Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 99 / Bezoekers Vandaag: 2073
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Instellingen Lok versus instellingen in Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Hans Hofsteenge

35 berichten

Geplaatst - 05 nov 2009 :  16:44:21  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo,
Ik rijd al jaren Marklin aangestuurd door Koploper.
Koploper 6.6 is geinstalleerd, werk met decoder-stappen, 2 bezetmelders per blok, Control Unit 6021 stuurt een vrij grote baan aan.
Regelmatig bouw ik een oudere lok om en installeer een ESU LokPilot V3.0.
Gaat eigenlijk altijd goed echter............
Snelheid minderen en afremmen ed. kunnen dmv de CV-instellingen in de Decoder worden "gespeichert".
Tevens kunnen vergelijkbare waarden ook in Koploper worden vast gelegd zoals de
Massasimulatie(op 0??) en de remweg en het leren remmen etc.
Mij is niet duidelijk of beide instellingen elkaar wel of niet beinvloeden.
Moet je niet alleen gebruikmaken van of de ingestelde CV-s of alleen van de Koploper instellingen of worden zaken over-rulled??
Ik kan hier niet iets duidelijks over vinden in het lijvige handboek.
Graag een reactie.
Vriendelijke groet
Hans.

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  17:41:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Voor beide methodes is wat te zeggen en hebben voor en nadelen.

Als je beide methodes gebruikt dan zou eigenlijk nooit de massasimulatie in de decoder trager mogen staan dan die in Koploper. Anders weet Koploper totaal niet meer wat er gebeurd.

Jij rijdt met decoderstappen en dan mis je het voordeel van geijkt rijden in combinatie met massasimulatie. Bij verandering van treintype kan ook een andere massasimulutie worden gebruikt. Losse lok is sneller in optrekken dan met een zware last.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  18:48:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Uk rij met CV3&4 beide op 3. Dan krijg je net een wat geleidelijker verloop in de snelheids verandering. Dit heeft geen negatieve invloed op het functioneren van Koploper.

Als je met name het afremmen te hoog zet rijdt de loc voorbij de stopmelder en dat wil je niet.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Hofsteenge

35 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  20:25:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor de reacties.
Ik ben nog niet helemaal tevreden.
Paul zegt dat ik beter met de geijkte snelheid kan gaan rijden......?
Kan ik dan volledig rijden met de afstellingen zoals ik die in Koploper mag maken.??
Is het dan niet nodig de CV's van de decoders in te stellen.

Als reactie op Rob het volgende;
Na veel testen en instellen kom je van zelf terecht in de buurt van CV3&4 op 3.
Ergens heb ik gelezen dat je dan de massa-simulatie op 0 moet instellen.
Maar er moet meer inzitten.
Er zijn meer dan 100 verschillende CV's.
Kan je hier volledig omheen door enkel op de afstellingen in Koploper te rijden.

Groet en alvast dan voor jullie reacties.
Hans.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  21:18:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Als je netjes geijkt wilt rijden en dat is wel aan te bevelen bij Koploper is het wel verstandig eerst de decoder goed in te stellen. Ik stel eerst altijd CV 5, de maximum snelheid, zo in dat die klopt met de maximum snelheid die de lok ook kan rijden. Meestal betekent dat de waarde flink naar beneden schroeven om het racegedrag eruit te halen. Vervolgens nog even goed naar CV6 (de middenwaarde) kijken om een nette snelheidscurve te houden. Als je dan netjes hebt ingesteld en vervolgens de snelheden gaat ijken, krijg je keurig lopende treinen. Ik ijk overigens altijd van hoog naar laag. Ik begin dus op stap 28 (bij mijn DCC-decoders) en dan naar 0. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 05 nov 2009 :  22:12:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,

je hoeft in principe voor koploper niets te doen aan je CV's. Echter deze CV's geven extra jus aan de basic's van de loc. Wat heb je aan een loc die in stap 18 300kmh rijdt en wat dus nooit gebruikt wordt met een kleine uitzondering. Je hebt dan wel 10 ongebruikte stappen en dat kan je mooi gebruiken om die loc gelijk matiger te laten optrekken cq afremmen.


Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Hofsteenge

35 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  08:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen Paul, Dirk en Rob,
Dank voor jullie reactie's.
Al jaren rijd ik dmv de decoderstappen maar dit niet altijd naar tevredenheid. Ook heb ik weleens getracht een lok te ijken. Daar ben ik vanafgestapt omdat ik dat toen een te langdurig proces vond.
Echter na de opmerking van Paul (het heeft meer voordelen dit wel te doen) en de bijdrage van Dirk(HO=TC?) zal ik het ijken toch nog eens proberen.
Ik ga er dan van uit dat mijn ESU LokPilot V3 decoders hiervoor geschik zijn.

Rob zegt dat je voor Koploper niets aan de CV's hoef te doen. Toch stelt Rob de V-max behoorlijk terug om een acceptabele V-max te krijgen. De LokPilot V3 kent een CV05 van Max 60. Dit breng ik meestal terug naar ong. 45 -50 afhankelijk van de lok of type trein. Kennelijk koppelt Koploper dit dan aan de max ingestelde decoderstap voor de snelheid max. Is dit dan de enige CV die je instelt en laat je alle door de fabriek ingestelde waarden ongewijzigd? Maar hoe reageert Koploper als je wel zaken als "trekkracht, I- en K parameters, versnelling en vertraging etc" gaat aanpassen.

Of is het devies : ga geijkt rijden, laat alle instellingen van de LokPilot ongemoeid behalve de Vmax, Vgem en Vmin en laat Koploper de rest doen.

Wachtend op jullie ervaringen ga ik aan de gang met geijkt rijden.
Ik houd jullie op de hoogte.
Een aanvullende opmerking is natuurlijk altijd welkom.

Vriendelijke groet
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  10:11:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Hofsteenge


Echter na de opmerking van Paul (het heeft meer voordelen dit wel te doen) en de bijdrage van Dirk(HO=TC?) zal ik het ijken toch nog eens proberen.

Rob zegt dat je voor Koploper niets aan de CV's hoef te doen. Toch stelt Rob de V-max behoorlijk terug om een acceptabele V-max te krijgen. De LokPilot V3 kent een CV05 van Max 60. Dit breng ik meestal terug naar ong. 45 -50 afhankelijk van de lok of type trein.




Volgens mijn bescheiden mening "communiceert " koploper aan de decoder enkel de gewenste rijrichting en de gewenste trap (die koploper kiest uit de tabel van de ijking op basis van de gewenste snelheid)....de rest NIET. Alle wijzigingen die je in de decoder zelf aanbrengt behouden daarom hun invloed.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  10:18:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Je moet CV 29 bit 4 op 0 zetten om gebruik te maken van CV 2, 5 en 6.

Als je loc max 100 kmh rijdt en in onveranderde vorm dus 300kmh aangeeft moet je een beetje gaan spelen door CV5 in jouw geval eerst op 30 te zetten en opnieuw kijken wat ie doet. Daarna bij stellen totdat je de goeie waarde hebt. Doe dit in 2 richtingen want daar kunnen afwijkingen in zitten.
Met CV 66 en 95 kan je de snelheden voor en achteruit aanpassen zodat deze gelijk zijn.

Ook belangrijk is dat je het memory van de laatst gereden snelheid uitschakel anders krijg je het verschijnsel dat bijvb na een kortsluiting de trein gaat rijden voordat Koploper hem op 0 kan zetten.(CV124) Ik heb dat ff opgezocht in de manual maar dat weet je waarschijnlijk al

Alle andere heb je alleen nodig indien er afwijkingen zijn welke je wil bijstellen. Ik rij Kühn N025 en daar heb je al die instellingen niet maar het is aan een ieder om die toe te passen

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  10:33:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo



Volgens mijn bescheiden mening "communiceert " koploper aan de decoder enkel de gewenste rijrichting en de gewenste trap (die koploper kiest uit de tabel van de ijking op basis van de gewenste snelheid)....de rest NIET. Alle wijzigingen die je in de decoder zelf aanbrengt behouden daarom hun invloed.



Dat klopt helemaal wat jij zegt , Ik bedoelde dus ook dat Koploper zijn werk doet op basis van de data van de decoder vandaar ook het ijkproces om de data van de decoder te vertalen in snelheden waar Koploper mee kan rekenen en actie kan ondernemen.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  12:26:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,

Als je een lok goed wil laten rijden zorg dan voor dat je gaat ijken dat CV 3 en 4 zodanig ingesteld staan dat bij het verhogen of verlagen van de snelheid er geen rare schokken ontstaan. Dus deze twee CV's niet op 0, maar op een relatief lage waarde. Dit is per lok afhankelijk welke waarde, mijn ervaring is tussen de 2 en 6. Er kan geen vaste waarde aan gekoppeld worden maar proef ondervindelijk,afhankelijk van het gedrag van de motor. Ook moet je naar de PID-regeling kijken, deze instellingen zijn ook weer afhankelijk van het type motor, wel of geen vliegwiel of een clockankermotor, en de aandrijving. Bij een moderne Roco lok hoeft de PID-regeling vrijwel nooit aangepast te worden, maar bij een "oudere" Fleischmann rondmotor b.v. is dit zeker nodig om in te stellen. Soms na de PID-regeling instellen nog een keer CV 3 CV 4 instellen. De instelling van CV 3 en CV 4 mogen ook weer niet te hoog zijn omdat de massasimulatie van Koploper anders niet goed meer werkt.
Pas als de lok dan goed rijdt via de regelaar van je centrale ga je ijken in Koploper en begin op stap 28 om te kijken wat de max. snelheid opleverd. Als deze te hoog is dan CV 5 en eventueel CV 6 aanpassen totdat de gewenste max. snelheid gereden wordt op stap 28. Daarna ga je door met ijken van stap 28 terug tot b.v. 10 km/uur. De stappen die daaronder nog over blijven laat je op 0 staan en Koploper kan dan zelf uitrekenen welke snelheid hierbij hoort.

Koos Jabaaij.

Bewerkt door C_Jabaaij op 06 nov 2009 12:30:29
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 nov 2009 :  17:58:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Koos verwoordt het het proces goed. Het komt overeen wat ik heb geschreven. Alleen gaat Koos nog wat verder in op de tuning van de motor. Ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken. De ESU Locpilot gebruik ik zelf ook en daar is prima mee te rijden.

Je ben overigens de eerste die reageert op HO=TC. Het betekent daat ik halfNul tweerail met TwinCenter rijdt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Hofsteenge

35 Posts

Geplaatst - 07 nov 2009 :  09:27:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allen,
Dank voor alle informatie.
Ik ben nu aan het experimenteren met "instellen geijkt rijden" en ben daarmee begonnen met een veel te hoge CV5 waarde (Vmax).
Ik zal nu CV3 & 4, CV5 en CV6 aanzienlijk naar beneden bijstellen zoals door jullie is aangegeven en dan kom ik terug met mijn bevindingen.


Vraagje voor Rob.
Je zegt -CV29 bit4 op 0 -
Hoe doe je dit als je gebruik maakt van de Marklin 6021 voor het instellen van de CV's.
Vriendelijke groet
Hans

Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 nov 2009 :  11:29:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,

Ik heb geen idee want gebruik TC. Wat is de waarde van CV 29? Je kan het dan natuurlijk ook als byte schrijven dat betekend dat er geen 16 in mag voor komen. In je handleiding staat hoe je het moet berekenen.



Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 2 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Hofsteenge

35 Posts

Geplaatst - 09 nov 2009 :  09:19:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen Allemaal,
Hier zijn mijn bevindingen.........
Het is goed gebleken om naar "geijkt rijden" te gaan overstappen.
2 Loks/treinen zijn nu geijkt en geven een goed resultaat.
Toch heb ik nog wat vragen;
Stoomlok BR85006 heeft de volgende CV's meegekregen:
CV01 15 Lokadres
CV02 04
CV03 03
CV04 04
CV05 45
CV06 30
Volgens de handleiding heeft de LokPilot V3, 14 Fahrstufen en die ziet Koploper.
Ik geef in de gewenste Vmin bij digitale stap 2 = 20 km/uur en een Vmax 95 km/uur.
Het ijken start.
Het volgede lijstje ontstaat:
1 = 0
2 = 20
3 = 40
4 = 59
5 = 83
6 = 93
7 tm 14 = 0
Van de 14 digitale stappen gebruikt Koploper er dus maar 5 !!
Is daarvoor een speciale reden ???
En vervolgens als de Lok op de baan digitaal en automatisch gaat rijden
is de Vmax = 83 km/uur.
De 93 km/uur wordt niet gehaald !!
Natuurlijk heb ik alle mogelijke instellingen voor de treintypen en lok instellingen op mogelijke foutieve zaken gechecked echter Vmax blijft 83 km/uur dus niet sneller dan digitale stap 4.
Waar ga ik in de fout???
Graag een reactie.
Bijvoorbaat dank.
Vriendelijke groet
Hans.
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 09 nov 2009 :  09:44:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans
Je haalt een paar begrippen door elkaar. De minimum snelheid die je wilt opgeven is waarschijnlijk de minimale snelheid die je op je baan wilt hebben (20km/h) De snelheid van CV2 is echter de minimale snelheid waarmee de loc in beweging komt. Voor CV 5 geldt dat dit de maximum snelheid is die je de loc wilt laten rijden als hij volledig op maximum wordt gezet door Koploper (dit is natuurlijk ook afhankelijk van de instellingen per blok, de verlaagde snelheid op wissels of het treintype etc.)
Allereerst ga je bij het ijken uit van de maximale rijstap (bij jou 14) Dan doe je een enkelvoudige meting zodat alleen stap 14 wordt gemeten. Is de snelheid te hoog of te laag voor wat jij wilt hebben, dan pas je CV5 net zo lang aan tot het goed is (je kunt hierbij het beste iets boven de gewenste snelheid uitkomen)
Vervolgens kun je de karakteristiek van de 3-punts curve aanpassen met CV6. Als je deze op de helft zet van CV5 krijg je een rechte lijn; bij een hogere of lagere waarde dan de helft van CV5 wordt de curve zodanig gebogen dat er in het lage of in het hoge deel meer stappen beschikbaaar zijn. Wil je bv meer lage snelheid stappen dan moet CV6 onder de helft zitten (het is nl de snelheid van stap 7)
Vervolgens ga je dan vanaf stap 14 ijken tot bv 10km/h; je geeft deze snelheid in bij het ijkscherm. Je weet dan zeker dat ook bij de lagere snelheden, die ook gebruikt worden voor het doorrijden in cm, de afstand correct is. Het overblijvende deel van de stappen aan de onderzjde blijft dan op 0 staan en hiervoor rekent Koploper de juiste waarde uit tijdens het rijden.
Als je op deze manier ijkt worden alle decoderstappen gebruikt voor een zo gelijdelijk mogelijk rijpatroon.



Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 nov 2009 :  09:55:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,

Een lokpilot V3 heeft 28 stappen (DCC, voor MFX kijk in de gebruiksaanwijzing).

Zorg dat bij de hoogste stap, dus stap 28 of als het niet anders is stap 14, de trein je gewenste snelheid rijdt (instellen met CV 5). Hierna ijken vanaf de hoogste stap naar beneden en dan worden wel alle snelheidsstappen gebruikt. Heb je het ijkspoor gemaakt zoals in de helpfile van Koploper staat?

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Hofsteenge

35 Posts

Geplaatst - 09 nov 2009 :  10:27:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Barend en Koos,

Dank voor jullie vlotte en zeer bruikbare info.
Jullie zeggen beide dat ik met Vmax in de 14de stap moet beginnen en daar eerst zoeken naar de gewenste Vmax voor die lok middels een enkelvoudige meting daarbij CV5 aanpassen tot de gewenste snelheid is bereikt.
Barend, ik begrijp dat Vmax en Vmin voor elke lok opnieuw moet worden ingesteld in het ijkprogramma.
Koos, je hebt al eerder gezegd dat ik vanaf de hoogste stap naar beneden moet ijken. Dit ga ik nu doen. Overigens kan ik slechts over 14 stappen beschikken. Het boekje zegt: 14, 28 oder 128 Fahrstufen, voorlopig vind ik 14 goedwerkende Stufen al mooi genoeg.

Heb ik deze wijze van ijken gemist in de helpfile ???

Jawel, ik heb het ijkspoor geheel volgens de voorschriften van Paul gemaakt.

Opnieuw dank voor jullie inbreng.
Vriendelijk groet
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 09 nov 2009 :  10:48:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,

Als je toch 28 stappen aankan zou ik je adviseren om de decoder zo in te stellen dat je met 28 stappen rijdt. Het rijgedrag wordt daardoor zoveel mooier omdat je twee maal zoveel stappen hebt en dus tussen iedere stap een kleiner verschil zit. Het kost niets extra. (ja, een iets langere tijd bij het ijken )

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Hofsteenge

35 Posts

Geplaatst - 09 nov 2009 :  12:24:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag,

Dankzij jullie spontane info en medewerking ben ik een heel stuk verder.
Er zijn nu 2 treinen die geheel geijkt rijden. (Moet er nog ong. 20 aanpassen)
Alle 14 stappen worden netjes afgewerkt in de juiste volgorde etc.
Wat een vooruitgang...!
Waarom heb ik dat niet eerder gedaan...!
Er zijn nog wel wat bijstellingen te maken maar het rijdt keurig, trekt netjes op en remt nu toch zeer behoorlijk af en stopt voor de seinen.

Van 14 naar 28 stappen vraagt nog wat aandacht. Koploper en de LokPilot ondersteunen het wel volgens de handboeken maar ik weet niet hoe ik het ingevoerd krijg.
Als jullie daar nog een idee over hebben houd ik me aanbevolen.

Andermaal dank voor de medewerking.
Vriendelijke groet
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 09 nov 2009 :  13:35:13  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Hofsteenge
Van 14 naar 28 stappen vraagt nog wat aandacht. Koploper en de LokPilot ondersteunen het wel volgens de handboeken maar ik weet niet hoe ik het ingevoerd krijg.
Als jullie daar nog een idee over hebben houd ik me aanbevolen.


Daar zijn de handleidingen voor
In de decoder moet je bit 1 van CV29 op 1 zetten. De overige bits laat je ongemoeid.
Hoe je dat met jou digitaal systeem moet doen zal je in de handleiding na moeten kijken, ik ben niet bekend met de CU 6021.
Ik koploper stel je het aantal snelheidsstappen in bij onderhouden lokomotieven.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Hofsteenge

35 Posts

Geplaatst - 09 nov 2009 :  17:43:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben en Eric,

Als ik Ben z'n verhaal goed begrijp zal ik moeten leven met wat de centrale bepaalt.
Ik mijn geval is dit dus rijden met 14 stappen.
Met wat ik heb gezien bij de 2 Loks die nu geijkt rijden is dit niet zo'n bezwaar tenzij iemand nog een aanvullende gedachte heeft.

Vriendelijke groet
Hans.
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 09 nov 2009 :  19:39:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans

Wat betreft de CV instellingen moet je inderdaad CV5 en meestal ook CV6 bij iedere loc apart instellen. De CV2 hoef je alleen te veranderen als de loc op stap 1 niet in beweging zou komen, maar meestal kun je deze ongemoeid laten. De minimum snelheid die je de loc wilt geven bij het rijden is bovendien afhankelijk van het treintype wat je instelt en dus hoe hard de loc zal rijden als hij door Koploper op de minimum snelheid wordt gezet die je bij loc eigenschappen hebt ingegeven. Dit heeft niets te maken met de werking van CV2.



Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Hofsteenge

35 Posts

Geplaatst - 15 nov 2009 :  20:35:37  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo allemaal,
Betreffende mijn geringe ervaringen met "geijkt rijden" het volgende:

Bij het ijken blijkt dus de beschikbare snelheids-range van ong 130 tot 20 km/uur te verdelen in 14 digitale stappen (max).
Vaak ben ik het niet eens met een ijksnelheid(max) van 125km/uur die wel 150 km/uur lijkt.
Ik heb dan de neiging om de ingevoerde baanlengte in het ijkprogram te veranderen om bij een realistischer 125km/uur te komen.

Vaak blijkt dat niet alle digitale stappen worden benut.
Ik begin met bijv. 125 km/uur bij stap 14 en voer dan Vmin 20 km/uur in.
Meestal worden dan de laatste 2 - 4 stappen niet gebruikt.
Is dit juist of doe ik iets fout ???

Als de loks hun rondjes rijden zie en hoor je hen in snelheid meerderen of minderen. Wat opvalt is dat je snelheidsveranderingen per digitale stap kan zien.
Sterk uitgedrukt gaat de snelheid van bijv 80 terug naar 72 km/uur, zijnde 1 digi stap, in een schok(je)
Kan dit eruit??

Graag een reactie.
Vriendelijke groet
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 nov 2009 :  21:34:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Hofsteenge


.
Vaak ben ik het niet eens met een ijksnelheid(max) van 125km/uur die wel 150 km/uur lijkt.


Vaak blijkt dat niet alle digitale stappen worden benut.
Ik begin met bijv. 125 km/uur bij stap 14 en voer dan Vmin 20 km/uur in.



Sterk uitgedrukt gaat de snelheid van bijv 80 terug naar 72 km/uur, zijnde 1 digi stap, in een schok(je)
Kan dit eruit??





Drie vragen , drie antwoorden:

1) Lijkt is niet "gemeten" 125 wel. Dus laten, anders zijn alle snelheden verkeerd. Met max bloksnelheid en treintype moet je de lok "temmen", net als in de werkelijkheid.

2) Lager dan 20 kmh zal koploper zelf wel "invullen" (zie ook onder dagkmstand met muisknop).

3)28 trappen instellen....


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 15 nov 2009 21:36:52
Ga naar bovenaan de pagina

Hans Hofsteenge

35 Posts

Geplaatst - 15 nov 2009 :  22:28:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,
Ik begrijp je berichtje niet helemaal.
Wat je zegt is de stappen zoals geijkt gebruiken en per blok en treintype de Vmax en Vmin instellen.
In dat geval gebruik je dus nog minder digi-stappen omdat je er een paar niet zal gebruiken in verschillende blokken.

De "dagkmstand met muisknop" begrijp ik niet.

28 stappen accepteert mijn Motorola-Marklin systeem niet.

Dank en groetjes
Hans
HO-CU-XP-Kpl.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina