Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 454 / Bezoekers Vandaag: 21213
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 815
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Selectrix op N-spoor en nieuw en ook onervaren.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Oldboy

Netherlands
6 berichten

Geplaatst - 06 jan 2008 :  17:37:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Oldboy  Reageer met citaat
Hallo Allemaal.
Nieuw op dit forum en nieuw in de modeltrein wereld. Ben pas gestart met Selectrix-startset met Centr.Contr. 2000 en Contr. Handy. Heb net besteld bij Conrad een Sel.terugmeld decoder 66844. (49,90 €)
Heb me nu aangemeld bij de Koploper omdat ik dit een prachtig programma vind wat goed aansluit op mijn Selectrix. Ik ben echter nog een groentje op het gebied van digitaal rijden. Snap redelijk hoe je e.e.a. moet melden naar de computer, en het uitsturen van de computer. Maar nu de praktijk.
Mijn vraag is:
1.Kun je de computer rechtstreeks op de bezetmelder en/of funtiedecoder aansluiten, of heb je daar een interface van Selectrix (of eventueel ander merk b.v. Viessmann) voor nodig?
2.Zo ja welk merk en type sluit dan het beste aan. Is natuurlijk alleen interessant als hij beduidend goedkoper is dan de Sel.
M.vr.gr.
Rob Zonneveld

Bewerkt door Oldboy op 06 jan 2008 17:40:55

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  18:40:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Oldboy

Hallo Allemaal.
SNIP
Mijn vraag is:
1.Kun je de computer rechtstreeks op de bezetmelder en/of funtiedecoder aansluiten, of heb je daar een interface van Selectrix (of eventueel ander merk b.v. Viessmann) voor nodig?
2.Zo ja welk merk en type sluit dan het beste aan. Is natuurlijk alleen interessant als hij beduidend goedkoper is dan de Sel.




Bij Selectrix ligt er tussen de centrale, de bezetmelders en functiedecoders enz. een SX bus.
Uw CentrControl 2000 heeft geen computeraansluiting,voor de overdracht van de info op de SX bus naar de computer heb je een tussenblok nodig (interface).

Theo van Riet

Bewerkt door dentheo op 06 jan 2008 18:48:15
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  18:49:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

De computer kan niet rechtstreeks op de bezetmelders/functiedecoders worden aangesloten. Deze apparaten zijn allen via de Sx bus verbonden met elkaar en dus ook met de centrale.

Jij hebt ook een interface module nodig die ook gehangen wordt op de Sx-bus. Deze heeft dan een RS232 uitgang die aangesloten kan worden op de Pc.

Met je opmerking bij 2 ben ik het niet helemaal eens. Goedkoop wil lang niet altijd zeggen ook goed. Zelf ben ik gecharmeerd van de SLX852 http://www.mdvr.de/slx852.htm vanwege het andere protocol tussen Pc en digitaal systeem. Vooral bij grotere banen heb je hier vreselijk veel voordeel van. Echter deze is wel zeker duurder dan het Selectrix interface. Als je een interface koopt doe dat dan wel minimaal een die 19200 baud aan kan en liever nog iets sneller.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Oldboy

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  19:00:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Oldboy  Reageer met citaat
Bedankt Theo, Paul,
Ik ben een beetje aan het surfen en ben op deze site gekomen.
http://www.firma-staerz.de/index_.php
Ik dit wat?
Gr. Rob
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  19:09:26  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Oldboy

Bedankt Theo, Paul,
Ik ben een beetje aan het surfen en ben op deze site gekomen.
http://www.firma-staerz.de/index_.php




Volgens mij verkoopt die geen Interface...wel andere componenten...

Theo van Riet
Ga naar bovenaan de pagina

Oldboy

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  19:48:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Oldboy  Reageer met citaat
Dat klopt, maar de vraag is zijn dat goede. Stel dat je behoorlijk kan solderen dan zou het voor de bezetmelder en de functiedecoder misschien een goede keus kunnen zijn?
Verder houdt ik mij aan Paul vast en denk de SLX852 aan te schaffen. Dat kan bij Rokon of heeft iemand een beter c.q. ander adres.
Gr. Rob
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  20:02:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Robert,

Ik heb daar geen ervaring mee. Kan dus niet zeggen of het goed is of niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  20:26:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Oldboy

Dat klopt, maar de vraag is zijn dat goede. Stel dat je behoorlijk kan solderen dan zou het voor de bezetmelder en de functiedecoder misschien een goede keus kunnen zijn?
Verder houdt ik mij aan Paul vast en denk de SLX852 aan te schaffen. Dat kan bij Rokon of heeft iemand een beter c.q. ander adres.




Ok ik heb ook 852 draaien op mijn proefbaantje.
Ik heb de eerste componenten allemaal van dezelfde gekocht, ik wilde dat het werkte.
Vroeger heb ik wel met electronica geknutseld maar nu effe niet, het zou moeten werken. Indien mijn dubbelsporige hoofdbaan met schaduwstation loopt, wil ik misschien wel terug gaan solderen...
Ga naar bovenaan de pagina

Oldboy

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  21:28:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Oldboy  Reageer met citaat
Nu als het me lukt heb ik een 66828 functiedecoder voor 100€.
Met zoeken vond ik een interface van selectrix 66824. Is dit een verouderd type, want nu voeren ze 66842. Ik kan geen docu vinden omtrent de 66824.
Als deze goed is denk ik hem te hebben voor 45€, en ben ik voorlopig compleet van cotrol 200, bezetmelder, functiedecoder en interface.
Gr. Rob
Ga naar bovenaan de pagina

Oldboy

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  21:48:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Oldboy  Reageer met citaat
Dus niet hé, net te weinig op geboden. Ik laat me echter niet verleiden om de bonus prijs te betalen, want dan koop ik het liever nieuw. 'T was te proberen. Ik ga na de ski vakantie (van 18/1-3/2) wel e.e.a. op de "rails" zetten. Eerst de interface S88 en een funtie decoder van Selectrix. De bezetmelder van Conrad voor 49,90 was een leuke uitschieter. Jammer dat ze niet meer in het assortiment nemen.
Mijn baantje aanpassen aan de demo van koploper en zo verder.
Gr. Rob
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 06 jan 2008 :  22:10:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Oldboy

Nu als het me lukt heb ik een 66828 functiedecoder voor 100€.
Met zoeken vond ik een interface van selectrix 66824. Is dit een verouderd type, want nu voeren ze 66842. Ik kan geen docu vinden omtrent de 66824.
Als deze goed is denk ik hem te hebben voor 45€, en ben ik voorlopig compleet van cotrol 200, bezetmelder, functiedecoder en interface.
Gr. Rob



Dan kun je een testovaaltje van de startset in elkaar knutselen... let wel op een bezetmelder kan slechts 8 spoorsecties detecteren, dat is juist genoeg voor vier blokken. een testovaaltje met één inhaalspoor dat zijn er vijf, dus heb je er 10 nodig....en evenveel isolatierailkoppelingen...

Groet,

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 jan 2008 :  20:23:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Oldboy
Eerst de interface S88 en een funtie decoder van Selectrix. De bezetmelder van Conrad voor 49,90 was een leuke uitschieter.



S88 en een functiedecoder ?? Op welk bussysteem ga je werken ???
Ga naar bovenaan de pagina

Oldboy

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 09 jan 2008 :  18:44:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Oldboy  Reageer met citaat
Zoals ik al zeg nieuw en onervaren.
Aangevuld op de Centraal Control 2000 en de control Handy 66815 heb ik nu de bezetmelder van TRIX binnen.
Ik denk er nu aan om verder te gaan met dit systeem en voorlopig geen ander daar aan aan te passen. Veelste bang dat het allemaal niet gaat werken.
Dus de Sel.interface 66842 en de functiedecoder 66828. Is een hele uitgaaf, maar kan dan vooruit toch?
Goed of niet? Zo nee wat dan te doen.
Gr. Rob
Sorry Theo, ik was ziek en had geen behoefte aan de comp.

Bewerkt door Oldboy op 09 jan 2008 18:44:54
Ga naar bovenaan de pagina

selectrix

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 01 okt 2008 :  23:41:10  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo harry is de naam en ben dus nieuw hier
ik heb en rij al jaren met het selectrix (rautenhaus)systeem
ik gebruik dus van alles door mekaar zowel van trix als rautenhaus,wat dus ook totaal niet uitmaakt het werkt allemaal
mijn spoorbaan is niet groot maar rijden 15 treinen rond en gestuurd door Railroad&CO versie 5.8
maar de vraag was dus,om je spoorbaan op een pc aan te sluiten.
klopt zonder interface werkt dat dus niet.
zonder interface tuurlijk kan je dan rijden maar een beeld op je pc zul je niet zien,daar heb je dus de interface en een spoorprogramma voor nodig.
ik moet er wel bij zeggen dat ik de interface van trix heb vervangen voor de SLX 850 AD en dat omdat deze dus ook het DCC gebeuren kan verwerken en kan een update op toe gepast worden.
al mijn loc zijn voorzien van de SLX 870 decoder omdat deze multiprotocol zijn.( zodat deze ook op een DCC baan kunnen rijden)
dus in het kort IK ben tevreden over het seletrix en of rautenhaus systeem.
de oude trix onderdelen die men kan vinden, kan men zonder meer op het nieuwe 2000 systeem gebruiken. alles gaat via de SX bus die niet veranderd is dus.
spoorse groet uit groningen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina