Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 88 / Bezoekers Vandaag: 1040
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 287
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 seinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  15:29:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren (vnl Paul en Wim),
Ik heb vorenstaande discussie en vooral die van Paul en Wim met grote belangstelling gelezen en de instructies van Paul en Wim uitgevoerd. Trein stopt prima, maar de stand van de schakelaar wijzigen lukt niet, dus rijdt de trein niet verder. Als ik kies voor het tool Schakelaareigenschappen, dan verschijnt daar o.m. mogelijkheid van Logische actie zetten, zelf is deze al als defaultmogelijkheid gekozen (blijkens het zwart gemaakte rondje), maar de tekst is vaag en ik kan het trekmenu niet openen, dus geen logische actie selecteren. Wél kan ik een uitkomst van een logische actie selecteren, maar dat heeft tot gevolg, dat, als ik tijdens het rijden de stand van de schakelaar wil wijzigen, ik de melding krijg, dat niet mogelijk is, omdat gekozen is voor de uitkomst van een logische actie. Doe ik iets fout of is er iets anders aan de hand?

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  15:45:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede-koplopers
Ik heb het probleem opgelost. Bij variabele route had ik bij 'Geldt wanneer' moeten kiezen voor 'Alle' en niet de default waarde 'Rijwindow' moeten accepteren.
Ik ben nu nog wat aan het experimenteren met blokken waar in 2 richtingen mag worden gereden en waar dus ook 2 seinen in staan. Je kan dan niet de optie 'Niet vertrekken uit blok' uit het tabblad 'Divers' kiezen als ik het betreffende blok ook van richting gewisseld mag worden. Maar dat gaat vast ook wel lukken.
Dank voor het meedenken, groet,
Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  15:52:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Carel
Ik ben wat dit onderwerp betreft ook nog een beginneling dus ik weet niet of ik de juiste oplossing voor je heb.
Als je de 'Tool: schakelaareigenschappen' hebt, moet je vervolgens op je Baanoverzicht de schakelaar aanklikken waarvan je de eigenschappen wilt aanpassen. Als je dat gedaan hebt, zo werkt het bij mij, dan kan je wel de logische actie uit een lijstje selecteren.
Ik ben benieuwd of dit de oplossing is.
M.v.g. Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  16:47:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hsllo Tjeerd,

Bedankt voor je reactie. Precies wat jij zegt, daar zit bij mij het probleem: ik kan de mogelijkheid "Zet logische actie" niet bereiken. Deze is geblokkeerd, ook al heb ik het tool Schakelaareigenschappen en de betreffende schakelaar aangeklikt. Het lijkt of ik eerst een andere optie moet aanklikken alvorens ik de mogelijkheid om de Logische actie te zetten kan bereiken, maar bij geen enkele van de voorgaande optie komt "Zet logische actie" vrij. Dus loop ik vast.

Misschien is er iets niet goed gegaan bij het installeren van buildnr. 4. Inmiddels is buildnr. 5 er. Die zal ik downloaden en installeren en het dan nog eens proberen.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  17:18:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Inmiddels buildnr 5 geïnstalleerd, maar het resultaat is precies hetzelfde. Daar ligt het dus niet aan. De vraag is: "Waarom (of wanneer of waardoor) wordt de optie Zet logische actie in het tool eigenschappen schakelaar geblokkeerd? Wie weet het antwoord?

Mvrgr
Carel

PS

Walter, als je dit leest: ik werk nu dus met variabele routes, maar het laten stoppen van een trein op een gewenste plaats vind ik hiermee toch wat lastiger dan met vaste routes.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  18:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Inmiddels buildnr 5 geïnstalleerd, maar het resultaat is precies hetzelfde. Daar ligt het dus niet aan. De vraag is: "Waarom (of wanneer of waardoor) wordt de optie Zet logische actie in het tool eigenschappen schakelaar geblokkeerd?



Misschien een "domme" opmerking, maar heb jij al logische acties aangemaakt ? Anders is er niets te kiezen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 10 jan 2010 :  18:39:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Domme vragen zijn er niet alleen domme antwoorden. Dus hier volgt zo'n dom antwoord: ik had echt eerst een logische actie aangemaakt en in de variabele route aangegeven, dat KL moest reageren op die logische actie. Er wordt ook prima op gereageerd in de variabele routes, alleen ik kan in de tool Blokeigenschappen geen logische actie selecteren, omdat die om weet ik veel wat voor reden is geblokkeerd. Het vreemde is, dat ik in dat tool onder Uitkomst van de logische actie die actie wel kan selecteren, maar dat heeft tot gevolg, dat ik de schakelaar niet uit kan zetten en de trein in het blok blijft staan. Wie het weet mag het zeggen.

Mvrgr
Carel Richters
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 jan 2010 :  19:57:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Het vreemde is, dat ik in dat tool onder Uitkomst van de logische actie die actie wel kan selecteren, maar dat heeft tot gevolg, dat ik de schakelaar niet uit kan zetten en de trein in het blok blijft staan. Wie het weet mag het zeggen.





Backup ? Dan kunnen wij ook eens "kijken" ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 11 jan 2010 :  23:24:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Alvorens je de backup gaat bekijken, moet ik je eerst een korte toelichting geven. Mijn baan is nog lang niet klaar en om toch automatisch te kunnen rijden, maak ik af en toe wat tussenoplossingen, die niet in het totale plaatje passen. Zo heb ik nu blok 10 tot een eindspoor gemaakt, waar een trein moet keren en over hetzelfde spoor terugrijden naar een van de sporen 1 t/m 4.

Ik heb voor een Koploper een variabele route gemaakt, waarbij van blok 20 naar blok 2 moet worden gereden en gestopt moet worden in blok 2. Dat wil ik dus opheffen met behulp van een schakelaar, waaraan een logische actie is gekoppeld.

De logische actie is: KL stopt in blok 2. Als je nu in Onderhouden Baanontwerp het tool schakelaareigenschappen opent, dan is de optie Zet logische actie niet toegankelijk, maar wel de optie Toon uitkomst logische actie. Die verhindert echter, dat de schakelaar in een andere stand wordt gezet. Waarom de optie Zet logische actie niet toegankelijk is, daar heb ik geen flauw idee van.

Misschien dat jij er achter kunt komen

Mvrgr
Carel

Download Attachment: Zwiep4.bck
258,64 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 jan 2010 :  10:31:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters




De logische actie is: KL stopt in blok 2. Als je nu in Onderhouden Baanontwerp het tool schakelaareigenschappen opent, dan is de optie Zet logische actie niet toegankelijk, maar wel de optie Toon uitkomst logische actie. Die verhindert echter, dat de schakelaar in een andere stand wordt gezet. Waarom de optie Zet logische actie niet toegankelijk is, daar heb ik geen flauw idee van.

Misschien dat jij er achter kunt komen




Een logische actie kan volgens mij maar gezet door één oorzaak. Nu heb jij daar al andere "triggers" ingevuld.. in blok, welke lok enz.
Deze logische actie kan daarom niet meer gezet worden door de schakelaar... Deze voorwaarden verwijderen uit de logische actie en de actie komt beschikbaar bij de schakelaar...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 12 jan 2010 :  14:45:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Bedankt voor het meekijken en het antwoord. Het werkt. Ik had het begrip logische actie verkeerd begrepen. Ik dacht dat altijd gekozen moest worden uit één van de geboden mogelijkheden, maar dat is kennelijk niet zo.

In ieder geval bedankt.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 18 jan 2010 :  12:35:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Gert,

Welke versie van Koploper gebruik jij? In 6.7 is hierin behoorlijk wat ondergronds aangepast.

Mvg,
Paul.


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door GRUspoor

Paul,

Ik heb met 6.7 eerlijk gezegt nog niet echt gereden, doordat ik druk bezig ben met andere zaken en daardoor het spoor nogal gespert is. Maar zodra ik weer kan rijden zal ik het weer eens controleren. (kan nog wel een week duren, maar ik kom er op terug.)

Groetjes Gert


Paul,

Ik heb gisteren eindelijk even kunnen testen met 6.7, het ziet er naaruit dat mijn logische acties/speciale acties nu wel goed werken!
Mijn hartelijke dank Paul voor al die moeite die jij steeds weer in dit programma steekt! En met alle toevoegingen is het wéér mooier geworden! Ik ga me binnenkort in 'alle' uitbreidingen verdiepen!

Groetjes Gert

H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina