Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 209 / Bezoekers Vandaag: 8388
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelding 2
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

PE1LZY

Germany
118 berichten

Geplaatst - 22 nov 2007 :  10:02:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Koplopers,

Koploper ondersteund HSI-88 van Littfinski via de rs232 poort.
Er is een nieuwere versie te koop de HSI-88-USB.
Ondersteunt koploper ook die versie?
Wie kan cq wil mij daar een uitsluitsel over geven.
Met vr. groet
Nico.
.


davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 22 nov 2007 :  13:55:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Nico, 99% van de apparaten die in zowel een RS-232 als USB uitvoering worden uitgebracht door de meeste fabrikanten van hardware, hebben in de USB uitvoering alleen een extra RS-232 naar USB converter geïntegreerd.

Op de PC zal in dat geval bij het installeren van de HSI-88-USB een COM-poortje in je apparaatbeheer erbij komen. Dit COM-poort nr. kun je vervolgens instellen/gebruiken in Koploper.

Ik weet echter niet 100% zeker dat Littfinski het ook op deze manier doet, maar ik denk 't haast van wel.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 nov 2007 :  22:20:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Hierover krijg ik zeer veel vragen. Alleen na overleg met Jaap Kramer blijkt dat het GEEN virtuele commpoort op de Pc wordt. Koploper kan dus NIET overweg met de USB versie van de HSI88.
Jaap Kramer vertelde mij dat hij de vraag voor deze USB versie bijna niet krijgt. Vandaar heb ik ook besloten om deze voorlopig niet in te bouwen in Koploper.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 22 nov 2007 :  22:30:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Zat ik er even naast...
Apart dat juist zo'n stukje hardware dat dan weer niet heeft.

Uitzonderingen zijn er om gemaakt te worden. En aan die regel heeft Littfinski zich in dit geval wel aan gehouden dan.

Groetjes,
Dave

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 nov 2007 :  22:39:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Geeft niet want ik had eerlijk gezegd dit ook niet verwacht. Daarom nog speciaal nagevraagd bij Jaap Kramer. Helaas...


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  08:46:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul en alle anderen,

De HSI-88 met rs232;
Kan koploper wel overweg met een verloopkabeltje van de hsi-88 rs232 aansluiting naar een usb op de compu?.
(mits er een schijfje bij wordt geleverd ?).
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  09:41:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Er zijn helaas verloopkabeltjes die niet alle signalen juist doorgeven. Voor CTS (clear-to-send) wil wel eens het schip in gaan. Hierdoor functioneert het dan niet met alle digitale systemen.

Helaas ligt dit niet aan Koploper en ik kan er dus niets aan doen als het niet werkt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  10:15:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dan ga ik het uitproberen gewoon met koploper.
((Een hsi-88 kost altijd nog een berg euro's en is zonde als het niet lukt))
Ik heb nl voor andere doeleinden (scanner)in het verleden zulk een kabeltje gekocht en dat werkte toen naar behoren. Met een check-test ertussen zal ik het moeten kunnen controleren.
*
Even brutaal zijn; Als ik de rs232 negen polige stekker van de hsi een verloop ertussen plaats van 9 naar 25 pinnen kan ik dan de hsi-88 op de parallele poort aansluiten? Dat kan natuurlijk maar de vraag is dan of koploper het ziet dat daar dan de terugmelding over binnenkomt.
Met vr groet,
Nico.

Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  11:22:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Parallel is totaal iets anders dan serieel. nee dus....

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  15:31:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Je kunt natuurlijk altijd een gewone HSI kopen en die werkt perfect met Koploper. OOk als je er een usbserieelconverter tussen zet. Toch is dat USB-verhaal wel jammer. Littfinsky brengt een combinatie Centrale eenheid/usb HSI uit en die is interessant als je niet hecht aan regelknoppen op een centrale eenheid. Prijstechnisch is dat ding geweldig. Als je ziet wat een IB en een HSI88 samen kost en je vergelijkt dat met de Centrale eenheid met HSI (usb) van Littfinsky, dan scheelt dat meer dan een slok op een borrel.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 23 nov 2007 15:34:48
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  19:31:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Dat heb ik ook gezien, me verbaast, en meteen gedacht dat is het einde die centrale eenheid met aansluitingen voor de bezetmelders. Het is niet voor niets maar heel zeker goedkoop. In een dreun alles bijelkaar.
RS 232 is eigenlijk ook een beetje achterhaald. USB is ook wel serieel maar toch algemener nu.
Vanmiddag geprobeert om koploper via een verloopkabel usb>rs232 op te starten. (uiteraard met de bijbehorende schijf) Maar koploper wil dan geen mogelijk bieden om die aansluiting als compoort te zien. Koploper blijft volhouden dat alleen compoort 1 aanwezig is. En dan houdt het usb verhaal inderdaad op. Geen Littfinski centrale.
Wel jammer want koploper is een bere goed programma.
Omdat de vorige treincompu er geen zin meer in had heb gezocht naar een nieuwe compu met rs232 aansluitingen. Bijna niet te vinden. Heb ik er een kunnen kopen met een rs232 erop.
Die poort zit meteen op het moederboard gesoldeerd. Dus een oude plaat met twee compoorten kan je er niet in kwijt.
Maar goed, we gaan niet treuren en verder zoeken en vragen om het voor elkaar te krijgen.
Met vr. groet,
Nico.
.


Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  19:55:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

De Tams als centrale eenheid kun je, nadat wat drivers geinstalleerd zijn, wel met een usb kabel direct aan je computer verbinden en dan werkt de Tams Easy control ook met Koploper. Mogelijk zou Littfinsky iets dergelijks kunnen maken. De Littfinsky centrale eenheid is net als de Tams compatible met de Intellibox. Aangezien ik de HSI88 een prettig iets vindt, zou dit apparaat van Littfinsky mijn eerste keus zijn. Gelukkig stuurt Koploper een grote hoeveelheid centrales feilloos aan, dus al te druk kan ik me er ook niet over maken. Koploper werkt goed en betrouwbaarheid is belangrijker dan andere dingen in dezen.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 23 nov 2007 :  19:58:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Jaap Kramer vertelde mij dat hij de vraag voor deze USB versie bijna niet krijgt. Vandaar heb ik ook besloten om deze voorlopig niet in te bouwen in Koploper.

Het is natuurlijk ook de kwesie van de kip en het ei, want als het zou werken met Koploper zou die vraag wel ontstaan. In Nederland is Koploper de standaard voor modeltreinbesturing. Werkt het niet met Koploper dan willen mensen die hardware ook niet. Maar goed, ik kan ermee leven.;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 23 nov 2007 20:05:39
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 24 nov 2007 :  00:49:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PE1LZY


Vanmiddag geprobeert om koploper via een verloopkabel usb>rs232 op te starten. (uiteraard met de bijbehorende schijf) Maar koploper wil dan geen mogelijk bieden om die aansluiting als compoort te zien.


Dit soort problemen met USB -> RS232 kabels zijn wel eens vaker besproken (en opgelost). De meegeleverde drivers zijn vaak erg verouderd. Meestal zijn dit Prolific of FTDI chips die in dergelijke converters gebruikt worden. Ik adviseer dan ook iedereen met USB -> RS232 converter-problemen op de website van de fabrikant de meest recente drivers te zoeken en te downloaden.

In mijn inmiddels 9 jarige 'carriëre' als automatiseerder maak ik dergelijke problemen ZEER regelmatig mee met allerhande apparatuur die voorzien is van een RS232 aansluiting en aangesloten moet worden op een computer met maar 1 COM-poort die al bezet is of zelfs PC's waar er geen enkele meer op zit. Tot op de dag van vandaag worden nagenoeg alle problemen opgelost door gebruik te maken van recente drivers die te vinden zijn op de websites van de fabrikanten. Ook heb ik al diverse merken gezien en gebruikt, en deze bestaan bijna allemaal uit een Prolific of FTDI chip...

Ik durf ook gerust te zeggen dat als het apparaat zelf goed functioneerd dat 99,9% van de USB->RS232 converters goed werkend te krijgen zijn met de nieuwste drivers en in een zeer enkel geval met een kleine aanpassing in de configuratie van de converter.

Zelf wordt overigens mijn baan ook bestuurd via 2 (verschillende) USB->RS232 converters. 1 voor mijn (zelfbouw) centrale, en 1 voor mijn (zelfbouw) HSI-88 compatible interface. Voor beiden geldt dat deze exact volgens bepaalde specificaties werken en tot nu toe nog geen enkel probleem gegeven hebben met de USB->RS232 converters i.c.m. de nieuwste drivers van de fabrikant(en).

Het wordt echter wel een ander verhaal met fabrikant-specifieke drivers/aansturing en besturingssoftware zoals kennelijk de HSI-88-USB i.c.m. Koploper. Daar is geen 'universeel' soort driver-model voor ontworpen zoals we dat b.v. voor PC apparatuur zoals scanners e.d. kennen. Zover zal het misschien nog wel ooit gaan komen, dat maakt de implementatie daarvan i.i.g. handiger.

Groetjes,
Dave

Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 24 nov 2007 :  08:37:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Jij werkt toch met een desktop computer?
In dat geval kun je een PCI card met een com poort gebruiken.

Bij Conrad voor 20 euro's. Nummer 974483-62

Weet je zeker dat het werkt.

Groet,
Rob



Edits Booster, MRDirect, Koploper, HSI-S88, Zimo, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 24 nov 2007 09:33:44
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  21:54:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Het lijkt me het beste om eieren voor mijn geld te kiezen.
Dat wil dan zeggen dat ik me er maar bij neerleg en niet over ga tot de aanschaf van de HSI-88 interface. Misschien komt er toch een moment dat koploper de mogelijkheid gaat bieden om de usb poort te gebruiken. Dan is vervanging door een compleet geval van Littfinski altijd nog wel mogelijk.
Dus ga ik bij Conrad de onderdelen bestellen om de interface te maken zoals in MRdirect is voorgesteld. Dan is wellicht de uitleessnelheid van de terugmeldunits toch een stuk beter dan van het edits/märklin systeem.
Met vriendelijke groet,
Nico.
.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  23:28:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Succes met de bouw.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HSI-S88, Zimo, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina