Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 442
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Intellibox 2 en koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

harryw

Netherlands
26 berichten

Geplaatst - 04 jan 2012 :  16:43:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenmiddag allemaal,

Na een poos gereden te hebben met de intellibox ben ik nu overgestapt op de intellibox 2, noodgedwongen, nummer 1 heeft het begeven.

Als eerste viel mij op dat er geen seriele verbinding meer aanwezig was. Ik heb de driver voor USB aansturing geinstalleerd en zie nu netjes COM3. Ik heb de intellibox rechtstreeks op mijn computer aangesloten via een USB kabel en binnen koploper loconet, COM3 en 115200 baud geselecteerd. op de Intellibox staat protocol "motorola nieuw" geselecteerd.

Wissels, soorten decoders aangepast en koploper start netjes zonder waarschuwingen.

Nu, als ik koploper wil laten beginnen krijg ik direct de melding "Er is geen respons van de centrale eenheid van de treinbaan" en kan ik dus niets.

Als ik de USB kabel verwijder en koploper opstart krijg ik de melding "fout bij het openen van de COM poort" en "koploper kan niet worden gestart. Dat lijkt me ook logisch maar verteld mij wel dat koploper kijkt naar de juiste poort en daadwerkelijk iets ziet als de kabel erin zit.

Ik gebruik alleen marklin, geen DCC oid.

Waar zit mijn denkfout want dit is best beetje vervelend.

Moet er wellicht een device tussen mijn computer en de Intellibox?
Alleen USB zou toch voldoende moeten zijn?
Is er een testprogramma waarmee ik dit zou kunnen testen?

En dan de meest "stomme" vraag, hoe kan ik makkelijk zoeken in dit forum?

Dank je wel alvast,

Harry

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 jan 2012 :  18:38:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Harry,

Jouw denkfout zit nergens, dat moet gewoon werken.
Alles uitzetten en alles opnieuw starten.
Probleem is al meerdere keren langsgekomen en iedere keer lag het aan de USB driver die niet of niet juist geinstalleerd was/is.

Op de CD-Rom staat een programma waarmee je eventueel kunt testen.

Suc6

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 jan 2012 18:40:15
Ga naar bovenaan de pagina

harryw

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 04 jan 2012 :  18:49:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dank je wel voor de bevestiging.
Ik ben heel kaal begonnen, alleen intellibox en 1 trein, wat scherts mijn verbazing, werkt slecht.

Uiteindelijk de laatste software opgehaald bij de leverancier en deze geinstalleerd. Nu reageren alle treinen zoals het hoort.

Voor koploper, de communicatie werkt, dat blijkt wel uit de software update. Echter, als ik koploper opstart blijft hij roepen dat er geen communicatie is.

ik zal de test opzoeken en eerst proberen, mocht dat niet lukken begin ik maar opnieuw met de software. hopelijk lost dat de problemen dan op.

Zodra ik meer nieuws heb, laat ik het weten.
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

harryw

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 04 jan 2012 :  19:39:45  Toon profiel  Reageer met citaat
heb ik wellicht dit nodig?

Uhlenbrock Artikelnummer: 63120
USB-LocoNet-Interface (LocoNet Zubehör)

Ik krijg die USB driver niet zichtbaar, wel de nieuwe COM poort.
De driver steeds weer geprobeert te installeren en te verwijderen met de nodige reboots maar steeds hetzelfde resultaat.

Ik heb twee test applicaties. Bij de een kan ik de COM poort openen en sluiten en decoders schakelen, dit werkt prima.

Bij de tweede, genaamd USB List_Dev (list USB Devices) krijg ik niets te zien.

Dus op de een of andere manier werkt de driver wel (kan decoders schakelen) maar toch ook weer niet.

Ik gebruik windows 7, 64Bits

iemand enig idee??

Dank,

Harry
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 jan 2012 :  19:59:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Harry,

Die losse interface die je noemt werkt met dezelfde drivers, en als je die niet juist gebruikt zal ook dat niet werken, jouw IBII zal net zoals bij al die anderen met dezelfde problemen ook gewoon werken als hij op de juiste manier is geinstalleerd.

Er zit gewoon een werkende interface in de IBII die gelijk is aan de losse.

Dus zoals in de handleiding staat, eerst de driver installeren daarna pas de Intellibox inpluggen op een USB aansluiting.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 jan 2012 20:01:54
Ga naar bovenaan de pagina

harryw

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 04 jan 2012 :  20:26:26  Toon profiel  Reageer met citaat

Hi Wim,

Ik heb eerst alles geinstalleerd en daarna pas de box aangesloten maar het resultaat blijft hetzelfde.

Het enige wat mij opvalt is dat ik in apparaatbeheer wel de nieuwe COM 3 zie maar als ik de USB optie openklap ik geen extra USB poort geconfigureerd zie, dit staat wel zo in de beschrijving.

nou, ik ga nogmaals alles verwijderen en opnieuw proberen.

dank zover,
Harry
Ga naar bovenaan de pagina

harryw

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 05 jan 2012 :  10:08:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Dankzij Wim is het probleem uiteindelijk toch opgelost.
Het werd niet veroorzaakt door een foutieve driver of installatie alsmede een verkeerde setting binnen koploper.

Wel werd het veroorzaakt door een setting binnen de virtuele COM poort. De meeste systemen (waaronder intellibox) maakt het niet zoveel uit hoe bepaalde settings staan, zij communiceren toch wel. Voor koploper geldt dit blijkbaar niet.

Wij hebben de optie "Datatransport" op "geen" gezet en hiermee was het probleem opgelost. Deze stond standaard op "hardwarematig".

Voor de leken, hier kom je door met je rechtermuis op "mijn computer" te klikken en "beheren" te selecteren. Dan klik je op "Apparaatbeheer" en open je in de lijst het + teken voor "Ports (Com & LPT)

Dan, rechtermuis op de COM poort en eigenschappen kiezen (dubbelklikken kan ook) open de tab "poortinstellingen" en wijzig de juiste setting.

Onderstaand alle settings zoals het zou moeten zijn;

Bits per Seconde = 115200
Databits = 8
Pariteit = geen
Stopbits = 8
Datatransportbesturing = geen

Wim bedankt voor het late uurtje, en je weet, een intellibox 2 even snel updaten is niet meer aan de orde :-)

Harry
Ga naar bovenaan de pagina

V 200

Belgium
48 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2012 :  17:40:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door harryw

Heren,

Dankzij Wim is het probleem uiteindelijk toch opgelost.
Het werd niet veroorzaakt door een foutieve driver of installatie alsmede een verkeerde setting binnen koploper.

Wel werd het veroorzaakt door een setting binnen de virtuele COM poort. De meeste systemen (waaronder intellibox) maakt het niet zoveel uit hoe bepaalde settings staan, zij communiceren toch wel. Voor koploper geldt dit blijkbaar niet.

Wij hebben de optie "Datatransport" op "geen" gezet en hiermee was het probleem opgelost. Deze stond standaard op "hardwarematig".

Voor de leken, hier kom je door met je rechtermuis op "mijn computer" te klikken en "beheren" te selecteren. Dan klik je op "Apparaatbeheer" en open je in de lijst het + teken voor "Ports (Com & LPT)

Dan, rechtermuis op de COM poort en eigenschappen kiezen (dubbelklikken kan ook) open de tab "poortinstellingen" en wijzig de juiste setting.

Onderstaand alle settings zoals het zou moeten zijn;

Bits per Seconde = 115200
Databits = 8
Pariteit = geen
Stopbits = 8
Datatransportbesturing = geen

Wim bedankt voor het late uurtje, en je weet, een intellibox 2 even snel updaten is niet meer aan de orde :-)

Harry



mijn treinen komen nooit te laat
Ga naar bovenaan de pagina

V 200

Belgium
48 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2012 :  18:15:00  Toon profiel  Reageer met citaat
gegroet iedereen

heb de volledige raad van harryw met dank voor snelle reactie opgevolgd.wat er fout loopt zou het nietmeer weten men verliest de moed.
krijg nog steeds (vind intellibox niet)

mensen die pc top en top kennen lukt het ook niet

raad raad aub

grts

jos

mijn treinen komen nooit te laat
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2012 :  22:03:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jos,

Stuur me maar even een PB dan wassen we ook dit varkentje.

Mvg
Wim.

En als je de mededeling krijgt dat de INTELLIBOX niet gevonden wordt, dat heb je bij digitaal systeem voor het verkeerde gekozen, daar moet je kiezen voor LOCONET dan de juiste comport en dan de baudrate 115200.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 mrt 2012 23:07:51
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina