Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 116 / Bezoekers Vandaag: 2239
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Eigenaardig gedrag te lange trein in schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dentheo

Belgium
1758 berichten

Geplaatst - 27 jul 2008 :  22:24:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb op mijn baan een schaduwstation met vier sporen en dynamische lengte "management".
De eerste bezetmelder op inrijrail+ inrijwissels + stopstukje, de tweede bezetmelder op stopsectie + uitrijwissels. Volledige detectie van treinen (behalve dus als ze stilstaan in het station...).
Ik heb automatische lengtemeting twee blokken voor het schaduwstation...werkt eigenlijk lekker .
Is een trein te lang stopt hij netjes voor het schaduwstation en wacht tot er plaats is....Behalve als hij veel te lang is EN er één spoor volledig vrij is.
Dan rijdt hij in het station en stopt op eerste sectie met de melding dat de tweede te kort is, hij probeert het zelfs niet.
Hij probeert het ook niet als de meting verkeerd is bv. 10cm te veel en de inrijsectie al vrijgegeven is.
Lijkt mij onlogisch of zie ik iets over het hoofd.

Theo vanop de heide

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jul 2008 :  22:46:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Als jij niet aan geeft bij de dynamische blokken dat bij een te lange trein het vorige blok bezet gehouden moet worden (en ook een stopverbod in dit geval lijkt mij een goede optie).

In zowel het eerste als het tweede dynamische blok moet je dit opgeven en dan rijdt je te lange trein door te korte blokken. Het is vandaag nog zeker op mijn eigen baan ook gebeurd (het zal dus bij jouw ook moeten werken).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jul 2008 :  22:48:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Als aanvulling: in de nieuwe versie van Koploper kan bij de lengtemeting ook een maximale treinlengte worden opgegeven. Een trein zal door een verkeerde meting dus nooit langer kunnen worden dan de hier vastgelegde maximale treinlengte.

Ik liep er zelf ook tegen aan dat als je langste trein even hapert bij de lengtemeting de lengte van die trein te lang wordt en gaat hij ook nergens meer inpassen terwijl dit fysiek wel kan.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 jul 2008 :  23:44:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Als jij niet aan geeft bij de dynamische blokken dat bij een te lange trein het vorige blok bezet gehouden moet worden (en ook een stopverbod in dit geval lijkt mij een goede optie).

In zowel het eerste als het tweede dynamische blok moet je dit opgeven en dan rijdt je te lange trein door te korte blokken.



Ik kijk na, elk blok is bij mij de helft van de totale lengte, 115cm van de 230 cm. Begrijp ik dat een trein groter dan 230 dan zal doorrijden ?? gaat hij de 20 cm tussenruimte aftrekken of niet ??

Morgen feedback....
Goede Nacht

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  06:58:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Als er slechts 1 trein in die 2 blokken staat wat heeft het dan voor zin om de veiligheidsmarge er vanaf te trekken? Het antwoord is: zonder aanvullende zaken kan je dus maximaal 1 trein van 230 cm kwijt in die blokken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  13:54:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Als er slechts 1 trein in die 2 blokken staat wat heeft het dan voor zin om de veiligheidsmarge er vanaf te trekken? Het antwoord is: zonder aanvullende zaken kan je dus maximaal 1 trein van 230 cm kwijt in die blokken.



Paul,
Ik had wel verwacht dat koploper zo slim was...

Verandering zoals voorgesteld doorgevoerd en de "lange" trein rijdt doorheen het schaduwstation.
Is echter weer iets van het goede teveel. Nu staat de lange trein te wachten in het blok voor het schaduwstation tot het blok NA het schaduwstation ook vrij is.
Kan hij niet binnenrijden tot het tweede blok (mits blokkeren eerste blok en wisselstraat (alleen indien inrijdetectie nog bezet is).
Of gaan we zo'n lange trein liever niet terugdrukken ?
Alhoewel die grote lengte bij mij altijd een meetfoutje was...dat zou je kunnen detecteren door het wegvallen van de inrijdetectie denk ik zo....
Maar bedankt we rijden weer.

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  13:56:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Als aanvulling: in de nieuwe versie van Koploper kan bij de lengtemeting ook een maximale treinlengte worden opgegeven. Een trein zal door een verkeerde meting dus nooit langer kunnen worden dan de hier vastgelegde maximale treinlengte.



Paul,
Best interessant, maar bij mij geeft een "te kort" ingemeten trein meer problemen met bv. kop staart aanrijdingen...

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  14:13:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Te lange trein voor beide blokken MAG nooit blijven staan in daar bij dan de eerste lichtsluis blijft blokkeren. Dit geeft echt effecten die jij en ik zeker niet willen hebben.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  14:15:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Hoe weet Koploper dat een trein te kort is? Volgens mij dus nooit met zekerheid te zeggen.
Vandaar alleen maar vastgelegd voor de te lange trein.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  19:26:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Te lange trein voor beide blokken MAG nooit blijven staan in daar bij dan de eerste lichtsluis blijft blokkeren. Dit geeft echt effecten die jij en ik zeker niet willen hebben.




Door die blokkade verhinderd hij toch gewoon dat de wissel getrokken wordt en dat er een andere trein binnenkomt en dat willen we toch...of zie ik dat verkeerd ?
Misschien kan je hem (met info van bezette ingangsluis) daarna ook eerst laten vertrekken dan verloopt alles "vloeiender" Hij kan dan binnen rijden terwijl blok NA schaduwstation nog bezet is...

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  20:03:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Helaas toch ga ik dit niet maken. De eerste actie is namelijk het vrijkomen van de melder van het eerste blok. Als de trein dus te lang is om in beide blokken te passen heb je geen idee hoever de trein aan de voorkant doorrijdt het schaduwstation uit en dit met alle nare gevolgen van dien.

Voor mij einde discussie inzake deze eigenaardigheidje.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  21:23:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Helaas toch ga ik dit niet maken. De eerste actie is namelijk het vrijkomen van de melder van het eerste blok. Als de trein dus te lang is om in beide blokken te passen heb je geen idee hoever de trein aan de voorkant doorrijdt het schaduwstation uit en dit met alle nare gevolgen van dien.

Voor mij einde discussie inzake deze eigenaardigheidje.


Nog even, de uitritdetectie blijft toch werken die houdt de andere treinen toch ook tegen... of begrijp ik dat dan weer verkeerd.

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  21:52:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Einde discussie is toch einde discussie?

Hoever is de trein doorgereden om de eerste bezetmelder vrij te krijgen? Vast gebotst tegen de trein die in het bezette blok staat die ligt na het schaduwstation.

Nu voor mij toch echt einde verhaal...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  22:17:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT
[br

Nu voor mij toch echt einde verhaal...

Mvg,
Paul.



Ik begrijp de reden nog altijd niet (er is nog een uitritdetectie) maar dat zal wel aan mij liggen.

Groet

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  23:14:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Heeft niets met uitrij detectie te maken. Het heeft te maken met het feit dat het eerste blok na het schaduw station is bezet door een trein.
De te lange trein zal eerst flink door het schaduw station heen rijden om de eerste bezetmelder vrij te geven. Koploper heeft dan echt geen idee waar de voorkant van de trein is. Die is al ver voorbij de stopsectie van het 2e dynamische blok. Ook is de te lange trein dan tegen de wachtende trein in het blok na het schaduw station gebotst.

Je zit met denken op een verkeerd spoor. Misschien als iemand anders dit wel snapt wat ik bedoel het ook eens wil uitleggen.

Zoals eerder geschreven: ik stop echt in deze draad want dit leidt nergens toe en zeker niet naar een oplossing daar ik het niet ga aanpassen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  01:52:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo naamgenoot Theo,

Zoals Paul reeds heeft uitgelegd moet de 'staart' van de trein voorbij het eerste bezetmeldpunt komen. Dus de melder geeft weer 'vrij' aan. En als ik even mag overdrijven: Stel je trein is 5 meter lang. Waar bevindt zich dan de 'kop' van de trein inmiddels? Die staat dus al drie blokken verder. Hopelijk geeft dit een helder moment.

Theo.

Bewerkt door santhe op 29 jul 2008 01:54:31
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  11:02:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door santhe

Hallo naamgenoot Theo,

Zoals Paul reeds heeft uitgelegd moet de 'staart' van de trein voorbij het eerste bezetmeldpunt komen.




Beste naamgenoot,

Maar waarom was mijn vraag

De te lange trein wil alleen het station in als BEIDE secties vrij zijn, anders begint hij er gewoon niet aan (dat is ok).

Een eerste korte trein stopt normaal wanneer de uitrijsluis bezet wordt... behalve als de uitrijsluis bezet was terwijl hij binnenreed, dan stopt hij even in de eerste sectie, anders weet koploper niet welke trein welke lichtstraal verbreekt.

Enige voorwaarde voor de stop van de "te lange" trein is dus dat de uitrijsectie moet vrijzijn als de lange trein binnenkomt anders kun je zijn kop niet detecteren en hem niet laten stoppen, dat kan nog een eenvoudige startvoorwaarde zijn.

Maar het probleem zou kunnen zijn dat je dan ook de andere treinen moet beletten van te vertrekken, anders verbreken die de lichtstraal.. Dat beletten gebeurd nu als de eerste lichtstraal vrijgekomen is.

Ik meen na lang op treinen en scherm kijken dat hier het probleem steekt. De tweede lichtsluis info "kan" zonder bijkomende "voorwaarden" en "actie" onbetrouwbaar zijn.

Toch nog bedankt voor het opgebrachte "geduld" versus mijn domme vragen.

Groet,




Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  11:15:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Zucht zucht en nog eens zucht.... Ik denk dat jij nog niet goed door hebt hoe de dynamische blokken werken.

Ik volg echt je verhaal niet meer en ben echt bang dat andere gebruikers hierdoor ook gaan twijfelen en die mooie optie van dynamische blokken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  12:01:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFTAls er slechts 1 trein in die 2 blokken staat wat heeft het dan voor zin om de veiligheidsmarge er vanaf te trekken? Het antwoord is: zonder aanvullende zaken kan je dus maximaal 1 trein van 230 cm kwijt in die blokken.

Hallo Paul,

Ik neem aan dat Koploper 'weet' dat een trein niet in één van beide blokken past. Maar past die wel in de twee blokken samen, dan zou je ook de 'tussenruimte' in principe mee kunnen tellen voor de maximum lengte die er dan in past. Misschien bedoelt 'andere' Theo dat. Op zich lijkt mij dat best redelijk.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  12:14:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo (den Tweede),

Het gehele verhaal over dynamische blokken klinkt al vrij simpel, maar is in Koploper best lastig geweest om het in te bouwen.

Wat jij nu ook voorstelt is ook niet te doen. Ik blijft met het feit zitten dat die te lange trein al ruim in het volgende blok kan staan. Hierdoor kan hij dit blok al bezet houden (bij gebruik van volledige detectie) en zal hij dus ook nooit zelf meer het blok in rijden omdat hij dit zal al bezet heeft.

Het blijft nog steeds overeind dat ik geen mogelijkheid zie om dit aan te passen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  12:34:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Wat mij betreft geen probleem hoor. Ik deed slechts een poging om het een en ander wat duidelijker te krijgen voor iedereen.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 jul 2008 :  19:59:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door santhe

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFTAls er slechts 1 trein in die 2 blokken staat wat heeft het dan voor zin om de veiligheidsmarge er vanaf te trekken? Het antwoord is: zonder aanvullende zaken kan je dus maximaal 1 trein van 230 cm kwijt in die blokken.

Hallo Paul,

Ik neem aan dat Koploper 'weet' dat een trein niet in één van beide blokken past. Maar past die wel in de twee blokken samen, dan zou je ook de 'tussenruimte' in principe mee kunnen tellen voor de maximum lengte die er dan in past. Misschien bedoelt 'andere' Theo dat.


Dat bedoelde ik niet, maar dat was wel een tussenvraagje dat ik misschien beter niet gesteld had... maar dat werkt perfect, de tussenruimte is beschikbaar....Stuur een trein die 1cm korter is dan de som en hij gaat netjes naar binnen.

De discussie ging over treinen die één tot 30 cm langer zijn bv. door hik-up van de lengtemeting, dan komt het andere mechanisme in gang.

Toch nog bedankt, nu laat ik de case de case....

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina