Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 162 / Bezoekers Vandaag: 6527
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Uhlenbrock 63120
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

michael.arends

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 13 mei 2009 :  10:32:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van michael.arends  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_vd_Meer

Kom ik even terug op een vraag uit mijn eerste post:

Ben er alleen nog niet achter hoe ik de LNCV's moet instellen. In hoofdstuk 10 staan wel de mogelijkheden, maar ik krijg ze niet ingesteld.



[

Als het net zo werkt als de USB interface 63120 dan hoef je geen LNCV's te wijzigen. Mijn interface moet ik in koploper instellen als loconet en de snelheid 115200, ik neem aan dat de instellingen voor de IB-Basic hetzelfde zijn.

vr gr Michael

Intellibox, koploper
Viessmann wissel 5212 en 5211
S88SD16-N + loconet interface
Booster Digirail 5020
Loconet buffer en een Uhlenbrock 63120...
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 13 mei 2009 :  12:48:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
[i]Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen

Kom ik even terug op een vraag uit mijn eerste post:

Ben er alleen nog niet achter hoe ik de LNCV's moet instellen. In hoofdstuk 10 staan wel de mogelijkheden, maar ik krijg ze niet ingesteld.



Hallo Jeroen,

Volgens mij is wat er in hoofdstuk 10.2 van de IB-Basic handleiding voor jouw van belang. Hier wordt weer doorverwezen naar hfst. 4.9 voor het instellen.

Overigens kan ik met jouw database verbinding maken mat mijn IB via het Loconet met aangepaste baudrate en poortnummer. Een lok, wissels en terugmelders kan ik dan testen.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

corl

Netherlands
2 Posts

Geplaatst - 13 mei 2009 :  13:03:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Kom ik even terug op een vraag uit mijn eerste post:

Ben er alleen nog niet achter hoe ik de LNCV's moet instellen. In hoofdstuk 10 staan wel de mogelijkheden, maar ik krijg ze niet ingesteld.


Jeroen,
ik heb ook een Ib Basic en het uitlezen van LNCV gaat als volgt:
(met dank aan Paul)
hoofdstuk 10 inderdaad
interface 63120
modul adres 1
met cursor aan linkerkant met + en pijl down naar boven en onderen scrollen
met cursor aan linkerzijde de returnknop indrukken, leest de waarde van de LNCV uit
met de cursot aan de rechterzijde de nieuwe CV intoetsen en return, cursor rechts return controleren
bij mij staan ze als
LNCV 0 is 1
1 is vraagteken
2 is 4 (115200)
4 is 0

bij mij werkt koploper dan
m.vr.gr.
Cor Luijendijk

Bewerkt door corl op 13 mei 2009 13:23:24
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroen_vd_Meer

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 13 mei 2009 :  17:31:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Jeroen,
ik heb ook een Ib Basic en het uitlezen van LNCV gaat als volgt:
(met dank aan Paul)
hoofdstuk 10 inderdaad
interface 63120
modul adres 1
met cursor aan linkerkant met + en pijl down naar boven en onderen scrollen
met cursor aan linkerzijde de returnknop indrukken, leest de waarde van de LNCV uit
met de cursot aan de rechterzijde de nieuwe CV intoetsen en return, cursor rechts return controleren
bij mij staan ze als
LNCV 0 is 1
1 is vraagteken
2 is 4 (115200)
4 is 0

bij mij werkt koploper dan
m.vr.gr.
Cor Luijendijk



Fantastisch Cor,

Het is gelukt. LNCV 2 leek bij standaard op 1 te staan. Nadat ik die op 4 had gezet werkte het allemaal. Nu kan ik eindelijk Koploper leren kennen en Koploper mij een beetje (remmen en ijken). Kan ik daarna de rails gaan aanschaffen voor de definitieve baan. Komt eindelijk het leuke werk, het decor.

groetjes,
Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  18:25:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey iedereen,

Ik heb net een IB Basic aangeschaft, en ben mezelf toch al een half uurtje met de kop tegen de muur aant slaan...

Koploper beweert steevast dat de IB Basic niet reageert (wanneer ik op het groene spiegelei klik).

LNCV's nagekenen (0=1, 2 = 4, 4 = 0), COM poort nagekeken (3), snelheid nagekeken (115000), geconnecteerd met hyperterminal (er komt vanalles binnen als ik aan de knoppen draai).

Enige twijfelpuntje is dat ik de driver voor de USB naar com omzetter in de IB zelf afgehaald heb: op de CD stond er blijkbaar geen (kon er toch geen vinden), en ben dan maar bij de fabrikant van die chip gaan aankloppen. Maar vermits ik data binnenkrijg via HyperTerminal werkt die driver.

Wat mis ik?

Groeten,
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  19:42:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Heb je in Koploper bij instellingen per database ingesteld bij Digitaal systeem Loconet i.p.v. Intellibox / Twincenter. Via de USB van de IB-basic werk je via Loconet.
En kan je wel een compoort kiezen? Als dat zo is dan heb je toch een driver gevonden? Op de CD staat alles wat je nodig hebt.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 30 dec 2009 :  19:49:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Michael,

Ik heb Loconet gekozen, alsook COM3. Maar geen geluk...

Waar op de CD zou de officiele driver moeten staan? Diegene die ik gebruik heb ik rechtstreeks van Silicon Labs gedownload (omdat bij nieuwe hardware wizard 'Silicon Labs CP2102 USb to UART bridge' verscheen).

Allee, kzou het ook gek vinden moest het aan de driver liggen: de COM poort verschijnt in koploper, en apparaatbeheer, en bovendien zie ik een hoop tegen verschijnen in Hyperterminal bij alles wat ik op de IB doe. Maar zeg nooit nooit ;)

PS: over dat driver niet vinden op de CD even specifieker zijn: Ik vind wel 'Loconet-Tool' van uhlenbrock, en dat is geinstalleerd, maar hij heeft geen driver geinstalleerd.

Bewerkt door Johan P op 30 dec 2009 20:17:05
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 31 dec 2009 :  12:07:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Niemand weet raad?

Ik ben net even aant proberen geweest met JMRI. Kreeg via de loconet monitor eerst niks binnen, maar nadat ik LNCV 2 op 3 heb gezet (57600 baudrate) werkte de Loconet monitor wel: hij toont alles wat ik doe op de IB. De driver die ik van internet geplukt heb werkt dus wel degelijk.

Daarnaast heb ik even een spiksplinternieuwe database gemaakt in Koploper (misschien dat de HSI-88 die ik geconfigureerd had roet in het eten gooide), maar koploper blijft volhouden dat er geen respons van de centrale is.

En ondertussen doet mijn voorhoofd toch wel pijn van het tegen de muur te slaan ;) Help!
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 31 dec 2009 :  12:47:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Zet hier even je database neer, dan kunnen we kijken hoe de instellingen staan.

m.v.g. Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 dec 2009 :  12:52:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan P

Niemand weet raad?

En ondertussen doet mijn voorhoofd toch wel pijn van het tegen de muur te slaan ;) Help!

Johan,

Het is HOBBY!!! als je al zo snel antwoord verwacht dan zit je met deze hobby verkeerd. Hou er rekening mee dat iedereen het in zijn vrije tijd doet. Wees dankbaar als er hulp komt, maar ga niet binnen 24 uur al reageren met bovenstaande opmerking. Valt bij mij toch echt verkeerd.

Ik kan je van mijn kant alleen nog maar adviseren: ga dan JMRI gebruikt ipv Koploper. Ik pas voor verdere support.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 31 dec 2009 :  12:57:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Als ik je verhaal zo lees, blijf ik toch je driver verdenken. De combinatie PC(laptop)-kabel-driver is zeer kritisch. Dat er wel data-overdracht is zegt daarbij zeker niet alles. Ik heb kabel-driver combinaties gehad, die op de ene PC liepen als een trein en Koploper dus ook, maar op een andere PC veel ellende gaven.
Het is volgens mij gebruikelijk dat de driver wel op de CD staat, mogelijk in een cab-bestand oid. Wel is die driver vaak verouderd. De juiste, meest recente binnenhalen helpt dan vaak wel. Je moet dan eerst wel weten wat de juiste driver is. Mogelijk dat je dat uit de technische beschrijving kunt halen en dan Googlen op naam en type. Als je over een andere PC beschikt, kun je nog eens kijken wat er dan gebeurt. Het blijft echter lastig het beschreven probleem vanaf afstand te beoordelen. In ieder geval succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 31 dec 2009 :  15:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Bedankt voor je reactie alvast.

Ik zit ook de hele tijd de driver te verdenken hoor. Maar ik vind er alleen geen op de CD... Heb al de hele CD ondersteboven gezet, de installatiemap van Loconet-Tool, echt niks te vinden. 'Wizard nieuwe hardware' vindt er ook geen op beide locaties noch in hun subdirectories. En kheb er snel even de laptop bijgehaald, éérst Loconet-tool geinstalleerd, en dan de USB kabel ingeprikt, no luck...

JMRI verhaal: net ontdekt dat ik wel data binnenkrijg van de IB, maar inderdaad niks kan versturen. Verklaart natuurlijk waarom Koploper ook weigert.

Met die kabel... Bedoel je daar een seriele kabel of USB kabel mee? Een seriele kabel kan idd voor miserie zorgen, met al die handshake en andere toestanden die soms ontbreken (weet ik uit een Mac verleden, nog voor de RISC toestanden ), maar een USB kabel? Enfin, wie weet: meteen eens een andere USB kabel op zien te graven...

@Paul: ik weet niet waar we hier een slechte start hebben-genomen, maar het is geenszins mijn bedoeling om dwingend over te komen. Als dat ene ongelukkig getypte regeltje jou voor het hoofd stoot, sorry daarvoor.

Groeten,
Johan

Bewerkt door Johan P op 31 dec 2009 15:16:15
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 31 dec 2009 :  15:34:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Uit je vragen kreeg ik de indruk dat je tussen PC en IB een USB-Serieel RS232 kabel gebruikt. Die kunnen in combinatie met de verkeerde drivers voor veel problemen zorgen, tot spontane sysdumps toe. Van een rechttoe rechtaan RS232 (dus geen nul-modem) of een USB-USB kabel zijn mij geen problemen bekend, dat zou moeten werken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 31 dec 2009 :  16:59:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok, gelukkig maar, want blijkbaar heb ik hier ook geen enkele andere USB kabel meer liggen van dat type :s

Ondertussen heb ik de Uhlenbrock driver gevonden op hun site, na lang zoeken. Die staat dus echt niet op de CD... Nu nog alle sporen van de oude verwijderen: das blijkbaar nog een niet zo eenvoudige klus :s

Maar ik laat iets weten zodra dat gelukt is, en of het dan eindelijk werkt of niet...

Groeten,
Johan

EDIT:
------------------
Hey iedereen,

Uiteindelijk werkt het nu... Met de officiele Uhlenbrock driver. Pittig detail: koploper werkt nu wél volledig, terwijl JMRI alleen maar kan lezen

Voor mensen die ooit in dezelfde situatie komen:

Op deze URL vind je de driver voor de IB-Basic (ik heb er lang genoeg achter moeten zoeken...): http://www.intellibox.de/germany/:DAVID/ARCHIVE/WWW/GERMANY/Service/Software/I07C0AE7-001.htm!ArcEntryInfo=0007.2.I07C0AE7

Groeten,
Johan

Bewerkt door Johan P op 31 dec 2009 17:14:13
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 18 aug 2010 :  18:17:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat

Vandaag ook een dag zitten stoeien met de combinatie KL7.1 en UH63120 interface gecombineerd met een IB Basic. (en ook Twincentre)
Het werkt goed met een bestaande, in eerder versie gemaakte database.
De communicatie start op en de lokdata wordt ingelezen. De baan is betrouwbaar te bedienen.

Echter, wanneer je een nieuwe db aanmaakt, met exact dezelfde interface instellingen als bij de bestaande db, werkt het niet meer.

Zodra je opstart (groene ei) wordt er verbinding gemaakt maar gelijk daarna komt de melding 'de communicatie met de digitale centrale is verbroken'.
Tussendoor zie je even het Noodstop scherm opflitsen. De IB wordt nog wel in 'go' stand gezet.
Welke instelling je ook probeert, de verbinding komt/blijft niet online. Laadt je weer de bestaande db dan werkt weer het wel.

We gebruiken de laatste UH USB driver en de laatste KL versie (build 2) Ook hebben we nog even met een V6.7 geprobeerd maar ook die vertoont hetzelfde effekt.

Paul, ik hoop dat je nog meeleest, is dit verklaarbaar?

met vr.gr
Peter Kramer



Met vriendelijk groet,
Peter Kramer
Digitaalservice.nl

N-Spoor IB, HSI, OM32, Selectrix, DCC, Motorola, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 aug 2010 :  21:21:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Bij een min of meer vergelijkbaar probleem in een grijs verleden wilde de volgende truc nog wel eens helpen, maar het is natuurlijk geen garantie.

Druk nadat op de IB/TC het groene "go" lampje is gaan branden, op de IB/TC op "stop", zodat de rode LED weer brandt. Druk vervolgens op de IB/TC weer op "go". Mogelijk pakt het systeem nu wel op. In ieder geval succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 aug 2010 :  12:45:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter, als je de melding krijgt dat de verbinding met de centrale is verbroken, dan wordt er door koploper een controle op cts uitgevoerd, de 63120 heeft geen cts ondersteuning, en koploper heeft dan ook een vinkje om aan te geven dat hij via de usb is aangesloten.
Dit is niet echt een koploper probleem, maar meer een pc probleempje.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 20 aug 2010 :  14:02:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Als jij bedoeld dat bij het maken van een nieuwe database dit vinkje moet worden gezet bij UH loconet USB dan moet ik je melden dat dit niet werkt.

Zoals Peter al aangaf doet hij het wel bij DB die op oudere versies zijn gemaakt, maak je die helemaal leeg en tekent er een nieuwe baan in dan werkt de DB wel ,echter maak je een nieuwe DB ,met of zonder vinkje, de boodschap geen communicatie met digtale centrale.

MVG,

Han Kempers
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 20 aug 2010 :  14:25:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat
Ha Wim,

Zoals je leest hebben Han en ik samen zitten testen.

Waar vind ik dat vinkje? Bedoel je bij het aanmaken van een nieuwe database? Als je dat bedoeld dan is het dat niet. Elke nieuwe db heeft het verschijnsel. De communicatie start op maar wordt gelijk weer verbroken ( +/- 0,5 sec). Er is even communictie (te zien in comm logging) maar de verbinding wordt verbroken door KL.

Het is geprobeerd met een IB basic rechtstreeks of via het interface.
Ook is het geprobeerd met andere pc's en met een andere baan.
De interface instellingen zijn in alle gevallen loconet-com4-115kb.

Zelfs een als je een oude db leeg maakt (alle sporen en loks verwijderen) werkt het wel. Maak je een nieuwe aan- met of zonder vinkje- dan is het probleem er weer.

Uiteindelijk moet het gaan werken met een PB maar daarvoor hebben we nog een voeding nodig. (besteld bij jouw)

Als je nog uitzoektips heb hoor ik dat graag.

Peter

Bewerkt door Peter Kramer op 20 aug 2010 15:43:11
Ga naar bovenaan de pagina

rik425

4 Posts

Geplaatst - 21 aug 2010 :  08:10:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Je zei dat je het ook met een Twin Center hebt geprobeerd? Ik begreep dat voor het Twin Center de optie "Intellibox / TWIN-Center" bij instellingen per database moest worden ingevuld? En heb je al eens geprobeerd (ik heb er geen verstand van) de IB te resetten? Dat werkte bij mij bij de IB-com

groeten
Rik
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 21 aug 2010 :  09:35:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat
Opgelost!

@rick , al dat soort dingen hebben we geprobeerd.

Nee, het probleem is opgelost door in de nieuwe, lege database een lok aan te maken.
Tot nu toe hadden we getest door simpel weg een nieuwe database aan te maken en vervolgens op het groene spiegelei te klikken. Dat gaat het fout in de loconet mode.
Maak je een treintype en een lok aan dan werkt het wel.
Blijkbaar zit in de eerste, onlogische, situatie een rariteit.

We kunnen verder.


Met vriendelijk groet,
Peter Kramer
Digitaalservice.nl

N-Spoor IB, HSI, OM32, Selectrix, DCC, Motorola, Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

boertje

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 06 feb 2012 :  20:12:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van boertje  Reageer met citaat
Beste lezers,

Ik ben vorige week overgestapt van de RS232 poort op mijn Intellibox naar een Uhlenbrock 63120 interface. Echter, dat is nog niet zo maar klaar…
Ik heb nu 3 keer dezelfde foutmelding gekregen, zie file, met als resultaat dat de hele baan in de war is, locomotieven stoppen niet meer en moet ik handmatig stoppen. Ook een geforceerde noodstop werkt niet. Als alles stilstaat, moet de hele PC herstart worden omdat de COM-poort niet geopend kan worden (die staat denk ik nog aan van de sessie die ruw is onderbroken). Koploper heeft dan alles naar handmatig teruggebracht als het mee zit, de 2e keer was ik ook alle locomotieven op de baan kwijt…

De configuratie is als volgt:
- PC met USB poort (centrino laptop doos met 1 GB geheugen, win XP service pack 3)
- Uhlenbrock 63120 met LNCV waardes conform fabrikant: 0 =1, 1 = 3, 2 = 4 (115200 kbps), 4 = 0
- Uhlenbrock Intellibox IR met software upgrade naar versie 2.0 doorgevoerd
- Baan: zie database (dump meteen gemaakt na vastlopen en herstart koploper, dus nog zonder PC herstart)

Nog wat zachtere dingen:
Na het opstarten van koploper met alles handmatig lijkt het prima te gaan, zodra koploper het ‘druk’ krijgt lijkt het erop dat deze foutmelding komt en de hele baan in duigen valt #61516;.
Voor wat betreft de interface: ik heb geprobeerd om terug te schakelen naar 19200 (LNCV 2 = 1) met LNCV 4 = 1 (Direktmodus ein), maar dat heb ik niet aan de praat gekregen (ook koploper en de 63120 seriele interface had ik naar 19200 omgezet)

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Eddy
Ga naar bovenaan de pagina

boertje

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 06 feb 2012 :  20:17:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van boertje  Reageer met citaat
geuploade files:

Download Attachment: weisenfels.bck
308,62 KB

Download Attachment: errormelding.pdf
433,76 KB

Eerste reactie van Paul was, dat het een driver probleem zou zijn....

Eddy
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 feb 2012 :  20:18:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Eddy,

Welke file en welke database moeten wij inzien?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

boertje

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 06 feb 2012 :  20:19:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van boertje  Reageer met citaat
Goedenavond Wim,

Net geupload.... ik was nog niet ingelogd, vandaar twee posts.

Eddy
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina