Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 143 / Bezoekers Vandaag: 1796
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 wissel claimen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wijbe

Netherlands
172 berichten

Geplaatst - 25 jan 2012 :  22:51:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hallo,

Zit met een klein probleempje. Ik wil een loc via een vaste route weg laten rijden, echter komt hij dan langs een heel kort blokje. Hierdoor wil ik de wissel die achter het blok ligt claimen.

Wanneer de wissel is geclaimt mag hij het blok inrijden, echter wordt ingesteld dat hij verder door moet rijden. Hierdoor komt hij op de wissel te staan, en deze moet dus op bezet komen te staan.

Echter lukt het mij niet om een 'losse' wissel te claimen. Is dit wel mogelijk?

Een andere optie is om de locomotief door te laten rijden tot het blok na de wisselstraat. Echter stokt het verkeer dan op mijn klein baantje.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 25 jan 2012 :  23:18:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wijbe,

kan je geen stopverbod maken in het korte blok van de vaste route, de trein zal dan niet vertrekken als hij niet verder kan naar het volgende blok. Overigens mag het 1e blok in een vaste route geen stopverbod bevatten, de route moet dus eerder beginnen,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 26 jan 2012 :  14:04:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Walter,

Dit zou kunnen als de loc rechtdoor rijd. Echter moet hij van richting wisselen in het desbetreffende blok. Wat dus eigenlijk te kort is.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 26 jan 2012 :  22:07:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wijbe,

en als je dan een of meerdere blokken vooraf claimt zou dan een optie zijn?

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  10:25:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wijbe,

In mijn baan heb ik dit weleens met een truc opgelost.
Stel dat een trein rijdt van blok 1 > 2 > 3 en 2 is dat korte blokje waar je op de wiisel tot stilstand komt om te keren.
Je wil vanuit blok 1 wel omkeren dat geeft geen problemen maar als je doorrijdt naar blok 3 dan kom je in de problemen.

Ik maak dan in mijn database de volgende koppelingen tussen de blokken.
1 naar 2
2 naar 1
en extra
1 naar 3 (vergeet niet de te verwachte bezetmelders van blok 2 op te nemen)
3 naar 1 (idem voor de bezetmelders)
In var.routes kan je dan alle treinen verbieden van 1 naar 2 te rijden, maar in je vaste routes kan je het dan gebruiken.

En uiteraard niet vergeten de wisselstraat van blok 1 naar 3 en 3 naar 1 te maken.

Zet eventueeel je database op de website.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  12:24:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Even de laatste database.

Alle blokken met een nummering in de 40 zijn rails tussen de wissels, met daar 1 melder aan. Zo kan ik hier en daar mijn wiselstraten wat eerder vrijgeven.

Wat ik nu wil, een lok komt uit blok 20,24 of 26 en gaat naar blok 44.

In dit blok moet de lok keren. Echter is het blok maar ~20 cm lang, daarom wil ik graag wissel 10 (de wissel die boven blok 44 ligt) erbij 'claimen'. Hierdoor wordt het 'blok' waar de lok in keert lang genoeg. Echter moet wel wissel 10 op bezet staan.

Anders kan er nog een lok langs rijden, en dat moet maar niet



De oplossing van Wim zou mogelijk zijn, maar kan het niet simpeler door op een manier de wissel te claimen?


Download Attachment: BaanWijbe.bck
149,97 KB

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 27 jan 2012 12:25:56
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  12:43:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gewoon, blok en wisselstraat bezet houden als trein te lang is lijkt mij op te geven in aanvullende blokeigenschappen. En dat is zonder naar de database gekeken te hebben.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  13:04:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nu wel even gekeken. Je kunt op basis van een logische actie en een variabele treinroute, verbieden dat de trein van 1 naar 45 of van 45 naar 1 gaat. Op basis van het wel of niet bezet zijn van blok 44. Hoef je helemaal geen wissels te claimen.

Een andere misschien nog simpelere oplossing is wissel 10 in de wisselstraat op te nemen van 20 naar 44 b.v. je hebt al aangegeven dat de wisselstraat en het blok langer bezet moeten blijven als de trein te lang is. Verder zie ik het nut van deze beweging nog niet je kunt immers nu nooit wissel 8 in een andere stand zetten, de lok zal daar immers op staan, en mede bezet houden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 27 jan 2012 13:11:19
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  13:51:45  Toon profiel  Reageer met citaat
zoals Wim zegt is het simpel wissel 10 (en eventueel lijnstukje erna) op te nemen in je wisselstraat.Kan dan nooit geschakeld worden vermits het wissel geclaimd wordt bij zetten wisselstraat.Simpeler is voor deze rangeerbeweging blok 21 te gebruiken.OF het achterliggende lijnstukje een apart blokje maken.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  15:54:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij moet er meer gebeuren dan wissel 10 of lijn opnemen in de wisselstraat.
Wanneer wordt de wissel vrijgegeven. Als ik het zo zie als de trein in blok 44 is aangekomen, dit is te vroeg.

Je kan hem wel in de wisselstraat opnemen maar dan moet je een bezetmelder op wissel 10 zetten en deze koppelen aan wissel 10 plus een stukje rails liggend tussen blok 44 en de wissel, je zou deze bezetmelder ook kunnen gebruiken als stopmelder voor blok 44. (mag officieel niet een wissel in een blok opnemen, maar als je de consequenties weet en je daar rekening mee houdt is het geen probleem.)
De wissel wordt dan wel vrijgegeven als de trein arriveert in blok 44 maar de bezetmelder zorgt er voor dat hij niet omgeschakeld kan worden waardoor een trein die wil van blok 1 naar 42 de wisselstraat niet kan zetten.

Zorg ook dat de lok vergenoeg is doorgereden anders schakel je wissel 8 om terwijl er een lok op staat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 27 jan 2012 15:57:27
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  16:29:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ik zal het misschien wel verkeerd begrijpen, maar de lok gaat van b.v. 20 naar 44, hij is te lang voor blok 44 en houd volgens de instelling in aanvullende blokeigenschappen blok 20 bezet en de tussenliggende wisselstraat. Neem je daarbij wissel 10 ook op dan blijft deze ook bezet. De lok kan alleen nog over zijn staart vertrekken en alleen over blok 20 in dit geval naar b.v. blok 50. Wisselen via wissel 8 is er niet meer bij natuurlijk die wordt bezet gehouden door de te lange trein.
Dat is de huidige situatie volgens mij, als het anders bedoeld is dan werkt het op dit moment niet zo.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  16:44:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Wat ik begrijp is dat een losse lok moet van blok 20 naar blok 24 of 26, dit na ontkoppelen in blok 20.

De lok is niet te lang voor blok 44 en geeft dan ook de wisselstraat vrij, inclusief wissel 10.
Wissel 8 moet wel omgezet worden, de wisselstraat moet dan ook vrijgegeven worden.

De lok moet ruimschoots voor wissel 10 tot stilstand komen anders raakt een trein die rijdt van blok 1 naar 45 de lok, dit kan niet op dat korte stukje. Hierdoor moet er geblokkeerd worden dat, als er een lok staat in blok 44 een trein vertrekt van blok 1 naar 45.

De simpelste manier is een logische actie blok 44 bezet.
Een variabele route met richtingsverbod uit blok 1 naar 45 als de logische actie blok 44 waar is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  18:16:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Wim Romijn,

Je laatste oplossing is die ik nodig heb.

Een logische actie die beperkt dat een trein van blok 1 naar 45 gaat als blok 44 bezet is. En andersom, van blok 45 naar blok 1.

Het beste zou dan zijn om een AND te gebruiken, als het blok gereserveerd is, en bezet.

Voor het geval dat er net een trein blok 44 binnenrijd als er ook een trein van blok 1 naar blok 45 gaat, of andersom.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  18:40:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe,

Gamma, dat zei ik om 13:04 ook al ;)



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 27 jan 2012 :  20:23:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim Ros,

Klopt dat je dit ook schreef in je antwoord van 13:04

Ik antwoorde in eerste instantie allen op de melding opnemen in de wisslstraat dat dit niet kon, de wissel wordt immers vrijgegeven zodra blok 44 wordt bereikt.

Maar we waren allemaal gefocust op het claimen van een wissel niet op het blokkeren van een rijweg en dat was de bedoeling.

Het is maar net hoe je de vraag stelt terwijl je eigenlijk de achterliggende gedachte moet weten en die is nooit benoemd.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 29 jan 2012 :  20:54:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Wim Ros,

Mijn excuses, het wordt ook te verwarrend met meerdere Wim's. In iedergeval allemaal bedankt voor de oplossingen!

Morgen eens even klooien met de route's. Bedoeling is om een loc naar de locloods (blok 50/51) te laten rijden als de andere blokken vol zijn, of als afwisseling.



Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina