Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 89 / Bezoekers Vandaag: 1208
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Links- of rechtsom door de keerlus
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

J.Heuschkiel

Netherlands
131 berichten

Geplaatst - 09 mrt 2010 :  01:28:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte Koploper-experts,

Ik zit met het volgende:
In mijn baan ligt het hoofdstation IN een (dubbelsporige) keerlus.

Het is mijn bedoeling, om de trein, komende vanuit het schaduwstation, de ene keer "linksom" (van WEST naar OOST)te laten rijden en de volgende keer "rechtsom" (van OOST naar WEST), omdat ik het leuk vind, om diezelfde trein te zien terugkomen uit de richting waarnaar hij is vertrokken.
De "splitsing" is geen eenvoudige enkele wissel, maar een wisselstraat. Er moeten dus meerdere wissels worden goed gelegd.
De trein heeft in het schaduwstation dus ook nog meestal een bepaalde wachttijd.

Ik ben er van overtuigd, dat er binnen Koploper een mogelijkheid zit (met acties ?), om dit te verwezenlijken; alleen IK zie 'm niet.

Wie kan mij op weg helpen ?

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper

Bewerkt door J.Heuschkiel op 09 mrt 2010 01:30:22

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2010 :  02:03:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Het lijkt mij handig als je jouw database hier even neerzet.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2010 :  11:33:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Bij deze mijn db.
De bewuste splitsing:
Vanuit blok 41 heb je de keuze uit 42 of 60.

Er zitten nog een aantal experimentjes en dus onvolkomenheden in.

Download Attachment: JH-2010-3.bck
594,45 KB

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2010 :  13:16:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jo, dit lijkt me een mooi klusje voor de telfunctie die in koploper zit.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2010 :  20:12:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb er even naar zitten kijken, maar weet niet hoe ik moet beginnen.
Ik vrees dat dat zéér omslachtig wordt.

Kun je me op weg helpen ?

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2010 :  21:40:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jo, dan zal ik me daar ook in moeten verdiepen de telfunctie is vrij nieuw, en heb me er nog niet mee beziggehouden.
Iemand anders met een goed idee is ook welkom. Zal er binnenkort even naar kijken voor je.

Mvg
WIm.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  11:57:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo,

Als er om en om gereden moet worden:
de 1e keer naar blok 42, 2e naar 60, 3e naar 42, etc. zou ik het doen met een logische actie zonder telfunctie.

Wat heb je nodig.
Logische actie: trein rijdt van blok 40 naar 42
(hierbij is ingevuld trein rijdt van/naar blok)
Logische actie: trein rijdt van blok 40 naar 60
(ook hierbij is ingevuld trein rijdt van/naar blok)
Logische actie: trein moet naar blok 42
(niets invullen)
Logische actie: trein moet naar blok 60
(niets invullen)
Speciale actie: trein moet naar blok 42
(als logische actie trein rijdt van blok 40 naar 60 = waar, hier logische actie trein moet naar blok 42 op conditie zetten)
Speciale actie: trein moet naar blok 60
(als logische actie trein rijdt van blok 40 naar 42 = waar, hier logische actie trein moet naar blok 60 op conditie zetten)

Variabele route: trein moet naar blok 42
(Voorwaarde logische actie trein moet naar blok 42, uitsluiten blok 60)
Variabele route: trein moet naar blok 60
(de andere voorwaarde)

Dit is allemaal trein onafhankelijk, wil je het per trein regelen dan heb je per trein deze acties nodig.

Tellen kan ook maar dan moet je een teller maken die opgehoogd wordt als de trein van blok 40 naar 42 rijdt en verlagen als de trein rijdt van blok 40 naar blok 60.
Dan kan je afhankelijk van de waarde, deze is 1 of 0 de logische actie trein moet naar blok 42 of trein moet naar blok 60 laten zetten. Het zullen wel 2 telfuncties worden want je kan per telfunctie maar 1 logische actie zetten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 10 mrt 2010 11:59:13
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  13:49:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim & Wim,

Mijn uitgangspunt is inderdaad, dat dit per trein gebeurd !
Als ik dit zo zie, heb ik dus (per trein !) 4 logische en 2 speciale acties nodig.
De 2 variabele routes kan ik universeel gebruiken, neem ik aan.
Dat worden dus héél véél acties bij zo'n 40 à 50 treinen.
(Want óók de treinen, die in de vitrine staan, moeten in Koploper hiervoor evt. voorbereid worden !!!)

Ik heb inmiddels ook nog even verder gekeken, maar ik ben nog niet echt bekend genoeg met acties en met de tel-functie al helemaal niet. Ook variabele routes, die afhankelijk zijn van bepaalde voorwaarden ken ik nog niet goed genoeg.
Daarom dacht ik waarschijnlijk TE simpel....(en weet ik ook niet of dit mogelijk is), maar wellicht dat jullie daarbij kunnen helpen.

Een tel-functie per trein waarbij
41 naar 42 : 1 omhoog
41 naar 60 : 1 omlaag
(dus alléén maar de waarde "0" of "1" toegestaan)

Twee variabele routes waarbij
Route-A : 41 naar 42 (60 uitgesloten); wordt uitgevoerd als teller op "0" staat.
Route-B : 41 naar 60 (42 uitgesloten); wordt uitgevoerd als teller op "1" staat.

Maar óók hierbij moet ik vooraf alsnog (meerdere ?) acties (en per trein ?) invoeren i.v.m. de telfunctie, of zie ik dat verkeerd ?

Ik weet niet of mijn denkwijze realistisch en uitvoerbaar is.
Alvast weer bedankt voor verdere tips.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2010 :  15:08:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo,

Je hebt heel veel logische acties, telfuncties en var.routes nodig.
Bij de telfunctie kan je opgeven wat de min. en max. waarde is dat wordt dan 0 en 1.

Logische actie per trein:
Trein x rijdt van blok 40 > 42
Trein x rijdt van blok 40 > 60
Trein moet naar blok 42
Trein moet naar blok 60

Telfunctie per trein:
Trein x moet naar blok 42
Trein x moet naar blok 60

Variabele route per trein:
Trein x moet naar blok 42
Trein x moet naar blok 60

Dat worden dan ook heel veel gegevens invoeren.
Je zou het kunnen versimpelen door bij de blok gegevens te kiezen voor volgorde in plaats van kans.
Dan zet je blok 42 als 1e en blok 62 als 2e keuze.
Hierdoor kiest een trein eerst blok 42 tenzij deze verboden is maar ook als deze bezet is, of je dat wil moet je zelf bepalen.
Je hoeft dan alleen te maken trein mag niet naar blok 42

De var.route moet ook per trein of je moet met nog meer log.acties gaan werken want dan krijg het volgende er bij:
Trein x rijdt van blok 40 naar blok 41
(in blok 40 wel zetten dat er geen blokken vooruit gereserveerd mogen worden, anders wordt de var.route te laat actief.)
Per trein een speciale actie:
Als logische acties trein rijdt van blok 40 naar 41 en logische actie trein moet naar blok 42 (of 60) waar zijn dan de logische actie voor de var.route is conditie.

Het is een kwestie van maken en proberen

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 10 mrt 2010 15:12:07
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  00:13:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik zie al, dat dit véél ingewikkelder wordt, dan ik aanvankelijk had gedacht.
Ik ben inmiddels begonnen met experimenteren met lange vaste routes.
- Route 1 : vertrekt via West gaat dan door SS2 weer terug naar West
- Route 2 : vertrekt via Oost gaat dan door SS2 en vervolgens door SS3 weer terug naar Oost.

Dit kan alleen voor treinen, die NIET staan opgesteld in SS1.

Voor de treinen in SS1 moet ik iets anders verzinnen.
Hier heeft nl. elke trein zijn "eigen" opstelspoor, waarbij ik persoonlijk de lengte van het spoor en de trein optimaal op elkaar heb afgestemd.
Om zo'n trein op zijn eigen spoor te krijgen, maak ik gebruik van een korte vaste route alléén voor DIE trein cq. DAT spoor.

Oplossing 1:
Voor elke trein (= spoor) 2 routes zoals hierboven beschreven.
Probleem is dan : Wanneer geldt welke route en hoe ?

Oplossing 2:
Of één lange route, die beide routes achter elkaar bevat.

Aangezien SS1 bijna alléén maar personentreinen en treinstellen bevat wordt er op die manier een soort "dienstregeling" gemaakt, waarbij niet de tijden, maar wel de routes vastliggen.

Voor treinstellen of trek/duw-combinaties kan ik dan ook evt. voorzien, dat ze het station aan dezelfde kant verlaten, als dat ze binnengekomen zijn.

En dat alles zonder één "actie" of telfunctie !!!

Ik sta wederom open voor suggesties.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  00:16:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jammer dat je weer met alles verstikkende lange vaste routes gaat werken.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  00:34:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Tja Wim,

4 acties, 2 telfuncties en twee var.routes PER trein !!!
of
2 vaste routes voor ALLE treinen; ik hoef alleen maar "vinkjes" te zetten of weg te halen (want dat kan natuurlijk óók héél eenvoudig !).

Wat is er zo "verstikkend" ?
In het huidige ontwerp van mijn baan zit er eigenlijk maar één echte keuze-mogelijkheid cq. "vrijheid" en dat is nou net die splitsing, waar alles mee begon.
De vaste routes geven in de schaduwstations voldoende (=alle mogelijke) alternatieven.
Ook in het station zijn er voldoende keuze-mogelijkheden.

Of ik die "keuze" dan bepaal door een hoop acties etc. of door één of twee vaste routes.

Bij eerste tests vanmiddag kreeg ik gemiddeld zo'n 6 à 7 treinen gelijktijdig aan het rijden.
Net zoals jij constateerde bij mijn omschakelen naar LocoNet, weet je nog ?

PS.: Er zijn snode plannen, dankzij een aantal vrienden, om het plan ingrijpend te wijzigen en uit te breiden, maar daar kom ik evt. later en in een ander draadje op terug.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  09:36:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo,

Op mijn baan zitten er enkele mogelijkheden dat een trein moet kiezen welke kant hij opgaat.

Eerst met vaste routes geprobeerd, regelmatig stonden er de nodige op elkaar te wachten.

Via logische acties, telfumcties etc. heb ik dat probleem niet meer, terwijl de treinen ook geen eindeloze rondjes rijden.
Het nadeel is dat ik meer dan 300 logische acties heb moeten maken voor 18 treinen en 36 variabele routes.
Maar tevens kan ik ook ingrijpen via de nodige schakelaars op het baanoverzicht die ook gekoppeld zijn aan die logische acties.

Momenteel het hele rangeren aan het oplossen met vaste routes en logische actie, het worden er dan ook steeds meer.

Maar dan heb je wel iets moois wat niet statisch is en niet telkens bij een trein een vinkje zetten maar met een overzichtelijke schakelaar.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  11:17:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jo, dat hoeft natuurlijk niet per trein, het kan ook per treintype. Dan zijn het er al ineens een pak minder.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 12 mrt 2010 12:11:22
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  14:00:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo en Wim,

Het is afhankelijk welke eisen je stelt.
a: Wil je per trein dat hij om en om kiest dan is het per trein.
b: Wil je per trein type om en om dan kan het per trein type.
c: Wil je gewoon om en om zonder trein of type dan kan het heel simpel.

De eerste vraag begreep is als per trein (a), is het echter (c) dan heb je een logische acties nodig die onthoudt wat de vorige trein heeft gedaan.

Je zou ook kunnen kijken of je gebruik kan maken bij de var.route de optie: gecombineerd verbod (tabblad divers)
Als je daar bijvoorbeeld zet 29, 40, 41, 42
Dan mogen de treinen die uit de blokken 21 t/m 28 voor blok 42 en 60 kiezen, komt deze uit blok 29 dan mag hij niet voor blok 42 kiezen.
Staat daar 21, 40, 41, 60 dan kiest deze trein voor blok 42 hij mag immers niet naar 60.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 12 mrt 2010 14:05:59
Ga naar bovenaan de pagina

jupie

Germany
1 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  14:18:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim (Romijn),

Die laatste tip kan ik wellicht ook gebruiken. Moet ik onderzoeken. Ik heb namenlijk ook vaste routes voor mijn treinen (ik weet, dat dit geen voorkeur geniet). Hierdoor doen ze de ene keer het Hauptbahnhof aan en de volgende keer via een wissel het schaduwstation.Op het station kunnen de treinen kiezen uit alle sporen, zodat er toch enigszins variatie is. Bovendien laat ik de treinen wachten op andere treintypes, zodat er ook nog spreiding van het verkeer is dus dat niet alle treinen op het Hbf staan of op het schaduwstation.

mvg,
Willem Jubels.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina