Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 169 / Bezoekers Vandaag: 6343
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Storing
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bernard

Netherlands
20 berichten

Geplaatst - 16 feb 2008 :  13:36:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Dit is geen storing aan het Koploper programma, maar aan m'n TV.
Sinds kort ontvangen wij het TV signaal door de lucht (Digitenne)
Met de trein rijden en TV kijken is dan onmogelijk vanwege de enorme vertekening van het TV beeld.
Al mijn lokomotieven zijn fabrieksmatig ontstoord en ik rijd met verschillende types decoders, maar de storing blijft.
Ik heb de voeding van de baan al op andere stopcontacten (andere fase) aangesloten maar ook dit helpt niet.
Heeft iemand soortgelijke ervaring en wat heb je eraan gedaan om het euvel te verhelpen.
Ook andere suggesties zijn welkom.



Vriendelijke groeten.
Ben van Kempen.
HO = IB/Edits NS

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 16 feb 2008 :  13:51:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik blijf wel gewoon via de kabel kijken.

Misschien meer een topic voor op http://www.beneluxspoor.net?

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 16 feb 2008 :  16:12:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Het heeft niets te maken met ontstoorde lok decoders.
De IB straalt nog al wat ongewenste signalen uit die andere apparatuur behoorlijk kan storen.
Daar je het TV signaal door de lucht ontvangt heb je last van deze straling. Wat je kunt doen is de IB afschermen.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Bernard

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 16 feb 2008 :  19:32:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,

Hoe zou ik die moeten afschermen, of bedoel je aan aarde leggen?
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Het heeft niets te maken met ontstoorde lok decoders.
De IB straalt nog al wat ongewenste signalen uit die andere apparatuur behoorlijk kan storen.
Daar je het TV signaal door de lucht ontvangt heb je last van deze straling. Wat je kunt doen is de IB afschermen.

Met vriendelijke groet,
Hub



Vriendelijke groeten.
Ben van Kempen.
HO = IB/Edits NS
Ga naar bovenaan de pagina

zolder

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 16 feb 2008 :  19:59:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,
Help je antenne verplaatsen niet???.Ik heb het zelf ondervonden toen nog met roco digitaal en nu I.B.en het probleem was opgelost
met vriendelijke groeten.
Jan van den Berg

J.F. van den Berg
Niks is mooier dat je treinen te laten rijden op koploper. Kicken gewoon.

Bewerkt door zolder op 16 feb 2008 20:08:14
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 16 feb 2008 :  23:39:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Afschermen van de IB, wat verwacht je daar van? Dat ding zet een digitale spanning op de rails, die vormen een prachtige antenne.
Maak de verbinding tussen de IB en de rails eens los. Maakt dat wat uit? En maakt het wat uit of de treinen rijden of stilstaan?
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 17 feb 2008 :  10:38:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Een IB zet al ongewenste signalen in de lucht zonder dat deze op de baan is aangesloten.
Enige wat er gedaan kan worden is het storende en gestoorde apparaat verder van elkaar plaatsen zoals el eerder medegedeeld of de zaak deugdelijk afschermen.
Je buren hebben die ook digitenne en zoja hebben die er ook last van ?.

Met vriendelijke groet,
Hub

P.s. in welk gebied zit je.

Bewerkt door pa1_hub op 17 feb 2008 11:01:09
Ga naar bovenaan de pagina

Bernard

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 17 feb 2008 :  22:21:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

De ontvangstantenne verplaatsen is geen optie want waar hij nu hangt is dit de plek voor maximale ontvangst, het signaal in mijn woonplaats is wel zwak maar in principe voldoende. De buren hebben geen last van storingen, ook niet als ik met de trein rijd.
Dirk Meyer wil met zijn TC bij mij langs komen om te kijken of de storing dan misschien veranderd?
De storing treed alleen op als de treinen rijden of als er een magneetspoel wordt geschakeld.
Vraag aan Hub, dat afschermen, hoe had je gedacht dat te doen, alles inpakken in een metalen doos en dan aan aarde hangen?

Vriendelijke groeten.
Ben van Kempen.
HO = IB/Edits NS
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 18 feb 2008 :  00:01:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Wat gebeurdt er als je een iet bestaande lok of een niet bestaande wissel aanstuurt ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 feb 2008 :  14:29:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

We hebben al afgesproken eens wat zaken uit te wisselen, maar ten aanzien van de storing zou ik je adviseren ook eens met het Agentschap Telecom te bellen. Ze zijn te bereiken onder nummer 050 587 7444 of 033 460 0800. Er is volgens mij ergens een onderdeel dat niet voldoet aan de EMC-richtlijn en het Agentschap Telecom kan dat nameten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bernard

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 19 feb 2008 :  14:04:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,

Als ik een lok van de rails haal en toch het adres aanstuur zie ik geen storing, hetzelfde als ik de gemeenschappelijke draad naar de wisselspoel los neem en deze aanstuur, geen storing.
Nogmaals Hub,wat bedoel jij precies met de IB afschermen?
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Ben,

Wat gebeurdt er als je een iet bestaande lok of een niet bestaande wissel aanstuurt ?.

Met vriendelijke groet,
Hub



Vriendelijke groeten.
Ben van Kempen.
HO = IB/Edits NS
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 19 feb 2008 :  17:16:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bernard

Als ik een lok van de rails haal en toch het adres aanstuur zie ik geen storing, hetzelfde als ik de gemeenschappelijke draad naar de wisselspoel los neem en deze aanstuur, geen storing.

De storing ontstaat dus als er (digitale) stroom wordt verbruikt. Het is dus wel degelijk antennewerking van de rails en de bedrading, zoals ik eerder veronderstelde.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 19 feb 2008 :  17:18:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Het signaal voor digitenne licht in de UHF band. Een IB straal ook ongewenste componenten (harmonische) uit die door de antenne opgevangen kunnen worden.
Zo te lezen heb je daar geen last van dus de IB afschermen is niet nodig.
Je geeft o.a. aan dat de storing niet optreedt als de aandrijving niet wordt aangestuurd (spoel los). Dit duidt er op dat je last hebt van de in/uitschakelstromen. Probeer deze eens te dempen met een weerstand van 10 ohm/1W in serie met de spoel te zetten.
Je digitenne mag niet gevoelig zijn voor deze storingen, zou toch even contact opnemen met je leverancier.
Is Dirk al langs geweest met zijn TC ?.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
339 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  01:58:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Als alles zo lees zou je last kunnen hebben van instraling op je antenne kabel. Komt je kabel in de buurt van je digitale baanstroom? Zijn de coax stekkers van de antenne goed aangesloten zodat de afscherming optimaal werkt. Je zou kunnen proberen het scherm van de coax extra te aarden als je digitenne ontvanger NIET geaard is. Heb je een binnen antenne of een hark op het dak? Als je buren geen last hebben moet het op te lossen zijn, misschien je antenne of kabelloop verplaatsen.

Groeten Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina