Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 391 / Bezoekers Vandaag: 2565
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Scahduwstation controleren via Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Hookies

Netherlands
27 berichten

Geplaatst - 26 jul 2008 :  23:00:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul en andere forumleden,

Ik heb het baanplan voor mijn schaduwstation van Hookyville ontworpen met veel lange sporen en de wens om een aantal van die sporen met meer treinstellen te vullen.

Nu kan ik hier natuurlijk gewoon met 50 bezetmeldpunten voor stroomdetectie gaan werken en net doen alsof het een normale treinbaan betreft met blokken en daarin weer drie secties. Maar dat betekent ook dat ik 3 of 4 terugmelddecoders moet gaan inzetten. Dat lijkt me te gortig. Bovendien zouden er vast andere mogelijkheden moeten zijn. Ik heb zelf niet echt een idee hoe je dit anders zou kunnen oplossen. Ik heb in de manual van Koploper wel gelezen over dynamische blokken, maar werd meteen overvallen met lichtsluizen.

Wie heeft een goede oplossing hiervoor? Ik hoop dat deze vraagstelling een beetje duidelijk is. Voor de goede orde zet ik mijn baanplan er bij. Voor alle duidelijkheid: de treinstellen komen via het blauwe spiraalspoor in het schaduwstation uit en gaan er via het rode spiraalspoor weer uit of ze rijden een rondje om de spiraal heen. Er wordt dus alleen met de klok mee gereden.



Tja, via file uploaden kon ik het bestand niet, terwijl het toch echt een jpg-tje was en via bestand toevoegen lukte het ook niet. Dat maakt het lastig. Dan maar verwijzen naar een andere site, waar het plan genoemd staat met dezelfde vraag. Sorry voor het ongemak:
http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=12441.msg191124#new

Met vriendelijke groeten,

Martin Hoekstra

Bewerkt door Hookies op 26 jul 2008 23:13:27

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 jul 2008 :  23:10:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hookies,

Op dit forum wordt het toch wel zeer op prijs gesteld dat er een aanhef en ondertekening (met echte naam!) in de berichten staan. Internet is al anoniem genoeg.

Het antwoord op je vragen staat op:
http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=12441.msg191124

Ik heb weinig zin om weer precies hetzelfde te gaan zeggen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 26 jul 2008 :  23:19:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Sorry voor de onnodige anonimiteit. Ik heb het in bovenstaand bericht al aangepast.

Het op het andere forum gegeven antwoord mag dan juist zijn in jouw ogen, maar ik zit dan toch nog met een paar vervolgvragen.

1) Waar plaats je die melders voor een stopsectie dan?
2) Stoppen de treinen dan alleen in deze stopsectie of bestaat de optie nog dat je treinen op basis van lengte kunt parkeren met een vooraf in onderhouden blokken aangegeven tussenruimte tussen twee treinstellen?
3) Behandel ik een inhaalspoor in dit schaduwstation dan ook met een meldpunt voor een stopsectie of moet ik deze twee sporen wel inrichten met een binnenkomstmelder en een stopsectie?
4) Is het nodig om het vrije spoor onderin in het baanplan, waar die enorme lus zit wel gewoon in te richten met een binnenkomstmeldpunt, een ongedetecteerde sectie en een stopsectie?

Met vriendelijke groeten,

Martin Hoekstra
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 jul 2008 :  07:37:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Voor alle duidelijkheid van de verschillende forums, kan je beter je vragen afmaken waar je bent begonnen, anders snapt niemand later nog iets van de draadjes. Voor mij geldt hier dus: afmaken op beneluxspoor.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 27 jul 2008 :  09:35:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Een van de mensen op Beneluxspoor wees mij op het feit dat mijn vraag meer een Koplopervraag was dan een vraag omtrent het aansluiten van bezetmelders en dat je die vragen dan eigenlijk hier behoorde te stellen. Daarom heb ik de vraag hier gesteld, ook omdat op Beneluxspoor niemand een antwoord zal geven omdat het om Koploper gaat.

De verwijzing naar het draadje bij Beneluxspoor was alleen maar omdat ik op geen enkele manier hier het bijbehorende baanplan kon presenteren en dat wellicht wel van belang is voor de vraagstelling. Had ik dat hier wel kunnen doen, dan had ik de vraag alleen hier gesteld en bij Beneluxspoor verwijderd. Dus ik hoop dat er toch iemand hier een antwoord op mijn vragen heeft.

Met vriendelijke groeten,

Martin Hoekstra
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 27 jul 2008 :  13:11:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Zelf werk ik niet met dynamische blokken, omdat mijn schaduwstation in twee richtingen wordt bereden. Bij één van de leden van ons Koploperclubje wordt wel met een schaduwstation met dynamische blokken gewerkt. Daarbij worden gewone bezetmelders gebruikt, één aan het begin van de de sporen en één aan het eind. Het systeem werkt perfect. Er zullen ongetwijfeld dus Koploperisten zijn die je vragen kunnen beantwoorden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 jul 2008 :  22:08:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Om optimaal met dynamische lengtes te werken, moet je een spoorbundel hebben zodat je alle inrijwissels met stopsectie kunt samennemen op één bezetmelder en één bezetmelder op de stopsectie voor de uitrijwissels, deze twee vervangen dan de infraroodcellen.

In uw tekening kan ik twee spoorbundels ontdekken die dat zouden toelaten, alhoewel er in de tweede precies nog wissels liggen midden in één van de sporen , dat zou ik dus NIET doen. Die bijkomende treinparkeerplaats kost U zes bezetmelders wanneer je het wissel zou plaatsen op één van de buitenliggende sporen. Nu knip je de grote spoorbundel ook nog in de lengte in twee wat de zaak nog onoverzichtelijker maakt.

Probeer alles eens te herschikken tot twee spoorbundels, die achter kunnen geschakeld worden...

Theo vanop de heide

Bewerkt door dentheo op 27 jul 2008 22:12:40
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 27 jul 2008 :  22:17:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Theo,

Over welke spoorbundel heb je het nu als je zegt dat die in tweeën is geknipt. Bedoel je dat ene inhaalspoor aan de bovenkant, zeg maar het spoortje 3 dat van 2 aftakt en parallel aan 2 loopt?

Of bedoel je een van de sporen in de diagonaal als je net uit de spiraal bent gekomen?

En hoe zie je dat samennemen van alle inrijwissels (in de grote bundel neem ik aan dat je de inrijwissels in de linksonderhoek hebt en de uitrijwissels juist vlak voor de ingang naar de spiraal) met stopsectie op één bezetmelder voor je? Concreet: waarom kan dit en waar plaats ik dan de bezetmelders?

Met vriendelijke groet,

Martin Hoekstra
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  00:02:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hookies

Beste Theo,

Over welke spoorbundel heb je het nu als je zegt dat die in tweeën is geknipt. Bedoel je dat ene inhaalspoor aan de bovenkant, zeg maar het spoortje 3 dat van 2 aftakt en parallel aan 2 loopt?

Of bedoel je een van de sporen in de diagonaal als je net uit de spiraal bent gekomen?

En hoe zie je dat samennemen van alle inrijwissels (in de grote bundel neem ik aan dat je de inrijwissels in de linksonderhoek hebt en de uitrijwissels juist vlak voor de ingang naar de spiraal) met stopsectie op één bezetmelder voor je? Concreet: waarom kan dit en waar plaats ik dan de bezetmelders?



Martin,

Ik heb uw plan nu iets groter...
Ik zie na het blauwe railstuk een soort spoorbundel van 4 sporen, waarvan er drie slechts over een beperkte lengte zijn te gebruiken door de plaats van de wissels. Nadien zie ik nog een spoorbundel van 7 sporen , met op een buitenspoor een wissel die de mooie lengte weer stuk maakt. Ik zou nog wat met wissels schuiven om grotere beschikbare lengtes te krijgen.
Koploper zal "boekhouden" van de lengte en de plaats van elke trein.
Koploper moet weten wanneer de trein vooraan staat en ook of hij achteraan "binnen" is.
Lees ook even in handleiding, de eerste trein stopt bij bezetmelder "uit" en rijdt terug tot die weer vrij is, om een andere trein te stoppen.
Een volgende trein op het zelfde spoor "waarvan koploper oordeelt dat hij erbij kan" rijdt binnen tot de inrijmelder "vrij" wordt.

De treinen staan zonder bezetmelding en er kunnen er maximaal twee per spoor staan tussen beide "bezetmelder"gebieden...

ps. je kan het ook proberen op één spoor als je wil...

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  08:40:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Theo,

Allereerst natuurlijk dank voor je input. Ter informatie, ik rijd met spoor N, wat misschien een ander idee geeft van de beschikbare lengte. In de bundel van zeven sporen (ik neem aan dat je het meest linker of bovenste spoor daarbij niet meetelt, omdat dit het doorgaande spoor is en niet een opstelspoor) is het kortste spoor nog altijd anderhalve meter, het langste spoor is 3 meter. Zeker op de langere sporen kunnen best 2 treinstellen staan, want mijn langste treinstel zal hooguit anderhalve meter zijn, de meeste zijn rond de 70-80 cm.

Met die wissel op een buitenspoor bedoel je waarschijnlijk het eerste spoor vanaf de wissel linksonderin, wat aan de bovenkant een inhaalspoortje krijgt? Als dat zo is, kan ik dat spoor ook wel doortrekken naar een nieuw tussen te leggen wissel onderin, zodat de bundel dan uit 8 sporen bestaat.

Is het nu zo dat je een bezetmeldpuunt hebt aan het eind van zo'n spoor en eentje aan het begin van zo'n spoor, want de juiste plek is mij nog niet geheel duidelijk?

En moet je de treinstellen geheel detecteren?


Met vriendelijke groeten,

Martin Hoekstra
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  14:04:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hookies

Beste Theo,
Ter informatie, ik rijd met spoor N, wat misschien een ander idee geeft van de beschikbare lengte.
Met die wissel op een buitenspoor bedoel je waarschijnlijk het eerste spoor vanaf de wissel linksonderin, wat aan de bovenkant een inhaalspoortje krijgt? Als dat zo is, kan ik dat spoor ook wel doortrekken naar een nieuw tussen te leggen wissel onderin, zodat de bundel dan uit 8 sporen bestaat.

Is het nu zo dat je een bezetmeldpuunt hebt aan het eind van zo'n spoor en eentje aan het begin van zo'n spoor, want de juiste plek is mij nog niet geheel duidelijk?




Ook N-spoor, lengte spoor in bundel 2,3m...
Inderdaad dat inhaalspoortje liever tot onder verlengen, dan kun je 8x2 is 16 treinen kwijt met TWEE bezetmelders..
Doe je dat ook met bundel van vier die ligt voor dit schaduwstation, dan kun je er daar nog 8 kwijt, met nog eens twee bezetmelders...

Ik rij met volledige detectie (moet voor dynamisch, want je moet vrijgave krijgen NA doortocht van de trein).
De inrijdetectie is bij mij één spoor voor het eerste wissel, de inrij-wisselgroep en één spoor na de wissels, alles op één detector.

De uitrijdetector idem.

Groet,
Theo

Theo vanop de heide

Bewerkt door dentheo op 28 jul 2008 14:05:19
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  14:11:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Als je dynamische blokken gebruikt en je laat deze werken met bezetmelders dan moet inderdaad werken met gehele detectie.
Bij gebruikt van lichtsluisjes hoeft dat niet en dat vind ik zelf toch wel een groot voordeel van de lichtsluis!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  14:16:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Theo,

Als je dynamische blokken gebruikt en je laat deze werken met bezetmelders dan moet inderdaad werken met gehele detectie.
Bij gebruikt van lichtsluisjes hoeft dat niet en dat vind ik zelf toch wel een groot voordeel van de lichtsluis!

Mvg,
Paul.


Beste Paul,

Is het dan mogelijk om hier met lichtsluisjes te werken en die aan te sluiten op een terugmelddecoder zoals Huib Maaskant die heeft ontworpen? Oftewel, je gebruikt overal op je baan stroomdetectie en in het schaduwstation lichtsluizen?

Met vriendelijke groet,

Martin Hoekstra
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  14:23:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Inderdaad dat inhaalspoortje liever tot onder verlengen, dan kun je 8x2 is 16 treinen kwijt met TWEE bezetmelders..
Doe je dat ook met bundel van vier die ligt voor dit schaduwstation, dan kun je er daar nog 8 kwijt, met nog eens twee bezetmelders...

Ik rij met volledige detectie (moet voor dynamisch, want je moet vrijgave krijgen NA doortocht van de trein).
De inrijdetectie is bij mij één spoor voor het eerste wissel, de inrij-wisselgroep en één spoor na de wissels, alles op één detector.

De uitrijdetector idem.

Groet,
Theo

Theo vanop de heide


Beste Theo,

Dus als ik het goed begrijp sluit je een stukje spoor voor de eerste wissel, de hele wisselsectie en een stuk spoor na de wissels als één geheel aan op een terugmelddecoder. Dus gebruik je slechts één keer een draadje van de rail naar de terugmelddecoder? En dat doe je dan ook zo aan het uiteinde.

Nu heb ik nog twee vragen hierover.
1) Ik wil het meest linkerpsoor vanaf de wissel linksonder als doorgaand spoor vrijhouden, dus niet gebruiken als opstelspoor. Is het dan handig om dat spoor en die wissel wel mee te nemen in die ene bezetmelding of moet ik dat stuk dan behandelen als een normaal blok.

2) Bovenaan waar de sporen vlak voor het rode stukje van de spiraal bijeenkomen, bestaat nog de optie om van het buitenste spoor via een normale wissel binnen te komen op het spiraalspoor of juist om van een opstelspoor via een kruiswissel naar buiten te gaan een rondje om de spiraal te gaan maken. Mis ik hier dan eigenlijk een stukje spoor om met die hele reeks wissels van de opstelsporen te combineren?

Met vriendelijke groet,

Martin Hoekstra

Bewerkt door Hookies op 28 jul 2008 14:23:44
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  16:00:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Technische vragen moet je niet aan mij vragen. Ik zou het echt niet weten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Hookies

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  16:20:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Martin,

Technische vragen moet je niet aan mij vragen. Ik zou het echt niet weten.

Mvg,
Paul.


Beste Paul en andere forumleden,

Misschien weet een van de forumleden wel of dit mogelijk is, uit de praktijk? Het gaat dan om de combinatie van de BMD16-SD versie 2 (een terugmelddecoder) en lichtsluizen.

Met vriendelijke groeten,

Martin Hoekstra
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  19:24:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Waarom zou de combinatie BMD16-SD versie 2 met lichtsluizen niet kunnen.
Welke lichtsluis wil je gebruiken ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jul 2008 :  19:30:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hookies



Dus als ik het goed begrijp sluit je een stukje spoor voor de eerste wissel, de hele wisselsectie en een stuk spoor na de wissels als één geheel aan op een terugmelddecoder. Dus gebruik je slechts één keer een draadje van de rail naar de terugmelddecoder? En dat doe je dan ook zo aan het uiteinde.

Inderdaad

Nu heb ik nog twee vragen hierover.
1) Ik wil het meest linkerpsoor vanaf de wissel linksonder als doorgaand spoor vrijhouden, dus niet gebruiken als opstelspoor. Is het dan handig om dat spoor en die wissel wel mee te nemen in die ene bezetmelding of moet ik dat stuk dan behandelen als een normaal blok.

dat is NIET handig dus niet erbij ook niet met lichtsluis..

2) Bovenaan waar de sporen vlak voor het rode stukje van de spiraal bijeenkomen, bestaat nog de optie om van het buitenste spoor via een normale wissel binnen te komen op het spiraalspoor of juist om van een opstelspoor via een kruiswissel naar buiten te gaan een rondje om de spiraal te gaan maken. Mis ik hier dan eigenlijk een stukje spoor om met die hele reeks wissels van de opstelsporen te combineren?

Klopt.





Theo

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina