Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 223 / Bezoekers Vandaag: 2865
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 SPOOKLOC ??
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Colman

Belgium
81 berichten

Geplaatst - 31 mei 2010 :  21:29:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn Marklin 39358 Taurus Loc doet plots rare dingen : af en toe spurt hij er in volle vaart vandoor en is niet meer te regelen, ook niet door een noodstop. Zelfs bij stilstand voor een sein en zonder opdracht van Koploper stuift hij ervandoor. Als ik hem van de baan haal en nadien terugzet doet hij weer normaal voor een tijdje. Ik vermoed niet dat het een Koploper probleem is maar misschien heeft iemand al gelijkaardige ervaringen.
Bedankt voor elke tip.

William

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  21:49:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo William,

bij een te lage spanning (denk aan hoog verbruik op de baan/ te zwaar belast/ te weinig aansluitpunten/ te lage spanning van trafo)kan de loc denken dat hij met een analoge ipv. digitale spanning te maken heeft, dit kan het onverklaarbare gedrag ten weeg brengen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  22:12:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Walter, het zou best wel eens kunnen dat er op dat ogenblik héél wat treinen rijden.
Vraag is : kan dit euvel verholpen worden ? Ik heb 4 segmenten op de baan, allen gevoed door een aparte booster+trafo (Marklin) . De IB heeft een eigen voeding.
Ik rij wel met verlichte wagons (ledstrips) maar die verbruiken op zich zo weinig dat ik niet denk dat dit een belasting vormt op het vermogen van de baan. Wel kunnen er soms drie tot vier treinen in zo'n baansegment rijden ( bv bij schaduwstations waar treinen soms gelijktijdig in-en uitrijden) en dat zou kunnen leiden tot het probleem.

Alvast dank voor je advies !

William
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  22:19:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo William,

denk bv. ook is aan het aantal aansluitpunten, voorschrift om de 2 meter, spanningsval op een treinbaan kan best groot zijn op raillassen. Hoe verder van de aansluitrail af des te eerder kans op herhaling van jouw probleem. Ook bv. een condensator zoals in de ontstoringssets van Analoge Marklin banen is een grote stroomvreter en storingsbron, deze dient in combinatie met Digitaal altijd verwijderd te worden.

met vriendelijke groet,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  22:36:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,

Het lijkt er inderdaad op dat op sommige momenten de loc zich als analoge loc gaat gedragen. Ik heb zelf ooit een probleem gehad met een klein korreltje soldeer dat op de decoder contact maakte tussen de stroomafnamedraden en de draden naar de motor. Dat gaf ook het effect dat je beschrijft. Het kan ook zijn dat je decoder niet helemaal jofel is en als hij bijvoorbeeld warm wordt intern kortsluiting gaat veroorzaken. Eens een andere decoder proberen, kan dan geen kwaad. Als het probleem dat weg is, is het duidelijk dat het aan de decoder ligt. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Colman

Belgium
81 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  09:45:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Dirk en Walter

Het aantal aansluitpunten zit goed quasi om de meter dus dat kan het moeilijk zijn en andere stroomvreters zijn er niet. Ik ga dus eens zorgvuldig nazien waar en wanneer hij die kuren krijgt en hoeveel locs er op dat ogenblik in zijn baansegment zitten. Gisteren heb ik de loc een hele tijd alleen laten rijden en dan gedraagt de loc zich normaal.

De suggestie van Dirk ligt moeilijker want het is een sinusmotor die aan de decoder is aangesloten met een kabellint, dus niet met twee draden en dat lijkt niet eenvoudig om de decoder te vervangen. Het binnenwerk van de loc is nog maagdelijk ( onderhoudsvrije motor) dus valse contacten of slechte verbindingen lijken mij ook niet de oorzaak

Bedankt voor de hulp

William
Ga naar bovenaan de pagina

BobvE

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  11:12:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste William,

Bij sommige Marklin decoders kun je analoog herkenning uit zetten. Er is voor zover ik weet geen gulden regel bij welke Marklin decoders dit kan, maar met een CS1 is deze optie bij een aantal zichtbaar...

Märklin, CS1 (en 6020), Koploper 7, XP
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  21:52:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,

Als de loc nog zo netjes is, wordt het inderdaad lastig de decoder even uit te wisselen. Je loc eens op een andere baan laten rijden, is dan wellicht een mogelijkheid. Blijft hij dan moeilijk rijden, dan zou je toch eens terug moeten gaan naar de winkel.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 02 jun 2010 :  23:29:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo William,

Klopt het dat dit een loc is met de oude C-sinus motor.
Zo ja, dan hier een link om het eventueel op te lossen.

http://hgh-esn.ath.cx/ppt-dl/C-Sinus.pdf

Oplossing staat helemaal onderaan.


Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina