Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 82 / Bezoekers Vandaag: 1086
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 287
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blokken en hun eigenschappen..
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Thomass

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 03 aug 2008 :  16:10:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
Mede forumleden en Koploper gebruikers,

Ik zit al dagen in de manual te lezen om het softwarematig te begrijpen, hoe ik nu daadwerkelijk een blok en haar eigenschappen kan onderhouden.
Zowel binnen het forum (zoeken op trefworden) als in de handleiding van Koploper word hier op ingegaan. echter,... ik kom er niet uit.
Vandaar dit verzoek:

de situatie is dat er zijn een aantal blokken, waarvan sommige twee richtingen in worden bereden en sommige weer niet. sommige blokken gaan over naar een enkel ander blok en sommige hebben de keus uit meerdere blokken.

in het tabblad "onderhoud blokken" >> "eigenschap Blok" en dan specifiek het tabblad Bezetmeldingen heb ik wat moeite om het "juist" te begrijpen. Ik geloof dat juist deze instellingen te belangrijk zijn om er een eigen interpetatie op na te houden.

bv, zijn de te verwachte bezetmelders gedane of komende zaken,
en wat mag ik (voor gedrag)verwachten bij "bezet bij..."

Ongetwijfeld zal er op het forum veel over vermeld staan, alleen ik kan het niet vinden (zoeken met kernwoorden).

Thomass


Alles gaat op rolletjes, als ik er maar niet aan zit !!
Met vriendelijke groeten
Thomass ( N spoor- selectrix-2000 - IB DCC- Loconet )

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  17:14:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Thomass,

Wellicht is het verstandig even je database backup op het forum te plaatsen. We kunnen dan wat specifieker naar je vragen kijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Thomass

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  17:31:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
Well allen,
bij deze het databaasje, van mijn huidige en nog onder constructie zijnde baan.

Thomass

Download Attachment: Fleimelen.bck
49,54 KBuote]

Alles gaat op rolletjes, als ik er maar niet aan zit !!
Met vriendelijke groeten
Thomass ( N spoor- selectrix-2000 - IB DCC- Loconet op FL-Picolo rails)

Bewerkt door Thomass op 03 aug 2008 17:32:37
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  17:49:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan eigenlijk maar een advies geven, begin met een eenvoudig proefbaantje.
Niet lullig bedoeld, maar als je met deze baan begint, terwijl je de basis van de blokeigenschappen nog niet begrijpt, vrees ik dat het op een grote teleurstelling uitdraait.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Thomass

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  18:06:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
Huub,

Ik vat het totaal niet verkeerd op,
ik ben ooit begonnen met Koploper, dat was versie 3 of 4 nogwat.
dat had ik redelijk snel onder de knie, en heb dan ook met veel rijplezier genoten van Koploper en het Selectrix 2000. Zonder al te veel problemen. de baan van toen was veel groter en gecompliceerder.
Een verhuizing brengt daar veel verandering in mee.
Wat nu blijkt, dat ik gewoon wat meer hulp nodig heb bij diverse uitleggingen.
Mijn proefbaantje staat ook nog overeind, een ovaaltje met inhaalspoor. dat is geen probleem.

waar het bij mij omgaat, is de juiste toepassing van het tabblad "eigenschap blok" en wat ik kan verwachten bij de diverse instellingen.

Thomass

Alles gaat op rolletjes, als ik er maar niet aan zit !!
Met vriendelijke groeten
Thomass ( N spoor- selectrix-2000 - IB DCC- Loconet op FL-Picolo rails)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  19:03:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Thomass,

Ik begrijp jouw vraag niet echt. Zoals jij zelf al zegt heb jij al met Koploper gereden (trouwens je eerste registratie aanvraag was volgens mij 10-10-1999). Hoe heb jij toen je baan kunnen invoeren?

Er is op dit punt niet veel veranderd (eigenlijk niets volgens mij). Het tabblad waar jij op doelt: hierin geef je op welke bezetmeldpunten in welke volgorde door de trein worden gepasseerd. Als jouw eerdere banen hebben gereden, dan moet toch bijna dit "gesneden koek" zijn?

Waar twijfel jij dan nu specifiek over?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Thomass

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  19:24:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
Paul en andere,

Daar heb je gelijk in, dat was ook zo, en op een enkel stukje onkunde/begrip na had ik daar tot voor kort ook geen probleem mee en genoot dan ook van mijn speeltjes.
Door een klein ongelukje, heb ik nu af en toe wat hulp nodig, meer een aanzet (en de gedachtegang hier achter).

Thomass




Alles gaat op rolletjes, als ik er maar niet aan zit !!
Met vriendelijke groeten
Thomass ( N spoor- selectrix-2000 - IB DCC- Loconet op FL-Picolo rails)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  20:23:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Thomass,

Meer hulp kan je krijgen, dat is het punt niet. Echter ik snap nog niet waar jij nu precies meer moeite mee hebt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Thomass

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  20:51:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
Wederom een goeden avond allemaal,

waar ik niet helemaal uit kom, zijn de blokken en hun relatie tot de bezetmelders. zie mijn blok 8.
de blokken 4, 5, 6, 7 zijn naar mijn mening redelijk tot goed ingericht.
bij blok 8 kom ik er niet meer zelfstandig uit. een aanzet in de goede (denk-richting), zeker ook omdat dit blok de mogelijkheid bezit voor verkeer in twee richtingen voor verkeer wat van uit de blokken 31 en hoger komt (rangeren terug naar blok 9)is eigelijk alles waar ik op hoopte.

Thomass



Download Attachment: Fleimelen.bck
49,58 KB

Alles gaat op rolletjes, als ik er maar niet aan zit !!
Met vriendelijke groeten
Thomass ( N spoor- selectrix-2000 - IB DCC- Loconet op FL-Picolo rails)
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  22:18:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Thomass,

ik zie geen enkele terugmelding gedefinieerd in onderhouden blokken, dus ook niet in blok 8, zou een trein uit blok 31 komen dan worden deze in omgekeerde richting bereden dan vanuit blok 7.

De treinen zullen in blok 8 komende vanuit blok 31 altijd moeten keren om in blok 9 te komen. In onderhouden blokken een optie zetten bij keer lok voor de keeropdracht, tevens moet voor blok 8 de mogelijkheid gegeven worden in aanvulling blokgegevens dat alle treinen mogen keren,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Thomass

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 03 aug 2008 :  23:35:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Thomass,

ik zie geen enkele terugmelding gedefinieerd in onderhouden blokken, dus ook niet in blok 8, zou een trein uit blok 31 komen dan worden deze in omgekeerde richting bereden dan vanuit blok 7.

De treinen zullen in blok 8 komende vanuit blok 31 altijd moeten keren om in blok 9 te komen. In onderhouden blokken een optie zetten bij keer lok voor de keeropdracht, tevens moet voor blok 8 de mogelijkheid gegeven worden in aanvulling blokgegevens dat alle treinen mogen keren,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen


Dank je wel Walter,
Dit geeft even wat om mee te puzzelen.
Dat er niets was gedifinieerd, is een fout van mij. ik had de nog niet bewerkte databaas hier neer gezet.

Thomass

Alles gaat op rolletjes, als ik er maar niet aan zit !!
Met vriendelijke groeten
Thomass ( N spoor- selectrix-2000 - IB DCC- Loconet op FL-Picolo rails)
Ga naar bovenaan de pagina

Thomass

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 05 aug 2008 :  12:44:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
Mede Forum-genoten en Koploper gebruikers,

Nu ik lekker druk doende ben met het "inrichten" van Koploper stuiter ik tegen wat zaken aan die ik niet terug kan vinden in de handleidingen.
In: Onderhoud >> Baandefinities >> Blokken ~ blokeigenschap, staat de funktie "2 Richtinggroep".met een keuze van 0 tot ??
Enkele blokken op mijn baan, worden in twee richtingen bereden. Is deze funktie de de juiste funktie voor dit gedrag, zo ja wat heeft de rest keuze(1, 2, 3) etc voor bedoeling/funktie.

Thomass




Alles gaat op rolletjes, als ik er maar niet aan zit !!
Met vriendelijke groeten
Thomass ( N spoor- selectrix-2000 - IB DCC- Loconet op FL-Picolo rails)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 aug 2008 :  13:19:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Thomass,

Als een enkelsporig baanvak in meerdere blokken is verdeeld en het moet mogelijk zijn om dit baanvak in twee richtingen te berijden, moet je aan het baanvak een tweerichtingsgroep toekennen. Alle blokken in dit baanvak moeten tot dezelfde tweerichtingsgroep behoren. Zo wordt op het baanvak een dead-lock situatie voorkomen (= twee treinen die tegen elkaar in rijden op hetzelfde spoor). Zie verder een beschrijving van dit item: tweerichtingsgroepen.

Hopelijk geeft dit iets meer duidelijkheid....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Thomass

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 05 aug 2008 :  14:48:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
Paul,

Meer dan duidelijkheid alleen.
Ik ga hier vanmiddag (en vermoedelijk nog wat langer) ijverig mee bezig.

Thomass

Alles gaat op rolletjes, als ik er maar niet aan zit !!
Met vriendelijke groeten
Thomass ( N spoor- selectrix-2000 - IB DCC- Loconet op FL-Picolo rails)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 aug 2008 :  14:52:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Thomass,

Weet je waar deze tekst vandaan kwam?

Ga naar onderhouden blokken en de eigenschappen van een blok. Plaats de cursor in het veld "2-richtingsgroep" en druk op F1 (=help online opstarten)

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Thomass

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 06 aug 2008 :  19:18:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Thomass  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Thomass,

Weet je waar deze tekst vandaan kwam?

Ga naar onderhouden blokken en de eigenschappen van een blok. Plaats de cursor in het veld "2-richtingsgroep" en druk op F1 (=help online opstarten)

Mvg,
Paul.



Paul,

Tja, ik moest even iets downloaden voor VISTA, om het zichtbaar te maken. F1 is inderdaad een zeer prettig hulpmiddel m.b.v. uitleg van diverse zaken..

Thomass

Bewerkt door Thomass op 06 aug 2008 19:23:23
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina