Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 127 / Bezoekers Vandaag: 1267
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 287
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Roco wisseldecoder bij digitale onderdelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

santerdam

Netherlands
54 berichten

Geplaatst - 28 jul 2008 :  16:45:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Als (her-)beginner probeer ik me te verdiepen in digitale besturing van mijn modelspoor.

Mijn uitgangspunt is een Roco startset met een NS 2200 en een MultiMaus (MM), aangevuld met extra rails en rijdend materiaal. Binnenkort (2-3 weken) wil ik de MM-versterker aansluiten op een PC, voorzien van Koploper (actuele versie). Als voorbereiding ben ik begonnen een testbaan op te bouwen en die meteen in te voeren in Koploper. In de instellingen per database heb ik communicatie volgens Lenz systeem opgegeven.

Bij het invoeren van de digitale onderdelen weet ik niet goed wat ik moet invullen. Ik maak gebruik van een Roco wisseldecoder, art.nr. 10775, Dit is een 8-voudige DCC decoder, die via de MM kan worden bediend.
In Koploper kan ik bij 'Type onderdeel' kiezen uit wisseldecoders met 2- 4- of 6- uitgangen. 8-uitgangen is geen keuzeoptie.

Invoeren als 2 wisseldecoders met elk 4-uitgangen levert het juiste aantal uitgangen op, maar ik weet niet of dat de bedoeling is. Het totaal aantal decoders klopt immers niet.

Weet iemand hoe ik de Roco 10775 wisseldecoder moet opgeven ?

Met vriendelijke groet,

Sander Dam.

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  23:13:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Sander,

selecteer een wisseldecoder met 4 uitgangen, en je hebt de keuze uit 4 magneetadressen, ieder adres heeft 2 standen, dus geschikt voor 8 aansluitingen,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  23:26:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

Dank je voor je reactie. De Roco wisseldecoder heeft 8 echte wisseluitgangen. Als je in spoeluitgangen telt, heeft de decoder dus 16 aansluitingen. Voor zover ik weet, is dit de eerste 8-voudige wisseldecoder. De feitelijke producent is Lenz, onder Roco label verkocht. Het zal me niet verbazen als Lenz zelf binnenkort ook de 8-voudige decoder op de markt brengt.

Ter info : Zie http://www.roco.cc/index.php?id=17&Anfangsposition=9&artikelnummer=10775

Met vriendelijke groet,

Sander Dam.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  05:06:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Sander,

De Roco decoder is een dubbele 4 voudige decoder (2 sets van vier opvolgende adressen). Het 1e adres van de 1e set programmeer je met een "Adress Wissel recht commando" en het vijfde adress (1e van de 2e set van 4 opvolgende adressen) met een "Adress Wissel Krom commando".

Dus wissel Recht commando programmeerd het eerte deel van 4 wissels
en een Wissel Krom commando het tweede deel van 4 wissels.

Voor koploper dus gewoon 2 viervoudige decoders. Ik heb zo'n ding en hij werkt prima.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 29 jul 2008 05:12:41
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  08:34:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Dank je voor de toelichting. Mijn twijfel ontstond omdat Roco in de handleiding verschil maakt tussen Lokmaus en Multimaus. Ik kan de decoder dus gewoon als twee decoders invoeren.

Met vriendelijke groet,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

icer

46 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  13:16:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Sander.

Je schrijft dat je de multimaus van roco wil aansluiten op je pc.

Mijn vraag is:heb je daar niks extra,s voor nodig.

Ik weet nog niet beter of je hebt een centrale eenheid nodig zoals een ib.tc of een tamse.

Ik gebruik zelf een tc.

Groeten

Patrick Schollaardt.
Ga naar bovenaan de pagina

santerdam

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  14:07:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick, ja, om een MultiMaus aan te sluiten op een PC heb extra electronica nodig. Roco heeft het product Rocomotion - maar dat is niet geschikt voo Koploper omdat het protocol niet bekend is gemaakt. Daarnaast is er een systemen van Lenz, de LI100 interface. En binnenkort komt een daarop gebaseerd zelfbouwsysteem op de markt.

Met vriendelijke groet,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

karst.drenth

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 30 jul 2008 :  00:59:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van karst.drenth  Reageer met citaat
[Citaat Santerdam]
... binnenkort komt een daarop gebaseerd zelfbouwsysteem op de markt...
[/Citaat Santerdam]

Inderdaad Sander,

zie http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=12150.msg191282#msg191282 voor de geinteresseerden.


http://www.sleutelspoor.nl/technieken/s88XPressNetLI.htm



Grtzz,

Karst

Bewerkt door karst.drenth op 30 jul 2008 01:28:48
Ga naar bovenaan de pagina

icer

46 Posts

Geplaatst - 30 jul 2008 :  01:14:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Karst.

Mijn complimenten vanwegen de foto,dit spreekt boekdelen.

groeten Patrick Schollaardt
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina