Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 4952
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 treinenloop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

cher claessen

Netherlands
37 berichten

Geplaatst - 26 jan 2008 :  17:17:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil mijn analoge modelbaan digitaal gaan maken en met koploper werken. Voor mij is het belangrijk dat ik met koploper de treinenloop kan beïnvloeden. De bijgevoegde tekening en de onderstaande tekst zijn een voorbeeld van wat ik bedoel. De vraag is dus: kan ik dit met koploper inregelen.

De hoofdregel is dat een trein uit blok 2 vertrekt als de blokken 3 t/m 7 vrij zijn en dat een trein uit blok 9 vertrekt als de blokken 10 en 11 vrij zijn.

Als trein A echter een diesel of een stoomlok heeft, moet deze vanuit blok 2 naar 10 rijden, als een personentrein is (of naar blok 11als een goederentrein is).
Aansluitend moet trein B vanuit blok 9 naar blok 3 moeten vertrekken, als het een personentrein betreft (naar blok 7 als het een goederentrein betreft)

Als trein A in blok 10 of 11 aangekomen is, zou eigenlijk trein C, die intussen vanuit blok 1 naar 2 opgeschoven is moeten vertrekken omdat de blokken 2 t/m 7 vrij zijn, maar trein B dient voorrang te hebben


Download Attachment: baan.jpg
352,41 KB

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 26 jan 2008 :  19:29:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Cher,

Alles kan wat je beschrijft. Koploper bepaalt in principe op toevalsbasis welke trein naar welk blok gaat maar je kunt er ook de sturing aangeven die je verlangt. De voorrang van trein B aan het eind is wat lastiger. Koploper geeft wel voorrang maar de omstandigheden zijn dan wel van belang. Met het instellen van aparte treintypes voor je diesel-,
stoom- en personentrein kom je een heel eind. Met variabele en vaste routes kun je ook veel sturing geven
De meeste Koplopergebruikers zullen anders denken dan jij, maar dit soort varianten kunnen met Koploper goed gerealiseerd worden. Ik denk wel dat jij, wanneer je het programma gaat gebruiken je nog veel meer varianten ziet en wellicht ook andere dingen wilt.

Succes


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 26 jan 2008 19:30:21
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina