Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 172 / Bezoekers Vandaag: 11757
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1068
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Loc spoort niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

phdirk

Netherlands
2534 berichten

Geplaatst - 07 mei 2010 :  17:05:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploperisten,

Ik ben tegen een vreemd fenomeen aangelopen. Van een collega Koploperist heb ik een Roco NS 1637 onderhanden. Ik had daar extra functies ingebouwd (via een tweede decoder) en de loc liep prima. Mijn mede Koploperist had de indruk dat de loc te langzaam reed. De snelheden waren geijkt. Terug op mijn baan bleken de snelheden bij het ijken nog steeds te kloppen. Ik stond op het punt de loc terug te sturen, toen ik ineens bemerkte dat na verloop van tijd de loc, voordat hij stopte even versnelde alvorens tot stilstand te komen. Ik heb de loc toen opengemaakt en zag dat de "plus"-draden van de stroomafname flink heet waren geweest en duidelijk smeltsporen vertoonden. Er zit dus ergens een te grote stroomverbruiker. Na verloop van tijd begon de loc ook een lawine van valse spookmeldingen te genereren, vooral bij het passeren van wissels. Voor de helderheid. Als de betreffende loc niet op de baan staat, rijdt alles perfect. Gaat de 1637 meedraaien dan wordt het een puinhoop. Zoals gezegd regent dan random valse spookmeldingen en ik zie ook diverse blokken even blauw worden en dan weer zwart, terwijl er absoluut geen trein in de buurt is. Voor alle helderheid, de tweede decoder is nu afgekoppeld en de oorspronkelijke decoder is verangen door een andere, maar dat heeft geen positieve invloed op het gedrag. Wel is het versnellen voor het stoppen dan verdwenen. Verder heb ik alles doorgemeten, maar kan ik geen kortsluitingen vinden. Ook onder de loep ziet alles er netjes uit. Als ik de nieuwe decoder in een andere loc zet, loopt alles netjes, voor zover ik dat heb kunnen testen. De loc liep dus tot een week geleden goed. Heeft iemand anders wel eens met deze verschijnselen te maken gehad. Ik hoor graag jullie reacties

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 07 mei 2010 :  19:28:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Zit er niet ergens nog een condensator verborgen?
Voor hoog frequent signalen kan dit een kortsluiting zijn.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 mei 2010 :  10:21:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,
Nog een tip. Hoe ziet de kollektor eruit ? ik had ooit problemen met de kooltjes (olie ?) en de voegjes tussen de kollektor waren deels dicht geslipt.
Hierdoor wist de motor niet goed meer of hij vijf of drie polen had, soms met snelheids sprongetjes op lage snelheid tot gevolg. De motor was te warm om aan te raken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 08 mei 2010 :  22:00:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos en Theo,

Bedankt voor de tips. Er zat nog wel een condensator in de schakeling en daar heeft de loc een tijd goed op gereden. Ik heb de condensator er nu maar uit gehaald. Ik zal de motor eens goed bekijken. Overigens geven de identieke (Uhlenbrock) decoders in mijn nieuwe 1312 exact dezelfde problemen. Ik ga ook maar eens een ander type decoder proberen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 mei 2010 :  10:14:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Uhlenbrock decoders behoren tot de slechtste catogorie decoders, dus dat is al een reden om de decoder te vervangen. Maar of jouw omschreven probleem daarmee opgelost is? Het lijkt toch dat er ergens een condensator direct over de wielaansluiting staat want anders krijg je toch niet zo maar allerlei rare verschijnselen op de rest van je baan als de bewuste loc op de rails gezet wordt.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 09 mei 2010 :  16:41:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Koos,

De enige condensator die ik kon vinden stond over de motor aansluiting. Ik heb nog een Roco 1600 rondrijden, zonder problemen. Daar zit al jaren een Lenz-decoder in. Het gekke is wel dat bij het draaistel met de antislipbanden, één van de wielen wel rechtstreeks op de as zit en bij het andere draaistel alle wielen netjes zijn geïsoleerd. In de categorie gevorderden worden overigens dezelfde verschijnselen beschreven bij het draadje over valse spookmeldingen bij kortsluiting. Ik vrees dat ik het met je eens moet zijn over de Uhlenbrock-decoders. Ik heb er een paar gehad; alle gaven problemen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 mei 2010 :  19:30:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lok dan niet op de rails zetten, en de railspanning rechtstreeks op de print aansluiten waar de railspanning binnenkomt.

Wielen zijn over het algemeen aan één zijde geisoleerd op de as aangebracht.

Verder probeer eens een decoder van betere kwaliteit.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina