Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 174 / Bezoekers Vandaag: 4985
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wanneer stop de trein?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marcowijchen

Netherlands
69 berichten

Geplaatst - 18 jan 2008 :  18:50:25  Toon profiel  Reageer met citaat
De blokken in mijn baan bestaan allemaal uit 2 gedeelten.
Het is de bedoeling dat de trein straks in het 2 gedeelte van ieder blok gaat afremmen ( dus niet vanaf 1e meldpunt zoals standaard)
Maar wanneer staat de trein dan stil?
Ik wil dus beginnen met afremmen en stoppen op het zelfde meldpunt.
Mijn baan is een bestaande baan waarin het analoge systeem ook zo geremd werd.
Mijn vraag is dus wanneer staat de trein dan stil.
Onderstaand mijn baanplan.


Download Attachment: marcoNspoorbaan.bck
14,92 KB

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  20:02:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Beginnen met afremmen op de stopmelder = noodstop, als de trein niet op minimum snelheid rijd. Het effect zal ongeveer hetzelfde wezen als met analoog rijden en de stopsectie stroomloos zetten. Dat wil je toch niet?

Het mooie van digitaal is toch oa het mooie langzaam afremmen tot stilstand, zonder dat de reizigers voor in de trein liggen.

Mels

Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  20:32:43  Toon profiel  Reageer met citaat
daar was ik al bang voor
dan zal ik via aanvullende blokgegevens de treinen langer door moeten laten rijden in het stopstuk dit kan toch? ( gelezen in handboek)
word er dan ook later begonnen met remmen?
het remmen word dus nooit begonnen in de stopsectie?
ook niet als je de trein bijv. 70 cm laat doorijden via aanvullende blokgegevens?

groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  20:43:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcowijchen


ook niet als je de trein bijv. 70 cm laat doorijden via aanvullende blokgegevens?

groetjes marco



Is jou stopsectie 70 cm lang ? Dat hoeft toch niet, dient na enkele keren rijden toch alleen mar om af te remmen van minimum snelheid naar stop ...
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  20:53:42  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb een bestaande baan dus de blokken zitten nu eenmaal in de baan op deze wijze en aanpassen is zeer lastig IVM tunnels, railspiraal enz.


groetjes marco

Bewerkt door marcowijchen op 18 jan 2008 20:55:48
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  21:02:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcowijchen

ik heb een bestaande baan dus de blokken zitten nu eenmaal in de baan op deze wijze en aanpassen is zeer lastig IVM tunnels, railspiraal enz.



Elk blok bij jou heeft toch minstens twee delen(secties) ? Een lang rijdeel en een kort stopdeel ? Of heb jij twee even lange delen ? Drie delen kan ook , is alleen praktisch bij rijden in twee richtingen.
Na enkele keren rondrijden leert Koploper HOE lang het blok is en zal indien hij een stopsein "ziet" langzaaam remmen tot hij met minimum snelheid aankomt op stopsectie, dan remt hij tot stilstand.... Leg jij de minimum snelheid iets hoger rijdt hij iets verder door....
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  21:44:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

1 bezetmeldpunt per blok dat is echt uit den boze. Hooguit voor niet zichtbare delen zou het kunnen en dan nog met beperkte snelheid omdat de loc meteen stopt.

Voor zichtbare delen en mooi rijgedrag moet je met Koploper minimaal 2 bezetmeldpunten hebben. Helaas kan ik het ook niet (en wil ik ook niet) anders maken voor.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  09:20:02  Toon profiel  Reageer met citaat
theo ieder blok bestaat inderdaad uit 2 delen zoals het moet voor koploper.
Zoals gezegd ligt mijn baan al helemaal.Een blok bestaat uit een rijgedeelte ( 1e deel) en een rem en stopgedeelte ( 2e deel)
dit werkte zo goed met een bloksysteem waarbij gewerkt werd volgens het assymetrische DCC principe. Daarom is mijn 2e melder een lang blok omdat de trein hier ook moest afremmen en stoppen voor het sein.
In koploper remt de trein in het eerste gedeelte maar ik wil dat iedere trein ongeveer 70 cm. doorrijd in het 2e gedeelte van het blok
(omdat daar pas mijn seinen staan) Mijn vraag is eigenlijk of de trein dan 70 cm. "doorkruipt" op minimum snelheid of dat hij later gaat remmen dan.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

In aanvullende blokgegevens kun je treinen een x aantal cm. door laten rijden toch?

groetjes marco

( Intellibox is binnen, 1 uhlenbrock 63340 en testrondje waarop alle loks al zijn geijkt)


zodra mijn andere bezetmelders binnen zijn en ik een oude laptop heb zal ik alles eens gaan aansluiten en proberen hoe een en ander in de praktijk werkt.
Daarna zal ik weer een berichtje hier posten of alles gelukt is



Bewerkt door marcowijchen op 19 jan 2008 09:24:24
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  09:43:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Het leren remmen is iets wat gebeurd tussen de melder waar wordt afgeremd naar de minimumsnelheid en de stopsectie. Eventueel doorrijden van 70 cm zal met de minimumsnelheid gebeuren.
Er is een regel in Koploper: op de stopsectie moet de trein met minimale snelheid rijden anders wordt deze trein stil gezet met een noodstop.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  10:02:37  Toon profiel  Reageer met citaat
bedankt voor je reactie paul.
dus heb ik een probleem bij al mijn stopsecties
of kan ik de minimum snelheid verhogen zodat de trein "langer" moet afremmen in de stopsectie?

Wat ik gewoon wil is dat mijn treinen pas na 70 cm. stilstaan in de stopsectie maar dan het liefst zonder te rijden met minimale snelheid naar het sein. want dat ziet er niet uit denk ik.

groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  11:23:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Zou dus wel kunnen, alleen je krijgt echt heel veel in regel werk. Ik durf ook niet te garanderen dat dit wel het gewenste eindresultaat gaat geven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  11:46:43  Toon profiel  Reageer met citaat
dus moet ik mijn seinen naar voren verplaatsen?
Blijf ik nog steeds lange stopsecties houden.
Het enige nadeel daarvan is dat het blok langer bezet blijft.
Maar ja ik zal zodra ik de bezetmelders en laptop heb de boel eens aangaan sluiten.En dan maar eens kijken hoe het gaat.

Groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  21:16:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb inmiddels koploper gedeeltelijk ingebouwd in mijn baan.
Ik laat de treinen nu gemiddeld 60 cm. doorijden in het stopstuk daarnaast heb ik de minimum snelheid verhoogt.
Gevolg de treinen stoppen na 60 cm. in het stopstuk.
Het remmen gebeurt denk ik nu op basis van de ingestelde massa simulatie ( of heb ik het mis?)
Het heeft volgens mij niets meer met leren remmen te maken omdat er eigenlijk pas word afgeremd in het stopstuk.( doordat ik de minimumsnelheid verhoogd heb.

Groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 feb 2008 :  06:57:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Het zal wel aan mij liggen maar wat vraag jij nu precies? Leren remmen is het deel tussen de een na laatste en de laatste te verwachten bezetmelder en meer niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 21 feb 2008 :  10:02:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik dacht mijn baan in blokken op te bouwen bestaande uit een lange binnenkomstsectie (1ste melder) en een stopsectie van 50 cm die dient als stopmelder.Ik bedoel dus dat mijn rechter rail van een blok is verdeelt in een zeer lange en een kort gedeelte.Volgens de gegevens van koploper kan dit toch.Ik dacht dat koploper toch zelf leert afremmen afhankelijk van hoe lang het blok is.Ga ik hier problemen mee krijgen dan ? Ik wil hierdoor bereiken dat alles gedetekteerd word in mijn blok zodat er bij een achtergebleven wagon geen botsing is.Ook wil ik teveel isolatie en voedingspunten vermijden.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 feb 2008 :  10:04:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,

Waarom zou dat niet kunnen wat jij wil? Ik doen het zelf ook zo. Ik rij schaal N en mijn stopsecties zijn allemaal minimaal 30 cm.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 21 feb 2008 :  17:28:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Marco,

Het zal wel aan mij liggen maar wat vraag jij nu precies? Leren remmen is het deel tussen de een na laatste en de laatste te verwachten bezetmelder en meer niet.

Mvg,
Paul.



Paul ik vraag niets ik schrijf alleen hoe ik het probleem met mijn te lange stopsecties heb opgelost zodat de treinen netjes voor mijn seinen stoppen.( voor de duidelijkheid is het handig om het hele draadje even door te lezen)

Groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina