Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 548 / Bezoekers Vandaag: 4261
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 719
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 (niet) automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jeweve

39 berichten

Geplaatst - 17 jan 2008 :  21:30:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik ben bezig om mijn onderste schaduwstation te bouwen. Bij het testen loop ik tegen iets aan wat ik niet kan verklaren.
Mijn opstelsporen bestaan uit 2 blokken per stuk. Ik heb er nu 4 van liggen, dus 8 blokken in totaal.

Als ik een loc in het eerste deel van een opstelspoor zet kan de loc automatisch rijden. In het 2e deel van een opstelspoor lukt me dan echter niet. Als de loc eenmaal is begonnen met automatisch rijden (vanaf een eerste deel dus), rijdt hij ook vrolijk door het 2e deel heen. Detectie gaat allemaal goed. Heb ook geprobeerd om het bloktype in een doorrijspoor te wijzigen, hielp niet.

Vast iets simpels, maar ik zie het niet....

Als bijlage de file, ik hoop dat iemand die voor me wil bekijken.

Bij voorbaat heel veel dank!


Jan-Willem

Download Attachment: jeweve_20080117_213021.bck
22,78 KB

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 17 jan 2008 :  22:47:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan Willem,

Heb je in de blokken waarin het automatisch rijden stopt, indien nodig, het vinkje keren toegestaan aangevinkt. Kijk ook nog even goed bij onderhouden blokken of de relaties tussen de blokken wel klopt. Ik zal proberen dit weekend even naar je database te kijken. Langskomen kan eventueel ook nog. Laat maar even weten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  07:05:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan-Willem,

Voorzover ik kan zien heb jij niets verkeerd ingevoerd. Ik neem aan dat jij op het baanoverzicht alleen maar met de klok mee rijdt.

Als een loc op hol is geslagen, welke bezetmelder wordt dan onder in het rijwindow getoond in de statusbalk? Dit is de melder waar de loc naar op zoek is. Zolang deze niet doorkomt zal de loc blijven rijden. Ik zou dit eerst eens controleren op juiste invoer en fysieke werking.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 18 jan 2008 07:05:29
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  08:41:22  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Jan-Willem,

Voorzover ik kan zien heb jij niets verkeerd ingevoerd. Ik neem aan dat jij op het baanoverzicht alleen maar met de klok mee rijdt.

Als een loc op hol is geslagen, welke bezetmelder wordt dan onder in het rijwindow getoond in de statusbalk? Dit is de melder waar de loc naar op zoek is. Zolang deze niet doorkomt zal de loc blijven rijden. Ik zou dit eerst eens controleren op juiste invoer en fysieke werking.


Beste Paul,

Ik ben blij dat ik niets verkeerd heb ingevoerd, dan snap ik dat deel inmiddels aardig!
Ik rijd (in het schaduwstation) inderdaad alleen rechtsom.

Punt is dat de loc niet op hol slaat maar het automatosch rijden niet werkt op het moment dat ik een loc in 1 van de rechter blokken (dus 2, 4, 6 of 8) zet. Het blauwe pijlte is er dan niet, dus het aut. rijden kan niet starten.

Als ik een loc in blokken 1, 3, 5 of 7 zetten krijg ik wel een pijltje. De loc kan dan starten met aut. rijden en blijft dit verder ook goed doen. (dus ook door de blokken waarvandaan ik niet aut. kan starten.

Wellicht helpt dit?

Dirk,

Ook bedankt voor de tip, zal ik vanavond ook even naar kijken. Als ik er niet uitkom met de forumhulp, neem ik je aanbod met beide handen aan!


Nogmaals veel dank,

Jan-Willem

Bewerkt door jeweve op 18 jan 2008 08:45:18
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  09:38:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan-Willem,

het blauwe pijltje zal op de meeste grote banen niet werken. Indien er gekozen kan worden uit slechts 1 volgend blok kan je dit gebruiken. Anders moet je gewoon het volgende blok uti het rijwindow slepen naar het blok waar je naar toe wilt rijden en zo start je bij de andere blokken (dus zonder blauwe pijl) het automatisch rijden.

Er zijn meer mogelijkheden, doch die laat ik even weg vanwege de eenvoud.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  09:54:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Jan-Willem,

het blauwe pijltje zal op de meeste grote banen niet werken. Indien er gekozen kan worden uit slechts 1 volgend blok kan je dit gebruiken. Anders moet je gewoon het volgende blok uti het rijwindow slepen naar het blok waar je naar toe wilt rijden en zo start je bij de andere blokken (dus zonder blauwe pijl) het automatisch rijden.

Er zijn meer mogelijkheden, doch die laat ik even weg vanwege de eenvoud.

Mvg,
Paul.





Bedankt Paul,

Ik vraagt me dan wel of of de treinen (nogmaals: dit wordt een schaduwstation), automatisch worden opgenomen in 'de dienstregeling'. Ik zou uiteindelijk niet met het handje steeds de treinen willen activeren, maar willen dat de boel automatisch wordt geregeld.
Als de loc nu in een van de blokken staat waar het blauwe pijltje niet verschijnt, staat in het rijwindow 'handbediening'. Ik denk dan ook dat er niks met de trein gedaan wordt, totdat ik zelf een opdracht geef.
De rechter blokken zijn overigens opstelblokken, de linker zijn vrije baan (die dus vanzelf ook opstelblok worden als rechts is bezet)

bedankt!,

Jan-Willem

Bewerkt door jeweve op 18 jan 2008 10:17:03
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  10:19:00  Toon profiel  Reageer met citaat
jan-willem.

Ik moest wel effe zoeken wat jij nu had geantwoord.

In principe zal een loc toch nooit op handmatig moeten komen te staan in het schaduwstation. Er wordt daar toch automatisch gereden (tenminste dat neem ik aan) en dus speelt het blauwe pijltje daar ook niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  10:50:06  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

jan-willem.

Ik moest wel effe zoeken wat jij nu had geantwoord.

In principe zal een loc toch nooit op handmatig moeten komen te staan in het schaduwstation. Er wordt daar toch automatisch gereden (tenminste dat neem ik aan) en dus speelt het blauwe pijltje daar ook niet.

Mvg,
Paul.





Hoi Paul,

Sorry als ik het niet duidelijk heb omschreven... Ik probeer het beter te doen.

Het punt is als volgt:

Ik heb (even voor de test) 2 locs voor mijn baan in aanbouw. Ik heb nu een deel van het schaduwstation liggen, en tijdens het bouwen wordt er natuurlijk getest.

Ik heb de locs geijkt, het sporenplan wat er nu ligt in KL gezet.

Als ik de locs in een blok zet (zowel fysiek als in Koploper), verwacht ik dat, als ik automatisch rijden aanvink (bovenin de toolbar), de locs gaan rijden (als de blauwe pijltjes ook zijn aangevinkt bij de locs). (zo ben ik het gewend...)

Dat lukt dus wel in de blokken 1,3,5 en 7, maar niet in 2,4,6,8.

In de helpfile staat dat mogelijk is dat automatisch rijden niet kan worden aangevinkt doordat vervolgblokken niet goed zijn aangegeven. Dit is echter wel zo.

Mijn 'probleem' is dat, als ik een loc in blok 2,4,6 of 8 zet, ik hem alleen op handbediening kan besturen, en ik hem niet automatisch kan laten tuffen.


Ik hoop dat het hiermee duidelijker is omschreven.

Nogmaals dank voor de moeite!

Jan-Willem

Bewerkt door jeweve op 18 jan 2008 10:51:26
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  13:21:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Zoals paul al zie je moet hem 1x vertellen welke kant hij op moet

Dus je plaats de lok in het blok en je sleept hem naar het volgende blok waar hij heen moet en je zal dan zien dat hij op automatisch gaat

de rede dat je bij de andere blokken de blauwe pijl krijg is dat hij daar maar 1 kan op kan en dus valt er niks te kiezen

Zet daarna de baan uit (als alle treinen stil staan) en je start hem later weer op zal je zien dat de trein nog steeds op automatisch staan koploper weet nu welke kant de trein op moet

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  14:06:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door balthazor

Zoals paul al zie je moet hem 1x vertellen welke kant hij op moet

Dus je plaats de lok in het blok en je sleept hem naar het volgende blok waar hij heen moet en je zal dan zien dat hij op automatisch gaat

de rede dat je bij de andere blokken de blauwe pijl krijg is dat hij daar maar 1 kan op kan en dus valt er niks te kiezen

Zet daarna de baan uit (als alle treinen stil staan) en je start hem later weer op zal je zien dat de trein nog steeds op automatisch staan koploper weet nu welke kant de trein op moet

Erik.



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper




Beste Erik,

Dat klinkt inderdaad logisch! Sorry dat ik je niet begreep Paul!

Ga het vanavond proberen, bedankt allemaal!


Jan-Willem
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  14:38:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan-Willem,

Ik heb ook even je baan getest (in de testmode) en het draait allemaal prima. Volgens mij is je probleem inderdaad dat je eenmalig een de treinenloop moet starten. Daarna weet Koploper waar welke trein staat en ook naar welk blok de trein toegestuurd moet worden bij een herstart (via stoppen F6) en automatisch rijden F8. Ik ben ook geen expert, maar volgens mij krijg je als je de locs in de oneven blokken zet een blauw pijltje, omdat er maar één mogelijkheid is om naar toe te rijden, namelijk de opvolgende even blokken. Bij een start in de even blokken zijn er, door de wissels, meer mogelijkheden. Daarom moet je dan, via het slepen van "volgend blok" in het rijwindow naar het blok waar de trein heenmoet op het baanoverzicht de treinenloop in beweging zetten. Vervolgens zal Koploper steeds netjes automatisch gaan rijden, zodra je "automatisch rijden" (F8) activeert, totdat er een ramp gebeurt en je alles opnieuw moet starten. Ik zie overigens dat je nog geen treinroutes (vast of variabel) hebt ingevoerd. Dat maakt, voor zover ik heb kunnen nagaan, niets uit voor het automatisch starten. Ook gebruik je in de wisselstraten voor zover ik kan zien nog niet alle wissels, want die kleuren niet op bij het activeren van een wisselstraat en hebben ook nog het adres 0. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Succes vanavond met uittesten for real.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 18 jan 2008 14:40:44
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  15:05:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Jan-Willem,

Ik heb ook even je baan getest (in de testmode) en het draait allemaal prima. Volgens mij is je probleem inderdaad dat je eenmalig een de treinenloop moet starten. Daarna weet Koploper waar welke trein staat en ook naar welk blok de trein toegestuurd moet worden bij een herstart (via stoppen F6) en automatisch rijden F8. Ik ben ook geen expert, maar volgens mij krijg je als je de locs in de oneven blokken zet een blauw pijltje, omdat er maar één mogelijkheid is om naar toe te rijden, namelijk de opvolgende even blokken. Bij een start in de even blokken zijn er, door de wissels, meer mogelijkheden. Daarom moet je dan, via het slepen van "volgend blok" in het rijwindow naar het blok waar de trein heenmoet op het baanoverzicht de treinenloop in beweging zetten. Vervolgens zal Koploper steeds netjes automatisch gaan rijden, zodra je "automatisch rijden" (F8) activeert, totdat er een ramp gebeurt en je alles opnieuw moet starten. Ik zie overigens dat je nog geen treinroutes (vast of variabel) hebt ingevoerd. Dat maakt, voor zover ik heb kunnen nagaan, niets uit voor het automatisch starten. Ook gebruik je in de wisselstraten voor zover ik kan zien nog niet alle wissels, want die kleuren niet op bij het activeren van een wisselstraat en hebben ook nog het adres 0. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Succes vanavond met uittesten for real.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Hoi Dirk,

Bedankt voor je uitleg, ik begrijp het nu.
Het klopt dat ik nog niet alle wissels heb gedefinieerd, ik doe dat spoor voor spoor (moet ze ook nog vastschroeven ;-)

Zo heb ik afwisselend 'veldwerk' en bureauwerk!

Jongens, ontzettend bedankt voor alle hulp, blij dat ik niets fout had gedaan, maar dat ik niet helemaal begreep wat de bedoeling was (en er dus eigenlijk uberhaubt geen 'probleem' was!

Groeten,

Jan-Willem
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  15:15:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan-Willem,

Je werkwijze is heel herkenbaar. Gisteren weer eens mijn portemonnee geleegd en er ligt nu weer een hoeveelheid wissels en rails op de tafel voor de volgende fase van mijn schaduwstation. Het leuke daarbij is dat je op een andere PC met een niet geregistreerde versie, alvast je nieuwe baan kunt uitwerken in Koploper.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  18:07:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Jan-Willem,

Je werkwijze is heel herkenbaar. Gisteren weer eens mijn portemonnee geleegd en er ligt nu weer een hoeveelheid wissels en rails op de tafel voor de volgende fase van mijn schaduwstation. Het leuke daarbij is dat je op een andere PC met een niet geregistreerde versie, alvast je nieuwe baan kunt uitwerken in Koploper.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Veel plezier Dirk!

Ik bedenk me zojuist dat het probleem dat ik had vanzelf opgelost wordt. Ik heb nu (om te testen en te rijden) het zo gemaakt dat de treinen rond kunnen rijden in mijn schaduwstation. Dat wordt natuurlijk anders op het moment dat het klaar is, dan is er maar 1 route en dat is het spoor dat er uit gaat. (rondjes rijden in het schaduwstation is niet zo handig....)


Nogmaals veel plezier met je nieuwe aanwinsten!


jan-willem

Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  19:33:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan Willem,

In principe moet dat niet uitmaken voor wat betreft het rondjes rijden. Ik ga ervanuit dat in de baan straks een trein het schaduwstation binnenkomt en daarna ook weer vertrekt. Dat is eigenlijk hetzelfde als wat er nu gebeurt in de blokken. Er komt een trein binnen, stopt daar en vertrekt weer. Ik denk dus dat dat straks ook goed moet gaan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jeweve

39 Posts

Geplaatst - 18 jan 2008 :  19:59:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Jan Willem,

In principe moet dat niet uitmaken voor wat betreft het rondjes rijden. Ik ga ervanuit dat in de baan straks een trein het schaduwstation binnenkomt en daarna ook weer vertrekt. Dat is eigenlijk hetzelfde als wat er nu gebeurt in de blokken. Er komt een trein binnen, stopt daar en vertrekt weer. Ik denk dus dat dat straks ook goed moet gaan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC



Da´s waar Dirk, maar het zal niet zo zijn dat een trein van schaduwspoor 3 naar 7 gaat (ik noem maar wat). Een trein parkeert, wacht en gaat weer rijden (en dan komt hij tevoorschijn). Ik zal dus de links tussen de opstelsporen onderling er uit kiepen.

jw
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina