Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 617 / Bezoekers Vandaag: 9494
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Powermodule kan wel aan k83 wisseldecoder van Marklin
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tomprins

Netherlands
538 berichten

Geplaatst - 22 jan 2008 :  19:31:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor het goed functioneren van je baan met Koploper is het van belang dat de wissels goed omgaan. Viessmann had daarvoor een powermodule maar die zou niet werken bij de k83 van Marklin, die geen extra aansluiting voor een externe voeding heeft. Dat probleem is nu opgelost. Haperende Marklinwissels zullen veel minder voorkomen. Ik heb het dus niet zelf bedacht maar wil het jullie niet onthouden:


Jullie weten, de Viessmann 5211 wisseldecoder heeft een aparte ingang zodat je de wissels op een aparte trafo kunt aansluiten, om op deze manier de 'dure' digitaalstroom te sparen. Het gaat helemaal goed als je tussen de trafo en de 5211 nog een powermodule 5215 zet. Het echte voordeel is dat de wissels meer power krijgen, en (zeker de oude M-wissels) dan beter omgaan.


Ik heb echter goed nieuws: ook de märklin K83 laat zich op deze manier aansluiten. Ook hier is het mogelijk de wissels uit een aparte trafo te voeden. En dat zonder wijzigingen aan de K83 zelf. Ik heb het in onderstaand plaatje uitgelegd. Ik heb ook de Viessmann powermodule 5215 ingetekend. In plaats hiervan kun je ook een dubbelzijdige gelijkrichter ("Graetz-schakeling", 4 dioden) of een gelijkstroomtrafo nemen. De + komt aan de bruine draad, de - komt aan de gele. Je kunt meerdere wissels, ook van meerdere dekoders, op dezelfde powermodule of gelijkrichter aansluiten.

In de praktijk moet je de gele draden uit de k83 halen, ze met elkaar verbinden en die weer verbinden met de gele draad van de powermodule. Let wel: de gele draad zit aan de rode punt op de powermodule. Bedenk dat Koploper alleen een signaal geeft dat de wissel moet omschakelen, je moet er zelf voor zorgen dat de wissel mechanisch goed werkt. Eventueel zou je nog een diode kunnen plaatsen in de gele draad ter vervolmaking, maar noodzakelijk is het niet.
Denk er aan dat je de massa van de trafo die de powermodule voedt, NOOIT met de massa van andere trafo's verbindt!

Deze tip komt van Ronald Helder, waarvoor hulde!

Download vooral het plaatje, het is zeer verhelderend en eenvoudig.




Download Attachment: powermoduleaansluiting.gif.zip
57,02 KB

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 22 jan 2008 19:51:02

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 23 jan 2008 :  09:16:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Dit is een geniaal idee.
De volgende stap is het namaken van de powermodule. Wat daarin zit kan nooit ingewikkeld zijn.

De opmerking over een diode in de gele draad snap ik niet. Uit de powermodule komt toch al gelijkspanning?

Ik zie wel één bezwaar. De vrijloopdiodes die in de k83 zitten worden zo buiten spel gezet, dus dit kan je op den duur uitgangstransistors gaan kosten.

Bewerkt door KlaasZ op 23 jan 2008 09:20:06
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 jan 2008 :  19:19:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Een powermodule bestaat uit een gelijkrichter, een vermogensreservoir wat wel een condensator zal zijn en een beveiliging tegen overspanning. Die treedt zelden in werking. Ik meen me te herinneren dat er een diode in de 5211 van Viessmann zat, maar het lijkt een beetje dubbel op. Gelijkstroom is gelijkstroom. Over de uitgangstransistoren durf ik geen uitspraak te doen.

Maar als mensen veel geinvesteerd hebben in de aankoop van k83-ers is het prachtig. De meeste Marklinisten zullen die wel aansturen middels een Delta-apparaat. Die koop je in Houten voor 10 a 15 euro en de digitale signalen worden doorgegeven terwijl de trafo die de Delta voedt, ook de wisselmotoren van stroom voorziet. Die opstelling blijft behouden en alleen de gele draden van de wissels worden door de Powermodule gevoed. De Delta geeft alleen de signalen dan door. Nogmaals: de bruine draden van de Deltatrafo niet verbinden met de trafo die de powermodule voedt. Het nut: Koploper zal minder vaak een spookmelding geven voor de situatie dat een wissel niet goed is omgegaan en er een trein naar het verkeerde blok rijdt. De klap waarmee de wissels omschakelen is krachtiger en iets harder.

Ik vind het net als jij geniaal. Simpel aan te sluiten en een goede werking. Je wordt bijna boos dat je het zelf niet verzonnen hebt, lol.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 23 jan 2008 19:21:25
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 jan 2008 :  21:30:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

De module kan gemakkelijk nagebouwd worden met een bruggelijkrichter en een bufferelco.
quote:
De + komt aan de bruine draad, de - komt aan de gele. Je kunt meerdere wissels, ook van meerdere dekoders, op dezelfde powermodule of gelijkrichter aansluiten.
Hier moet je goed opletten.

Off topic, waar ken je Ronald van ?.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 jan 2008 :  21:40:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub,

Als je een gelijkstroomtrafo goed aansluit, ben je er ook. Ik heb de k83 allemaal vervangen door Viessmann 5211 en dat is een perfecte combinatie. Als ik dit geweten had, was dat nooit gebeurd. De powermodule geeft een veel betere beweging.

Heb jij zicht op die uitgangstransistoren? En weet jij van die diode in de 5211?

Off topic: ik ben lid van een modelspoorclub (1904) in Gouda. Ronald ook, al woont hij hier 30 km vandaan.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 jan 2008 :  22:24:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Off topic,
Ken Ronald nog van vroeger uit de tijd van Medical systems toen ik daar nog ontwerper was en hij op de software afdeling zat, vandaar.

Stuur je prive een e-mail met tekst en uitleg over de transitoren en diode plus schema#8217;s waarin je duidelijk kunt zien waarom ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 jan 2008 :  22:38:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Tom,

Off topic, waar ken je Ronald van ?.


Met vriendelijke groet,
Hub



Off Topic modus aan:

Pctrein Pctwin

Offtopic modus uit,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 23 jan 2008 22:39:34
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 23 jan 2008 :  23:38:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Ik meen me te herinneren dat er een diode in de 5211 van Viessmann zat, maar het lijkt een beetje dubbel op.

Die diode zit er inderdaad in, direct achter de E-klem. Maar dat is omdat de oorspronkelijke bedoeling is dat je daar wisselspanning op zet.

Overigens staat het inwendig schema van de 5211 op mijn website, voor de geinteresseerde. Kijk in de Bonte Verzameling.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina