Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 165 / Bezoekers Vandaag: 5052
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 BMD16-SD
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

juffrouwjannie

Netherlands
27 berichten

Geplaatst - 05 apr 2008 :  21:47:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Wie heeft er ervaring met de bezet melders van Huub Maaskant en Eddy de Boer. Ik heb er op het moment twee en deze vertonen een raar iets. Alleen de contacten 1 tot 9 op beide printplaten werken en 9 tot 16 doen helemaal niets, dat wil zeggen als ze zijn aangesloten rijdt de trein hier gewoon door zonder onderbreking. Ga ik met Koploper een trein zetten in blok 1 en een in blok 3 vervolgens zet ik een trein in blok 5 en hierna de laatste trein in blok 7. geef dan de opdracht automatische rijden, dan rijden de treinen in blok 1 tot 4 probleemloos en de treinen in blok 5 tot 8 botsen achter op elkaar als je niet op tijd de noodstop gebruikt. Het zijn twee onafhankelijke banen die niet met elkaar in verbinding staan. Is dit een probleem wat met voeding te maken heeft? Zoals ik het nu kan zien is alles gesoldeerd zoals het moet. Wie heeft een oplossing.

Groetjes Hans

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 apr 2008 :  22:15:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,

Ik heb in ieder geval niet de oplossing voor je, maar je schrijft zoveel dat waarschijnlijk niemand hier iets mee kan.
Hou zou ik zelf te werk gaan: start Koploper en start groene spiegelei. Hierna kan je in menu algemeen het testprogramma starten. Hierin zit ook een onderdeel om bezetmelders te kunnen testen. Ga 1 voor 1 al je bezetmteldpunten af en kijk in het scherm of het juiste punt bezet wordt gemeld. Als dit niet zo is, dan heb jij of je rails ergens verkeerd aangesloten of toch ergens op de S88 een foutje gemaakt.
Werken wel alle punten correct (zoals jij het zou verwachten), dan denk ik dat de bezetmeldpunten in Koploper verkeerd zijn ingevoerd. Kijk daar dan nog eens goed naar.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 05 apr 2008 :  22:43:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

quote:
Wie heeft er ervaring met de bezet melders van Huub Maaskant en Eddy de Boer. Ik heb er op het moment twee en deze vertonen een raar iets. Alleen de contacten 1 tot 9 op beide printplaten werken en 9 tot 16 doen helemaal niets, ...............

Als beide printen hetzelfde vertonen, denk ik eerst aan het volgende:
1 t/m 8 doen het en 9 t/m 16 niet. Dan lijkt het mij dat op beide printen dezelfde fout is gemaakt. Heb je de Ic's goed geplaatst?
Mogelijk kan je de Ic's verwisselen en kijken of de fout zich verplaatst. Op die manier bepaal je of er Ic's stuk zijn.(ga er even van uit dat je voetjes hebt gebruikt)

Ik weet niet met wat voor centrale je rijdt, maar kijk eerst eens op de centrale.
Dus ik raad je aan om eerst alle contacten te controlen op de centrale. Anderzijds als dat niet mogelijk is, gebruik het testprogramma van koploper.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  10:00:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Ik heb ook BMD16 -SD mijn ervaring met deze bezetmelder is,dat het met koploper niet werkt,daar wordt je niet vrolijk van,ik ben al een maand of 3 bezig om het goed te krijgen,ik heb wel advies gekregen van Eddy en dat heb ik op gevolgd, bij mij heeft dat voor een gedeelte gewerkt.

PS Ik weet precies wat je bedoeld en wat je probleem is helaas kan ik je niet helpen,ik kan je wel het email adres van Eddy geven

Mvg Piet




Wie heeft er ervaring met de bezet melders van Huub Maaskant en Eddy de Boer. Ik heb er op het moment twee en deze vertonen een raar iets. Alleen de contacten 1 tot 9 op beide printplaten werken en 9 tot 16 doen helemaal niets, dat wil zeggen als ze zijn aangesloten rijdt de trein hier gewoon door zonder onderbreking. Ga ik met Koploper een trein zetten in blok 1 en een in blok 3 vervolgens zet ik een trein in blok 5 en hierna de laatste trein in blok 7. geef dan de opdracht automatische rijden, dan rijden de treinen in blok 1 tot 4 probleemloos en de treinen in blok 5 tot 8 botsen achter op elkaar als je niet op tijd de noodstop gebruikt. Het zijn twee onafhankelijke banen die niet met elkaar in verbinding staan. Is dit een probleem wat met voeding te maken heeft? Zoals ik het nu kan zien is alles gesoldeerd zoals het moet. Wie heeft een oplossing.

Groetjes Hans
[/quote]

PWJde Reede
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  10:19:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Ik ben het met Ab eens dat mogelijk een IC op de verkeerde plaats zit of verkeerd om.
Vergelijk alle onderdelen één voor één met de duidelijke handleiding.
Heb je de doorverbindingen ook allemaal geplaatst?

Groet,
Rob

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 06 apr 2008 10:22:36
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  11:21:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door P de Reede

Ik heb ook BMD16 -SD mijn ervaring met deze bezetmelder is,dat het met koploper niet werkt,daar wordt je niet vrolijk van,ik ben al een maand of 3 bezig om het goed te krijgen,ik heb wel advies gekregen van Eddy en dat heb ik op gevolgd, bij mij heeft dat voor een gedeelte gewerkt.


Hallo Piet,

Volgens mij moet je, om de problemen op te lossen, eerst weten of de BMD16-SD goed werkt zonder Koploper.
Je sluit de BMD16-SD aan je Intellibox alleen aan en kijkt dan of de meldingen goed binnenkomen.
Is dat het geval sluit Koploper dan aan een ga met het test programma in koploper aan de gang.

Met je opmerking over de BMD16-SD doe je dit product, die vele van ons goed werkend hebben, tekort.

Groet,
Rob



Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 06 apr 2008 11:27:09
Ga naar bovenaan de pagina

Rob B

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  11:23:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb ook BMD16-SD bezetmelders en ze werken zonder problemen. ook in samenwerking met Koploper functioneerd alles prima.
Het lijkt mij dat er ergens een verkeerde verbinding of een voedingspunt verkeerd is aangesloten.

mvg, Rob

Fleischmann HO Twin-Center
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  12:34:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Met het testprogamma heb ik de meeste bezetmeltpunten opgelost.
Ik heb zo 45 decoders in elkaar gezet allemaal LDT en ook bezetmelders van LDT en daar heb ik geen enkel probleem mee gehad.
Bezet punten 1 tot 32 geen probleem LDT
32 tot 80 wel probleem mee BMD16-SD
Als ik de verschillende forums bekijkt ben ik toch niet de enige die problemen heeft
Maar ik hoop er toch uit tekomen met deze bezetmelders.

PS sorry dit is mijn ervaring met deze bezetmelders,daar kan ik helaas niets aan veranderen.
Maar de aanhouder wint!!!!!


Mvg
Piet







quote:
Oorspronkelijk geplaatst door P de Reede

Ik heb ook BMD16 -SD mijn ervaring met deze bezetmelder is,dat het met koploper niet werkt,daar wordt je niet vrolijk van,ik ben al een maand of 3 bezig om het goed te krijgen,ik heb wel advies gekregen van Eddy en dat heb ik op gevolgd, bij mij heeft dat voor een gedeelte gewerkt.


Hallo Piet,

Volgens mij moet je, om de problemen op te lossen, eerst weten of de BMD16-SD goed werkt zonder Koploper.
Je sluit de BMD16-SD aan je Intellibox alleen aan en kijkt dan of de meldingen goed binnenkomen.
Is dat het geval sluit Koploper dan aan een ga met het test programma in koploper aan de gang.

Met je opmerking over de BMD16-SD doe je dit product, die vele van ons goed werkend hebben, tekort.

Groet,
Rob



Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.
[/quote]

PWJde Reede
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  12:50:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Als de BMD16-SD problemen geeft ligt dit zeker niet aan Koploper, dus de opmerking dat deze print niet met Koploper werkt slaat nergens op. Waarschijnlijk heb je de print niet goed in elkaar gezet, want als 1 t/m 8 wel doorkomen en 9 t/m 16 niet dan zit er op de print iets fout en niet in Koploper. Test eerst met alleen de Intellibox en kijk of daar alle bezetmelders werken, als dit zo is dan komen ze ook in Koploper.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  16:30:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Klinkt raar, maar zijn alle draadbruggen gelegd.
Er n.l. 1 draadbrug die voor de +5V van het tweede gedeelte (9- 16) zorgt.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  16:40:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Heb net eens in de bouwhandleiding zitten kijken. Een andere mogelijke fout is dat de opto's aan de kant van 9t/m16 verkeerdom zitten.
Vergeten draadbruggen lijkt me niet logisch. Als er nl. een draadbrug is vergeten die één van de 40xx IC's voedt, dan werkt het hele schuifregister niet en komt er helemaal niks meer door.
Ga naar bovenaan de pagina

roel steenbergen

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  20:12:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Is de BMD16-SD ook compleet gemonteerd leverbaar? Ik waag me vooralsnog niet aan solderen...
groet,
Roel Steenbergen
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  20:16:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Volgens mij levert Huib Maaskant alleen maar kale printen waar je zelf nog onderdelen voor moet kopen.
Kijk anders even hier en neem desnoods contact met hem op.
Ga naar bovenaan de pagina

HansK

40 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  21:15:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van HansK  Reageer met citaat
Hoi,

Ik heb geen idee waarom het niet zou werken bij sommige hier.
Combinatie koploper met BMD16_SD staat los van elkaar.
Je centrale moet de meldingen goed zien,anders komt het in koploper ook niet aan.
Heb zelf 6 BMD16-SD's ingebruik met wat andere melders, geen problemen.

Groet,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

juffrouwjannie

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 08 apr 2008 :  17:56:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Allemaal bedankt voor de reactie met betrekking tot BMD 16-SD.
Ik zal het beter proberen uit te leggen. Ik heb twee maal een baan gemaakt. een binnen baan en daar omheen een buiten baan met de bedoeling deze t.z.t door middels van wissels met elkaar te verbinden. De binnenbaan is in vier blokken verdeeld. twee treinen rijden daar in het rond zonder probleem, zijn aangesloten op de nummers 1 tot 8 van een BMD16-SD, de buitenbaan is ook in vier blokken verdeeld en aangesloten op de nummers 9 tot 16.
Maar hier lukt het niet om twee treinen achter elkaar te laten rijden zonder dat ze elkaar raken.

Ik ben de mening toe gedaan als je koploper uitzet, en je laat de trein alleen via de IB rijden en wel de BMD16-SD aangesloten is het toch zo dat de trein van het ene blok naar het ander rijdt, dit betekend dat de bezet melder goed is aangesloten er loopt dan toch overal stroom door naar de blokken via de bezet melder.

Gebruik je vervolgens de pc en koploper en je laat het testprogramma lopen, en je laat een trein rondrijden dan geeft koploper geen bezette blokken aan, alleen in de binnenbaan.

Waar of wat doe ik fout?
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 08 apr 2008 :  18:34:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Volgens mij moet je, om de problemen op te lossen, eerst weten of de BMD16-SD goed werkt zonder Koploper.
Je sluit de BMD16-SD aan je Intellibox alleen aan en kijkt dan of de bezetmeldingen goed op de Intellibox binnenkomen.
Is dat het geval dan weet je in ieder geval dat de BMD16-SD goed werkt.
Nu sluit je Koploper dan aan een ga met het test programma in Koploper aan de gang.

Groet,
Rob


Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 08 apr 2008 18:35:11
Ga naar bovenaan de pagina

Rob B

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 08 apr 2008 :  19:42:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,
Heb je in koploper bij onderhouden - baandefinities - digitale onderdelen het juiste aantal bezetmelders ingevoerd ??

mvg, Rob

Fleischmann HO Twin-Center Kokloper
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 08 apr 2008 :  20:52:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Als op je IB de blokjes niet zwart worden probeer dan met je vinger achter op de soldeer kant over de hele ILQ620 te drukken en kijk dan of de blokjes wel zwart worden, de kans bestaat dat er een koude las is,dan moet je het even over solderen,wat ook belangrijk is dat je aansluitingen goed gesoldeerd zijn,dat is belangrijk,niet een puntje echt over de hele stift en ook je raillassen moeten goed zijn.

PS als je er niet uit komt neemt dan contact op met Eddy de Boer.

Mvg
Piet





Allemaal bedankt voor de reactie met betrekking tot BMD 16-SD.
Ik zal hetheb er6x BMD 16 4 werken goed beter proberen uit te leggen. Ik heb twee maal een baan gemaakt. een binnen baan en daar omheen een buiten baan met de bedoeling deze t.z.t door middels van wissels met elkaar te verbinden. De binnenbaan is in vier blokken verdeeld. twee treinen rijden daar in het rond zonder probleem, zijn aangesloten op de nummers 1 tot 8 van een BMD16-SD, de buitenbaan is ook in vier blokken verdeeld en aangesloten op de nummers 9 tot 16.
Maar hier lukt het niet om twee treinen achter elkaar te laten rijden zonder dat ze elkaar raken.

Ik ben de mening toe gedaan als je koploper uitzet, en je laat de trein alleen via de IB rijden en wel de BMD16-SD aangesloten is het toch zo dat de trein van het ene blok naar het ander rijdt, dit betekend dat de bezet melder goed is aangesloten er loopt dan toch overal stroom door naar de blokken via de bezet melder.

Gebruik je vervolgens de pc en koploper en je laat het testprogramma lopen, en je laat een trein rondrijden dan geeft koploper geen bezette blokken aan, alleen in de binnenbaan.

Waar of wat doe ik fout?
[/quote]

PWJde Reede
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  10:44:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hans,

Ik heb nog niets gelezen over de resultaten van het testprogramma zoals Paul adviseerd.
Het is de simpelste manier om er achter te komen of de kaart wel goed werkt.
Mijn ervaring met de BMD 16-SD is positief, ik gebruik er twee in combinatie met de Viessmann 5233.

Met vriendelijke groet,

Han Kempers
Ga naar bovenaan de pagina

juffrouwjannie

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  20:58:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik heb nog eens over mijn probleem met de BMD16-SD zitten denken, maar je hoeft toch geen instellingen te maken in de IB? die weet toch automatische hoeveel bezetmelders er zijn?
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 09 apr 2008 :  21:05:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Lees hierover de handleiding op blz. 49
3.12 s88 instelling, hier staat aangegeven dat je het aantal s88 terugmeld modules op moet geven.
http://www.hobbytime.nl/files/Intelliboxnl2006.pdf

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

juffrouwjannie

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 13 apr 2008 :  11:23:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Het probleem met mijn BMD16-SD is op 1 bezet melder opgelost, volgens mij was het een combinatie van enkele slechte solderingen en niet juist geprogrammeerd in koploper. De ene bezetmelder waar 9 tot 16 niet werkt geeft zo gauw het lok in blok 9 staat gaan alle blokje (9 tot16 ) op de IB branden, zoiets als of je kortsluiting hebt.
In ieder geval iedereen die meegedacht heeft hartstikke bedankt. Begin nu ook steeds meer plezier te krijgen in het programma koploper fantastische.

gr Hans

ps als ik de defecte bezetmelder gemaakt krijg en weet wat er aan de hand is laat ik het even weten
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 13 apr 2008 :  12:37:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Ik zit met het zelfde probleem,nl dat bezetpunt 9 zwart blijft op de IB en in koploper blauw,het progamma reageert dan niet zo als het moet.
Verder wens ik je succes.

Mvg
Piet

Het probleem met mijn BMD16-SD is op 1 bezet melder opgelost, volgens mij was het een combinatie van enkele slechte solderingen en niet juist geprogrammeerd in koploper. De ene bezetmelder waar 9 tot 16 niet werkt geeft zo gauw het lok in blok 9 staat gaan alle blokje (9 tot16 ) op de IB branden, zoiets als of je kortsluiting hebt.
In ieder geval iedereen die meegedacht heeft hartstikke bedankt. Begin nu ook steeds meer plezier te krijgen in het programma koploper fantastische.

gr Hans

ps als ik de defecte bezetmelder gemaakt krijg en weet wat er aan de hand is laat ik het even weten
[/quote]

PWJde Reede
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina