Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 123 / Bezoekers Vandaag: 3109
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 blokken reserveren en vaste treinroute
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

HFV

11 berichten

Geplaatst - 01 jun 2008 :  19:49:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal.

Ik gebruik een paar vaste treinroutes waarbij ik gebruik wil maken van de mogelijkheid om bij het begin van de route een aantal blokken te reserveren. Die mogelijkheid heb ik dus aangevinkt en het aantal te reserveren blokken ingevoerd.

Nadat de vaste route is voltooid, start de route weer opnieuw.

Als een trein de eerste keer de route doorloopt worden bij de start inderdaad de blokken gereserveerd.
Maar bij de tweede keer en alle volgende keren gebeurt dat niet meer. Kan ik ergens instellen dat de blokken ook bij de automatische herstart van een route worden gereserveerd?

groet,

Henk

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 jun 2008 :  21:27:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Nee wat die vrije blokken en te reserveren blokken zijn echt alleen bij de start van de vaste treinroute en niet bij een eventuele herhaling. Ze zijn daar niet voor bedoeld.
De bedoeling hiervan is om in een kop station al te kijken of een bepaalde route vrij is om netjes om te kunnen lopen en hierdoor geen deadlock te krijgen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

HFV

11 Posts

Geplaatst - 02 jun 2008 :  12:17:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ah, jammer.
Verzinnen we wat anders.
Bedankt.
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 jun 2008 :  17:01:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Je kunt bij vaste routes voor bij gebruikt blok andere blokken reserveren. Dat zou mogelijk een oplossing voor je kunnen zijn. Je moet er wel mee leren omgaan, maar er is heel aardig mee te werken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 19 jun 2008 :  23:58:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Je kan na afloop van de route toch ook automatisch verder rijden dus niet herhalen. Als de trein weer in het startblok van je route komt zal hij weer automatisch voor deze route geactiveerd worden en deze blokken reserveren.



Grtz Rob

Live isn't easy and simple but very exciting....
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 22 jun 2008 :  21:49:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Enerzijds werkt het zoals Rob zegt, als je een vaste route hebt die niet eindigt bij het blok waar het ook begonnen is. Een vaste route om een trein bijvoorbeeld even een bepaalde kant op te krijgen, is daarvan een voorbeeld. Die begint in, zeg maar blok A en eindigt in blok B, waarna de trein automatische verder rijdt, tot hij weer in blok A komt. Dan begint de vaste route opnieuw en zullen ook de geclaimde blokken weer worden vastgelegd.
Verder kun je bij elk blok dat je in je vaste route hebt opgenomen, blokken laten claimen. Eerst moet je dan de vaste route openen om te kunnen aanpassen met het "driehoekje" in de balk linksonder. Vervolgens ga je op het blok staan, waarin je andere blokken wilt claimen. Dat blok staat dan in een blauwe balk. Je kunt dan bij het betreffende blok vanuit het sporenplan het blok dat je wilt claimen naar het vak "Diverse opties (bij geslecteerd blok)" slepen. Vervolgens heb je dan verschillende mogelijkheden wat je met de claim kunt doen, bijvoorbeeld activeren bij binnenrijden, stoppen en dergelijke. Je kunt op die manier meer dan één blok claimen. Als je nu een rondgaande vaste route hebt (dat wil zeggen, een route die eindigt in het blok waar hij ook is begonnen), kun je nu bij dat laatste blok via deze methode dezelfde blokken claimen als bij de start van de route. Ik besef dat het nog steeds een ingewikkeld verhaal is. Als je meer info nodig hebt, hoor ik het graag. Succes er alvast mee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 23 jun 2008 01:07:33
Ga naar bovenaan de pagina

HFV

11 Posts

Geplaatst - 09 jul 2008 :  21:45:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog bedankt voor de reacties heren. Ik heb mijn zin gekregen door in een aantal blokken na het startblok een stopverbod in te voeren. Alleen voor de betreffende route vanzelfsprekend. Dan worden ook alle blokken gereserveerd tot en met het eerste blok waar weer zou mogen worden gestopt.

Het kan altijd met Koploper. Soms is het even zoeken.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 09 jul 2008 :  22:27:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo henk,

Ik snap niet precies hoe je het nu hebt opgelost. Het werkt in ieder geval en dat is het belangrijkste.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
340 Posts

Geplaatst - 10 jul 2008 :  02:57:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Wat Henk wil is volgens mij dat er een aantal blokken wordt gereserveerd om door te kunnen rijden tot een blok waar hij pas wil stoppen. Door stopverboden in die reeks blokken (van de vaste route)zal, als koploper de trein het eerste blok in laat rijden, alle volgende blokken (met stopverboden) reserveren want er mag daar niet gestopt worden. Een andere trein mag die blokken niet kunnen reserveren want anders zou er toch gestopt moeten worden om een aanrijding met de andere trein te voorkomen.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

HFV

11 Posts

Geplaatst - 10 jul 2008 :  10:12:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack geeft goed aan wat ik wilde.
Ik heb een paar lange goederentreinen die ik alleen maar wil laten stoppen op plaatsen waar ze andere treinen niet hinderen. Stopverboden liggen dan eigenlijk wel voor de hand bij nader inzien. Het effect is dat alle blokken tot en met het eerste blok waar wel mag worden gestopt, bij de start van de vaste treinroute worden gereserveerd en de trein in één keer kan doorrijden. Eigenlijk precies hetzelfde wat Prorail ook graag doet met lange en zware goederentreinen.
Als de baan in vol bedrijf is, komt het maar weinig voor dat zoveel blokken tegelijk vrij zijn. Daardoor verschijnen die goederentreinen nu nog weinig en zeer onregelmatig op de baan. Prima wat mij betreft.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 10 jul 2008 :  12:59:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk en Jack,

Het verhaal is me nu helder. Bedankt voor de info.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina