Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 88 / Bezoekers Vandaag: 789
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Stoppen m.b.v. logische actie en automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

TWieb

Netherlands
55 berichten

Geplaatst - 17 jan 2010 :  10:47:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede-Koplopers
Met een logische actie, met een aan de logische actie gekoppelde variabele route en met een schakelaar, heb ik nu op een aantal plaatsen de mogelijkheid om op eenvoudige manier het sein rood te laten staan en de trein stil te laten blijven staan tot het moment dat de schakelaar wordt omgezet (zie onderwerp 'seinen' uit dit forum). Dat werkt mooi! Een voor mijn baan mooie nieuwe optie.
Echter, op onverklaarbare wijze heb ik dat als de trein arriveert in een blok, waarbij m.b.v. de schakelaar wordt voorkomen dat er weggereden mag worden, de trein stopt met automatisch rijden en op handmatig springt. Als de schakelaar niet aanstaat, en de trein kan doorrijden, blijft e trein op de modus 'Automatsich' en springt dus niet op 'Handmatig'.
En nog vreemder, dit effect treedt alleen bij bepaalde blokken op: in sommige blokken blijft de trein, ook al mag hij niet doorrijden, toch in de mode 'Automatisch' rijden.
Herkent iemand dit probleem en heeft iemand een oplossing?
Ik ben benieuwd, hartelijke groet,
Tjeerdo

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  13:04:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tjeerdo,

Als trein omschakelt van automatisch rijden naar handmatig rijden, kan er geen volgend blok meer worden gevonden (ongeacht of deze wel of niet vrij is).

Heb jij dan niet met de variabele treinroute alle mogelijke vervolgblokken uitgesloten?



Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  13:35:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul
Dank voor je reactie. Dat is vast de oorzaak: voor zover ik kan nagaan treedt het op als ik het tabblad 'Richtingsverbod' gebruik.
Als ik in plaats daarvan bij het tabblad 'Divers' de vinken in 'Niet vertrekken uit blok' gebruik gaat het, voor zover ik nu kan nagaan, goed.
Maar dan heb ik meteen een vervolg vraag: In bepaalde bolkken mogen sommige locomotieven keren. Ik wil in die blokken graag twee vertrek blokkades met behulp schakelaars en logische acties maken: voor elke richting één. Omdat dat niet gaat met 'Niet vertrekken uit blok', had ik voor de optie 'Richtingsverbod' gekozen. Jij hebt nu duidelijk gemaakt dat het kiezen van 'Richtingsverbod' niet samengaat met 'Automatisch rijden'. Heb je een suggestie hoe ik dan wel richtingsafhankelijke 'Niet vertrekken uit blok' zou kunnen maken?
Met vriendelijke groet,
Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  14:50:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tjeerdo,

Ik moet je zeggen: niet echt een idee komt er naar boven. Ook heb ik het nog niet voor ogen wat jij nu eigenlijk wil bereiken. Misschien hebben andere lezers dat wel en kunnen zij beter helpen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  01:22:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tjeero en Paul,

Laat ik nu toevallig met het zelfde bezig zijn mede naar aanleiding van het eerdere lijntje over het "Sein langer op rood houden".

Wat je eigenlijk wil is een vertrekverbod instelbaar in één of meerdere richtingen, net zoals bij de richtingsverboden (alle mogelijheden: blok, naar, uit blok). Nu kan je met een vertrekverbod wel een trein uit een bepaald blok tegenhouden maar geen onderscheid maken in de richting waarin je niet vertrekken wilt.

Ik heb een stationspoor wat in beide richtingen bereden word en waar gekeerd mag worden en had bij beide uitrijseinen een schakelaar geplaatst, echter stond één van de twee aan dan werd er ook niet vertrokken in de andere richting. Nu staat er dus gewoon een schakelaar in het midden, maar je zou deze graag naast een sein zetten en het vertrekverbod alleen in die richting willen gebruiken.

Met richtingsverboden loop ik tegen de zelfde problemen op en schakelt de trein soms over naar handmatig (wat ik overengens wel begreep).

Ook ontdekte ik het volgende gedrag. Een aangeschakelde Variabele route met richtingsverboden word door een trein rijdend volgens een Vaste route genegeerd, echter, is in de Variablele route het vertrekverbod gebruikt i.p.v. het richtingsverbod dan stop de Vaste route wel netjes en kan je de trein rijdend volgens een Vaste route wel tegenhouden.
Het vertrekverbod is dus beter geschikt voor wat we graag zouden willen.

Een oplossing heb ik nog niet gevonden maar misschien snapt Paul nu wat beter waar we het voor willen gebruiken.

Spoorse Groeten
Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  02:12:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Dit is nu eigenlijk precies, waarom ik in een ander draadje (Wensen : Schakelaar en/of Drukknop) aan Paul gevraagd heb, of het mogelijk is met een (nieuw) symbool van een drukknop een soort "intern/extern-tableau" te kunnen maken.
Met die drukknop geef je dan eigenlijk een "toestemming vertrek", zoals dat ook mogelijk is met een extern tableau.

@Paul
Is het niet mogelijk ,om een drukknop rechtstreeks te koppelen aan de "aktie/reaktie", die eigenlijk wordt veroorzaakt door een terugmelder in het extern tableau, maar waarbij de "tussen-stap" via die (externe) melder kan worden weggelaten ?
Dan zou dat voldoen aan jouw eis, waarbij er GEEN koppeling is tussen een drukknop en een (externe) terugmelder.
Je zou het misschien een "interne terugmelder" kunnen noemen ?

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  06:57:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo,

De koppeling met extern tableau is juist een bezetmelder welke je koppelt in onderhouden blokken.....
Antwoord is dus nee.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  10:14:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door TWieb


Jij hebt nu duidelijk gemaakt dat het kiezen van 'Richtingsverbod' niet samengaat met 'Automatisch rijden'. Heb je een suggestie hoe ik dan wel richtingsafhankelijke 'Niet vertrekken uit blok' zou kunnen maken?




Ik zou het proberen met twee schakelaars, twee logische acties en twee speciale acties.
Wanneer de trein na het blok verschillende richtingen uitkan, dan heb je wel een speciale actie per richting nodig..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  11:46:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Misschien een idee.
Nu heb je de mogelijkheid bij de variabele route niet vertrekken uit blok. Dit heeft het nadeel als je een trein de eerste keer plaats in dat blok dan voeldoet hij niet aan de voorwaarde dat hij uit een ander blok moet komen.

Zou het ook kunnen om op te geven niet vertrekken naar blok.
Dan ben je ook van het probleem af als een trein de eerste keer geplaatst wordt in dat blok, het doet er namelijk niet toe waar hij vandaan komt.

Ik weet het dit is weer een uitbreiding en die wil je zo weinig mogelijk.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  13:19:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Zou kunnen, echter dan snappen beginners het volgens mij echt niet meer. Ik ga dat dus echt niet inbouwen. Het enige wat misschien nog kans zou maken is een uit/via/naar constructie om het vertrek tegen te houden. Dit is ook te converteren vanuit bestaande situaties.

Echter ik zou er niet op rekenen dat dit ooit gaat komen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 20 jan 2010 :  16:21:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Wim,

Dit is momenteel mijn probleem dat ik de lok niet kan vangen in zijn route als deze gestart wordt, nu moet ik de lok bv eerst van blok 15 naar blok 16 laten rijden zodat deze opgevangen kan worden in zijn route en deze gaat dan rijden op het moment dat er een bepaalde blok wordt bezet door een bepaalde treintype. ( met dank aan Wim )

Op mijn grote baan straks komen de loks alle op een opstel terrein te staan, en zou nu eerst de loks van een blok naar een blok moeten laten rijden zodat deze opgevangen kunnen worden, dit zal ik dan denk ik telkens moeten doen op het moment dat het programma koploper opgetsart wordt om weer een avondje te kunnen rijden.

Ook al ben ik een beginnende beginner, ik zou zo'n mogelijke toevoeging een echte aanvulling vinden aan dit programma wat al een wereldprogramma is

Mvg

Ferdinand Paternoster

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 20 jan 2010 16:21:46
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 jan 2010 :  00:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferdinand Paternoster



Op mijn grote baan straks komen de loks alle op een opstel terrein te staan, en zou nu eerst de loks van een blok naar een blok moeten laten rijden zodat deze opgevangen kunnen worden, dit zal ik dan denk ik telkens moeten doen op het moment dat het programma koploper opgetsart wordt om weer een avondje te kunnen rijden.




Vaste routes worden wel "onthouden " bij het stoppen van koploper, dus herbeginnen is niet nodig na een stop. De route wordt de avond erna netjes afgewerkt..

Je kan op de uitgang van het opstelterrein ook een kort blokje (met stopverbod) bovenop de wisselstraat definieren..dan heb je er altijd twee bij het doorrijden vanaf het opstelterrein.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 21 jan 2010 :  18:13:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Dank je voor de heldere uitleg, dus dat gaat weer meevallen, dus koploper onthoudt zijn vaste route na afsluiten, de evt verboden en starten van een vaste route dmv logische actie's en de variable route die de desbetreffende vaste route gebruikt blijven dan ook bewaard omdat de vaste route met deze items moet werken

Groetjes

Ferdinand

N-spoor - IB - DCC / Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina