Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 152 / Bezoekers Vandaag: 1737
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 598
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Waar plaats ik het beste bezetmelders ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Krokodil

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 19 jan 2008 :  20:50:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte gevorderden! Ik heb een bestaande baan! Deze heb ik ingevoerd in koploper, en ik heb alle wissels voorzien van spoelen en getest.
Nu wil ik graag weten waar ik op de bestaande baan het beste de "bezetmelders" kan plaatsen. Ik heb er hier nu 16 te plaatsen en straks komt er nog een module met 16 meld punten. Zoals je kan zien op mijn baanplan heb ik ook blokken geplaatst. Ook hier zou ik willen weten of dit gaat werken. Ik heb de handleiding doorgelezen maar hou toch mijn twijfels waar ik wat, het beste kan plaatsen in mijn baan . Ik ben zover dat ik twee locs heb voorzien van een decoder en deze kan ik laten rijden vanuit koploper. Dit gaat goed. Ik kan mijn wissels aansturen vanuit koploper gaat ook goed. Nu moet ik de rails gaan doorslijpen ( ik heb alles gesoldeerd) om isolatoren te gaan plaatsen! ik wil graag zeker zijn dat ik dit op de meest logische plek doe! Zodat ik niet achteraf er achter moet komen dat mijn planmhelemaal (of half) niet werkt.

Groet, Ben

Download Attachment: Sectie1.bck
17,74 KB

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N-Fleischmann-UH63410&UH63340

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  21:17:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ter verduidelijking. Er zijn geen perons op mijn baan. Het is een grote Afgraving voor kolen,zand en bronwater een grote bouwplaats.
In het midden (de S opzijn kant) is een brug met 1 stop na Blok 8.
De rest aan stops ligt onder de brug door. (Links aan het einde van spoor 1 gaat straks alles naar de bewoonde wereld lopen.)
Bij de stops worden wagons geladen en door locs gerangeerd.
(Ben gek op rangeer locs)
De rest van de baan is voor rondjes te rijden in twee richtingen als dat kan? Maar nooit tegelijkertijd (dus als ik vanaf blok 8 naar blok 1 wil dan gebeurd dat via blok 6 omdat bij blok 5 net een trein naarbinnen komt rijden (Bijvoorbeeld)).

Groet Ben


Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N-Fleischmann-UH63410&UH63340
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  21:57:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Een bestaande baan in Koploper inbrengen is altijd wat lastiger dan wanneer je de baan hebt ontworpen met Koploper in je achterhoofd. In de praktijk blijkt een geisoleerd stuk van ongeveer 40 cm direct aan het begin en aan het einde van het blok goed te werken. Ik ga even uit van HO. Je zit dan aan de veilige kant, als je niet al te idioot hard rijdt. Als je Koploper hebt leren remmen dan moeten de locs binnen dit stuk stil kunnen staan. Als je een rangeerdeel als thema hebt met wat passerende passagierstreinen is een hoge snelheid ook niet zo gepast. Ik vind overigens dat er over het algemeen wel eens wat snel gereden wordt. Er liepen in het verleden ook al eens draadjes over dit onderwerp. Je kunt hier inderdaad verschillend over denken. 40 cm is een gegeven uit de praktijk. Schiet je te ver door dan kun je ook de snelheid in het blok verlagen.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  22:56:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ben,

ik heb getracht je baanplan met 16 blokken te maken, dit is mij helaas niet gelukt, het zijn er 18 geworden.

18 blokken * 2 zijn 36 terugmelders, dus dit zijn er 4 te veel.

Daarom heb ik gemeenschappelijk terugmelders geplanned in jouw baanplan door mij bewerkt.

Blok 8,15, 16 hebben een gemeenschappelijke inrijmelding en een eigen stopmelding.

Het zelfde geld voor blok 13 en 17.

Blok 6 krijgt slechts 1 terugmelding en zou in het automatisch rijden een stopverbod moeten krijgen,

Ik zit nu aan 32 meldingen.

In onderhouden blokken heb ik nog niets ingevuld en aangevinkt zodat je vrij bent in de volgorde om je terugmeldingen aan te sluiten.

met vriendelijke groet,

Walter






Download Attachment: Sectie1ww.bck
23,21 KB

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  23:13:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok Walter, Per blok 2 bezet melders waar plaats ik die dan?
En waarom heeft blok 18 geen gele (noem het maar even) bewakings lijn
Groet, Ben

Bewerkt door Krokodil op 19 jan 2008 23:31:38
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  23:44:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ben,

ga naar onderhouden baanontwerp, en klik op tekenen (tekensymbool), nu zie je de rondjes waar de terugmeldingen moeten komen, in tegenstelling wat Tom roept kan je bij N spoor volstaan met stopmeldingen van +/- 18 cm. voor het einde van het blok. (36 cm. is voor Ho)Deze zelfde punten kunnen in een later stadium gebruikt worden voor waar in blok, en lichten dan bij automatisch rijden op.

Wat bedoel jij met bewakingslijn? De lijnen van blok 18 zijn aangegeven,(klik in onderhouden blokken, op het potje met lijnen, en vervolgens op het bloknummer 18.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 19 jan 2008 :  23:51:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter, wat ik bedoel is ,als ik naar onderhoud baandefinities ga en dan gegevens koppelen aan blok kijk. Zie ik verschillende blokken waar een gedeelte van de getekende baan aanvast zit! die gele lijn bedoel ik! En je kan toch geen terug melders tekenen als deze bij digitale onderdelen nog niet zijn aangemaakt.? Ik zie ze echt niet?

Groet, Ben



Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N-Fleischmann-UH63410&UH63340

Bewerkt door Krokodil op 19 jan 2008 23:54:58
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  00:12:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Zie bijlage afbeelding voor terugmeldingen

Walter



Download Attachment: ben.JPG
33,45 KB



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  00:23:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok Walter, Ik neem ze wel over van de JPG en dan breng ik ze in. vraag ? Als ik kijk naar blok 1 en dan links naar boven. Daar kom ik vijf bezet melders tegen tot aan wissel 2. Wat is de reden hiervoor ?

Ik zou namelijk denken, na blok 1 een BMP, en dan voor wissel 2 een BMP En voor is gezien vanaf blok 1
Dit is een baan en kan vanaf blok 1 opgereden worden of vanaf blok 2 via wissel 2.


BMP= bezetmeldpunt)

Groet, Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N-Fleischmann-UH63410&UH63340
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  00:36:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ben,

de buitenste ovaal is verdeeld in 3 blokken, 3 blokken * 2 bezetmelders per blok is 6 x bmp.

Overigens had Dirk in de buitenste ring precies hetzelfde gedaan, vermoedelijk om dezelfde reden als ik. Echter Dirk had in de tussendeliggende ringen bijna alle bezetmelders al gebruikt, zodat er geen terugmelders meer waren voor de rangeersporen.

In mijn database zou je blok 7 en 11 ook kunnen terugbrengen tot 1 melder per blok, de vrijgekomen 2 terugmeldingen zou je dan kunnen gebruiken voor het spoortje links vooraan bij Wissel 1. Advies is om minimaal 2 melders per blok te gebruiken voor zichtbare gedeeltes, omdat afremmen anders niet op een nette en natuurgetrouwe wijze gebeurd.

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  00:44:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en alle andere trein vrienden.

Ik ben de handleiding en dit forum aan het doorspitten geweest en heb het volgende idee opgebouwd. Als ik in een ovaal 1 blok plaats met twee BMP's dan weet koploper op een gegeven moment waar de trein zich bevind. Dus stelling, "Koploper leert de snelheid van de trein door tussen BMP's te rekenen.?!) Dit betekend dat ik op 1 track , van BMP1 (van Blok 1 naar Blok 2) BMP2 voor wissel 2 toch genoeg heb voor detectie. Het is maar 1 track dus of linksom of rechtsom? Of denk ik nu te simpel?

Groet Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N-Fleischmann-UH63410&UH63340
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  00:51:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ben,

als je blok 1 met blok 11 verbind lijkt dat geen probleem te zijn, ga je echter de wisselstraat leggen dat blijken er 2 verbindingen te zijn linksom en rechtsom, ik begreep uit een eerdere reactie dat je overal 2 kanten op wilde rijden, daarom heb ik nu 3 blokken gelegd,omdat ik anders tussen blok 1 en 11 2 geheel verschillende wisselstraten zou hebben, terwijl ik maar 1 wisselstraat logisch kan definieren.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  00:58:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Tom, Ik heb geen last van te snelle treinen want ik stem mijn treinen af, op de schaal. Ik ben erg blij met de komst van decoders. Allemaal op schaal! Echt mooi!!

Groet Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N-Fleischmann-UH63410&UH63340
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  01:10:08  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Ben,

als je blok 1 met blok 11 verbind lijkt dat geen probleem te zijn, ga je echter de wisselstraat leggen dat blijken er 2 verbindingen te zijn linksom en rechtsom, ik begreep uit een eerdere reactie dat je overal 2 kanten op wilde rijden, daarom heb ik nu 3 blokken gelegd,omdat ik anders tussen blok 1 en 11 2 geheel verschillende wisselstraten zou hebben, terwijl ik maar 1 wisselstraat logisch kan definieren.

Goeie morgen trouwens.!!

Ok dat is nou jammer. Is het zo dat de melding van een BMP naar meerdere blokken gestuurd kan worden?

Groet, Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N-Fleischmann-UH63410&UH63340
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  09:18:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ben,

Koploper werkt met een logische volgorde van bezetmeldingen, het heeft dus geen enkele zin om 2 dezelfde bezetmeldingen naast elkaar in te programmeren, dit gaat alleen maar tot fouten en/of problemen leiden met het programmeren,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Krokodil

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 20 jan 2008 :  17:25:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok Walter dank je wel voor de genomen moeite alvast. Wat ik ga doen is het volgende, Ik ga 2BMP's plaatsen een blok 1 zetten. Hou ongeveer 20 centimeter tussen de BMP's en het blok, En ga daar is mee spelen. Dan word het voor mij visueel misschien wat duidelijker.

Groet, Ben

Ben Geijtenbeek
Koploper-IB-N-Fleischmann-UH63410&UH63340

Bewerkt door Krokodil op 20 jan 2008 17:26:54
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina