name als er een sterke magneet bij zit, zoals in de Trix motor. De grote schijf collectors van Märklin met de Hamo magneet hebben weer het probleem dat ze bij weinig snelheid bijna geen kracht hebben (de motor mist de veldwikkeling) Dat is dan weer op te lossen met het 5 polige anker.

Van maart tot november zeil ik liever
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  07:31:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
Mijn reactie was bedoeld voor degene meteen voor mijn post staat.


Paul
Blijkbaar reageer je op mijn post?
Zie even niet wat er niet aan klopt.

Gr.
Eric

Omdat de vraagsteller problemen had met stoppen!

Nog een keer:
- leren remmen heeft betrekking vanaf de remmelder tot aan de stopmelder (en heeft GEEN betrekking op het gedrag vanaf de stopmelder (zeker niet bij te ver doorrijden))
- op stopmelder geldt: als trein harder rijdt dan minimum snelheid zet Koploper de trein meteen stil. Zo niet dan zal Koploper de trein stoppen met de normale massasimulatie voor afremmen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  09:41:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Ik begrijp (en begreep) best wel hoe het werkt, alleen reed de trein te ver door. Met de tip van Seb heb ik in treintypes gekeken en daar stond de remtijd op 20 seconden. Dat is kennelijk leidend en overschrijft alle voorkeuren in decoder en lokomotiefinstelling. Bij controle met rijdende trein bleek deze ook v.a. de remmelding langzaam te rijden, maar in het scherm sprong de snelheid pas op nul bij het benaderen van de stopmelder. Op mijn intellibox stond dan altijd nog een decoderstap boven nul. Door de decoderinstelling zonder rem en vertraging in te stellen laat je alles aan KL over, maar die stelde dus na het begin van de stopsectie de werkelike decoderstap maar langzaam op nul. Ik heb nu in treintype 3 seconden ingegeven en bij (die ene lokomotief/trein) die ik nu heb ingesteld gaat het goed.

Met een oude motor moet je wel rekening houden met de langzaamrijden eigenschappen, langzamer dan 30 km/u gaat niet.

Ik denk dat de instelling bij treintypes de goede tip was en zal de komende tijd nog wat lokomotieven met een ESU decoder proberen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  12:20:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de remvertraging 20 seconden is heel normaal en zou normaal geen probleem mogen geven. Het is niet voor niets de standaardinstelling. 3 seconden is echt extreem kort en zal vrij abrupt stoppen tot gevolg hebben. Of je hebt de afremvertraging in je decoder erg hoog staan. Als je tevreden bent met deze oplossing, lekker zo houden, maar anders zou ik toch echt kijken of er niet iets anders aan de hand is.
Denk daarbij aan de volgende dingen:
- minimumsnelheid
- lengte stopsectie
- wordt de trein gedetecteerd zodra die de stopsectie inrijdt of pas later (als bijvoorbeeld de hele loc in de stopsectie staat)?

Overigens, als de IB een snelheidsstap boven nul geeft, moet de werkelijke snelheid in koploper ook boven nul zijn. De ingestelde snelheid in koploper kan dan wel al nul zijn. Het verschil tussen ingesteld en werkelijk, wordt veroorzaakt door de afremvertraging in koploper (die 20 seconden dus).

Huub

p.s. zo'n Trix motor kun je toch wel wat langzamer krijgen dan 30 km/u als minimum?
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  12:31:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Lex

Ik begrijp (en begreep) best wel hoe het werkt, alleen reed de trein te ver door.
Toch is dit niet waar wat jij zegt; als je begrijpt hoe Koploper werkt zou je geen probleem hebben gehad.

Wat Huub ook al zegt: 3 seconde is extreem snel. Jij wilt niet in een trein zitten die rijdt met 50 km/uur en dan in 3 seconde stil staan.

Zet je database eens online en geef dan ook duidelijk aan met welke locomotief/treintype het probleem zich voor doet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  12:32:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Lex

Ik heb wel gelezen dat je een treinstel zo kort mogelijk moet maken. Op zich vind ik dat gek, want ik heb de hondekop als lokomotief in de tabel een lengte van 50 cm gegeven. Volgens mij wordt de nelheid bij het ijken ook bepaald tussen inrijden detectie 1 en inrijden detectie 2 en zou de lengte niet uit mogen maken.




Correct, lengte "mag" niets uitmaken.
Maar het "kan" iets uitmaken, als het leidende rijtuig "ietsje dendert" , dan wil de detectie wel eens minder accuraat zijn. Dat geeft dan "flakkeringen" in de meetresultaten. Vooral op hoogste snelheden. Maar we dwalen af.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  15:04:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En Heren, laten we niet vergeten als er met stroomdetectie gereden wordt en met een 2 melders 1 aan het begin een stuk zonder detectie en een stopmelder, en het deel zonder detectie is aangesloten rechtstreeks op de centrale/booster, dus zonder diodeschakeling, dan is de kans zeer groot dat de melding te laat komt en pas komt als de scheiding niet meer overbrugd wordt door de trein.
En daar heeft dit probleem weer alle schijn van. En dan kun je leren remmen en afregelen tot je een ons weegt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  21:02:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou niet in een trein willen zitten die in 3 seconden van 50 naar nul gaat. Ik zou trouwens ook niet in een trein willen zitten die op een oppervlakte van 350 x 170 meter rondjes rijdt op 4 niveau's.....

Mijn stationssporen zijn circa 1,5 lang en hebben aan het begin en einde 2 rails voor detectie (36 cm). Op decoderstappen gaat dat prima.

Ik heb treinstel inmiddels op 5 seconden gesteld. De trein gaat afremmen naar minimumsnelheid bij de eerste detectie tot minimum en stopt dan in de tweede detectie. Bij 5 seconden gaat dat prachtig en ik ben er wel tevreden mee. (de passagiers zitten goed vastgeplakt, dus die blijven wel zitten. Op de minimum snelheid begint de motor al wat te schokken Stand 3 is 18 km/u. Dus van 18 naar 0 in 5 seconden is toch wel te doen?

Als het beter kan hoor ik het wel, bijgaand de database

Download Attachment: opzolder.bck
93,14 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  21:03:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Oh ja, ik rijd niet met stroomdetectie, maar met massa detectie (Märklin)
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  21:06:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Oh ja, de trein is Hondekop NS ELD 343
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  21:51:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is van 50 naar 0 in 5 seconden. Ik zou het zelf niet willen, maar ik zou ook niet met een trein rijden die niet schokvrij langzamer dan 18 km/u kan rijden. Die gaat bij mij netjes de vitrine in.
Smaken verschillen, dus als jij er tevreden mee bent, is het toch prima?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  22:12:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Lex,

Met loks die alleen een delta/allstrom motor aan boord hebben heb ik geen ervaring. Ik rijd bewust alleen met digitale decoders om zodoende ook zoveel mogelijk de werkelijkheid te kunnen naboosten. Er zitten in KL veel mogelijkheden maar het beste is, denk ik dan ....om met geijkte loks te kunnen rijden. Heb 34 loks en allemaal zijn ze omgebouwd met hoofdzakelijk ESU. Ik rijd zelfs nog met motorola 1 dus maar 14 rijstappen . En mijn uitdaging was en is om al mijn loks ( ook MFX en oudere decoders van Marklin)zo te krijgen dat ik tevreden ben met de genoemde 14 rijstappen. Dus zoals een goede vriend van me altijd zegt......er zijn geen problemen, alleen maar uitdagingen .....

Hoop dat ik niet op de vingers getikt wordt door onderstaande tekst ......
Er is veel gezegd over Hamo en ESU magneten, 5 polige of 3 polige ankers enz enz. Maar zelfs bij dezelfde lok met dezelfde motor kan het per lok al verschillen. En soms niet te verklaren...hoe ver je ze ook demonteert tot het laatste tandwiel. in de meeste loks heb ik gewoon het driepolige anker laten zitten, behalve bij de grote schijfcollectormotor, daar heb ik bv 5 polige marklins in gebouwd omdat afregelen makkelijker is....en stiller ( soms dan want elke lok heeft zijn eigen geluid)

Ik kan je in dit topic dan ook niet echt advies geven dan alleen met veel geduld en plezier uit te zoeken hoe je tot het beste resultaat kunt komen voor je eigen gemoedsrust !!!
En daar heeft KOPLOPER me geweldig bij geholpen....ik kan me geen leven voorstellen zonder .....

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 11 mrt 2012 22:14:52
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2012 :  22:33:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Lex

Ik heb treinstel inmiddels op 5 seconden gesteld. De trein gaat afremmen naar minimumsnelheid bij de eerste detectie tot minimum en stopt dan in de tweede detectie. Bij 5 seconden gaat dat prachtig en ik ben er wel tevreden mee. (de passagiers zitten goed vastgeplakt, dus die blijven wel zitten. Op de minimum snelheid begint de motor al wat te schokken Stand 3 is 18 km/u. Dus van 18 naar 0 in 5 seconden is toch wel te doen?
Lex,

Ik geef het op (nu echt). Waar haal jij nu weer 18 naar 0 in 5 seconde vandaan?
Klik ook eens in het rijwindow met de rechtermuisknop op de dagteller (alleen echt geijkte locs). Kan nuttige informatie verstrekken.

Verder succes met Koploper (zonder mijn support).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina