Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 380 / Bezoekers Vandaag: 12229
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Snelheid ijken met CS1
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BobvE

Netherlands
19 berichten

Geplaatst - 07 mei 2010 :  10:14:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Hoewel ik in het verleden over dit onderwerp contact met Paul gehad heb, blijft het knagen.
Het gaat om het volgende. Wanneer de procedure voor het ijken van de snelheid van een locomotief (met de Marklin CS1) doorgevoerd wordt, komt aan het einde van het traject de loc tot abrupt tot stilstand. Dit komt naar mijn idee omdat de instructie naar snelheid '0' voorzien wordt van 'tegengestelde' richting informatie. M.a.w. De locomotief komt abrupt tot stilstand omdat vanaf de ingestelde snelheid een richting omkeer instructie gegeven wordt.
Bij hoge snelheden is dit niet erg gezond voor (kunststof) tandwielen in de loc. Hebben nog meer gebruikers problemen met dit fenomeen (voor de goede orde, dit verschijnsel trad niet op bij gebruik van de 6020/6021 centrale; pas na de op het algemene tabblad ingestelde wachttijd, werd dan de richting veranderd)? Of een suggestie om dit aan te passen?
Vriendelijke groet,
Bob

Märklin, CS1 (en 6020), Koploper 6.7, XP

BobvE

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 07 mei 2010 :  12:14:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Dit heb ik inderdaad ingesteld (en werkt met oudere Marklin besturing), maar geeft niet het beoogde resultaat met de CS1 (om de reden hierboven beschreven). Heb je zelf een CS1 en werkt het bij jou wel naar behoren?
Groet, Bob

Märklin, CS1 (en 6020), Koploper 6.7, XP
Ga naar bovenaan de pagina

BobvE

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 08 mei 2010 :  12:36:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ah, dank Bert! Ga het vandaag proberen!
Vriendelijke groet, Bob

Märklin, CS1 (en 6020), Koploper 6.7, XP
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 31 mei 2010 :  22:11:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Naar mijn idee is dit in versie 7 opgelost. Ik vond ook altijd dat de loks bij het ijken nogal abrubt stopten. Nu zit er een vertraging vóór de keeropdracht. Gaat nu stukken soepeler!
Gr,
Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 6.7 build 111).
Ga naar bovenaan de pagina

BobvE

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  09:59:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Het werkt nog niet helemaal Daan,
Heb hierover contact gehad met Paul. Voor decoders met 28 stappen (of 128 gereduceerd
tot 28 bij mfx) werkt het vlekkeloos. Bij (sommige) decoders met 27 stappen gaat het mis;
na stap 6/7 (afhankelijk van de versie van de chip die in de decoder toegepast is) wordt de richtinginformatie niet correct geïnterpreteerd en rijdt de loc in de verkeerde richting verder... Denk wel te weten waar de oorzaak ligt en hoop dat Paul in de toekomst een fix
toch nog in een update wil verwerken...
Vriendelijke groet,
Bob

Märklin, CS1 (en 6020), Koploper 7, XP
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  11:05:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bob, en is dit dan wel een koploper probleem. Ik vraag het me af.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  13:15:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BobvE

Het werkt nog niet helemaal Daan,
Heb hierover contact gehad met Paul. Voor decoders met 28 stappen (of 128 gereduceerd
tot 28 bij mfx) werkt het vlekkeloos. Bij (sommige) decoders met 27 stappen gaat het mis;
na stap 6/7 (afhankelijk van de versie van de chip die in de decoder toegepast is) wordt de richtinginformatie niet correct geïnterpreteerd en rijdt de loc in de verkeerde richting verder... Denk wel te weten waar de oorzaak ligt en hoop dat Paul in de toekomst een fix
toch nog in een update wil verwerken...
Vriendelijke groet,
Bob

Märklin, CS1 (en 6020), Koploper 7, XP



Hoi Bob,

ik herken jouw probleem niet en gebruik zelf verschillende decoders, overigens moet je de rijrichting als het niet goed gaat met Koploper omdraaien als het niet klopt en niet met het CS,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

BobvE

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  14:42:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Walter,

Mijn reactie was gericht op de opmerking van Daan zonder de
bedoeling een uitgebreide discussie te starten.

Voor Wim: De CS1 ontvangt tijdens de ijkprocedure een instructie om de richting om te keren op het moment dat de snelheid ongelijk aan 0 is. Ik kan niet traceren of dit wel of niet in het communicatie protocol van de CS1 verboden of toegestaan is. Ik weet wel dat dit bij bepaalde versies van decoders mis kan gaan (zie bijv: http://www.bogobit.de/decoder/decchip.html - onder reverse lock).
Dus ik weet niet of dit een Koploper of CS1 probleem is. We kunnen offline deze zaak verder bespreken als je meer inzicht/ideeën hebt.

Voor Walter: helaas begrijp ik je opmerking niet; het ijken verloopt automatisch wanneer ik
de meting zowel 'vooruit' als 'achteruit' en over meerdere stappen laat plaats vinden. Het keren van de loc wordt dan door Koploper gestuurd en niet met de hand; voorbij stap 6 komt de 'richting-omkeer' instructie voor bepaalde decoder versies niet correct meer bij de loc aan (dit alles onder de conditie dat de 'wachtperiode' ongelijk 0 is)...

Vriendelijke groet, Bob

Märklin, CS1 (en 6020), Koploper 7, XP
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 jun 2010 :  16:17:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bob, als het een bekend probleem is met bepaalde decoder, dan is de oorzaak voor mij duidelijk. Geen Koploper probleem dus en geen CS probleem. Verder geen tijd en energie meer insteken. Een betere decoder aanschaffen met lastregeling. De genoemde decoders zullen dat niet hebben en ijken gaat om die rede al niet. En anders gewoon aansturen met 14 stappen, zoals ontworpen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina