Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 223 / Bezoekers Vandaag: 11477
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1068
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Niet naar volgend blok.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janwas

8 berichten

Geplaatst - 02 nov 2008 :  00:16:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond allemaal,
Mijn naam is Jan ik rijd met Fleischmann profi met T.C. en ik heb een ovaal met inhaalspoor verdeeld in drie blokken als testbaantje. Ik heb met behulp van Maliebaan Koploper ingevuld en toen het volgende tegengekomen. In de testmodus gaat het goed zowel 1 als met 2 locs met andere woorden het rijdt goed rond. Ga ik vervolgens naar rijmodus dan geeft Koploper de volgende melding "volgend blok: bezet". Ik heb dan 1 loc. op de baan staan wil hem laten vertrekken van blok 1 naar blok 3 maar dat gaat dus niet. Het blok waar de loc. instaat werkt wel tot aan de blokscheiding en dan stopt die ermee omdat blok 3 als bezet gemeld staat. Blok 2 wordt ook als bezet weergegeven. Dus om kort te gaan in de testmodus gaat het perfect in de rijmodus worden de 3 blokken als bezet herkend? Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat iemand mij verder kan helpen.
Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Jan

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 02 nov 2008 :  00:36:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door janwas

In de testmodus gaat het goed zowel 1 als met 2 locs met andere woorden het rijdt goed rond. Ga ik vervolgens naar rijmodus dan geeft Koploper de volgende melding "volgend blok: bezet". Ik heb dan 1 loc. op de baan staan wil hem laten vertrekken van blok 1 naar blok 3 maar dat gaat dus niet. Het blok waar de loc. instaat werkt wel tot aan de blokscheiding en dan stopt die ermee omdat blok 3 als bezet gemeld staat. Blok 2 wordt ook als bezet weergegeven.



Jan , dit lijkt er sterk op dat er een verschil is tussen je hard- en software. Dus nakijken of de bezetmelders wel bedraad zijn zoals geprogrammeerd. Misschien staat de trein wel op een bezetmelder die volgens je database bij het volgend blok hoort ...
Rij je van 1 naar 3 via 2 ? En zijn 2 en 3 bezet terwijl de lok in 1 staat of wil rijden ? Dan zou ik zeggen bezetmelder per bezetmelder nakijken op aansluitings en typefouten en inspecteren of de zaagsnedes nog open zijn en geen braam hebben.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

janwas

8 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  13:31:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo bedankt voor je reactie en ga het allemaal weer nakijken.
Alles weer nagekeken het zit zoals het hoort te zitten, dus bezetmeldpunt 1.01 op ingang 1 van de bezetmelder Viessmann 5233.
Ik kan alleen maar van blok 1 naar blok 3 rijden hetzelfde geldt voor blok 2. Van blok 3 kan ik naar blok 1 of 2.
Zijn er nog andere suggesties dan verneem ik ze graag.
met vr. gr.
Jan
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  15:09:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Dat het goed werkt in testmode zeg helemaal niets over de eventuele aansluitingen met de baan.
Zelf ga ik altijd rijden met 1 loc en dan nog van slechts 1 blok naar het volgende blok en dan stoppen. Als de loc dan stop op de plek die jij wil klopt het. Je kan trouwens altijd onderin de statusbar van het rijwindow zien welke bezetmelder voor die loc wordt verwacht.

Plaats anders even je database op deze plaats, het praat dan veel makkelijker voor ons. Zo is het een beetje koffiedik kijken door jouw verhaal heen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

janwas

8 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  15:49:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Bedankt voor je reactie ik zal de database neerzetten als dat lukt.

Met vr. gr.

Jan

Download Attachment: test.bck
8,36 KB

Bewerkt door janwas op 03 nov 2008 16:02:15
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  19:13:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Wat is precies de bedoeling van deze test opstelling. Rond rijden met 2 blokken kan in principe alleen maar in 1 richting. Gezien de plek van ontkoppelrails staan denk ik dat jij in 2 richtingen wilt rondrijden.

Als je altijd wilt rondrijden in 1 richting dan moet het wel kunnen.

Weet jij ook zeker dat de trein niet door de stopsectie heen is geschoten en op die manier reeds het volgende blok bezet?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

janwas

8 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  19:56:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt dat je even hebt willen kijken naar mijn database.
Het idee van dit baantje is om een beetje wegwijs te worden met Koploper. Ik wil inderdaad eerst maar even 1 richting rijden en de ontkoppelrails is meer decoratie.
Ik kan er niet achterkomen als ik Koploper opstart en ik het groene spiegelei activeer dan het baantje geheel blauw kleurt.
Ik heb de loc. ook op verschillende plekken in blok 1 gezet zonder resultaat. Ik heb ook niet meer als 1 loc. op de baan staan.
Dus samengevat de loc. kan ik handmatig in het blok laten rijden waar die instaat en dan niet verder dan tot de blokscheiding omdat het volgend blok als bezet staat.
Met vr. gr.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 nov 2008 :  22:23:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Als jij niets op de baan hebt staan en je start de communicatie met het groene spiegelei en al je blokken worden blauw dan hoef je in Koploper niet verder te zoeken: je bezetmelders zijn dan verkeerd aangesloten. Iedere bezetmelder geeft bezet aan. Vandaar dat er niet kan rijden!

Je moet eerst dat hardware probleem gaan verhelpen, voordat je verder kan met Koploper.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

janwas

8 Posts

Geplaatst - 04 nov 2008 :  06:16:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeiemorgen Paul,

Zoiets vermoedde ik al dus wordt het nog even verder puzzelen wat ik nu precies verkeert doe.
Bedankt zover voor de ondersteuning.
Met vr. gr.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

janwas

8 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  17:14:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medespoorders,

Ik ben erachter waarom alle 3 de blokken als bezet gemeld staan omdat door mij onduidelijke reden bezetmelder 1.06 en 1.07 aangeven dat ze bezet zijn.
Ik heb een ovaal met inhaalspoor en die verdeeld in 3 blokken.
Blok 1 begint aan het uiteinde van een wissel (dus zeg maar de vork en dan de binnenbocht)daar heb ik 1 spoorstaaf geisoleerd dan terugmeldpunt 1.01 weer geisoleerd dan terugmeldpunt 1.02 geisoleerd en dan 1.03 daarna komt een wissel (zeg maar weer de vork en ook daar weer isolatie. De isolatieschoentjes en terugmeldpunten zitten op dezelfde spoorstaaf (dit blok is ook het enigste blok wat vrij gegeven wordt als er niets instaat).
Blok 2 heb ik hetzelfde als blok 1 dus zeg maar de buitenbocht van de wissel alleen wel de bezetmeldnummers 1.04, 1.05 en 1.06.
Het enigste verschil met blok 1 is dat ik tussen terugmeldpunt 1.06 en het isolatieschoentje van de wissel 2 railklemmen heb om de baan te voeden d.m.v. de TC.
Aan het eind van de wissel als die weer enkelspoor wordt heb ik weer een isolatieschoentje en daarna terugmeldpunt 1.07 weer een isolatieschoentje en dan terugmeldpunt 1.08 daarna weer een isolatieschoentje op het enkelspoor van de wissel en dan is het baantje rond.
Tussen terugmeldpunt 1.07 en isolatieschoentje naar terugmeldpunt 1.08 heb ik ook 2 railklemmen zitten waar een wisseldecoder op zit aangesloten. Kan het wezen dat door die 'railklemmen' 1.06 en 1.07
als bezet worden gelezen. Zoja hoe moet ik dat veranderen en anders wat kan het dan wezen?
Voor de goede orde ik heb Fleischmann profirails gelijkstroom.
Met vr. gr.

Jan

Bewerkt door janwas op 05 nov 2008 17:23:46
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  19:59:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Ik kan uit je verhaal niet helemaal goed opmaken hoe een en ander precies hebt aangesloten. Ik krijg echter de indruk dat je aansluitingen van bezetmelders en de vrije baan op niet van elkaar geïsoleerde railstukken hebt aangesloten en dat gaat niet goed. Zelf gebruik ik ook Fleischmann Profirails. Tussen elk bezetmeldstuk en de stukken vrije baan gebruik ik isolatielassen. Daarbij moet je er wel op letten dat je altijd dezelfde rail gebruikt om te onderbreken (in ouderwetse termen of alleen de plus of alleen de min, of beide natuurlijk, maar niet om en om plus en min). Zelf soldeer ik aansluitdraden aan de rails. Dat gaat goed. Je weet dan ook zeker dat daar geen kortsluiting door ontstaat. Mogelijk dat je hier iets mee kunt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

janwas

8 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  20:59:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Bedankt voor je reactie en als ik die lees heb ik de indruk dat ik het gedaan heb zoals jij het beschrijft.
Want ik begrijp eruit dat de vrije baan het stuk rail is tussen je isolatielassen en dat daar een bezetmelder opzit. Als dat zo is heb ik het goed en ik heb erop gelet dat ik overal aan dezelfde kant van de rail zit. Het vreemde vind ik dat van blok 2 bezetmelder 1.04 en 1.05 wel vrij wordt gegeven als ik er een lok. over laat rijden en 1.06 niet. Daarom dacht ik heeft dat iets te maken met mijn railklemmen die achter 1.06 zitten en voor het isolatieschoentje.
Met vr. gr.

Jan

Hallo Jan,

Ik kan uit je verhaal niet helemaal goed opmaken hoe een en ander precies hebt aangesloten. Ik krijg echter de indruk dat je aansluitingen van bezetmelders en de vrije baan op niet van elkaar geïsoleerde railstukken hebt aangesloten en dat gaat niet goed. Zelf gebruik ik ook Fleischmann Profirails. Tussen elk bezetmeldstuk en de stukken vrije baan gebruik ik isolatielassen. Daarbij moet je er wel op letten dat je altijd dezelfde rail gebruikt om te onderbreken (in ouderwetse termen of alleen de plus of alleen de min, of beide natuurlijk, maar niet om en om plus en min). Zelf soldeer ik aansluitdraden aan de rails. Dat gaat goed. Je weet dan ook zeker dat daar geen kortsluiting door ontstaat. Mogelijk dat je hier iets mee kunt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
[/quote]
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  21:49:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Zo van afstand is lastig te bepalen waar je exact je raillassen en railklemmen hebt zitten. De aansluitingen zouden moeten zijn, zoals in bijgevoegde tekening. Die tekening is gebaseerd op de opbouw bezetmelder === vrije baan === bezetmelder in een blok. De bezetmeldergedeeltes worden op de bezetmeldmodule aangesloten, het vrije baan stuk rechtstreeks op het TC. Als je met die opstelling de problemen houdt, kan het haast niet anders dan dat er ergens vals contact wordt gemaakt op de baan. Dan moet je alle railstukken nameten en kijken of alle bezetmelders geen contact met andere baanstukken maken. Succes er weer mee.

Download Attachment: Blokschema.pdf
10,36 KB

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

janwas

8 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  22:30:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Nogmaals bedankt voor het meedenken en als ik het pdf bestandje zie moet ik toch gaan denken aan vals contact. Het enigste anders wat ik heb is dat wat jij als vrije baan aangeeft ik daar nog een bezetmelder heb zitten omdat ik dat als afremsectie wou hebben.
Enfin we gaan weer gewoon verder met onderzoeken en leren.
met vr. gr.

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 05 nov 2008 :  23:18:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Dan lijkt het er inderdaad op dat er ergens een vals contact zit. Het stuk vrije baan mag inderdaad ook een bezetmelder zijn. Dat makt niet uit, als de railstukken maar goed van elkaar gescheiden zijn en kennelijk zit daar ergens een probleem. Gewoon alles doormeten dus .

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina