Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 152 / Bezoekers Vandaag: 6209
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beginners probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

n/a

10 berichten

Geplaatst - 09 apr 2008 :  15:50:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Ik ben sinds enkele weken aan het stoeien met Koploper versie 6.5.Alles is tot nu toe "gelukt"maar bij het automatisch rijden met 2 treinen krijg ik het probleem dat de ene trein tegen de andere op loopt.
Ik heb een rondje als testbaan gemaakt en 1 lok loopt hier perfect. de bezetmeldingen komen binnen en bij het station stopt hij ook zoals het hoort.
Zet ik nu een 2de trein op het spoor in een ander blok en wijs ik dat blok ook aan die trein toe gaat het even goed maar na een ronde blijft het blok aan geven dat de lok er nog staat terwijl deze al bij het volgende blok aankomt waar een trein staat te wachten op vrijgave van het blok.
Zodra ik de trein handmatig weer verwijder en aan een anderblok koppel waar hij op dat moment ook staat gaat het weer even goed maar crasht de lok . Als ik de bezetmelders controleer tijdens het rijden dan geven deze bij 2 treinen geen signaal.
Kan iemand mij aub helpen?

b.v.d.

Alfons

Ik rijd met Märklin en gebruik de CS als verbinding tot mijn baan.

Download Attachment: Maintrack_20080409_154725.bck
21,33 KB

Bewerkt door n/a op 09 apr 2008 15:55:35

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  17:04:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Alfons,

Gezien jouw laatste opmerking "als ik de bezetmelders controleer tijdens rijden dan geven deze bij 2 treinen geen sigmaal", doet mij meer denken aan een probleem in je S88 dan in Koploper.
Kan je op de CS de stand zien van de bezetmelders? Volgens mij wel. Zijn daar wel de juiste standen te zien?

In je database mis ik trouwens nog wisselstraten. Echter omdat jij tegen de klok in rijdt en volgens mij slechts 3 blokken gebruikt zullen de wissels wel in de juiste stand staan (handmatig gedaan).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

10 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  12:20:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul

Ik heb dit stuk als proef gedaan om te kijken of het werken met koploper mij lukt.
De bezetmeldingen komen als ik met 1 lok rijd "normaal binnen maar zodra er een 2de lok bij komt gaat er iets mis.
Zijn die 2 blokken in het stuk na het stationsspoor aan een lengte gebonden?
De totale lengte van dat stuk is 4 meter en mijn langste trein is 1 meter.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  13:04:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Alfons,

Je geeft geen reactie op mijn vraag of de bezetmeldingen wel goed doorkomen op het Marklin CS? Dit is een eerste vereiste. Als dit niet werkt kan ik je ook niet helpen want ik weet daar niets van. Als het wel werkt moeten we stapje voor stapje kijken in Koploper.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

10 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  13:23:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul

Sorry dat ik dit niet heb vermeld in mijn antwoord. Bij mijn weten kan ik op de CS niet zien of de bezet meldingen door komen Märklin heeft hiervoor helaas geen optie ingevoegd.
Ik denk dat ik al weet wat de oorzaak kan zijn. ik zie als mijn lok blok 3 verlaat en bij blok 1 aankomt dat de laaste wagon nog even contact heeft met blok 3. De trein staat dus in 2 blokken.Idem als hij uit blok 1 naar blok 2 gaat.
Ik ga zometeen de blokken anders indelen en kijken of dit resultaat heeft.

alvast bedankt voor je hulp.

gr uit het zonnige Zuiden

Alfons
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  14:55:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Alfons,

Hetgeen jij hier beschijft, mag geen probleem zijn. De bezetmelder is bezet en houdt (als de bezetmelder ook is ingevuld bij "bezet bij" in onderhouden blokken) ook het vorige blok nog bezet. Pas als die geheel vrij is kan de volgende trein het blok reserveren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

10 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  19:41:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul

Ik heb alle blokken weer opnieuw ingevoerd. de bezetmeldingen reageren.
Ik heb een personentrein met een lengte van 1 meter enkele ronden automatisch laten lopen en deze liep perfect. De trein heb ik aan blok 3 "toegewezen "en een andere trein op de baan geplaatst en deze aan blok 2 toegewezen. Beide treinen beginnen automatisch te lopen en stoppen bij het stations blok of als het vervolgblok bezet is. Na 2 ronden verlaat trein 1 blok 2 en als hij in blok 3 aan is gekomen staat er bij blok 2 nog steeds dat deze trein daar is. De trein heeft een automatisch stopcommando in het overzicht maar gaat langs het station en stopt in blok1 waar trein 2 staat te wachten dat trein 1 blok 2 heeft verlaten.
Ik ga de bezetmeldingspunten opnieuw aanleggen maar dan zodanig dat de blokken niet "overlappen". Uit de instruktie heb ik begrepen dat elk punt minimaal de lengte van de langste lok moet hebben en dat elk blok minimaal 1 meter moet zijn. Klopt dit?

Ik vermoed dat ik ergens een simpele denkfout maak maar zoals al gezegd ik ben pas enkele weken met deze materie bezig en ik ben dankbaar voor elke hulp die ik kan krijgen

groetjes

Alfons
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  19:51:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfons HoubenIk ga de bezetmeldingspunten opnieuw aanleggen maar dan zodanig dat de blokken niet "overlappen". Uit de instruktie heb ik begrepen dat elk punt minimaal de lengte van de langste lok moet hebben en dat elk blok minimaal 1 meter moet zijn. Klopt dit?

Hallo Alfons,

Tja op afstand is het soms moeilijk om bepaalde zaken te zien. Voordat jij alles overhoop gaat gooien, kan jij dan even in je baandefinities met tekst plaatsen waar de bezetmeldpunten fysiek zitten (apart plaatje maken en uploaden mag ook). Ik wil dan nog even kijken of ik de denkfout kan zien.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

10 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  20:06:46  Toon profiel  Reageer met citaat

hallo Paul

ik heb in de database de gegevens geschreven ( ben nog niet begonnen met afbreken)en hoop dat je hier iets mee kunt.


gr

Alfons

Download Attachment: Maintrack.bck
12,37 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  20:06:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfons Houben

Hallo Paul

Sorry dat ik dit niet heb vermeld in mijn antwoord. Bij mijn weten kan ik op de CS niet zien of de bezet meldingen door komen Märklin heeft hiervoor helaas geen optie ingevoegd.
Ik denk dat ik al weet wat de oorzaak kan zijn. ik zie als mijn lok blok 3 verlaat en bij blok 1 aankomt dat de laaste wagon nog even contact heeft met blok 3. De trein staat dus in 2 blokken.Idem als hij uit blok 1 naar blok 2 gaat.
Ik ga zometeen de blokken anders indelen en kijken of dit resultaat heeft.

alvast bedankt voor je hulp.



gr uit het zonnige Zuiden

Alfons




Hallo Alfons,

het CS kan wel degelijk de terugmeldingen van de hierop aangesloten S88 melders op het scherm weergeven, ga dan op het CS naar instellingen, en dan naar het tabblad aan de linker kant digitale onderdelen, waar jij ook je S88 decoder hebt ingegeven.

met vriendelijke groet,

Walter


Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

10 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  20:20:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter

Bedankt voor je reactie en vorral voor je tip.Ik heb direct gekeken of de bezetmeldingen op CS binnen komen.
Allemaal de meldingen komen binnen alleen als de lok van bezelmelder 1.06 naar 1.01 gaat knipperen beide even samen , idem van 1.01 naar 1.02 en 1.03 naar 1.04. dit is te wijten natuurlijk aan een korte afstand tussen de punten.
Als er 2 treinen rijden lijkt het meer op een knipperlicht en heb ik het idee dat er punten worden overgeslagen.De trein is bv al bij punt 6 maar dit wordt niet gedetecteerd.
Ik zal morgen een andere S88 inbouwen om te kijken of het daar aan ligt Ik kan me indenken dat koploper op het laatst niet meer weet wat hij moet met deze knipperlicht installatie

groeten

Alfons

Bewerkt door n/a op 10 apr 2008 20:25:41
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  20:52:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Alfons,

Oke het lijkt er dus op dat jouw bezetmeldingen al op de CS niet helemaal werken. Wat jij zelf schrijft dan kan Koploper er inderdaad ook niets mee doen.

Ik wacht even af met verdere acties want dit is in ieder geval onjuist.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 apr 2008 :  21:13:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Alfons,

Oke ff. de basis van het probleem beetpakken.

ik neem aan dat je 1 S88 decoder met 16 meldingen hebt gedefinieerd op het Central Station, heb je ook gedacht aan een extra massadraad van de rails, naar de massabus van de S88.

Met wat voor terugmelders werk jij, massadetectie via de assen, of heb je een andere oplossing gevonden. Zijn de massa's tussen de secties aan beide kanten gescheiden.

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

10 Posts

Geplaatst - 11 apr 2008 :  18:51:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter & Paul

Het probleem is opgelost. Ik heb ,volgens je tip Walter, een massakabel naar aansluiting op de S88 aangelegd en eureka de treinen lopen volgens "programma".

Ik ga mij nu aan het toe kennen van wisselstraten toeleggen en misschien heb ik jullie hulp hier weer bij nodig.

Alvast bedankt voor de hulp bij dit probleem.

gr

Alfons

Bewerkt door n/a op 11 apr 2008 18:52:15
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 apr 2008 :  14:04:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Alfons,

oke weer een probleem opgelost met een simpel snoertje, succes met de wisselstraten.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina