Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 80 / Bezoekers Vandaag: 1570
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Doorrijden in cm
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cees Brocaar

Netherlands
269 berichten

Geplaatst - 21 jul 2009 :  17:19:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Geacht forum,

Om het ontkoppelen mogelijk te maken heb ik in de vaste route "alternatieve stopmelder" aangevinkt met 60 sec. extra doorrijden om de waggon voor de loods te krijgen.
Echter dit extra doorrijden werkt niet! De loc stopt direct op de eerste melder. Is dit bekend?

Mvg.
Kees

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  14:17:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cees,

Rij je met geijkte snelheden? Als ik het goed begrepen heb, werkt bij geijkte snelheden het doorrijden in cm en bij niet geijkte snelheden het doorrijden in sec. Als je dus geijkt rijdt, moet je het aantal cm opgeven. Mijn eigen ervaring is dat dat enig "trial en error"-werk is, voordat je het echt helemaal mooi hebt, maar het kan tot op een paar mm.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  14:46:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ja ik rij met geijkte teinen anders werkt het niet.
En bij dit onderdeel met alternatieve stopmelder is het geen ingave van cm maar van seconden! Ik denk dat jij een ander onderwerp voor ogen hebt!

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  15:24:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Je hebt gelijk het zijn alleen maar seconden.



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 22 jul 2009 15:25:00
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  18:28:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Maar heb jij dit ook al eens uitgeprobeerd? Bij mij werkt het beslist niet! De loc stopt direct op de eerste melder. Een verschil van 60 seconden zie je dus echt wel!
Overigens vind ik bij jouw het omlopen van jouw 103 fabtastisch.
Hoe ziet jouw vaste route eruit?

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  21:08:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar

Hallo Rob,

Maar heb jij dit ook al eens uitgeprobeerd? Bij mij werkt het beslist niet! De loc stopt direct op de eerste melder. Een verschil van 60 seconden zie je dus echt wel!




Is dat niet omdat hij te snel rijdt als hij op de melder komt ? Dan remt hij niet en rijdt hij niet door, net zoals in een stopsectie.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  21:32:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allen,

Ik had inderdaad over het feit heengelezen dat het om alternatieve stopplaatsen ging. Volgens mij zou Theo het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  21:49:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cees,

Om om te lopen maak ik ook gebruik van een vaste trein route. Vlak bij de ontkoppelrails
zit een stopmelder. De lok mag pas omlopen na een bepaald trein type in een blok.
Het bewuste blok heeft normale stopmelders en twee alternative stopmelders.
Om de lok te laten stoppen met de koppeling boven de ontkoppelaar, werk ik met de trein lengte, die er voor zorgt dat de lok precies op de (alternative) stopmelder stopt.
Bij aanvuling blok gegevens geef ik op hoeveel cm de lok moet doorrijden.
Met het omlopen, wissel ik ook van lok, wel beide een 1200 van fleischmann.
Het doorrijden is voor beide lok's anders, ook vooruit en achteruit.
In aanvuling blokken is dit allemaal op te geven, en het werkt geweldig.
Het doorrijden is < dan een cm. Hoe groter het aantal cm wordt hoe onnauwkeurigen het wordt. Maar met 3 a 4 cm had ik ook geen probleem.
Wel heb ik de snelheid van de lok wat lager ingesteld in de vaste route.
De lok krijgt na/tijdens het omlopen een ander treintype en lengte.
Dit om de lok bij het aankoppelen op de aller eerste stopmelder te laten stoppen, ook dat werkt erg goed.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  22:05:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar


Overigens vind ik bij jouw het omlopen van jouw 103 fabtastisch.
Hoe ziet jouw vaste route eruit?



Ja die werkt buitengewoon goed en hoef eigenlijk nooit in te grijpen. Heeft wel een hoop tijd gekost. Dank je

Wat betreft de vaste routes voor de 103 (loc1031)vaste routes beginnen met RD singel ..het zijn het er 2 ende derde is probeersel. Ik werk echter niet met de seconden optie in de vaste route maar met alternatieve stopplaatsen in blokgegevens, de optie alternatieve stopplattsen was toen nog niet aanwezig zover ik weet. In aanvullening blokgegevens heb ik de extra cm's opgegeven. Afijn een heleboel stof om het eens na te lopen. En aarzel niet om verder te vragen

Download Attachment: Fantasia.bck
643,78 KB

Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  11:02:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab en Rob en andere belangstellenden,

Jullie oplossing met de "alternatieve stopplaats" in het onderdeel blokken is mij duidelijk. Dit gecombineerd met het doorrijden in cm uit het onderdeel "aanvulling blokgegevens".

Mijn probleem ligt in een klein kopspoortje met twee melders. Een lange remmelder en een korte stopmelder. Mijn loods ligt direct na het wissel, 20cm na het begin van de eerste melder. Daar wil ik de wagon afkoppelen. Door het item "alternatieve stopmelder" aan te vinken met 60 sec. extra doorrijden dacht ik dit voor elkaar te krijgen.
Echter dit extra doorrijden werkt niet! De loc stopt direct op de eerste melder. Is dit jullie bekend?

Jullie oplossing werkt in mijn situatie niet omdat hier maar sprake is van twee meldpunten!

Graag jullie reactie.

Mvg.
Kees

Mvg.ven terug naar mijn eerste post! Mijn probleem
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  13:06:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees,

Stuur je database eens met een opgave waar het om gaat. Het probleem is te complex om zo op papier te zetten. Volgens mij is bijna alles mogelijk binnen koploper en dit ook.

Ps ben pas laat thuis dus het duurt wel ff voor antwoord.





Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 23 jul 2009 13:07:30
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  13:12:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees

Ik heb iets dergelijks ook werkend. Je moet alleen wel de alternatieve stopplaats goed opgeven. Hier hoort de melder te staan waarna de 60 seconden ingaan. Hier wordt expres geen bezetmeldnummer opgegeven maar de zoveelste melder als de trein van het ene naar het andere blok gaat. Hierdoor is ook bij een alternatief spoor de functie werkzaam.
Kom je bv uit blok 1 naar blok 2 via een wisselstraat met eigen melder, dan is in jouw geval de alternatieve melder nr 2 (1e melder in blok na de melder van de wisselstraat). Zitten er meer melders tussen dan verhoogt dat het getal.



Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  13:29:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Cees,

Door je vaste conclusie al in je eerste mail dat het niet zou werken, heb ik mij even afzijdig gehouden.

Als ik het test werkt het wel. Dus..... Nu kan ik hier niet testen met jouw versie, maar in mijn huidige ontwikkelde versie werkt het dus.

Wat is de snelheid waarmee jij aankomt op de alternatieve stopmelder? Is deze hoger dan de minimumsnelheid? Zo ja, dan werkt doorrijden in CM inderdaad niet. Gewoon standaard regel: doorrijden in SEC en ook harder als minimum snelheid, dan zal Koploper de loc een noodstop geven (meteen op 0 zetten).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  13:36:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Barend,

Dat is mij duidelijk en heb dit ook zo ingegeven. Alleen in jouw voorbeeld snap ik de 2e melder niet? Het gaat toch om de melder in het betreffende blok waar de loc. moet stoppen en daar speelt de wisselstraatmelder toch geen rol! zoals gemeld zitten in het betreffende blok twee melders. Normaal gezien stopt de loc. op melder 2. Nu heb ik opgegeven melder 1 met 60 sec. doorrijden. Deze instelling is toch juist en zou de loc. bij het bereiken van de 1e melder 60 sec. door moeten rijden en dat doet hij dus niet. Hij stopt netjes op melder 1.

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  13:54:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Helder, van belang is dus zoals eerder gemeld de snelheid waarmee de loc. de alternatieve melder bereikt. Is deze hoger dan de minimumsnelheid dan zal de noodstop inwerking treden. Uit de helpfile is mij niet duidelijk geworden dat de snelheid in deze situatie ook van belang is. Vandaar dat ik op deze aanwijzing niet heb gereageerd. Ik ga dit nog even bekijken wat de juiste snelheid in mijn geval is.

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  14:38:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Hoewel ik een beginnende gebruiker ben, heb ik het probleem met het direct stoppen bij de eerste melder ook gehad. Uiteindelijk bleken er twee verschillende oorzaken te zijn. Allereerst werd de tweede melder al bezet gemeld door de gereed staande wagon die aangekoppeld moest worden, waardoor alleen op de eerste melder gereageerd kon worden en toen ik dat door had en met de optie van het extra doorrijden wilde werken, bleek dat de snelheid in de vaste treinroute in het blok daarvoor al drastich moest zijn ingeperkt. Misschien is dit iets heel anders maar voor alle zekerheid meld ik het maar even.

Met vriendelijke groet,
Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  20:19:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door DVisser



Hoewel ik een beginnende gebruiker ben, heb ik het probleem met het direct stoppen bij de eerste melder ook gehad. SNIP__ bleek dat de snelheid in de vaste treinroute in het blok daarvoor al drastich moest zijn ingeperkt.



Ik beperk in zo'n geval de snelheid in de automatische wisselstraat naar dat spoor, hoeft echt niet in voorgaande blok...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  23:05:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees
Het betreft het aantal melders na het blok waaruit je komt en t/m de door jou bedoelde melder in het blok waar je naar toe gaat.
Als er bij jou geen wisselstraat bezetmelder(s) zitten tussen de twee betreffende blokken is het inderdaad een 1. Als er na het verlaten van het vorige blok meerdere melders tussen zitten moet je die er bij optellen. Koploper telt het aantal te verwachten melders.


Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  23:10:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Geacht Forum,

Dit probleem is opgelost. Wat was het geval: de loc. kwam met een snelheid van 10 km op melder 1 af. Deze snelheid was 3 km te hoog tov de minimumsnelheid. Deze was dus volgens de reactie van Paul te hoog.
Dit nu aangepast en het functioneerd zoals gewenst!

Allen dank voor uw hulp!

Mvg.
Kees
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina