Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 104 / Bezoekers Vandaag: 521
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Spooktrein detectie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ben

Netherlands
879 berichten

Geplaatst - 14 jul 2009 :  20:13:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Spoorders,

Een vraag over spooktreindetectie.

Bij een bepaalde trein mis ik af en toe de 1e melder van een bepaald blok. Deze meldsectie is eigenlijk te kort en ik denk na hoe dit op te lossen.

Echter als de detectie wordt gemist gaat de trein vrolijk door zonder dat de spooktrein detectie ingrijpt met alle gevolgen van dien. Koploper denkt dat het blok nog niet is binnen gereden hoewel het blok wel bezet wordt gemeld en zelfs het aansluitend blok als dat wordt binnen gereden. Grijpt de spooktrein detectie hier niet op in of zie ik iets over het hoofd

Gr, Ben.

rosbender

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 17 jul 2009 :  21:43:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Zet je BCK er even op dan kunnen we kijken wat er fout gaat.

Groet Wim

Wullem NS
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 17 jul 2009 :  22:54:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben, kun je even beschrijven hoe je de bezetmelder(s) hebt aangesloten. Ik doel met name op het toepassen van een diode-schakeling voor de niet gedetecteerde rails. Gebruik je zo'n diode-schakeling ?

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  07:14:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,


Waar je ook mee moet oppassen is als je tijdens het rijden diverse onderhouds-programma's opend dan kan het ook wel eens fout gaan doordat de pc dit niet helemaal kan trekken. Deze verlies dan even de loc en de chaos is kompleet.


Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  07:48:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adrie,

Wat voor een Pc gebruik jij dan? Dit lijkt mij namelijk heel erg stug (of jij moet een enorme baan hebben die groter is dan Railz )

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  09:40:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Ik kan maar 3 mogelijkeden waar spookdetectie niet werkt.

1. Je hebt enkele bezetmelders uitgesloten voor de spookdetectie.

2. Je hebt bij de bloktypes beperkte spookdetectie uitstaan.

3. De werking van spookdetectie binnen Koploper is dat het gemaakt is op basis van welke melder wordt verwacht.
Dit laatste verdiend enige uitleg.
Trein 1 verwacht melder A
Trein 2 verwacht melder B

Ik weet dat de kans klein is maar stel trein 1 mist melder A, daarna komt hij bij melder X, die is uitgesloten of beperkt, en daarna komt hij bij melder B.
Je krijgt dan geen spookmelding, immers melder B wordt verwacht, dat gebeurt wel door de verkeerde trein maar dat kan Koploper niet zien.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  15:29:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Op een oude pc met windows-95 in een wat oudere Koploper versie.
Dan moet de pc wel verdraait hard werken.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 18 jul 2009 :  16:51:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Ik zou zeggen als melder 1 niet is uitgesloten en blok A niet valt onder beperkte spookdetectie (en je hebt het halve spookje aan staan), dan zou de spookmelding moeten afgaan.

Als het hele spookje aanstaat dan zou het altijd moeten werken, uitgezonder de uitgesloten melders.

Kijk de uitgesloten eens goed na, ik heb ook wel eens gedacht die gebruik ik niet totdat er wel een in bleek te staan.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 19 jul 2009 :  08:09:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Wat ook nog voor dit probleem kan zorgen is het volgende:
in een wisselstraat zitten via 2 wissel 2 verschillende blokken nog aan elkaar waardoor 2 bezetmeldpunten eigenlijk nog aan elkaar gekoppeld zitten, daar is waarschijnlijk de railscheiding niet gemaakt.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 jul 2009 :  20:48:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Spooktreindetectie is toch altijd een apart iets, waar het soms heel moeilijk is om bepaalde regels goed te interpreteren (zelfs voor mij).

Als je je database upload en daarbij aangeeft met welke trein rijdend van welke blok naar welk blok het fout gaat bij het missen van een bezetmelder, dan wil ik best even kijken voor je wat de reden is.

Heb je zelf wel al het onderdeel spooktreinen gelezen in de helpfile? Daar staan een aantal voorwaarden en condities genoemd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jul 2009 :  13:21:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Er is ooit tijdens realisatie bedacht dat blokken die reeds gereserveerd zijn niet meer mee doen in spooktreindetectie. Dit is de reden waarom het niet werkt.

Ik wil dit voor het bestaande blok (=blok waarin de trein nu is) wel zo laten, echter ik kan waarschijnlijk de gereserveerde blokken en bezetmelders wel in de spooktreindetectie opnemen.

Ik ga kijken met mijn testers en dan zit het in de volgende echte versie van Koploper (dus geen patch versie!). Je zal dus even geduld moeten hebben voordat jij ook deze aanpassing hebt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jul 2009 :  22:14:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Ik snap je opmerking niet eens. Wat bedoel je precies?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 21 jul 2009 :  23:14:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Waarschijnlijk werkt de eerste bezetmelder van blok 18 niet goed. Als Koploper die niet kan detecteren rijdt de trein gewoon verder met alle gevolgen. Koploper zal blijven wachten totdat de eerste bezetmelder zich meldt.

Theo.

Bewerkt door santhe op 21 jul 2009 23:18:00
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  09:02:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Tuurlijk alles kan anders. Echter dit wil ik niet aanpassen.

Koploper verwacht een bezetmelder en als deze het om wat voor reden dan ook niet doet is het een technische storing op de baan en die moet verholpen worden. Dit moet je niet willen afvangen in de software (ik wil dat althans niet)!



Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  11:10:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

ff vraagje tussendoor, gebruik jij een S88LN?



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 22 jul 2009 :  21:39:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Gebruik je de S88LN adapter voor je S88 of gewoon via de kabel naar je IB. Die Loconet bezetmelders ken ik verder niet.

In het verleden, regelmatig maar sinds de loconet interface in bedrijf is het nog zelden, had ik ook dat probleem. Reed toen oveigens nog niet met spookdetectie. Oorzaak van het missen van een melder was een interference in het signaal van de S88LN naar TC. Dit gebeurde eigenlijk altijd met dezelfde trein die ergens een kortstondige sluiting veroorzaakte en daardoor een signaal niet bij de TC aankwam. Daar de S88LN alleen een signaal naar de TC stuurt als er veranderingen zijn leek het erop dat deze de melder miste. Echter dat was niet zo maar het signaal werd corrupt ontvangen door de TC.

Ik kan me ook niet zomaar voorstellen dat een melder gemist wordt, hoe kort ook, tenzij je rail ook nog eens smerig is.




Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  13:21:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Op welke soort melder zit 7,09 aangesloten Loconet of S88. En hoe zijn die 2 verschillende soorten melders met elkaar verbonden?



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 23 jul 2009 :  22:29:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Wat ik in specificatie van Uhlenbrock lees is dat hij alleen de verandering doorgeeft, dus als je trein bij de melder komt reageert de bezetmelder en geeft dit door aan de centrale. Dit dat doet ie maar een keer in tegenstelling tot de normale S88, die constant de gegevens zend.
Echter als er gelijktijdig een kortstondige kortsluiting is komt het signaal niet bij de centrale aan of wordt niet begrepen. Het lijkt er dus op dat de melder gemist wordt maar dat is die niet.
Begrijp ik het goed dat het altijd met dezelfde trein gebeurd?



Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina