Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 208 / Bezoekers Vandaag: 5845
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Algemeen
 Beginners
 kortsluiting bij rijrichting
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Fleischmann

Netherlands
9 berichten

Geplaatst - 17 feb 2008 :  11:52:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen:
Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op.
In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting?

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 feb 2008 :  22:46:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann

Hallo,

Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen:
Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op.
In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting?



Isolator zal de zaak NIET oplossen, bij wisselstraat moeten alle rails hetzelfde gepoold zijn.
Ergens in je baan moet je de lok op een baandeel ompolen tijdens het rijden, daarna kan hij het andere deel, dat anders gepoold is berijden....

Schema kan veel duidelijk maken.
Dit is één van de redenen dat je bij digitalisering de bedrading van je baan moet ombouwen...

Ergens heb je toch een keerlus ???

Theo vanop de heide
Ga naar bovenaan de pagina

Fleischmann

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  21:21:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann

Hallo,

Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen:
Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op.
In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting?



Isolator zal de zaak NIET oplossen, bij wisselstraat moeten alle rails hetzelfde gepoold zijn.
Ergens in je baan moet je de lok op een baandeel ompolen tijdens het rijden, daarna kan hij het andere deel, dat anders gepoold is berijden....

Schema kan veel duidelijk maken.
Dit is één van de redenen dat je bij digitalisering de bedrading van je baan moet ombouwen...

Ergens heb je toch een keerlus ???

Theo vanop de heide

Ga naar bovenaan de pagina

Fleischmann

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  21:26:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Theo,

Bedankt voor je reactie, maar ik ben denk ik niet duidelijk geweest met mijn omschrijving, het gaat er om dat ik met koploper een wisselstraat kan berijden waarin ik ook sporen heb die deze wisselstraat berijden vanuit een andere richting.

Groeten
Gerard
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann

Hallo,

Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen:
Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op.
In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting?



Isolator zal de zaak NIET oplossen, bij wisselstraat moeten alle rails hetzelfde gepoold zijn.
Ergens in je baan moet je de lok op een baandeel ompolen tijdens het rijden, daarna kan hij het andere deel, dat anders gepoold is berijden....

Schema kan veel duidelijk maken.
Dit is één van de redenen dat je bij digitalisering de bedrading van je baan moet ombouwen...

Ergens heb je toch een keerlus ???

Theo vanop de heide



Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  21:35:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Gerard,

sporen die een wisselstraat berijden???? Dit maakt het verhaal echt niet duidelijker.

Misschien kan jij je baanplan als tekening of als koploper *.bck bestand uploaden om het verhaal te verduidelijken,zoals Theo reeds aangaf. Ik vermoed namelijk dat Theo wel op het juiste spoor zat met een keerlus in je baan, waardoor je problemen ontstaan.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  23:10:10  Toon profiel  Reageer met citaat
gokje:

misschien is er iets mis met de polarisatie van het puntstuk?

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

Fleischmann

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 24 feb 2008 :  15:51:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Fleischmann

Hallo,

Bij het toepassen van de intellibox op mijn baan kom ik het volgende probleem tegen:
Als er meteen loc naar een andere baan wordt gereden middels een wissel of kruising waarvan de rijrichteng tegengesteld is treed er kortsluiting op.
In de voorbeelden wordt een wisselstraat gezien als 1 object tussen de blokken, moet ik nu bij deze wissels een isolator toepassen om de rijrichtingen te scheiden of regeld koploper deze rijrichting?

Ga naar bovenaan de pagina

Fleischmann

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 24 feb 2008 :  15:57:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Walter en Bart,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb geen keerlus in de baan en ook geen probleem met de hartstukken.
Ik zal voor de duidelijkheid mijn baan toevoegen.
in blok 11 wordt alleen gereden van 11 naar 1
in blok 12 wordt gereden van 12 naar 2 maar ook naar 27.
als ik nu van blok 12 naar 1 rijd ontstaat er "kortsluiting"
Zoals je kan zien wordt er in diverse richtingen gereden,telkens als een wissel of kruising wordt bereden welke in de andere baan ligt waarvan de rijrichting tegenovergesteld is ontstaat het probleem.



Download Attachment: 2008.bck
116,94 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 24 feb 2008 :  17:13:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij heb je wel een keerlus in je baan. Als ik vanaf blok 12 richting blok 1 vertrek, lijk ik via allerlei omzwervingen uiteindelijk via blok 2 weer in blok 12 uit te kunnen komen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 24 feb 2008 :  17:54:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
hallo Fleischmaan,

jouw baan zit bordevol keerlussen, bv blok 43 is hier een voorbeeld van, omdat je op hetzelfde punt kan uitkomen als van waarvan vandaan de trein vertrekt, ook de overloop wissels tussen tegengesteld lopende sporen bv blok 33 en 34 naar blok 25 en 30 is een sprekend voorbeeld hiervan.

Je zal moeten gaan werken met keerlusschakelingen om dit geheel werkend te krijgen.

Succes met de oplossing,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 24 feb 2008 :  18:22:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fleischmann,

Als je de baan aansluit dan kan je het beste de blokken 11 t/m 18 als uitgang punt nemen.
Deze moet je allemaal om en om aansluiten op de massa of de plus.

Dan kom je vanzelf de plaatsen tegen waar de massa de plus gaat raken en heb je een keerlusschakeling nodig, of misschien in jouw gedachten een ompoolschakeling.

Het beste kan je baanontwerp uitprinten en pijltjes zetten. Je moet dan als het ware de stroomrichting aangeven en niet de rijrichting.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina