Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 3411
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Kan ik mijn kolenbunker 76510 met koploper aansturen?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

arbr

Netherlands
2 berichten

Geplaatst - 06 mei 2010 :  19:40:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Ik bestuur mijn baan (marklin C-rail) al vele jaren met plezier met Koploper en heb Paul in het verleden al weleens gevraagd naar de mogelijkheden om de kolenbunker 76510 aan te kunnen sturen met Koploper. Hij heeft me toen een paar keer aangegeven de kans niet zo groot te achten dat dit gerealiseerd kon worden en daar ben ik dan ook lang van uit gegaan. Inmiddels vele maanden verder en ook door het testen van alle schaduwstations heen, kwam ik dit onderwerp weer op het spoor en zag ik ook dat er inmiddels meer mogelijkheden in Koploper zitten om kranen aan te sturen. Zo is bijvoorbeeld nu ook de Goliath vanuit Koploper te selecteren. Nu weet ik niet of deze kraan sterke gelijkenis vertoond (qua besturen dan natuurlijk) met de door mij gebruikte kolenbunker, maar weet iemand of mogelijk is om de kolenbunker met Koploper te besturen?? 't zou in mijn beleving perfect zijn als je deze met behulp van een macro werkend in de hele modelbaan kan opnemen.

Hoor graag...

groet,

Arjan.


tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 06 mei 2010 :  23:46:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Arjan,

Je kunt in Koploper adressen aansturen net zoals bij een wissel en ook functies. Normaal heb je een aantal functies op je lokdecoder zitten en die kun je ook in je kraan hebben. Een loc kan dus adres 40 hebben en een kraan ook. Net als bij een loc kun je die functies besturen. Ik ken die kolenbunker niet maar het is vast mogelijk wat sturing te geven. Eventueel kun je ook logische acties inzetten, al is dat voor beginners minder geschikt. Weet je hoe je die kraan aanstuurt? Marklinkranen zitten onder extra functies, als je van een van die kranen het adres verandert, zou je vast wat kunnen experimenteren. De 76500 zou ongeveer op dezelfde wijze werken, lijkt me wel een interessant onderwerp.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

arbr

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 07 mei 2010 :  21:38:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels wat aan het experimenteren geweest en heb de volgende bevindingen:
- geen enkele voorgedefinieerde kraan komt helemaal overeen met de kolenbunker. De functies van de kolenbunker zijn als volgt:
- f1: heen en weer rijden van de totale kraan;
- f2: het licht van de kraan aan- en uitdoen;
- f3: de grijper omhoog of omlaag laten gaan;
- f4: het kraanhuis laten draaien (links/rechts);
- function on/of: de grijper open/dicht doen.

Het dichtst bij komt de goliath, alhoewel ik de kraan dan met een macro niet heen en weer kan laten rijden en ook de grijper niet geopend kan worden. Wel kan ik een macro maken, die ervoor zorgt dat de kraan eerst naar links draait, dan de grijper in de klaarstaande wagon laat zakken, weer omhoog hijsen van de grijper en vervolgens de kraan naar rechts draaien (terug naar boven de losplaats). Althans: dat is de theorie. In de praktijk kan ik de macro wel nauwkeurig definieren, maar de uitwerking daarvan werkt niet vlekkeloos. Twee voorbeelden daarbij: als ik het kraanhuis via een zevental voorgedefinieerde stappen in totaal 10 seconden naar links laat draaien, verwacht ik dat een zevental stappen met dezelfde tijdsinstelling naar rechts het kraanhuis weer op z'n oorspronkelijke plaats laat stoppen. Dat is echter niet zo: telkens 'verspringt' het kraanhuis iets met als effect dat de grijper niet goed uitkomt boven de klaarstaande wagon. Ditzelfde geldt voor het op en neerlaten van de grijper. Ook hier de onnauwkeurigheid, alhoewel de macro eerst de grijper 8 seconden laat zakken, om 'm vervolgens weer 8 seconden omhoog te halen. Het effect van dit alles: als je de macro een aantal malen laat afspelen, worden de kolen gedropt in het luchtledige en het ophalen vindt naast een wagon plaats. Niet wat je zou hopen als effect.

Heeft iemand een idee wat ik zou moeten doen om deze macro wel vlekkeloos te laten verlopen??

Hoor weer graag en sta open voor suggesties...

groet,

Arjan.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 09 mei 2010 :  21:11:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Arjan,

Ik weet niet hoe goed je overweg kunt met logische acties en dergelijke maar er zit een nieuwe functie in Koploper 7 waarmee je functies kunt aansturen op basis van logische acties. Omdat je kraan ondermeer met de functies f1 tot en met f4 werkt, zou je hier wellicht wat mee kunnen. Bij Onderhouden staat 'soorten functies locomotief' waarmee je in ieder geval de functies zou kunnen aansturen. Je moet de kraan (eigenlijk het kraandadres) dan als locomotief definieren bij onderhouden locomotieven. Bij onderhouden kun je dan weer kiezen uit functies en functies uitgebreid. Als je bij functies bijvoorbeeld F1 selecteert en in het venstertje eronder bij omschrijving een naam geeft kun je bij soort de naam die je bij soorten functies locomotief hebt gedefinieerd terugvinden. Wat je in soorten functies locomotief hebt vastgelegd, daar kan wat mee worden gedaan. Ik heb het zelf uiteraard nooit geprobeerd, maar het kan een denkrichting zijn.

Bedenk dat je macro's wel in orde zijn maar ze 'verlopen' omdat macro's soms wel eens moeten wachten voordat andere commando's uitgevoerd zijn. Dit is een gegeven binnen Koploper. Speciale acties worden wel snel uitgevoerd, daar zou je in combinatie met kortdurende macro's wat kunnen doen. Een aardige puzzel voor als je er van houdt. In Koploper zit echter wel een en ander ingebouwd waarmee je zou kunnen experimenteren.
Vroeger kon je Paul vragen om de kraan 76500 en daarnaast ook de kolenbunker in te bouwen maar dat zit er nu even niet in. Dank aan Walter voor een eerdere tip

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 09 mei 2010 21:14:30
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina