Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 106 / Bezoekers Vandaag: 3326
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Aanvullende blokgegevens
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Nick Schreurs

Netherlands
11 berichten

Geplaatst - 18 mei 2010 :  17:54:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,


Ik heb de volgende situatie:
- 2 sporen in een kopstation liggen naast elkaar,
- bezetmeldingsstukken exact even lang en op dezelfde plekken,
- blokken exact op dezelfde manier ingericht, zelfde bloktype
Voor beide blokken zijn voor dezelfde locs 3 seconden extra doorrijdtijd ingebracht. In het ene blok reageren de locs erop in het andere niet. Ik kan absoluut niet vinden waar dit aan kan liggen.
Kan iemand mij hiermee helpen?


Alvast bedankt,


Nick

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  18:23:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Nick,

kijk in je locoverzicht tijdens het rijden waar de snelheid uit voort komt,

Verder is het een beetje koffiedik kijken zonder je database, misschien even handig om deze te uploaden, want er zal toch iets in de instellingen niet hetzelfde zijn.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Nick Schreurs

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  20:55:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,



Download Attachment: Nick.bck
148,54 KB
Bijgaand de baandata.
het gaat om de blokken 20 en 21, waarbij het doorrijden in blok 21 niet gebeurt (beide komende uit blok2!)


Alvast bedankt,


Nick
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  21:18:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Nick,

In de testmode zie ik bij beide blokken precies hetzelfde gebeuren.
Ik zou eens de communicatielogging starten en dan een vinkje zetten bij 'Te hard in stopsectie' en bij 'Doorrijden in cm/sec'.
Eens zien wat daar uitkomt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Nick Schreurs

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  21:51:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,


Reactie blok 20: Loc 54 zal 3 seconden doorrijden (L)
Reactie blok 21: Loc 61, blok 21: op stopmelder > minimum


Weer bedankt,


Gr. Nick
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  21:55:20  Toon profiel  Reageer met citaat
In blok 21 komt de trein dus te hard binnen in de stopsectie.
Dan laat koploper de trein onmiddelijk stoppen, zonder rekening te houden met doorrijden in cm.
Dus nu de uitdaging voor je, waarom de trein niet voldoende afremt voor de stopsectie. Zijn de beide blokken even lang?

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 18 mei 2010 21:56:10
Ga naar bovenaan de pagina

Nick Schreurs

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  22:04:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hubertus,


Sporen en bezetmelders zijn exact even lang en hetzelfde ingesteld.


Bedankt, Nick
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  22:15:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan wordt het lastig.
Je hebt de logging nu met twee verschillende locs gedaan.
Aangezien die locs andere snelheids- en massasimulatie-instellingen hebben, blijven de resultaten van de logging hetzelfde als je de locs zeg maar verwisselt?
Anders kan ik weinig anders bedenken dan je melders nakijken en dan met name of de stopmelder wel de melder is die jij verwacht.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Nick Schreurs

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  22:23:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,


Ook dit is nagekeken.
Ik bedacht me nog dat de gemiddelde snelheid misschien wat te hoog zou kunnen zijn. Op een andere plek zie ik het verschijnsel ook maar is het wat lastiger terug te zien, omdat niet alle locs iedere keer op die plekken stoppen. Ik probeer dat maar eens uit, wie weet.


Bedankt,


Nick
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  00:32:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Nick,

controleer de volgorde van de melders in blok 21, als de stop en remmelder verkeerd om liggen, zal dit inderdaad een noodstop veroorzaken, ipv. het netjes afremmen van een locomotief.

Overigens klopt de ligging van blok 19 niet, de wisselstraat kan op deze manier nooit bereden worden,

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Nick Schreurs

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  12:19:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,



Ook de volgorde van de bezetmelders is gecontroleerd aan de hand van de S88-modus van de Intellibox.
De ligging van blok 19 klopt wel, ik heb daar een hele kleine loc die alleen pendelt tussen blok 19 en 20. Dit werkt.



Bedankt, Nick

Bewerkt door Nick Schreurs op 19 mei 2010 12:20:13
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  14:57:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben nog wel benieuwd wat de logging zegt als je loc 54 naar blok 21 stuurt. Idem als je loc 61 naar blok 20 stuurt.
Laat in de logging dan ook de bezetmeldingen zien, om echt zeker te zijn dat die in de goede volgorde binnenkomen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  19:39:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Nick,

Kan het zijn dat de remgegevens voor blok 21 nog niet goed zijn.
Blokkeer blok 20 handmatig en laat de trein diverse keren naar blok 21 rijden en kijk dan eens of het goed gaat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  20:02:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

In de betreffende blokken is leren remmen uitgeschakeld, dus dat kan het probleem niet veroorzaken.
Even aannemend dat Nick de goede database heeft meegestuurd natuurlijk.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  15:13:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar dat kan dan wel verklaren dat er niet doorgereden wordt op de instelling van tijd/cm.

Dit werkt alleen als de trein op de minimum snelheid op de stopmelder aankomt.

Stel dat de minimum snelheid stap 3 is.
Komt hij in blok 20 met stap 3 op de stopmelder dan rijdt hij x cm. door komt hij met stap 4 aan in blok 21 dan wordt er direct gestopt.

De treinen moeten dan ook leren remmen in de blokken wil het goed gaan.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Nick Schreurs

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  19:59:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,


Bedankt allemaal, dit laatste ga ik maar eens proberen!



Groetjes, Nick
Ga naar bovenaan de pagina

Nick Schreurs

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  21:35:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,


Bijgaand de laatste backup. Blok 21 heb ik net helemaal opnieuw aangelegd en het leren remmen zowel op het blok als de locs weer ingesteld. Tot nog toe zonder resultaat.


Groetjes, Nick

Download Attachment: Nick.bck
149,11 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 mei 2010 :  22:18:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Nick,

de blokken 20 en 21 reageren in simulatie hetzelfde, de snelheden van de door mij genomen testloc komt niet boven snelheidsstap 3 en ik zie ze in beide blokken geleidelijk afremmen, je zal het dus in de baan zelf moeten zoeken, met name in de terugmeldingen. Waar begint de remmelder en/of wordt deze op tijd geaktiveerd, helaas heb je de punten van de terugmeldingen niet zichtbaar gemaakt in je database. Als ik jouw reactie's lees vermoed ik steeds meer een verwisseling van de remmelder en stopmelder, op het moment dat beide tegelijk zijn geaktiveerd, de loc staat op de scheiding, wordt feitelijk een noodstop geaktiveerd omdat de remmelder op het laatst gevonden wordt, en gelijk de stopmelder (al reeds) geaktiveerd is.

De plaats van de terugmeldingen kunnen wij niet op afstand voor je controleren, dit zal je zelf moeten doen, in de bijgevoegde database heb ik de 3 bezetmelders van respectievelijk de blokken 20 en 21 zichtbaar gemaakt, misschien goed om deze database even uit te proberen,

met vriendelijke groet,

Walter

Download Attachment: 2010520213546.bck
155,89 KB


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded

Bewerkt door Wissels op 20 mei 2010 22:24:58
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  00:11:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Maar dat kan dan wel verklaren dat er niet doorgereden wordt op de instelling van tijd/cm.

Dit werkt alleen als de trein op de minimum snelheid op de stopmelder aankomt.


Klopt, was ook al geconstateerd, maar dit heeft niets met het leren remmen te maken.

quote:

De treinen moeten dan ook leren remmen in de blokken wil het goed gaan.


Dit hoeft dus niet. Ik heb leren remmen alleen voor testen wel eens ingeschakeld, standaard gebruik ik het niet. En het doorrijden in cm werkt prima bij me. Ik vraag me zelfs af om met leren remmen de remweg korter kan zijn dan zonder leren remmen. Ik heb tenminste altijd begrepen dat het leren remmen alleen een eventueel remuitstel is.

@ Nick

Had je al de communicatielogging geprobeerd als je steeds dezelfde trein gebruikt ipv twee verschillende?

Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  09:46:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Ik heb ooit ergens gehoord dat het afremmen altijd op dezelfde plaats begint alleen de snelheid waarmee afgeremd gaat worden veranderd.

Zet inderdaad de logging aan en alleen op leren remmen.
Als dan in de logging verschijnt dat de remming goed is en hij rijdt nog niet door dan zou ik pas gaan zoeken in de aansluiting van bezetmelders etc.

Lukt het remmen niet omdat hij altijd te snel bij de stopmelder aankomt dan zou ik een wisselstraat beperking invoeren waardoor de trein langzamer het blok inkomt.

Overigens geloof ik niet in niet goed werkende bezetmelders.
Als er een noodstop zou ontstaan op de binnenkomst melder, omdat deze omgedraaid is, dan staat de lok ver voor de stopmelder al stil.

Bedenk dat voor het doorrijden in cm./tijd er altijd op minimum snelheid bij de stopmelder aangekomen moet worden pas dan werkt, als de snelheid bij de stopmelder te hoog is dan krijg je een directe stop.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 21 mei 2010 11:50:42
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  11:49:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Klopt moet stopmelder zijn, bericht heb ik aangepast.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  13:00:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Huub,


Overigens geloof ik niet in niet goed werkende bezetmelders.
Als er een noodstop zou ontstaan op de binnenkomst melder, omdat deze omgedraaid is, dan staat de lok ver voor de stopmelder al stil.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet



Hallo Wim,

dat klopt niet, want koploper verwacht alle melders die in de rijweg zijn opgenomen, als een melder gemist wordt, zal er niet gestopt worden, de te verwachte bezetmelder blijft onderin het locwindow als volgende te verwachten bezetmelder staan,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  15:48:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Stel dat de volgorde van invoer van de rem en stopmelder omgekeerd zijn dan krijg je het volgende:
De stopmelder wordt eerst bezet. (als de spookmelding aanstaat gaat deze af)
Hierna wordt de remmelder bezet.
Koploper zat op deze te wachten en remt de lok af, daar de stopmelder al actief was krijgt de lok ook direct de opdracht om te stoppen.
De snelheid is echter nog hoog, er is geen afremming geweest, en de trein zal ver doorschieten en zal dan ook zelfs verder doorrijden dan gewenst.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 21 mei 2010 :  17:32:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wim, Nick, allen,
ja dat klopt, maar we hebben het over een verschil in blokken, met deze theorie rijdt de loc in het ene blok verder dan in het andere !

Overigens als Nick de spookmelding aanzet zou hij ook achter dit probleem kunnen komen,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded

Bewerkt door Wissels op 21 mei 2010 17:32:52
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina