Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 217 / Bezoekers Vandaag: 11481
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1068
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 dubbel gebruikte bezetmelder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Geeraard

Belgium
18 berichten

Geplaatst - 02 nov 2008 :  10:42:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje over het gebruik van een bezetmelder.
Ik heb een schaduwstation met een keerlus ontworpen, met daaraan verbonden een enkelsporig verbindingsstuk naar het 1ste niveau (kopstation)

Het schaduwstation bestaat uit:
4 opstelsporen (blok 1 tem 4)
een keerlus (blok 5)

het verbindingsspoor naar het kopstation (blok 6)

In bijlage vinden jullie een kopij van het baanplan in koploper.

Mijn vraag is nu het volgende:

op blok 6 zijn 2 melders: 1.07 & 1.08

Nu gebruik ik melder 1.07 als bezetmelder voor de opstelsporen van het schaduwstation alsook de remmelder voor blok 6.

Van Koploper krijg ik dan een waarschuwing over het dubbel gebruik, echter in testmodus gaat alles zoals het hoort.

Kan ik dus de modelbaan als dusdanig gebruiken, of is het beter om een bezetmelder te plaatsen voor het 1ste wissel van het schaduwstation?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Mvg,
Geeraard

Download Attachment: zolderbaan.bck
18,05 KB

Bewerkt door Geeraard op 02 nov 2008 10:45:53

rosbender

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 02 nov 2008 :  11:43:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Mij lijkt het beter om hier een apparte bezetmelder voor te plaatsten om problemen te voorkomen,,

Groetjes, Wim Rosbender

Wullem NS
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 nov 2008 :  11:52:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Geeraard.

Je kan 1 bezetmelder gebruiken als gemeenschappelijke inrijmelder voor meer blokken, echter niet op de manier zoals jij gedaan hebt.

Gebruik bezetmelder als 1.07 hiervoor in te verwachten bezetmelders in de blokken 1 t/m4 maar niet onderaan gebruiken in dezelfde blokken bij bezet bij, hiet moet je dan alleen de stopmelder van het betreffende blok aanvinken.

Maak dan voor blok 6 een blok met 1 melder met een stopverbod, de trein zal dan in dat blok geen stopmelder meer nodig hebben, en kan je bezetmelder 1.07 uit de eigenschappen van het blok 6 verwijderen.

Overigens is het aanschaffen van een 2e bezetmeldmodule voor jouw baan geen overbodige luxe.

Succes,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 nov 2008 :  12:07:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Geeraard,

als algemene opmerking wil ik je nog aanbevelen, om bij het vertrekken uit blok 10,9,8,7 ook je wissels te selecteren en te schakelen richting blok 6, hiermee voorkom je dat (mogelijk, denk bv. aan het verlengde van blok 9 via de kruiswissel) kruisend verkeer, gebruik gaat maken van wissels vastgelegd in een wisselstraat,

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Geeraard

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 02 nov 2008 :  12:11:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Geeraard,

als algemene opmerking wil ik je nog aanbevelen, om bij het vertrekken uit blok 10,9,8,7 ook je wissels te selecteren en te schakelen richting blok 6, hiermee voorkom je dat (mogelijk, denk bv. aan het verlengde van blok 9 via de kruiswissel) kruisend verkeer, gebruik gaat maken van wissels vastgelegd in een wisselstraat,

Software modeltreinen



Walter,

dit begrijp ik even niet

Ik heb de wisselstraten reeds aan de blokken gekoppeld, dus als een blok geclaimed wordt, dan is de bijhorende wisselstraat toch automatisch meegeclaimed?

Mvg,
Geeraard
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 nov 2008 :  12:23:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Geeraard,

een wisselstraat zit nooit aan een blok gekoppeld, een wisselstraat vormt altijd een verbinding tussen 2 blokken, en bestaat uit 1 of meerdere wissels die apart vastgelegd moeten worden.

Een wisselstraat tussen blokken die in 2 richtingen te berijden is, moet ook 2x vastgelegd worden, vanuit de blokken 10, 9, 8 en 7 richting blok 6 is er geen enkele wissel vastgelegd, als de wissels netjes geschakeld zijn, dan behoeven ze ook niet te worden opengereden,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Geeraard

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 02 nov 2008 :  15:04:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Juist ja, nu begrijp ik het

het was vergeten werk

Thx!

Mvg,
Geeraard
Ga naar bovenaan de pagina

Geeraard

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  12:29:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Overigens is het aanschaffen van een 2e bezetmeldmodule voor jouw baan geen overbodige luxe.

Succes,

Walter

Software modeltreinen



Hey walter,

vraagje over bovenstaande: hoe zou jij de bezetmelders vedelen op de baan dan?

Mvg,
Geeraard
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  18:27:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Geeraard,

hierbij een mogelijke verdeling van terugmeldingen en blokken, uitgaande van het feit dat blok 6 erg lang is heb ik hier zelfs 4 meldingen in gemaakt, korte blokken bij het kopstation afhankelijk van de bloklengte slechts 1 melder. In het schaduwstation heb ik 2 melders per blok gebruikt, zodat deze meldingen ook gebruikt kunnen worden om het blok bezet te melden. Hiernaast heb ik nog 7 blokken toegevoegd om een idee te krijgen hoe jij je gehele treinbaan kan automatiseren. Ik denk dat eerst dit in orde moet zijn, voordat ik je andere (volgende) vraag in dit forum ga beantwoorden,

met vriendelijke groet,

Walter


Download Attachment: geeraard.jpg
52,06 KB


Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Geeraard

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  20:44:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Geeraard,

hierbij een mogelijke verdeling van terugmeldingen en blokken, uitgaande van het feit dat blok 6 erg lang is heb ik hier zelfs 4 meldingen in gemaakt, korte blokken bij het kopstation afhankelijk van de bloklengte slechts 1 melder. In het schaduwstation heb ik 2 melders per blok gebruikt, zodat deze meldingen ook gebruikt kunnen worden om het blok bezet te melden. Hiernaast heb ik nog 7 blokken toegevoegd om een idee te krijgen hoe jij je gehele treinbaan kan automatiseren. Ik denk dat eerst dit in orde moet zijn, voordat ik je andere (volgende) vraag in dit forum ga beantwoorden,

met vriendelijke groet,

Walter


Download Attachment: geeraard.jpg
52,06 KB


Software modeltreinen



Hallo Walter,

dank voor uw reactie!

misschien een beetje meer uitleg van mijn kant:

*het is - voorlopig - niet de bedoeling om heel de baan met koploper te besturen.
Vandaar dat ik maar 10 blokken in totaal had.

*De hele baan is slechts 1,80m op 1m groot, Blok 6 is dus eigenlijk slechts een goeie 1,8 meter lang, dus misschien een beetje vreemd om daar 4 melders in te plaatsen?

*De blokken die u heeft bijgemaakt (11 tem 17) wil ik gewoon met de handregelaar bedienen, waarbij blok 12 en 13 een industriegedeelte is.

*ik wil voornamelijk met trek/duw treinen rijden, op een goederentrein en een enkele pasagierstrein na. Deze wil ik dan - voorlopig - handmatig laten omlopen.

Vandaar dus dat ik de blokverdeling heb gemaakt zoals ie was.

Mvg,
Geeraard
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  21:04:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Geeraard,

ik draafde inderdaad een beetje door, om gelijk de blokken 11 t/m 17 ook aan te maken, uiteraard hebben deze met handmatig rijden geen essentie.

Je vroeg om een goede verdeling van terugmeldingen, ik ben hier uitgegaan van 2 S88 decoders met een totaal van 32 meldingen.

Nu even terug naar 1 S88 het kan net met jouw situatie, het probleem is de gemeenschappelijke inrijbezetmelder naar het schaduwstation, deze kan niet meer voor blok 6 gebruikt worden. Misschien kan je voor het kopstation ook een gemeenschappelijke inrijbezetmelder maken. Je hebt hierna dus 2 nieuwe melders nodig voor blok 6, omdat de andere 2 gemeenschappelijk gebruikt worden. Uiteindelijk zijn er nu dus toch 4 bezetmelders in dit stuk.

Download Attachment: geeraard2.jpg
46,03 KB

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 03 nov 2008 21:12:49
Ga naar bovenaan de pagina

Geeraard

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 04 nov 2008 :  08:27:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels



Nu even terug naar 1 S88 het kan net met jouw situatie, het probleem is de gemeenschappelijke inrijbezetmelder naar het schaduwstation, deze kan niet meer voor blok 6 gebruikt worden. Misschien kan je voor het kopstation ook een gemeenschappelijke inrijbezetmelder maken. Je hebt hierna dus 2 nieuwe melders nodig voor blok 6, omdat de andere 2 gemeenschappelijk gebruikt worden. Uiteindelijk zijn er nu dus toch 4 bezetmelders in dit stuk.

Download Attachment: geeraard2.jpg
46,03 KB

Software modeltreinen



Hallo Walter,

geen probleem hoor, en alvast heel hard bedankt voor alle uitleg, tips en hulp!

Als ik het dus goed begrijp kan een stopmelder niet gebruikt worden als inrij-melder?
Is het dan misschien een idee als ik een inrijmelder plaats vlak voor het 1ste wissel van het schaduwstation, en dan 2 melders blijf behouden op blok 6?

een gemeenschappelijke inrijmelder voor het kopstation had ik ook al bedacht, echter heb ik de baan zodanig (proberen) ontwerpen dat er in de verre toekomst eventueel aan het eind van het kopstation een vervolg kan worden gemaakt, zodat het kopstation dus een doorrijstation wordt .
Daarom dacht ik dat in de configuratie van een doorrijstation beter geen gemeenschappelijke inrijmelder gebruikt wordt

In die configuratie heb ik dus inderdaad een 2de S88 bezetmelder nodig en kan ik evengoed heel de baan in blokken verdelen zoals je reeds eerder aangaf

Nogmaals bedankt voor de hulp en het inzicht!

Mvg,
Geeraard
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina