Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 112 / Bezoekers Vandaag: 2672
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 richtlijn indeling blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

santerdam

Netherlands
54 berichten

Geplaatst - 18 okt 2008 :  13:13:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koploperkenners,

Stapje voor stapje probeer ik me te verdiepen in Koploper. Daarvoor heb ik een H0 (Roco startset) testbaan gelegd (ruimte 1.22 x 2.44 mtr), bestaande uit een ovaal en daarbinnen een tweede ovaal. Aan de lange zijde heb 2 x 2 wissels om van spoor te kunnen wisselen. De andere lange zijden liggen wissels naar opstelsporen.
Inmiddels heb ik dat allemaal werkend, Koploper geinstalleerd en ingericht. Via Koploper kan ik handmatig rijden en de wissels bedienen. Nu ga ik beginnen met bezetmelders en het automatiseren.

Uitgaande van de Koploperhandleiding probeer ik blokken in te delen, bestaande uit 2 gedetecteerde sectie's en een niet-gedetecteerde middendeel. Al lezende zie ik dat de meldersectie's 20-30 cm lang worden - laat ik voor het gemak even rekenen met 25 cm. Mijn treinen zijn 80 cm tot 1.20 mtr (loc + wagons), dat wordt dus ook de geadviseerde lengte van het niet-gedetecterde deel in een blok.
De berekende bloklengte is dus 0.25 + 1.20 + 0.25 = 1.70 meter.

In de handleiding heb ik gelezen dat wissel tussen blokken liggen en geen deel uitmaken van een blok. En toen ontstond mij probleem. Nergens, ook niet in de R4 bogen, kan is blokken van 1.70 meter maken. Zelf al zou ik de blokken iets korter maken kun je op de binnenovaal nog steeds een blok plaatsen. Met een beetje geluk kan ik 3 blokken maken in de twee ovalen samen. Twee treinen laten rijden zou dan nauwelijks kunnen.

Ik heb al wel een vaag idee hoe ik mijn definitieve, veel grotere, baan wil gaan leggen. Maar met bovenbeschreven berekening loop ik ook dan heel vaak vast op die bloklengte.
Aan de andere kant kan ik me niet goed voorstellen dat jullie overal stukken van 1.70 meter beschikbaar hebben. Rangeersporen, omloopsporen en dergelijke zijn vast wel eens korter. Zo ik de handleiding lees zouden die stukken allemaal onderdeel van de wisselstraten zijn.

Kan iemand mij helpen met dit denkprobleem - Interpreteer ik de handleiding verkeerd, zie ik iets over het hoofd. Kunnen jullie mij tips geven hoe ik dit kan aanpakken ? Worden het vaak situatie's waarbij treinen twee blokken tegelijk bezet houden ?

Met vriendelijke groet,

Sander Dam

Bewerkt door santerdam op 18 okt 2008 13:33:17

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 18 okt 2008 :  13:56:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Hoi Sander,

W.b.t treinen die langer zijn dan een bepaald blok:

Als je de treinlengte(n) juist ingeeft, en ook de bloklengte (Baandefinities -> Aanvulling blokgegevens). Dan kun je in 'Aanvulling blokgegevens' ook een 'Actie bij te lange trein' ingeven. Dit houdt simpelweg in, dat je dus de trein hiermee kunt verbieden om in dat blok te stoppen, en het vorig blok + wisselstraat wat langer bezet kunt houden (voor de treinen die 1 blok achter de te lange trein rijden).

Je hoeft dus niet elk kort blok onderdeel van een wisselstraat te maken. Zelf heb ik ook diverse korte blokken, maar er is maar 1 stukje spoor van zo'n 40cm wat onderdeel is van een wisselstraat en geen los blok.

Wanneer de trein te lang is, zal deze inderdaad de kortere blokken wat langer bezet houden. Echter is hoeft dit totaal geen probleem te zijn. Sterker nog, het voorkomt problemen.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 18 okt 2008 :  14:47:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave, Dank voor je snelle reactie.

Over het mechanisme 'Aanvulling blokgegevens' en 'Actie bij te lange trein' heb ik al gelezen. Ik zag dat als een oplossing in uitzonderingssituatie's. Maar jij denkt dus dat ik dat als veel voorkomende instelling kan zien.
Ergens (kan het niet zo snel terugvinden) heb ik gelezen dat een aantal van dit soort instellingen minder geadviseerd worden vanwege de hoge belasting op de PC. Ik weet niet of deze instelling daar ook onder valt.

Mijn tweede vraag betreft het bezethouden van de wisselstraat. Denk aan de overloopwissels tussen beide ovalen. Als 'n trein over 'n wissel staat (wissel in stand rechtdoor) wordt de wisselstraat bezet gehouden. Wordt daarmee dan niet het rechtdoorverkeer op de andere ovaal tegengehouden. Dat is immers dezelfde wisselstraat. Of kan Koploper beide wissels (in de rechtdoorstand) onafhankelijk bezet en vrij geven.

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 18 okt 2008 :  15:26:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Overloopwissels kan je combineren in koploper.
In een tool in baanonderhoud kan je aangeven in welke situatie het tegen wissel bezet is of niet.
Staan b.v. beide wissels in de rechtstand, kan de andere trein er zonder problemen langs.

Koploper stelt een lijst samen met alle wissels waarvan de aansluitingen op een functiedecoder gelijk zijn. Deze wissels komen in aanmerking om als overloopwissel ingesteld te worden.
Zie bij wisselgroep.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 18 okt 2008 :  18:12:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Sander,

De redenering van 0,25 + 1,20 + 0,25 = 1,70 meter is niet juist.
Rekentechnisch klopt het maar een trein moet in een blok passen in dit blok past dan een trein van ca. 1,50 meter.
Hij staat namelijk ook een stuk(je) op de bezetmelders van 25 cm.




Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 okt 2008 :  19:37:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Zelf rij ik ook met treinen die in de lengtes vallen, die jij opgeeft. Ik rijd met Profirails van Fleischmann en ook in de bochten kan ik voldoende lange stukken maken, waar een trein in past. De trein gebruikt kan zonodig beide bezetmelders bezet houden, zodat een blok in zijn geheel niet langer hoeft te zijn dan de trein. Bij mij werkt dat in ieder geval prima. Alleen als je netjes wisselstraten wilt vrijgeven en eventueel voor speciale zaken, is het handig als er één bezetmelder vrij komt, als de trein in het blok staat. Mijn kleinste blok is iets van 40 cm (rangeerspoor) het langste 250 cm. De meeste blokken hebben lengtes van circa 130 cm. Ik vind overigens voor HO de lengtes van de stopsecties (25cm) wel kort. Je loopt dan het risico dat treinen daarbinnen niet kunnen stoppen. Ik heb in mijn baan ook nog wat oude stopsecties van 30 cm liggen, maar dat is te kort. Ik ga nu uit van 40 - 50 cm. Je kunt altijd "doorrijden in cm" gebruiken om dan de stopplaats fine te tunen. In ieder geval succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 18 okt 2008 :  23:27:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Koploperkenners,

Dank voor alle antwoorden tot nu toe. De antwoorden, tot nu toe, geven mij al een beetje meer inzicht. Maar geven mij ook het gevoel dat ik nog geen oplossing voor het probleem heb. Overwegingen zijn :

@Dave : In uitzonderingssituatie's kan de instelling helpen. Maar in de door mij beschreven situatie zou dat betekenen, dat op 80% van de baan een stopverbod ontstaat. Eigenlijk zou je dan uitsluitend op de buitenovaal in een bocht stil mogen staan.

@Ab Boezerooij : De handleiding heb ik nagelezen op dit punt. Met deze instelling kan ik in ieder geval zorgen dat verkeer over de wisselstraten mogelijk blijft. De treinen kunnen blijven rijden, echter in combinatie met Dave's reactie heb ik nog geen blokken waar ze kunnen stoppen.

@Wim : Duidelijk - de lengte van met name de stopsectie mag ik natuurlijk meerekenen.

@Dirk : In mijn geval betreft het Roco geoLINE, redelijk vergelijkbaar (wat mijn probleem betreft) met Profirails van Fleischmann. Begrijp ik het goed, dat je de trein gewoon laat stoppen en dan twee (korte) blokken bezet laat houden ?
De instelling "doorrijden in cm" werd genoemd bij de 'niet geadviseerde' features ivm belasting op de PC. Hoe zwaar weegt dat argument ?

@Wim + Dirk : In feite zegt Wim dat ik 'n deel van 'n bezetmeldersectie mag meerekenen. Dirk adviseert de sectie's wel langer te maken dan ik deed in mijn rekenvoorbeeld. Per saldo blijft de bloklengte globaal 1.70 meter.

Samenvattend ben ik er nog niet uit. Ogenschijnlijk kan een H0 ovaal prima - enkele wissels maken echter de blokindeling nagenoeg niet haalbaar. Omdat mijn definitieve baan veel rangeersporen kent, die zeker niet allemaal 1.70 mtr lang zijn, loop ik een beetje vast. Hopelijk kan iemand mij helpen.

PS : Ik heb een tekening (.jpg) gemaakt in Anyrail. Kan/mag die hier geplaatst worden ? (upload naar Photobucket bijvoorbeeld)

Met vriendelijke groet,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 19 okt 2008 :  11:44:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Sander,

De lengte van de stopsectie kan je gedeeltelijk meerekenen, een trein zal nooit direct stoppen en als hij dat wel doet staat hij al gauw 5 tot 10 cm. in de stopsectie. De inrijsectie kan je volledig meerekenen want daar kan hij gewoon in staan.

Ik heb bijoorbeeld blokken die bestaan uit 2 secties, de inrijsectie is ca. 250 cm. en de stopsectie is ca. 40 cm. Volgens jou kan er dan maar een trein instaan van 40 cm.? want je wil de inrijsectie niet meetellen.

Alleen blokken die in 2 richtingen bereden worden hebben 3 secties nodig, waarbij de middelste sectie niet gedetecteerd hoeft te worden.

Je kan je ontwerp op dit forum plaatsen zodat wij eens kunnen kijken.
Overigens kunnen er ook kleinere rangeersporen zijn, Koploper kan hier eventueel rekening meehouden zodat alleen kortere treinen hier naar toe gereden worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 19 okt 2008 :  11:58:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Op 1 november is bij de HCCM in Bilthoven een uitleg over Koploper. Zie www.hccm.nl
Als je daar heen komt en je baanplan meebrengt dan is daar vast wel iemand die je kan helpen. Ik denk namelijk dat je veel te strak aan je bloklengtes alles vast laat hangen en hieruit allerlei conclusies trekt die helemaal niet van toepassing zijn.
Maar het beste advies wat al zo vaak is gegeven is maak eerst een proefopstelling van een simpele baan zoals in de voorbeelden bij Koploper wordt weergegeven, dan leer je de mogelijkheden kennen.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 19 okt 2008 :  12:44:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Het is me duidelijk dat de inrijsectie meetelt in de beschikbare ruimte voor een trein in een blok. In mijn vereenvoudigde rekenvoorbeeld ging ik niet uit van sectie's van 2.50 mtr, waardoor je mogelijk die conclusie trekt. Zo had ik het echter niet bedoeld.

Zowel in m'n testovaal als bij mijn definitieve baan zal het inderdaad tweerichtingsverkeer zijn. Daarom deelde ik in met 3 sectie's, waarvan 1 niet gedetecteerd. (Tweerichtingsverkeer is op het testovaal natuurlijk niet echt zinvol - alleen bedoeld als testomgeving.)

Hierbij een kopie van het testovaal. Daar staan geen afmetingen bij, daarom even wat uitleg :
- blok 1 is duidelijk, gewoon 1.70 mtr
- blok 2 is langer, omdat ik niet genoeg lengte heb om het op te splitsen in 2 blokken.
- blok 3 staat wel getekend, maar is slechts 30 cm lang
- blok 4 is 60 cm
- de blokken 5, 6 zijn beiden 90 cm
- blok 7 is 80 cm
- blok 8 is 40 cm

In feite heb ik hier maar 2 blokken met 'normale lengte' kunnen ontwerpen. En dat is juist het probleem, waar ik tegen aan zit te hikken. Ik hoop dat je even tijd wilt nemen om mij te adviseren.

Met vriendelijke groet,

Sander

Download Attachment: santerdam04_20081019_121957.bck
10,97 KB
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 19 okt 2008 :  12:53:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,

Dank je voor de uitnodiging - helaas kan ik 1 november niet komen, maar het is een geweldig aanbod.

Het zou best kunnen dat ik te strikt wil vasthouden aan de bloklengte. Dat is precies mijn probleem - ik weet niet waar ik wel en niet kan afwijken van de richtlijnen in de handleiding.

Zoals je uit mijn antwoord aan Wim kunt zien, ben ik bezig met een testbaan. De baan is er, met Koploper kan ik handmatig de treinen en de wissels bedienen. Ik zit op het punt dat ik moet bepalen waar ik de isolatie's voor de bezetmelders moet gaan maken. En op dat punt zit al een tijdje vast.

Met vriendelijke groet,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 19 okt 2008 :  13:22:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Sander,

Ik zie het probleem niet.
Je kan bij de aanvullende blokgegevens instellen dat een trein die te lang is het vorige blok of de wisselstraat bezet moet houden.

Je kan ook bij de variabele treinroute instellen dat bepaalde treintypes ergens niet mogen stoppen.

Als je bijvoorbeeld wil dat een trein, omdat hij te lang is voor blok 7, een stopverbod krijgt in blok 7 dan kan hij pas kiezen voor dat blok als hij door kan rijden naar een volgend blok.

Een trein van 120 cm. die te lang is voor blok 3 en 4 (samen 90 cm) of blok 8 (40 cm) zal vanuit blok 2 pas gaan rijden als blok 1, hier past hij in of 5 en 6 vrij zijn, samen 180 cm.

Een trein van 181 cm. of langer die staat in blok 2 zal nooit vertrekken, als er een stop verbod is in te korte blokken.
Blok 5 en 6 zijn samen 180 cm. (te kort voor een trein van 181 cm)
Blok 1 is tekort 170 cm.
Die trein kan dan alleen van blok 2 naar blok 2 en dat kan niet want blok 2 houdt hij zelf bezet.

Een stopverbod voor te korten blokken zou ik alleen maar doen voor blokken waarbij het hinderlijk is als daar een trein stilstaat, bijvoorbeeld blok 3, 7 of 8.
Blok 6 maakt niet uit als hij te lang is, dan wordt automatisch blok 5 bezet gehouden maar de wisselstraat van 8 naar 5 wordt in iedergeval vrij gegeven.

Een trein die rijdt van blok 2 naar blok 8 en te lang is voor blok 8 maar daar wel stil staat blokkeerd namelijk je hele baan.
Er kan dan niet gereden worden van 4 via 3 naar 2, van 6 via 7 naar 8 is ook geen optie.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 okt 2008 :  17:11:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Net als de andere Koploperisten, die in dit draadje hun ideeën geven, heb ik de indruk dat je je nogal fixeert op de bloklengte in combinatie met de lengte van de treinen, waarmee je wilt gaan rijden. Koploper kent echter heel veel mogelijkheden om daar flexibel mee om te gaan. Ik heb gezien dat je niet al te ver bij me uit de buurt woont. Je mag best eens bij me langs komen, maar ik wil ook met alle plezier eens bij jou aanleggen om gewoon eens in de praktijk te laten zien hoe een en ander werkt. Je zult dan mogelijk zien dat de bloklengtes niet zo kritisch zijn als je nu denkt.
Tenslotte nog een reactie op je reactie op mijn eerdere bijdrage. Voor wat betreft lange treinen, zorg ik ervoor dat die niet in te korte blokken komen. Mocht het nodig zijn, dan kun je bij "aanvullende blokeigenschappen" opgeven dat het voorgaande blok of de voorliggende wisselstraat ook bezet moet worden gehouden.
Mijn baan is nog in opbouw en bestaat nu uit het eerste gedeelte van het schaduwstation. Ik rij daar nu met drie of vier treinen en een oude Dell 610 laptop op XP. Ik werk met name in de rangeersporen veel met doorrijden in cm. Ik heb geen enkel probleem met de aansturing via een TC.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 okt 2008 17:17:11
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 19 okt 2008 :  19:24:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Koploperkenners,

Dank voor jullie antwoorden. Inderdaad hield ik me aan de richtlijn uit de handleiding. Dat ik bij driekwart van de blokken moest afwijken beschouwde ik als 'niet goed, ik snap iets niet'.

Aan de hand van jullie tips ga ik komende week de kortere blokken maken, aanvullende gegevens bij de blokken invullen en de bezetmelders aansluiten.

@Dirk, ik maak graag van je aanbod gebruik - Eerst ga ik jullie tips proberen en neem daarna kontakt met je op.

Iedereen bedankt,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 okt 2008 :  19:35:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Prima. Ik wacht op je bericht. Stuur me dan maar een mail via het Koploperforum, dan kunnen we een verdere afspraak maken. Veel succes met de verdere opbouw.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina