Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 88 / Bezoekers Vandaag: 1832
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 koploper slaat niet op
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Dieky

Netherlands
104 berichten

Geplaatst - 08 jan 2008 :  20:40:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
hallo allemaal.

Ik heb een eenvoudige dubbele ovaal als testbaan neergelegd.

Probleem is dat koploper de veranderingen niet opslaat.

Ik heb drie wissels ingesteld 9 / 10 en 11

12, 15 en 16 lukken niet. ook kan ik geen blokken opslaan. Invoeren lukt wel, maar na het opslaan en het testen moet ik weer opnieuw beginnen.

ben ik iets vergeten aan te vinken oid?

Marklin 6021,interface, editsdecoder (2 stuks) en 5 wisseldecoders ingesteld in koploper.

Meine

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 jan 2008 :  20:49:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Meine,

Je bent niets vergeten aan te vinken of iets dergelijks. Als jij bijvoorbeeld in onderhouden baanontwerp wijzigingen hebt aangebracht en je sluit dit window, dan moet Koploper toch vragen of de wijzigingen opgeslagen moeten worden? Als jij hier ja kiest dan zouden de wijzigingen opgeslagen moeten zijn. Hierna opbouwen van baanoverzicht en je wijzigingen zijn gedaan.

Als je dit allemaal doet en er wordt dan nog niets opgeslagen, ben ik nieuwsgierig of jij ergens tijdens het opslaan nog een rare foutmelding ziet langskomen. Welke versie van Windows gebruik jij?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 08 jan 2008 :  23:32:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Paul,

Ik krijg gewoon de vraag of ik de veranderingen wil wegschrijven.
Hierop geef ik gewoon 'JA'

Hetzelfde geldt voor het instellen van de blokken ook dit slaat hij niet op ondanks dat ik op het wegschijven incoontje in de werkbalk klik.

Het vreemde is dat het wel gelukt is (een paar dagen geleden ) met de wissels 9,10 en 11. Deze kan ik gewoon via koploper opslaan.

Ik gebruik koploper 6.4 build 213.
Windows Vista.
Koploper staat in de standaard directory.

Meine
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 08 jan 2008 :  23:35:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Paul,

Het wordt nog gekker, Ik heb een koploperfile van mijn schoonvader op mijn computer gezet en deze veranderd (1 blok toegevoegd) deze slaat hij wel op...

Meine

Bewerkt door Dieky op 08 jan 2008 23:36:23
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  08:03:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Meine,

Ik heb zelf geen ervaring met Vista. Ik weet dat er wel gebruikers zijn die Vista gebruiken in combinatie met Koploper.

Het vreemde is dat er ook geen foutmelding komt tijdens het opslaan. Het ligt dus eigenlijk ook niet aan jouw Pc want van je schoonvader werkt het wel.

Kan jij dan misschien even vanuit menu algemeen een backup maken van jouw eigen database (waar het fout gaat) en deze uploaden naar dit forum. Ik wil dan even kijken of ik er ook last van heb als ik iets probeer op te slaan.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  12:55:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Paul,

Hierbij het backupfile

Meine

Download Attachment: testbaan.bck
6,77 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  13:27:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Meine,

Ik denk dat er iets met je eigenschappen van de bestanden is gebeurd. Heb jij soms beveiligingen geinstalleerd of heb jij Koploper directory gekopieerd via een CDtje?

Kan jij eens kijken op schijf zelf in de directory waar Koploper is geinstalleerd. Je vindt hier een directory databases. In deze directory kom je een andere directory tegen met de naam testbaan.
Staan hier soms de volgende bestanden in:
- baan.new
- baan.sav
- blok.sav
- blok.new
- kopd.new
- kopd.tmp
Deze mag je gewoon verwijderen. Ik ben nieuwsgierig of je deze allemaal kunt verwijderen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  14:10:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Paul,

Ik heb even een printscreen gemaakt van de directory.
Sinds 5-1-2008 is er niets meer veranderd.

Ik heb de gegevens middels backup/restore via een USB stick overgezet vanmijn laptop naar de computer boven (overigens ook met de gegevens van mijn schoonvader)




Meine
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  15:01:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Meine,
Mooie naam overigens zo heette ook mijn oom.

Op je printscreen zie ik dat je hebt geinstalleert in C:programfiles.
enz.
Windows Vista is voor beveiligingen streng in het gebruik van deze directory.
Als je naar eigenschappen van de directory gaat kan je de de beveiliging aanpassen, voor jouw account.
Dan kies je voor volledig beheer, wijzigen enz.
Dus in machtigingen voor jouw account, en dan vink je alles aan.
Dan moet het goed gaan.
Op mijn pc, die ik niet voor de treinbaan gebruik heb ik gekozen voor een andere partitie, en zonder problmen.
Ik denk dat je het hier moet zoekn.
Een andere methode is dit programma als administrator uitvoeren, nadeel je moet elke keer toestemming geven om koploper te starten.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  15:14:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Ab, Paul,

Dat is het!!!
Als ik het programma als beheerder opstart (gewoon via mijn rechtermuisknop en dan adminstrator) dan kan ik wel opslaan.

Blijft natuurlijk de vraag over waarom ik, zonder koploper opnieuw op te starten, wel in het ene file en niet in het andere file kan opslaan.
Vreemd gedrag van windows.....

Mijn oplossing is dan nu om een backup te maken, Koploper deinstalleren en in een ander directory opnieuw instaleren.

Paul en Ab Bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  21:33:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab/Meine,

@Meine:
gelukkig is het probleem opgelost.

@Ab:
Oke weer wat geleerd. Ik zal in de volgende versie van Koploper kijken of ik de plaats van de databases kan verplaatsen naar 'mijn documenten'. Bij nieuwe moet het zeker lukken en voor bestaande denk ik dat ik dit niet verander.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  22:40:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT


Oke weer wat geleerd. Ik zal in de volgende versie van Koploper kijken of ik de plaats van de databases kan verplaatsen naar 'mijn documenten'. Bij nieuwe moet het zeker lukken en voor bestaande denk ik dat ik dit niet verander.




Paul,
Ik draai ook onder Vista , maar had mijn backup op mijn D-drive gezet.
Heb nooit iets ondervonden, dus waarschijnlijk gebruikte koploper altijd de db. uit mijn D-drive.

Als ik alles nu goed zet, dwz. koploper NIET in C: /programms, zal het programma de db wel "saven" in de map waar koploper staat (automatisch) en dan nog eens de backup (bij mij dus op de D-drive)?

Korrekt ?
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 jan 2008 :  07:05:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Ik begrijp niet wat jij bedoeld dus kan ik ook geen zinnig antwoord geven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 jan 2008 :  22:47:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT


Ik begrijp niet wat jij bedoeld dus kan ik ook geen zinnig antwoord geven.




Paul,
Waar "saved" koploper zijn database bij het normaal afsluiten ???
Ik dacht in de folder "database" die naast de koploper applicatie staat ? Als ik de backup laat maken op mijn tweede schijf heb ik dan toch alles dubbel ?? Dat is volgens mij ook de bedoeling ?

Theo
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 jan 2008 :  22:55:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

Klopt helemaal.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 21 jul 2008 :  16:09:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Paul en anderen,

Ik heb mijn laptop na de laatste keer geformateerd en opnieuw koploper erop gezet. (in Vista)
Dit maal in de directory C:\@utils\koploper.
tot gisteren geen probleem.
Ik heb een backup ingeladen en gewijzigd. Deze veranderingen zijn gewoon doorgevoerd.
Echter nadat ik koploper nogmaals opstarte en de veranderingen wilde opslaan heeft koploper dit niet gedaan. Want de wijzigen waren niet zichtbaar bij het opnieuw opstarten.
Door Koploper als administator op te starten kan ik veranderingen wel opslaan.

Nu komt het rare als ik koploper opstart (gewoon) krijg ik het mijn 'oud' bestand te zien zonder de veranderingen.
Als ik koploper als Administator uitvoer zie ik wel de veranderingen te zien.
Dit kan ik herhaaldelijk doen.

Ik kan nu dus alleen veranderingen toepassen als ik als administrator opstart. (Is goed mee te werken!)Ik vind het vreemd dat ik twee verschillende bestanden open terwijl ik alleen maar kies voor 'als administator open'

Even voor alle duidelijkheid. Ik kan hier prima mee werken. Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid hoe dit kan.

Meine

Download Attachment: WilDijk.bck
90,35 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 21 jul 2008 :  16:12:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
nog een kleine aanvulling:
Bij administator krijg ik gemaximaliseerd scherm
bij 'normaal'krijg ik een 'venster' scherm.

Meine
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 jul 2008 :  23:29:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Meine,

Ik ben (nog) geen Vista expert, gelukkig, maar een tevreden XP-gebruiker. Ik heb echter wel begrepen dat Vista erg eenkennig is voor wat betreft rechten van de administrator en andere (normale) gebruikers. De administrator mag heel veel, gewone gebruikers erg weinig. Zo mogen gewone gebruikers geen files openen of opslaan op de C:-schijf, de administrator mag dat wel. Voor computers in privé gebruik, zoals denk ik bij de meesten van ons, is het dan ook zeer aan te raden je alleen als gebruiker met administrator rechten aan te maken. Dat voorkomt een hoop ellende. Mogelijk moet je dan nog wat andere gebruikergebonden beveiligingen uitzetten, waarover op de betreffende fora voldoende is te lezen. Dan zijn bijvoorbeeld de databases en het communicatielogfile wel in C:/Programms/Pahasoft op te slaan. Het extreme verschil in gebruiksrechten is met name bedoeld voor bedrijfssystemen met vele gebruikers. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 21 jul 2008 23:30:21
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 jul 2008 :  06:53:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Met ingang van versie 6.5 worden de databases bij nieuwe installaties niet meer geplaatst in c:\program files maar op de plek waar alle gebruikers er bij kunnen. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Xp.

Als er echter al een versie van Koploper was geinstalleerd, dan wijzigt de plaats van de databases niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 22 jul 2008 :  13:59:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Dat is een goede ingreep om eventuele problemen met rechten bij Vista te omzeilen. Mijn databases staan inderdaad nog in C:/programfiles. Mijn laptop, waarmee ik de baan echt bestuur, heeft zelfs alleen maar een C:-schijf, want het is een oud beestje, maar werkt nog perfect. Op één van mijn ontwikkel laptops staat Koploper zelfs helemaal op de D:-schijf. Overigens bleek mij bij een collega Koploperist dat het communicatie logfile default op de C:-schijf wordt weggeschreven, hetgeen problemen gaf bij het aanzetten vande logging. Dat is natuurlijk gemakkelijk aan te passen naar de D:-schijf. Het rechtenprobleem zal zich ook bij andere third party software kunnen uiten. Het blijft daarom verstandig om je in Vista alle rechten toe te kennen door je account alleen als Administrator op te zetten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 22 jul 2008 14:11:54
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 22 jul 2008 :  15:36:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Paul,

Ik heb koploper ivm de rechten problemen al in c:\@utils\koploper geinstaleerd.
in c:\program files staan geen koploper bestanden.
overigens heb ik blijkbaar ook 'lees' problemen en niet alleen maar 'schrijf' problemen.
welk bestand gebruikt koploper om het actuele bestand in op te slaan?
dan probeer ik deze te zoeken op mijn HD

Meine
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 22 jul 2008 :  15:53:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Meine,

Misschien geeft de @ een probleem? Haal die eens uit de directorynaam.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  20:54:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Theo,

Ik heb de @ weggehaald,maakt geen verschil. Ik krijg dan mijn 'oude' scherm/bestand weer terug.

Paul,

Vista heeft een verborgen directory: C:\ProgramData Hierin staat de directory \Pahasoft\koploperMet daarin kopl.dba en in een subdirectory mijn bestanden die ik gebruik. Deze zijn gewijzigd tot aan vandaag.

In mijn directory c:\@Utils\koploper staan de oude bestanden
Mijn theorie:
Als ik gewoon opstart pakt koploper de bestanden in c:\@utils
Als ik als administator opstart pakt koploper de bestanden in c:\programData

Als ik de koploper directory in C:\programData weghaal maakt koploper automatisch een nieuwe aan met de standaard rails

Meine

Bewerkt door Dieky op 03 aug 2008 20:59:28
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  22:38:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Meine,

Ik zou het niet weten wat jij doet. Ook gezien de vrije lange tijden die er tussen de antwoorden / bijdrages zitten, raak ik echt de draad kwijt en lukt het mij niet meer om hier een goede ondersteuning op te geven. Sorrie

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Thomass

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 04 aug 2008 :  02:41:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
Meine en andere Vista gebruikers.

Ik draai nu een geruime tijd onder Vista, en ook in het begin had ik er in het begin problemen mee. Na de hele draad van Meine te hebben gelezen, begreep ik plotseling waar het probleem eventueel zou kunnen zitten.
Een terug kerend iets in de draad, zijn de rechten, echter niet de juiste toepassing.

Om koploper probleemloos te laten werken, moet je aan koploper permanent rechten verbinden. Dat kan maar op een plaats en dat is bij het koploper-exe file.
Ga na de directory waar deze file zich bevind, klik met je rechter muisknop op het file, en kies uit het dropdown menu "eigenschappen".
dan selecteer je "compatibiliteit". In het venster wat je dan te zien krijgt, zie je bijna onderaan bevoegdheids niveau. als het goed is, staat daar geen vinkje, en dat moet er juist wel staan. nu nog even op toepassen klikken en de zaak moet beter funktioneren.

Ik hoop dat dit het probleem oplost voor jou en een ieder ander die er last van heeft.

Thomass, (die niet kon slapen )

Alles gaat op rolletjes, als ik er maar niet aan zit !!
Met vriendelijke groeten
Thomass ( N spoor- selectrix-2000 - IB DCC- Loconet op FL-Picolo rails)
Ga naar bovenaan de pagina

Dieky

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 04 aug 2008 :  13:37:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Dieky  Reageer met citaat
Paul,

Sorry van de tussentijden. Ik was een weekje met vakantie.

Als ik koploper nu deinstalleer (ik heb versie 6.4 gebruikt bij de installatie) en ik installeer hem weer met versie 6.5, komt de database dan in de directory die ik kies, of blijft deze dan staan in C:\ProgramData?
Als dit eerste zo is dan is mijn rechten probleem waarschijnlijk opgelost.

Mocht dit niet lukken dan gebruik ik de oplossing van Thomass (die goed werkt)

Meine

Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina